Den här artikeln
Ordet är fritt
  1. Salander
    #1

    Den här artikeln

    väcker en miljon frågor hos mig.

    http://www.expressen.se/gt/kommunen-...sflyttas-hans/

    Får man verkligen tvångsförflytta någon?

    Och vem kvävs på tjugo sekunder?
  2. 1
    Den här artikeln väcker en miljon frågor hos mig.

    http://www.expressen.se/gt/kommunen-...sflyttas-hans/

    Får man verkligen tvångsförflytta någon?

    Och vem kvävs på tjugo sekunder?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Kan man kräva vård i hemmet?

    Här krävs ju uppenbarligen ständig övervakning men jag kan inte inse att man kan begära att den måste ske i hemmet. De 20 sekunderna är nog inte bokstavligen den tid som krävs innan han kvävs men det kan ju ta en viss tid att åtgärda problemet också. Snabb reaktion är uppenbarligen nödvändig men om det finns någon i närheten som kan ta hand om andra vårdbehövande så borde det ju räcka om man bara kan släppa allt så fort larmet går.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Kan man kräva vård i hemmet? Här krävs ju uppenbarligen ständig övervakning men jag kan inte inse att man kan begära att den måste ske i hemmet. De 20 sekunderna är nog inte bokstavligen den tid som krävs innan han kvävs men det kan ju ta en viss tid att åtgärda problemet också. Snabb reaktion är uppenbarligen nödvändig men om det finns någon i närheten som kan ta hand om andra vårdbehövande så borde det ju räcka om man bara kan släppa allt så fort larmet går.
  5. Salander
    #3
    Om man nu blivit beviljad vård i hemmet. Kan någon bara rycka undan det?
    Jag får bara frågor, när jag läser. Känns som om det fattas fakta här.
  6. 3
    Om man nu blivit beviljad vård i hemmet. Kan någon bara rycka undan det?
    Jag får bara frågor, när jag läser. Känns som om det fattas fakta här.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    Jag har varit med om ett fall där en person blivit tvångsflyttad, men i det fallen handlade det mera om arbetsmiljö än vården. Vården var inte möjlig att utföra i hemmet pga olika omständigheter.
  8. 4
    Jag har varit med om ett fall där en person blivit tvångsflyttad, men i det fallen handlade det mera om arbetsmiljö än vården. Vården var inte möjlig att utföra i hemmet pga olika omständigheter.
  9. Salander
    #5
    Nu måste jag gå AFK. Läser imorgon. Sov Gott!
  10. 5
    Nu måste jag gå AFK. Läser imorgon. Sov Gott!
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Jag kan tänka mig att han är så kroniskt sjuk att det skulle räknas som personlig assistent och det kan man ju inte få beviljat efter 65 års ålder. Lasarettsansluten hemsjukvård tror jag bara man får vid tillfälliga sjukdomar eller i livets slutskede.

    Problemet är väl att han fick den hjälpen beviljad från början, då är det ju svårt att ta bort den nu. Hade de däremot direkt på lasarettet sagt att han inte kan flytta hem för den vården beviljas inte så hade det nog sett annorlunda ut.
  12. 6
    Jag kan tänka mig att han är så kroniskt sjuk att det skulle räknas som personlig assistent och det kan man ju inte få beviljat efter 65 års ålder. Lasarettsansluten hemsjukvård tror jag bara man får vid tillfälliga sjukdomar eller i livets slutskede.

    Problemet är väl att han fick den hjälpen beviljad från början, då är det ju svårt att ta bort den nu. Hade de däremot direkt på lasarettet sagt att han inte kan flytta hem för den vården beviljas inte så hade det nog sett annorlunda ut.
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    Kan få hemsjukvård även vid kroniska tillstånd.
  14. 7
    Kan få hemsjukvård även vid kroniska tillstånd.
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8
    Släppa allt?? Man står och gör Heimlich på Agda, när larmet går. Eller har Elsa med benskörhet högst upp i liften. Eller står och ska dra av brallorna på Nils för att ge medicin för Grand mal. Det är inte så smart att släppa då
  16. 8
    Släppa allt?? Man står och gör Heimlich på Agda, när larmet går. Eller har Elsa med benskörhet högst upp i liften. Eller står och ska dra av brallorna på Nils för att ge medicin för Grand mal. Det är inte så smart att släppa då
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Ok ja då verkar ju beslutet konstigt.
  18. 9
    Ok ja då verkar ju beslutet konstigt.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar