Det här valet blev inte särskilt bra...
Ordet är fritt
  1. Gretah
    #1

    Det här valet blev inte särskilt bra...

    Krångligt tycker jag. Dessutom känns det ledsamt att Reinfeldt avgått även om jag fattar att han är trött.
    Jag fattar liksom inte varför Löfvén nobbar Sjöstedt?
  2. 1
    Det här valet blev inte särskilt bra... Krångligt tycker jag. Dessutom känns det ledsamt att Reinfeldt avgått även om jag fattar att han är trött.
    Jag fattar liksom inte varför Löfvén nobbar Sjöstedt?
  3. mandelblomma
    #2
    jag sitter fortfarande och funderar hur i h-vete ett helt land kan rösta bort en regering som styrt ett av de ekonomiskt mest starka länder i värden. Dessutom under lågkonjunkturår??
    Personligen kommer jag som sagt var klara mig bra både socialt och ekonomiskt då jag har ett bristyrke och är attraktiv på arbetsmarknaden.
    Men jag är orolig över landets ekonom och att S inte kan hålla ett pillevitt som de lovat väljarna, vilket är att bädda sängen åt SD i nästa val...
  4. 2
    jag sitter fortfarande och funderar hur i h-vete ett helt land kan rösta bort en regering som styrt ett av de ekonomiskt mest starka länder i värden. Dessutom under lågkonjunkturår??
    Personligen kommer jag som sagt var klara mig bra både socialt och ekonomiskt då jag har ett bristyrke och är attraktiv på arbetsmarknaden.
    Men jag är orolig över landets ekonom och att S inte kan hålla ett pillevitt som de lovat väljarna, vilket är att bädda sängen åt SD i nästa val...
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Jag tycket det är intressant och...

    tror det är bra för Sverige att gå igenom detta. Det tvinga folk att ta ställning och tänka i andra tankebanor.

    Jag tror Löven vill gå ihop med MP+C+FP och på så sätt slå sönder Alliansen, är V med så nappar väl inte C och FP?
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Jag tycket det är intressant och... tror det är bra för Sverige att gå igenom detta. Det tvinga folk att ta ställning och tänka i andra tankebanor.

    Jag tror Löven vill gå ihop med MP+C+FP och på så sätt slå sönder Alliansen, är V med så nappar väl inte C och FP?
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Han är så illa tvungen

    Det finns flera skäl till det. Dels har (s) en tradition av att hålla rent åt vänster. (sd) är inte rumsrena då de runt 1990 var ett uttalat rasistiskt parti men det var samtidigt som (v) var ett uttalat kommunistiskt och alltså antidemokratiskt parti. Är det ena inte rumsrent ännu, därför att ledande partimedlemmar var med på den gamla onda tiden så är det andra inte det heller.

    Dels har han inte någon majoritet även med (v) i regeringen. (s)-(mp)-(v) är bara 158 ledamöter mot den blivande oppositionens 191. Det duger inte utan han måste samarbeta med något parti till. Det blir betydligt enklare om han inte har med (v) i regeringen, gör upp med ett borgerligt parti och sedan vid omröstningen hoppas på (v):s stöd i alla fall. Det blir en väldigt svag regering om det blir (s)-(mp).

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Han är så illa tvungen Det finns flera skäl till det. Dels har (s) en tradition av att hålla rent åt vänster. (sd) är inte rumsrena då de runt 1990 var ett uttalat rasistiskt parti men det var samtidigt som (v) var ett uttalat kommunistiskt och alltså antidemokratiskt parti. Är det ena inte rumsrent ännu, därför att ledande partimedlemmar var med på den gamla onda tiden så är det andra inte det heller.

    Dels har han inte någon majoritet även med (v) i regeringen. (s)-(mp)-(v) är bara 158 ledamöter mot den blivande oppositionens 191. Det duger inte utan han måste samarbeta med något parti till. Det blir betydligt enklare om han inte har med (v) i regeringen, gör upp med ett borgerligt parti och sedan vid omröstningen hoppas på (v):s stöd i alla fall. Det blir en väldigt svag regering om det blir (s)-(mp).
  9. Medlem sedan
    Jul 2006
    #5
    Jag tror att Löfven vädrade lite morgonluft när Reinfeldt avgick så snabbt. Jag tror att han hoppas kunna slå in en kil i Alliansen nu när Alliansens skapare/dirigent försvinner. Och det kanske han kan göra. C och FP är lite sturska utåt såhär inledningsvis men det kan vara ett spel för gallerierna...
  10. 5
    Jag tror att Löfven vädrade lite morgonluft när Reinfeldt avgick så snabbt. Jag tror att han hoppas kunna slå in en kil i Alliansen nu när Alliansens skapare/dirigent försvinner. Och det kanske han kan göra. C och FP är lite sturska utåt såhär inledningsvis men det kan vara ett spel för gallerierna...
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Återigen framstår ditt resonemang som ideologiskt naivt, mandelblomma. Alliansens politik har möjligen (!) varit bra för den nationella, svenska ekonomin, men den har definitivt inte varit bra för alla svenskar.
  12. 6
    Återigen framstår ditt resonemang som ideologiskt naivt, mandelblomma. Alliansens politik har möjligen (!) varit bra för den nationella, svenska ekonomin, men den har definitivt inte varit bra för alla svenskar.
  13. Medlem sedan
    Apr 2001
    #7
    För att partierna är så himla låsta vid tanken på röda sidor och blå sidor. S och v kan förstås regera ihop men då vill nog ingen från alliansen vara med.

    Suck och stön, tänk vad BEFRIANDE det hade varit om de bara satt sig ner och sagt nämen hörni, om skulle försöka göra det bästa av situationen och samarbeta på riktigt. Så här mycket pengar har vi, lista era tre absolut viktigaste saker och så ser vi hur mycket vi skulle kunna kompromissa. Vi gör något nytt, vi samverkar i fyra år.

    Jaja, jag vet att det inte skulle hända men det är en spännande tanke.
  14. 7
    För att partierna är så himla låsta vid tanken på röda sidor och blå sidor. S och v kan förstås regera ihop men då vill nog ingen från alliansen vara med.

    Suck och stön, tänk vad BEFRIANDE det hade varit om de bara satt sig ner och sagt nämen hörni, om skulle försöka göra det bästa av situationen och samarbeta på riktigt. Så här mycket pengar har vi, lista era tre absolut viktigaste saker och så ser vi hur mycket vi skulle kunna kompromissa. Vi gör något nytt, vi samverkar i fyra år.

    Jaja, jag vet att det inte skulle hända men det är en spännande tanke.
  15. Medlem sedan
    Oct 2013
    #8
    Han nobbar honom för att de inte delar viktiga och avgörande frågor, vad annars?
    Jo, ett val kan bara bli perfekt då man har demokrati. Det här är vad folket ville och nu är det bara att sätta igång och styra landet. Ett varmt lycka till.
  16. 8
    Han nobbar honom för att de inte delar viktiga och avgörande frågor, vad annars?
    Jo, ett val kan bara bli perfekt då man har demokrati. Det här är vad folket ville och nu är det bara att sätta igång och styra landet. Ett varmt lycka till.
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Som flera påpekat, redan, så kan han inte få majoritet på annat sätt än genom att vända sig till de små allianspartierna. Dessa skulle i sin tur aldrig acceptera något samarbete, om V satt i regeringen.
  18. 9
    Som flera påpekat, redan, så kan han inte få majoritet på annat sätt än genom att vända sig till de små allianspartierna. Dessa skulle i sin tur aldrig acceptera något samarbete, om V satt i regeringen.
  19. Medlem sedan
    Oct 2013
    #10
    Nej, jag tror inte att det är det som är anledningen. Jag tror att anledningen är den som de sagt hela tiden: V vägrar vara del av en regering som tillåter vinster i välfärden, och S har hela tiden duckat den frågan.
    Sedan är ju frågan varför alliansen, som har fått större förtroende från väljarna, ska vara stöd åt en regering som fått mindre förtroende av väljarna?
    S+ MP är ju färre än alliansen?
  20. 10
    Nej, jag tror inte att det är det som är anledningen. Jag tror att anledningen är den som de sagt hela tiden: V vägrar vara del av en regering som tillåter vinster i välfärden, och S har hela tiden duckat den frågan.
    Sedan är ju frågan varför alliansen, som har fått större förtroende från väljarna, ska vara stöd åt en regering som fått mindre förtroende av väljarna?
    S+ MP är ju färre än alliansen?
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    En uppriktig fråga, magnolia: Vilken sorts politiskt system vill du hellre se?
  22. 11
    En uppriktig fråga, magnolia: Vilken sorts politiskt system vill du hellre se?
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Japp...

    tror så med.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Japp... tror så med.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Det handlar om vilket stöd en regering kan få i riksdagen, inte om vilka partier som sitter i regeringen.
  26. 13
    Det handlar om vilket stöd en regering kan få i riksdagen, inte om vilka partier som sitter i regeringen.
  27. Medlem sedan
    Jul 2006
    #14
    En mycket bra fråga! Vi får se om Löfven kan bilda regering.
  28. 14
    En mycket bra fråga! Vi får se om Löfven kan bilda regering.
  29. mandelblomma
    #15

    och det motsatta fått råda

    Hade inte varit möjligt utan bara naivt. Svag ekonomisk tillväxt och alla hade ändå fått det bätre. Hur hade den ekvationen gått i hop ? Trolleri eller egna tryckpressar ?
  30. 15
    och det motsatta fått råda Hade inte varit möjligt utan bara naivt. Svag ekonomisk tillväxt och alla hade ändå fått det bätre. Hur hade den ekvationen gått i hop ? Trolleri eller egna tryckpressar ?
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    För det första vet vi inget alls om hur ekonomin hade utvecklats med en annan regering (!), och för det andra hade fördelningen, oavsett utveckling, förmodligen sett annorlunda ut.
  32. 16
    För det första vet vi inget alls om hur ekonomin hade utvecklats med en annan regering (!), och för det andra hade fördelningen, oavsett utveckling, förmodligen sett annorlunda ut.
  33. mandelblomma
    #17
    Du har rätt, men jag med flera gissar ganska kvalificerat att den varit sämre....
  34. 17
    Du har rätt, men jag med flera gissar ganska kvalificerat att den varit sämre....
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    Varför skulle era gissningar vara mer "kvalificerade" än andras? Någon saklig grund för denna hybris?
  36. 18
    Varför skulle era gissningar vara mer "kvalificerade" än andras? Någon saklig grund för denna hybris?
  37. Medlem sedan
    Oct 2013
    #19
    Givetvis. Men om regeringen Löfven med sina och miljöpartiets 38% inte får med sig SD i omröstningen i riksdagen så blir det ju ingen politik bedriven, eller hur? Och ska alliansen bryta upp sig för att stödja socialdemokraterna när socialdemokraterna själva inte bjöd samma stöd mot sverigedemokraterna under förra mandatperioden? Var var ansvaret gentemot landet då?
  38. 19
    Givetvis. Men om regeringen Löfven med sina och miljöpartiets 38% inte får med sig SD i omröstningen i riksdagen så blir det ju ingen politik bedriven, eller hur? Och ska alliansen bryta upp sig för att stödja socialdemokraterna när socialdemokraterna själva inte bjöd samma stöd mot sverigedemokraterna under förra mandatperioden? Var var ansvaret gentemot landet då?
  39. Medlem sedan
    Aug 2013
    #20
    Ganska självklart försöker Löfvén locka till sig de små allianspartierna för att kunna bilda en (S)-ledd regering. Det är sedan dessa partiers sak att välja om de vill samverka eller inte. Detsamma gällde tidigare, i omvänd riktning.
  40. 20
    Ganska självklart försöker Löfvén locka till sig de små allianspartierna för att kunna bilda en (S)-ledd regering. Det är sedan dessa partiers sak att välja om de vill samverka eller inte. Detsamma gällde tidigare, i omvänd riktning.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar