Bra recept på köttfärspaj?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Bra recept på köttfärspaj?

    Någon som har ett gott recept på köttfärspaj utan tomat i?
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Bra recept på köttfärspaj? Någon som har ett gott recept på köttfärspaj utan tomat i?
  3. Gretah
    #2
    Jag gör bara vanlig köttfärssås, och vanlig pajdeg och sen har jag äggstanning och riven ost över det hela.
  4. 2
    Jag gör bara vanlig köttfärssås, och vanlig pajdeg och sen har jag äggstanning och riven ost över det hela.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Men har du inte tomat i den vanliga köttfärssåsen då? Vi har en tomatöverkänslig dotter som älskar köttfärspaj, men de brukar bli så torra om man inte gör just sås...
  6. 3
    Men har du inte tomat i den vanliga köttfärssåsen då? Vi har en tomatöverkänslig dotter som älskar köttfärspaj, men de brukar bli så torra om man inte gör just sås...
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Jag har tomatpuré, inga tomater

    Fast det är kanske lika illa? Tomater som sådana har jag inte i min köttfärssås, bara ett par matskedar tomatpuré.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Jag har tomatpuré, inga tomater Fast det är kanske lika illa? Tomater som sådana har jag inte i min köttfärssås, bara ett par matskedar tomatpuré.
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Gör en med lock? Kanske zucchini eller aubergine eller någon annan blöt grönsak i (svamp gillar jag) i färsen, ett lager med ost, ev blandat med keso eller créme fraiche och sedan ett pajdekslock. Örtkryddor är gott att krydda med och lammfärs är allra godast!
  10. 5
    Gör en med lock? Kanske zucchini eller aubergine eller någon annan blöt grönsak i (svamp gillar jag) i färsen, ett lager med ost, ev blandat med keso eller créme fraiche och sedan ett pajdekslock. Örtkryddor är gott att krydda med och lammfärs är allra godast!
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6
    Jag skulle föreslå stekt köttfärs (gärna med svamp eller andra grönsaker i, men inte nödvändigt), och sedan blanda i crème fraiche och ha ost ovanpå.
    Eller så kan man ha köttfärsen och litet äggstanning; inte så där mycket äggstanning som när man gör skinkpaj, utan bara litet äggstanning så att det inte blir torrt.
    (Och förstås, krydda köttfärsen i båda alternativen ovan.)

    När man inte har tomat i köttfärspajen så tycker jag att det är gott med litet senap blandat med köttfärsen. -Fast det är ju förstås en smakfråga.
  12. 6
    Jag skulle föreslå stekt köttfärs (gärna med svamp eller andra grönsaker i, men inte nödvändigt), och sedan blanda i crème fraiche och ha ost ovanpå.
    Eller så kan man ha köttfärsen och litet äggstanning; inte så där mycket äggstanning som när man gör skinkpaj, utan bara litet äggstanning så att det inte blir torrt.
    (Och förstås, krydda köttfärsen i båda alternativen ovan.)

    När man inte har tomat i köttfärspajen så tycker jag att det är gott med litet senap blandat med köttfärsen. -Fast det är ju förstås en smakfråga.
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Recept?

    Bryn köttfärs m lök och vitlök, kryddor.
    Lägg det i pajskal, strö över rikligt med färsk persilja.
    Klicka ut mascarpone alt mozzarellabitar. Strössla över en smakrik ost (Västerbotten eller präst t.ex).

    Här ogillar vi äggstanning skarpt så vi experimenterar oss fram till otorra pajer.
  14. 7
    Recept?

    Bryn köttfärs m lök och vitlök, kryddor.
    Lägg det i pajskal, strö över rikligt med färsk persilja.
    Klicka ut mascarpone alt mozzarellabitar. Strössla över en smakrik ost (Västerbotten eller präst t.ex).

    Här ogillar vi äggstanning skarpt så vi experimenterar oss fram till otorra pajer.
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Mozzarella it is! Passar oss perfekt, tack!!
  16. 8
    Mozzarella it is! Passar oss perfekt, tack!!
  17. Gretah
    #9
    Min son gillar inte tomater så vi har tomatpuré eller ketchup oftast.
    Men ha mycket vätska ändå, grädde i köttfärssåsen tex och sen äggstanningen, då borde det inte bli så torrt.
  18. 9
    Min son gillar inte tomater så vi har tomatpuré eller ketchup oftast.
    Men ha mycket vätska ändå, grädde i köttfärssåsen tex och sen äggstanningen, då borde det inte bli så torrt.
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Hon är överkänslig, så tomatpuré är lika illa. Tyvärr. Grädde är värt att testa, nu körde jag mozzarellavarianten
  20. 10
    Hon är överkänslig, så tomatpuré är lika illa. Tyvärr. Grädde är värt att testa, nu körde jag mozzarellavarianten
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Jag brukar ha krossade tomater i min Men puré funkar inte heller för dottern tyvärr, hon har någon allergiattack just nu (gråbo säkert) och då kliar all tomat så att hon blir tokig...
  22. 11
    Jag brukar ha krossade tomater i min Men puré funkar inte heller för dottern tyvärr, hon har någon allergiattack just nu (gråbo säkert) och då kliar all tomat så att hon blir tokig...
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    Men guuuud så avancerat Lät jättegott, och svamp i ska vi definitivt testa. Det får bli en annan gång
  24. 12
    Men guuuud så avancerat Lät jättegott, och svamp i ska vi definitivt testa. Det får bli en annan gång
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Creme fraiche var ju en annan variant! Ska testa det! Äggstanning är jag lite osäker på hur barnen ställer sig till, det brukar inte vara jätteförtjusta i just skinkpajer...
  26. 13
    Creme fraiche var ju en annan variant! Ska testa det! Äggstanning är jag lite osäker på hur barnen ställer sig till, det brukar inte vara jätteförtjusta i just skinkpajer...
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    Jag tycker aldrig det blir torrt. En mozzarella till en stor paj..
    Det kanske beror på hur torrt man steker färsen (fast vi använder nöt som är ganska fettsnålt).
  28. 14
    Jag tycker aldrig det blir torrt. En mozzarella till en stor paj..
    Det kanske beror på hur torrt man steker färsen (fast vi använder nöt som är ganska fettsnålt).
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    Det blev jättegott, och inte det minsta torrt! Använde också nötfärs. Tack!!
  30. 15
    Det blev jättegott, och inte det minsta torrt! Använde också nötfärs. Tack!!
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Hurra! Asch ok, men bra, roligt att sprida små tips iaf.
    Sådär får jag barnen att äta paj.

    Ibland gör jag med svamp, paprika, grön sparris, mozzarella, präst.
  32. 16
    Hurra! Asch ok, men bra, roligt att sprida små tips iaf.
    Sådär får jag barnen att äta paj.

    Ibland gör jag med svamp, paprika, grön sparris, mozzarella, präst.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar