Att byta skola/klass
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    Att byta skola/klass

    Idag började en fd klasskompis till min yngste son i yngste sonens klass. Han trivdes inte i sin klass, som han gått i under sjuan och så någon månad in i åttan. Han ville gå i samma klass som min son istället.

    min son går i en specialklass med inriktning mot musik, klasskompisen var inriktad mot teknik innan. Verkar ju inte som hans val dock eftersom hn nu byter efter ett år. Men, han har ingen som helst kompetens kring musik. Så, han har av snälla lärare tilldelats rollen som ljudtekniker.

    Jag tycker detta verkar knäppt. Klassen som sådan har ju en verklig spets mot musiken. Som de alla jobbat mot först ensamma under ettan-sexan. Och nu under ett helt år.

    ingen får byta så egentligen, andra har provat.

    men, denna yngling har en förälder med hög position inom skolan. Så, han har sluppit igenom....

    hur tänker ni kring fenomenet? Föräldrar bestämmer vad man ska välja. Ungdomen försöker men mår dåligt. Förälderhar makt och omplacerar ungdom. Klassen är såklart accepterande. Ungdom sinkar hela klassens utveckling vad gäller musik.
  2. 1
    Att byta skola/klass Idag började en fd klasskompis till min yngste son i yngste sonens klass. Han trivdes inte i sin klass, som han gått i under sjuan och så någon månad in i åttan. Han ville gå i samma klass som min son istället.

    min son går i en specialklass med inriktning mot musik, klasskompisen var inriktad mot teknik innan. Verkar ju inte som hans val dock eftersom hn nu byter efter ett år. Men, han har ingen som helst kompetens kring musik. Så, han har av snälla lärare tilldelats rollen som ljudtekniker.

    Jag tycker detta verkar knäppt. Klassen som sådan har ju en verklig spets mot musiken. Som de alla jobbat mot först ensamma under ettan-sexan. Och nu under ett helt år.

    ingen får byta så egentligen, andra har provat.

    men, denna yngling har en förälder med hög position inom skolan. Så, han har sluppit igenom....

    hur tänker ni kring fenomenet? Föräldrar bestämmer vad man ska välja. Ungdomen försöker men mår dåligt. Förälderhar makt och omplacerar ungdom. Klassen är såklart accepterande. Ungdom sinkar hela klassens utveckling vad gäller musik.
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Oacceptabelt

    men ni lär inte kunna göra ngt åt det....
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    Oacceptabelt men ni lär inte kunna göra ngt åt det....
  5. Kerstimärta
    #3
    Nja, vi vill väl mest att klassen ska få ha sin härliga gemenskap kvar.

    Men, känns tråkigt att man bara trycker in en helt utomstående baserat på att han gillar min sons umgänge.....

    Nå, han är trevlig och intelligent,. Lär kunna bli ljustekniker!
  6. 3
    Nja, vi vill väl mest att klassen ska få ha sin härliga gemenskap kvar.

    Men, känns tråkigt att man bara trycker in en helt utomstående baserat på att han gillar min sons umgänge.....

    Nå, han är trevlig och intelligent,. Lär kunna bli ljustekniker!
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #4
    Det är högstadiet och tycker nog det verkligen är en storm i vattenglas. Min systerdotter gick under högstadiet i en klass med idrottsinriktning och det var inte alls alla som hade var superduktiga i idrott.
    Och varför inte ljudtekniker, de är ju jätteviktiga i musiksammanhang och faktiskt under högstadiet så är det viktigast att de trivs ihop och att det fungerar i klassen, att man sedan har musik som tema är ett plus.
    Jag hade inte ens brytt mig om jag ska vara ärlig.
  8. 4
    Det är högstadiet och tycker nog det verkligen är en storm i vattenglas. Min systerdotter gick under högstadiet i en klass med idrottsinriktning och det var inte alls alla som hade var superduktiga i idrott.
    Och varför inte ljudtekniker, de är ju jätteviktiga i musiksammanhang och faktiskt under högstadiet så är det viktigast att de trivs ihop och att det fungerar i klassen, att man sedan har musik som tema är ett plus.
    Jag hade inte ens brytt mig om jag ska vara ärlig.
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    Jag förstår

    det blir fel tycker jag
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  10. 5
    Jag förstår det blir fel tycker jag
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Det är fel om han slinkit in genom att han har föräldrar med inflytande.
    men vad menar du med musikinriktning? Är det en klass dör man har kommit in genom audition, provspelningar och provsjungningar? Eller är det en vanlig klass som har musikinriktning men utan auditions?

    Min son gick ju i musikklass i högstadiet. Men det var ingen audition eller nåt sånt. Och alla som sökte kom in. Hade musikgruppen varit för liten för en hel klass så hade de slagits ihop med en annan grupp med antingen annan inriktning eller utan inriktning och så hade schemat lagts så att när musikeleverna hade sina fritt val-timmar (för det är ju de timmarna som används till inriktningen) till musik så hade den andra gruppen haft sina fritt val-timmar till nåt annat.

    I en sån klass har jag egentligen inget problem med att vissa är bättre än andra eftersom det kan finnas uppgifter till de eleverna i alla fall eller man kan lösa det så att den eleven gör annat på fritt val-timmarna, kanske ihop med nån annan klass under just de timmarna.

    Men det är som sagt inte rätt om andra elever fått nej till att komma till klassen och så denna elev slinker emellan tack vare sina föräldrar.
  12. 6
    Det är fel om han slinkit in genom att han har föräldrar med inflytande.
    men vad menar du med musikinriktning? Är det en klass dör man har kommit in genom audition, provspelningar och provsjungningar? Eller är det en vanlig klass som har musikinriktning men utan auditions?

    Min son gick ju i musikklass i högstadiet. Men det var ingen audition eller nåt sånt. Och alla som sökte kom in. Hade musikgruppen varit för liten för en hel klass så hade de slagits ihop med en annan grupp med antingen annan inriktning eller utan inriktning och så hade schemat lagts så att när musikeleverna hade sina fritt val-timmar (för det är ju de timmarna som används till inriktningen) till musik så hade den andra gruppen haft sina fritt val-timmar till nåt annat.

    I en sån klass har jag egentligen inget problem med att vissa är bättre än andra eftersom det kan finnas uppgifter till de eleverna i alla fall eller man kan lösa det så att den eleven gör annat på fritt val-timmarna, kanske ihop med nån annan klass under just de timmarna.

    Men det är som sagt inte rätt om andra elever fått nej till att komma till klassen och så denna elev slinker emellan tack vare sina föräldrar.
  13. mandelblomma
    #7
    jag skriver nog under här.
    Vad spelar det för roll?
  14. 7
    jag skriver nog under här.
    Vad spelar det för roll?
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8
    Jag kan inte bli särskilt upprörd. Det är väl bra om han då får vara ljudtekniker - på så sätt förstör han väl inte för övriga i deras musicerande?
    Huvudsaken tycker jag är att alla trivs och klarar sig igenom högstadiet med behörighet för gymnasiet och om fjortonåringen vantrivdes så tycker jag man gjorde rätt!
  16. 8
    Jag kan inte bli särskilt upprörd. Det är väl bra om han då får vara ljudtekniker - på så sätt förstör han väl inte för övriga i deras musicerande?
    Huvudsaken tycker jag är att alla trivs och klarar sig igenom högstadiet med behörighet för gymnasiet och om fjortonåringen vantrivdes så tycker jag man gjorde rätt!
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Försämras de andra elevernas musikundervisning av denna lösning? Rimligen inte. Det låter snarare som man hittat en bra lösning. Skulle det dessutom vara så låst att man i ettan måste veta vilken specialinriktning som passar bäst?

    Sinkade jag kanske hela min klass när jag mitt under högstadiet kom till Sverige och inte kunde svenska?

    Vet du att det är förälderns position som har möjliggjort det här, eller kan det vara så att eleven faktiskt mådde så dåligt i den andra klassen att det var helt rätt att gå lite längre än man brukar för att eleven skulle kunna byta klass?

    Jag tycker att det är problematiskt om andra elever har haft goda skäl till ett byta och inte fått det för att föräldrarna inte har haft samma möjlighet att trycka på, men annars kan jag inte se något speciellt problematiskt här.

    På vår skola har de sagt att man inte kan ta in elever som bor utanför upptagningsområdet. Jag vet en familj som till slut flyttade tillbaka till området för att barnet skulle få gå kvar i skolan och sin klass. Sedan vet jag andra som ändå fått in sina barn på skolan. Det har jag tolkat som att det funnits enskilda platser i just den årskursen som man ändå kunnat fylla med barn utifrån utan att riskera att inflyttade barn skulle spräcka det hela OCH att det har funnits speciella skäl, som inte är allmänt kända, som har gjort att det inte varit bra för barnet att gå kvar i sin gamla skola (tänker att det t.ex. kan vara mobbningsproblematik eller liknande).
  18. 9
    Försämras de andra elevernas musikundervisning av denna lösning? Rimligen inte. Det låter snarare som man hittat en bra lösning. Skulle det dessutom vara så låst att man i ettan måste veta vilken specialinriktning som passar bäst?

    Sinkade jag kanske hela min klass när jag mitt under högstadiet kom till Sverige och inte kunde svenska?

    Vet du att det är förälderns position som har möjliggjort det här, eller kan det vara så att eleven faktiskt mådde så dåligt i den andra klassen att det var helt rätt att gå lite längre än man brukar för att eleven skulle kunna byta klass?

    Jag tycker att det är problematiskt om andra elever har haft goda skäl till ett byta och inte fått det för att föräldrarna inte har haft samma möjlighet att trycka på, men annars kan jag inte se något speciellt problematiskt här.

    På vår skola har de sagt att man inte kan ta in elever som bor utanför upptagningsområdet. Jag vet en familj som till slut flyttade tillbaka till området för att barnet skulle få gå kvar i skolan och sin klass. Sedan vet jag andra som ändå fått in sina barn på skolan. Det har jag tolkat som att det funnits enskilda platser i just den årskursen som man ändå kunnat fylla med barn utifrån utan att riskera att inflyttade barn skulle spräcka det hela OCH att det har funnits speciella skäl, som inte är allmänt kända, som har gjort att det inte varit bra för barnet att gå kvar i sin gamla skola (tänker att det t.ex. kan vara mobbningsproblematik eller liknande).
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Ja och gemenskapen som klassen jag kom till under högstadiet hade haft sedan ettan förstörde jag väl också... Nej, jag förstår nog inte riktigt hur du tänker. Det är väl klart att en skolklass ska kunna ta emot nya elever under de 9 -10 år de ibland hänger ihop . Det är klart att barnens musikundervisning (och annan undervisning) inte ska bli lidande, men nog måste man kunna ta emot nya elever och även med olika förutsättningar i en klass - inte minst i grundskolan.
  20. 10
    Ja och gemenskapen som klassen jag kom till under högstadiet hade haft sedan ettan förstörde jag väl också... Nej, jag förstår nog inte riktigt hur du tänker. Det är väl klart att en skolklass ska kunna ta emot nya elever under de 9 -10 år de ibland hänger ihop . Det är klart att barnens musikundervisning (och annan undervisning) inte ska bli lidande, men nog måste man kunna ta emot nya elever och även med olika förutsättningar i en klass - inte minst i grundskolan.
  21. Medlem sedan
    Aug 2005
    #11
    Det är väl bra att ett barn kan byta klass om
    det behövs. Kan tänka att det mest kan vara jobbigt för föräldrar som får in ett helt inkompetent barn i SITT barns klass!!! Hjälp liksom

    Hur sinkar han hela klassen, det undrar jag. Blir de så störda av en elev så är de kanske inte så himla kompetenta som de och ni vill tro? Ingen aning om hur det funkar, men du kanske kan förklara.
  22. 11
    Det är väl bra att ett barn kan byta klass om
    det behövs. Kan tänka att det mest kan vara jobbigt för föräldrar som får in ett helt inkompetent barn i SITT barns klass!!! Hjälp liksom

    Hur sinkar han hela klassen, det undrar jag. Blir de så störda av en elev så är de kanske inte så himla kompetenta som de och ni vill tro? Ingen aning om hur det funkar, men du kanske kan förklara.
  23. Medlem sedan
    Aug 2010
    #12
    På vilket sätt sinkar han klassen?

    Om klassen är accepterande och eleven trivs förstår jag inte vad problemet är. Det är högstadienivå, inte gymnasium. Har de andra fått genomgått någon slags audition för att komma in i klassen?

    Det låter som en bra lösning det där med ljudtekniker, sådana behövs också.

    Enda kruxet är väl om det gått helt fel till med bytet, att andra fått stå tillbaka, men kan det hjälpa en elev att må bättre och passa in i en grupp är det väl bara bra?

    Åter, på vilket sätt sinkas klassen?
  24. 12
    På vilket sätt sinkar han klassen?

    Om klassen är accepterande och eleven trivs förstår jag inte vad problemet är. Det är högstadienivå, inte gymnasium. Har de andra fått genomgått någon slags audition för att komma in i klassen?

    Det låter som en bra lösning det där med ljudtekniker, sådana behövs också.

    Enda kruxet är väl om det gått helt fel till med bytet, att andra fått stå tillbaka, men kan det hjälpa en elev att må bättre och passa in i en grupp är det väl bara bra?

    Åter, på vilket sätt sinkas klassen?
  25. Medlem sedan
    Apr 2000
    #13
    Om någon mår dåligt är det väl jättebra om det går att fixa ett klassbyte. Är det så att bytet möjliggjorts enbart genom att föräldern utnyttjat sin position är det förstås fel, men kan man säkert veta det? Allt berättas ju inte, det kan säkerligen finnas bakomliggande orsaker som gör att bytet kom till stånd.

    Hur kan en elev sinka en hel klass? Det förstår jag inte. En trygg klass med god gemenskap som välkomnar en ny elev och man har dessutom hittat en utmärkt funktion för eleven, ljudtekniker är viktiga. Utan att veta något närmare låter det som skolan kommit fram till en bra lösning.
  26. 13
    Om någon mår dåligt är det väl jättebra om det går att fixa ett klassbyte. Är det så att bytet möjliggjorts enbart genom att föräldern utnyttjat sin position är det förstås fel, men kan man säkert veta det? Allt berättas ju inte, det kan säkerligen finnas bakomliggande orsaker som gör att bytet kom till stånd.

    Hur kan en elev sinka en hel klass? Det förstår jag inte. En trygg klass med god gemenskap som välkomnar en ny elev och man har dessutom hittat en utmärkt funktion för eleven, ljudtekniker är viktiga. Utan att veta något närmare låter det som skolan kommit fram till en bra lösning.
  27. Salander
    #14
    Han är väl förmodligen mobbad i sin andra klass och det är väl jättebra om han får byta och inte fortsätta må dåligt. Har de dessutom hittat alternativa uppgifter åt honom så är det ju också bra.
    Vad skulle alternativet vara? Att han fortsatte må dåligt ?
    Framöver kommer det ju såklart öppna upp för att även andra får byta. Hur en elev kan sinka alla andra finner jag obegripligt Speciellt om de andra nu kan fortsätta som vanligt eftersom han får göra annat. Stackars grabb, hoppas han inte får ett kasst bemötande nu.
  28. 14
    Han är väl förmodligen mobbad i sin andra klass och det är väl jättebra om han får byta och inte fortsätta må dåligt. Har de dessutom hittat alternativa uppgifter åt honom så är det ju också bra.
    Vad skulle alternativet vara? Att han fortsatte må dåligt ?
    Framöver kommer det ju såklart öppna upp för att även andra får byta. Hur en elev kan sinka alla andra finner jag obegripligt Speciellt om de andra nu kan fortsätta som vanligt eftersom han får göra annat. Stackars grabb, hoppas han inte får ett kasst bemötande nu.
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15
    Jag har svårt att tro att det har med förälderns position på skolan att göra. Däremot kan det mycket väl vara så att han, som andra skrivit, varit ensa och/eller mobbad i sin gamla klass och att skolan därför försöker hitta en annan lösning. Eftersom varje enskild elev kommer med en skolpeng vill ju skolorna för allt i världen inte bli av med elever så de hittar nog interna lösningar först.

    Du skriver i ett annat inlägg att klassen har en härlig gemenskap. En klass där man är snälla mot varandra är nog precis vad en liten ensam tonåring behöver allra bäst. I min pojkes klass kom två nya elever i höst. En har stått i kö länge, länge för att komma hit och en annan har mobbing bakom sig. Jag tänker att båda har bra förutsättningar att komma in på ett fint sätt eftersom de också har en fin gemenskap utan att för den delen vara exkluderande.

    Sen är det högstadiet vi pratar om. För en de elever kommer musiken att vara en del av deras fritid, andra kommer att jobba med det.
  30. 15
    Jag har svårt att tro att det har med förälderns position på skolan att göra. Däremot kan det mycket väl vara så att han, som andra skrivit, varit ensa och/eller mobbad i sin gamla klass och att skolan därför försöker hitta en annan lösning. Eftersom varje enskild elev kommer med en skolpeng vill ju skolorna för allt i världen inte bli av med elever så de hittar nog interna lösningar först.

    Du skriver i ett annat inlägg att klassen har en härlig gemenskap. En klass där man är snälla mot varandra är nog precis vad en liten ensam tonåring behöver allra bäst. I min pojkes klass kom två nya elever i höst. En har stått i kö länge, länge för att komma hit och en annan har mobbing bakom sig. Jag tänker att båda har bra förutsättningar att komma in på ett fint sätt eftersom de också har en fin gemenskap utan att för den delen vara exkluderande.

    Sen är det högstadiet vi pratar om. För en de elever kommer musiken att vara en del av deras fritid, andra kommer att jobba med det.
  31. Kerstimärta
    #16
    Tack för alla svar.

    Det är nog jag som mest stör mig på:

    1. Den andre förälderns påtryckningar på sina barn vad gäller val av inriktning. Som sen då visar sig fel.

    2. Att det finns möjligheter att flytta runt barn lite hursomhelst om man har rätta kontakterna (det är byte av skola tvärs över stan som har skett).

    3. Att man klämmer in barn i dessa inriktningar, för vid valet till högstadiet var det så jäkla mycket tjorv. Tex så kunde man inte spela vilket instrument som helst. Det skulle gå att bilda en orkester. Så alla kunde inte spela gitarr tex.

    Detta har jag såklart inte med ett ord pratat med sonen om. Där har jag bara gratulerat honom till att ha personen i sin klass igen då de haft mycket trevligt ihop genom åren.

    Jag släpper ämnet och det var ingen "storm" för mig. Bara ett irritationsmoment jag ville dryfta med er. För IRL skulle jag ej ta upp denna fråga.
  32. 16
    Tack för alla svar.

    Det är nog jag som mest stör mig på:

    1. Den andre förälderns påtryckningar på sina barn vad gäller val av inriktning. Som sen då visar sig fel.

    2. Att det finns möjligheter att flytta runt barn lite hursomhelst om man har rätta kontakterna (det är byte av skola tvärs över stan som har skett).

    3. Att man klämmer in barn i dessa inriktningar, för vid valet till högstadiet var det så jäkla mycket tjorv. Tex så kunde man inte spela vilket instrument som helst. Det skulle gå att bilda en orkester. Så alla kunde inte spela gitarr tex.

    Detta har jag såklart inte med ett ord pratat med sonen om. Där har jag bara gratulerat honom till att ha personen i sin klass igen då de haft mycket trevligt ihop genom åren.

    Jag släpper ämnet och det var ingen "storm" för mig. Bara ett irritationsmoment jag ville dryfta med er. För IRL skulle jag ej ta upp denna fråga.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Men jag är fortfarande lite nyfiken på hur du menar att denna elev sinkar de andra i klassen?
  34. 17
    Men jag är fortfarande lite nyfiken på hur du menar att denna elev sinkar de andra i klassen?
  35. Kerstimärta
    #18
    Jag kan i min irritation bygga på de argument som framkom när man skulle söka till klassen. Att det var tvunget med musikkunskaper sen tidigare. Samt att det skulle utvärderas vilket instrument respektive elev spelade.

    Det var ju därför det fanns urvalskriterier för att de skulle kunna köra igång direkt liksom. Nu gäller tydligen inte dessa längre.

    Jag utgår alltså ifrån kraven som gällde för ett och ett halvt år sedan. Krav som tydligen nu inte alls ens diskuteras.
  36. 18
    Jag kan i min irritation bygga på de argument som framkom när man skulle söka till klassen. Att det var tvunget med musikkunskaper sen tidigare. Samt att det skulle utvärderas vilket instrument respektive elev spelade.

    Det var ju därför det fanns urvalskriterier för att de skulle kunna köra igång direkt liksom. Nu gäller tydligen inte dessa längre.

    Jag utgår alltså ifrån kraven som gällde för ett och ett halvt år sedan. Krav som tydligen nu inte alls ens diskuteras.
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Ok, men det behöver ju inte betyda att han sinkar de andra. Han kanske inte ens ska lära sig spela nåt instrument nu utan får fixa med ljudtekniken.
  38. 19
    Ok, men det behöver ju inte betyda att han sinkar de andra. Han kanske inte ens ska lära sig spela nåt instrument nu utan får fixa med ljudtekniken.
  39. Kerstimärta
    #20
    Nej, men det var ju det argumentet som gjorde ansökan till klassen så tjorvig. Då, när alla gick i sexan....
  40. 20
    Nej, men det var ju det argumentet som gjorde ansökan till klassen så tjorvig. Då, när alla gick i sexan....
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar