Rätt eller fel..
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Rätt eller fel..

    Kvinnan som tog telefonen från en tonårspojke som uttalat sig nedsättande om kvinnor och ringde dennes mamma. Jag tycker det är civilkurage (om nu situationen gått till som beskrivits) och önskar det fanns fler som Johanna!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19514483.ab
  2. 1
    Rätt eller fel.. Kvinnan som tog telefonen från en tonårspojke som uttalat sig nedsättande om kvinnor och ringde dennes mamma. Jag tycker det är civilkurage (om nu situationen gått till som beskrivits) och önskar det fanns fler som Johanna!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19514483.ab
  3. Salander
    #2
    Bra gjort tycker jag att säga ifrån. Sen vet jag att det inte är rättsligt Ok att sno telefonen.
  4. 2
    Bra gjort tycker jag att säga ifrån. Sen vet jag att det inte är rättsligt Ok att sno telefonen.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3

    Fel.

    Tala om att man inte uppskattar snacket och förklara varför - helt okej. Likaså att uppmärksamma på att andra verkar ta illa vid sig. Där passar ordet civilkurage. Beslagta telefonen - fel. Man får inte ta folks grejer för att de pratar på ett sätt man finner nedvärderande mot kvinnor. Eller invandrare. Eller arbetslösa. Eller homosexuella. Eller någon annan grupp (bäst att tillägga, vi är ju på aff) Det är inte civilkurage, det är stöld. Kalla dem vidriga skitungar - tveksamt. Typ så tycker jag.
  6. 3
    Fel. Tala om att man inte uppskattar snacket och förklara varför - helt okej. Likaså att uppmärksamma på att andra verkar ta illa vid sig. Där passar ordet civilkurage. Beslagta telefonen - fel. Man får inte ta folks grejer för att de pratar på ett sätt man finner nedvärderande mot kvinnor. Eller invandrare. Eller arbetslösa. Eller homosexuella. Eller någon annan grupp (bäst att tillägga, vi är ju på aff) Det är inte civilkurage, det är stöld. Kalla dem vidriga skitungar - tveksamt. Typ så tycker jag.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Njaee fel och fel....

    det var ju inte fel att reagerar men rent praktiskt att ta telefonen är ren stöld och hon skulle kunna bli anmäld.

    Samtidigt är det en intressant trend, kvinnor som läxar upp pojkar/män i allehanda situationer. Även reklamen i media är i samma anda.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Njaee fel och fel.... det var ju inte fel att reagerar men rent praktiskt att ta telefonen är ren stöld och hon skulle kunna bli anmäld.

    Samtidigt är det en intressant trend, kvinnor som läxar upp pojkar/män i allehanda situationer. Även reklamen i media är i samma anda.
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Hon tog med sig den? Fel, rån.
    Säga ifrån, absolut. Fråga vad heter du, kan man absolut göra.
    Men näe, det där är inte okej.
  10. 5
    Hon tog med sig den? Fel, rån.
    Säga ifrån, absolut. Fråga vad heter du, kan man absolut göra.
    Men näe, det där är inte okej.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Har inga invändningar mot att hon säger ifrån och försöker få pojkarna på bättre tankar, men att stjäla telefonen och ringa upp en av pojkarnas mamma är helt åt helvete. Hon borde polisanmälas.
  12. 6
    Har inga invändningar mot att hon säger ifrån och försöker få pojkarna på bättre tankar, men att stjäla telefonen och ringa upp en av pojkarnas mamma är helt åt helvete. Hon borde polisanmälas.
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7
    Inte ok! Tar man mobilen från en 35 -årig tjej som kör med samma jargong också?
  14. 7
    Inte ok! Tar man mobilen från en 35 -årig tjej som kör med samma jargong också?
  15. Medlem sedan
    Aug 2010
    #8
    Jag var tvungen att läsa igenom kommentarerna på facebook och kan konstatera att tjejer/kvinnor och män tycker att det var bra gjort av henne, civilkurage, medan yngre killar tycker att hon borde anmälas och att det hon gjorde var värre än hur killarna agerade.
  16. 8
    Jag var tvungen att läsa igenom kommentarerna på facebook och kan konstatera att tjejer/kvinnor och män tycker att det var bra gjort av henne, civilkurage, medan yngre killar tycker att hon borde anmälas och att det hon gjorde var värre än hur killarna agerade.
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Är det sant att flertalet tjejer/kvinnor och män tycker att det var bra gjort, så står det mycket illa till med rättsuppfattningen i Sverige!
  18. 9
    Är det sant att flertalet tjejer/kvinnor och män tycker att det var bra gjort, så står det mycket illa till med rättsuppfattningen i Sverige!
  19. Medlem sedan
    Aug 2010
    #10
    Hur det ser ut i stort har jag såklart ingen aning om, bara hur det ser ut i just den tråden.
  20. 10
    Hur det ser ut i stort har jag såklart ingen aning om, bara hur det ser ut i just den tråden.
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11
    Tack för era svar! Och självklart Linnea hade jag applåderat även om det var en 35-årig tjej som uttryckt sig på det sättet.
  22. 11
    Tack för era svar! Och självklart Linnea hade jag applåderat även om det var en 35-årig tjej som uttryckt sig på det sättet.
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Vi får innerligt hoppas att det är ett skevt urval svarande.
  24. 12
    Vi får innerligt hoppas att det är ett skevt urval svarande.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Tycker du på allvar att personrån är OK, Nike1234?
  26. 13
    Tycker du på allvar att personrån är OK, Nike1234?
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14
    Nej, men med tanke på bakgrundshistoriken så kan jag i detta fallet ursäkta övertrampet.
  28. 14
    Nej, men med tanke på bakgrundshistoriken så kan jag i detta fallet ursäkta övertrampet.
  29. Medlem sedan
    Jul 2006
    #15
    Jättebra gjort. Killarna får skylla sig själva som sitter och gör sånt öppet, väldigt bra att hon så tydligt visade att det var ett icke-acceptabelt beteende. *applåd*
  30. 15
    Jättebra gjort. Killarna får skylla sig själva som sitter och gör sånt öppet, väldigt bra att hon så tydligt visade att det var ett icke-acceptabelt beteende. *applåd*
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Jag häpnar verkligen! "Övertramp"? Hon har begått ett personrån, dvs. ett brott som kan ge fängelse!
  32. 16
    Jag häpnar verkligen! "Övertramp"? Hon har begått ett personrån, dvs. ett brott som kan ge fängelse!
  33. Medlem sedan
    Mar 2003
    #17
    Ja, vi tycker uppenbart olika i det här fallet och jag är som vanligt inte förvånad Haqvin.
  34. 17
    Ja, vi tycker uppenbart olika i det här fallet och jag är som vanligt inte förvånad Haqvin.
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    Det handlar inte om tyckande, Nike1234, utan om svensk lag!!
  36. 18
    Det handlar inte om tyckande, Nike1234, utan om svensk lag!!
  37. Medlem sedan
    Mar 2003
    #19
    Nu efterfrågade jag ju era åsikter och det tackar jag för. Vad lagen säger är jag väl medveten om.
  38. 19
    Nu efterfrågade jag ju era åsikter och det tackar jag för. Vad lagen säger är jag väl medveten om.
  39. Medlem sedan
    Aug 2013
    #20
    OK, då vet vi var vi har dig....
  40. 20
    OK, då vet vi var vi har dig....
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar