Hur skulle ni hantera detta?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Hur skulle ni hantera detta?

    I över ett år har vi pratat med skolan om ett ämne där det fungerar särskilt dåligt. Det finns några grundläggande saker läraren skulle kunna ändra vilket skulle göra att det flöt på lättare. Vi har talat med läraren, mentorn har talat med läraren, biträdande rektor har talat med läraren. Inget händer. Nu är vi i läget att de förändringar vi talat om inte längre räcker, nu behövs mer uttalat stöd. Som jag förstår det tycker skolledningen att läraren borde göra mer. Vi lyfte frågan till rektor. Rektors förslag är att vi föräldrar samt barnet talar med läraren så att vi tillsammans kan komma på förbättringar. Det här har vi alltså försökt i ett år. Mentorn säger att nej, han tar inte diksussionen längre, han har nått vägs ände. Eleven är efter, vi föräldrar kan inte ge så mycket stöd som behövs i det aktuella ämnet. I det åtgärdsprogram som finns står att stöd skall ges när läraren bedömer att behov finns. Eleven har under föregående läsår pga sjukdom missat ca 2/3 av lektionerna i ämnet. Betyget är godkänt, men det går trögt. Skall vi träffa läraren ensamma i en situation där ingen kan utlova resurer? Tidigt i höstas talades även om att låta barnet byta grupp för att få en ny lärare, men det stannade där. Skolan har alltså erkänt att situationen inte är optimal. Vad skulle du gjort? Gått på mötet? Krävt att rektor var med? Krävt mer resurser? (då brukar vi få litet stenciler så vi kan hjälpa till hemma). Skolan ber oss med jämna mellanrum att ta bort ämnet helt, det är inte obligatoriskt och de anser att är man sjuk mycket kan det prioriteras bort. Vi ser att barnet skulle klara det om stöd gavs. Barnet själv vill läsa ämnet men börjar ge upp för situationen är rätt ohållbar.
  2. 1
    Hur skulle ni hantera detta? I över ett år har vi pratat med skolan om ett ämne där det fungerar särskilt dåligt. Det finns några grundläggande saker läraren skulle kunna ändra vilket skulle göra att det flöt på lättare. Vi har talat med läraren, mentorn har talat med läraren, biträdande rektor har talat med läraren. Inget händer. Nu är vi i läget att de förändringar vi talat om inte längre räcker, nu behövs mer uttalat stöd. Som jag förstår det tycker skolledningen att läraren borde göra mer. Vi lyfte frågan till rektor. Rektors förslag är att vi föräldrar samt barnet talar med läraren så att vi tillsammans kan komma på förbättringar. Det här har vi alltså försökt i ett år. Mentorn säger att nej, han tar inte diksussionen längre, han har nått vägs ände. Eleven är efter, vi föräldrar kan inte ge så mycket stöd som behövs i det aktuella ämnet. I det åtgärdsprogram som finns står att stöd skall ges när läraren bedömer att behov finns. Eleven har under föregående läsår pga sjukdom missat ca 2/3 av lektionerna i ämnet. Betyget är godkänt, men det går trögt. Skall vi träffa läraren ensamma i en situation där ingen kan utlova resurer? Tidigt i höstas talades även om att låta barnet byta grupp för att få en ny lärare, men det stannade där. Skolan har alltså erkänt att situationen inte är optimal. Vad skulle du gjort? Gått på mötet? Krävt att rektor var med? Krävt mer resurser? (då brukar vi få litet stenciler så vi kan hjälpa till hemma). Skolan ber oss med jämna mellanrum att ta bort ämnet helt, det är inte obligatoriskt och de anser att är man sjuk mycket kan det prioriteras bort. Vi ser att barnet skulle klara det om stöd gavs. Barnet själv vill läsa ämnet men börjar ge upp för situationen är rätt ohållbar.
  3. mandelblomma
    #2
    oj vad svårt.
    Hur jag agerade skulle beror på faktorer som ålder på barnet. Vilket ämne det är. Sjukdom, är det övergående eller var det något tillfälligt?
  4. 2
    oj vad svårt.
    Hur jag agerade skulle beror på faktorer som ålder på barnet. Vilket ämne det är. Sjukdom, är det övergående eller var det något tillfälligt?
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3
    Barnet går i åttan. Sjukdomen är inte övergående, utan beräknas ligga på ca 50% även detta läsår. Ämnet är spanska. Vi har samma problem överlag i alla ämnen, men just den här situationen är litet värre för vi får aldrig ens veta vad som görs på skoltid.
  6. 3
    Barnet går i åttan. Sjukdomen är inte övergående, utan beräknas ligga på ca 50% även detta läsår. Ämnet är spanska. Vi har samma problem överlag i alla ämnen, men just den här situationen är litet värre för vi får aldrig ens veta vad som görs på skoltid.
  7. Medlem sedan
    Jul 2006
    #4
    Jag skulle ta bort ämnet. Spanska kan ju barnet alltid läsa in senare i livet och om frånvaron är så stor så gissar jag att det inte skulle sitta fel med lite extra tid till andra ämnen? Jag tycker man ska välja sina strider (mest för sin egen skull!) och att lägga en massa energi på att kräva rätt stöd i spanska skulle inte kännas rätt för mig.

    Om barnet verkligen vill läsa spanska skulle jag låta barnet gå en kvällskurs alt betala för en studybuddy och då se det som ett fritidsintresse som barnet vill utöva.
  8. 4
    Jag skulle ta bort ämnet. Spanska kan ju barnet alltid läsa in senare i livet och om frånvaron är så stor så gissar jag att det inte skulle sitta fel med lite extra tid till andra ämnen? Jag tycker man ska välja sina strider (mest för sin egen skull!) och att lägga en massa energi på att kräva rätt stöd i spanska skulle inte kännas rätt för mig.

    Om barnet verkligen vill läsa spanska skulle jag låta barnet gå en kvällskurs alt betala för en studybuddy och då se det som ett fritidsintresse som barnet vill utöva.
  9. mandelblomma
    #5
    jag skulle faktiskt överväga att ta bort ämnet. faktiskt. Det är inte att ge upp tycker jag utan att anpassa mig till situationen barnet nu har, för att också minska pressen och frigöra tid för det andra obligatoriska som också verkar tufft?
  10. 5
    jag skulle faktiskt överväga att ta bort ämnet. faktiskt. Det är inte att ge upp tycker jag utan att anpassa mig till situationen barnet nu har, för att också minska pressen och frigöra tid för det andra obligatoriska som också verkar tufft?
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6
    Att ta bort ämnet i nuläget känns inte som ett bra alternativ. Det skulle inte ge extra resurser. I alla fall har inte skolan presenterat en lösning -då skulle det vara helt annorlunda. I nuläget vill skolan ta bort det för det är enklast för dem. Det finns andra ämnen där barnet klarat grundskolans mål och tid skulle kunna frigöras den vägen, men det går inte att diskutera. Men jag skall fundera vidare på hur vi skall göra.
  12. 6
    Att ta bort ämnet i nuläget känns inte som ett bra alternativ. Det skulle inte ge extra resurser. I alla fall har inte skolan presenterat en lösning -då skulle det vara helt annorlunda. I nuläget vill skolan ta bort det för det är enklast för dem. Det finns andra ämnen där barnet klarat grundskolans mål och tid skulle kunna frigöras den vägen, men det går inte att diskutera. Men jag skall fundera vidare på hur vi skall göra.
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7
    Om vi såg att det gynnade barnet skulle vi plocka bort det. Men just nu verkar det inte så, men kanske tänker vi fel. Lösningen skolan erbjuder handlar inte om att ge tid för stöd i andra ämnen, gavs stödundervisning på tiden de har spanska skulle vi inte tveka, men så är inte fallet. Då skulle hon istället ha engelska eller svenska, dvs ämnen som det går riktigt bra i.
  14. 7
    Om vi såg att det gynnade barnet skulle vi plocka bort det. Men just nu verkar det inte så, men kanske tänker vi fel. Lösningen skolan erbjuder handlar inte om att ge tid för stöd i andra ämnen, gavs stödundervisning på tiden de har spanska skulle vi inte tveka, men så är inte fallet. Då skulle hon istället ha engelska eller svenska, dvs ämnen som det går riktigt bra i.
  15. mandelblomma
    #8
    hm då skulle jag överväga en privat spansklärarhjälp.
    Om skolan nu inte kan hjälpa er mer och barnet verkligen ville.
    Min dotter klarade sin matematik som hon körde fast i skolan hela tiden och till slut kände jag att jag löste problemet själv i stället för att springa på mer möten som ändå inte gav något.
  16. 8
    hm då skulle jag överväga en privat spansklärarhjälp.
    Om skolan nu inte kan hjälpa er mer och barnet verkligen ville.
    Min dotter klarade sin matematik som hon körde fast i skolan hela tiden och till slut kände jag att jag löste problemet själv i stället för att springa på mer möten som ändå inte gav något.
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9
    Jo, vi har funderat på det. Och letat men hittar ingen som fungerar. Men det är nog så att vi får leta ännu litet mer. Det var just det där med meningsfulla möten som störde mig -vi har tillräckligt många viktiga möten att gå på. Spanskan har liksom blivit ett sätt att fokusera på fel saker, och skolan slipper delvis ta ansvar för det som är viktigt på rikigt.
  18. 9
    Jo, vi har funderat på det. Och letat men hittar ingen som fungerar. Men det är nog så att vi får leta ännu litet mer. Det var just det där med meningsfulla möten som störde mig -vi har tillräckligt många viktiga möten att gå på. Spanskan har liksom blivit ett sätt att fokusera på fel saker, och skolan slipper delvis ta ansvar för det som är viktigt på rikigt.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Om det inte är aktuellt att ta bort ämnet skulle jag sätta press på rektorn att den tar sin personal (=läraren) i hampan och krävde förändring. Beslut om stöd kommer ju uppifrån, det är rektorn som beslutar om det och gör inte läraren som rektorn då säger så är det ju arbetsvägran anser jag.

    Men det är svårt, jag vet. Vi var i samma situation i ämnet idrott och hälsa, och det lät väldigt mycket som att det var upp till läraren vad den ville anpassa. Ingen stark rektor som sa "så här ska det bli".

    Min dotter har NPF. Tänk om det vore samma flathet på ett rent fysiskt funktionshinder. "alla barn ska hoppa bock och jag vill inte göra anpassningar för Kalle som sitter i rullstol" Skulle aldrig accepteras.
  20. 10
    Om det inte är aktuellt att ta bort ämnet skulle jag sätta press på rektorn att den tar sin personal (=läraren) i hampan och krävde förändring. Beslut om stöd kommer ju uppifrån, det är rektorn som beslutar om det och gör inte läraren som rektorn då säger så är det ju arbetsvägran anser jag.

    Men det är svårt, jag vet. Vi var i samma situation i ämnet idrott och hälsa, och det lät väldigt mycket som att det var upp till läraren vad den ville anpassa. Ingen stark rektor som sa "så här ska det bli".

    Min dotter har NPF. Tänk om det vore samma flathet på ett rent fysiskt funktionshinder. "alla barn ska hoppa bock och jag vill inte göra anpassningar för Kalle som sitter i rullstol" Skulle aldrig accepteras.
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Du sa att hen har godkänt i ämnet va?
    Jag skulle be rektorn sätta press på läraren att LÄRAREN ska lösa kunskapsbristerna.
    Men jag skulle inte vara hysterisk (menar inte att du är det) över godkänt med så hög frånvaro heller. Dottern hade det sin första termin på gymnasiet, hon hade precis insjuknat i en kronisk sjukdom. Det rättade till sig sen.

    Språk, är ju svårt att lära sig bra om man är borta mycket.

    Köp ett program, med talövningar och glosor (lär finnas).
    Här t.ex (gratis)
    http://www.wartoft.se/program/selingua/spanska.aspx
  22. 11
    Du sa att hen har godkänt i ämnet va?
    Jag skulle be rektorn sätta press på läraren att LÄRAREN ska lösa kunskapsbristerna.
    Men jag skulle inte vara hysterisk (menar inte att du är det) över godkänt med så hög frånvaro heller. Dottern hade det sin första termin på gymnasiet, hon hade precis insjuknat i en kronisk sjukdom. Det rättade till sig sen.

    Språk, är ju svårt att lära sig bra om man är borta mycket.

    Köp ett program, med talövningar och glosor (lär finnas).
    Här t.ex (gratis)
    http://www.wartoft.se/program/selingua/spanska.aspx
  23. Salander
    #12
    Jag skulle absolut inte ta bort ämnet för att skolan inte vill/kan/tänker ge det stöd som krävs. Om jag förstår saken rätt med dagens betygssystem så räknas alla ämnen in i den slutpoäng man får = sämre chanser att få välja gymnasium?
    Å det brinner i mitt huvud bara jag hör det förslagen, låt mig inte börja...

    Jag tror jag skulle göra såhär. Be att få byta grupp, nu med det samma. Verkar meningslöst att fortsätta försöka samarbeta med den läraren som barnet har.
    Sen, när det gäller språk, så skulle jag försöka få hem en CD där kapitlen är inlästa eller om de har inläsningstjänst tillgänglig på skolan ?
    Backa till början av terminen och lyssna många gånger på det som missats.
    Så kanske ni redan gör? Jag tycker att det man främst missar vid hög frånvaro, när det gäller språk, är att man inte hör uttalet och får "språkkänslan"
    Hur mycket tid och krut har ni och barnet att lägga? Ladda ner några enkla barnprogram på Spanska och titta på för att få in känslan.
    Ja ungefär, så har vi försökt göra.
  24. 12
    Jag skulle absolut inte ta bort ämnet för att skolan inte vill/kan/tänker ge det stöd som krävs. Om jag förstår saken rätt med dagens betygssystem så räknas alla ämnen in i den slutpoäng man får = sämre chanser att få välja gymnasium?
    Å det brinner i mitt huvud bara jag hör det förslagen, låt mig inte börja...

    Jag tror jag skulle göra såhär. Be att få byta grupp, nu med det samma. Verkar meningslöst att fortsätta försöka samarbeta med den läraren som barnet har.
    Sen, när det gäller språk, så skulle jag försöka få hem en CD där kapitlen är inlästa eller om de har inläsningstjänst tillgänglig på skolan ?
    Backa till början av terminen och lyssna många gånger på det som missats.
    Så kanske ni redan gör? Jag tycker att det man främst missar vid hög frånvaro, när det gäller språk, är att man inte hör uttalet och får "språkkänslan"
    Hur mycket tid och krut har ni och barnet att lägga? Ladda ner några enkla barnprogram på Spanska och titta på för att få in känslan.
    Ja ungefär, så har vi försökt göra.
  25. Medlem sedan
    Apr 2000
    #13
    Det var ju det vi gjorde, trodde vi. Pressade rektorn alltså. Som löste det genom att säga att läraren gärna träffar oss. Igen. Här har faktiskt biträdande rektor sagt, så här skall det bli. Det är bara det att det pratas en faslig massa men så mycket verkstad blir det inte av det hela. Men vi får väl ta ett omtag innan vi ger upp.
  26. 13
    Det var ju det vi gjorde, trodde vi. Pressade rektorn alltså. Som löste det genom att säga att läraren gärna träffar oss. Igen. Här har faktiskt biträdande rektor sagt, så här skall det bli. Det är bara det att det pratas en faslig massa men så mycket verkstad blir det inte av det hela. Men vi får väl ta ett omtag innan vi ger upp.
  27. Medlem sedan
    Apr 2000
    #14
    Ja, barnet har godkänt. Och vi ser ju att med litet riktat stöd skulle flera knutar lösas. Hon har rätt lätt för språk -så klart, annars skulle hon inte ha godkänt med den frånvaron. Problemet är att vi förväntas ta skolans ansvar. Vi är inte hysteriska, bara trötta. Vi har blivit lovade någon extra lektion, men på något sätt hittas aldrig tiden. Väldigt märkligt. Talövningar och glosprogram finns och har körts, det är nu när det blivit litet svårare och jag inte riktigt klarar av att förklara den bakomliggande grammatiken som det kört ihop sig.
  28. 14
    Ja, barnet har godkänt. Och vi ser ju att med litet riktat stöd skulle flera knutar lösas. Hon har rätt lätt för språk -så klart, annars skulle hon inte ha godkänt med den frånvaron. Problemet är att vi förväntas ta skolans ansvar. Vi är inte hysteriska, bara trötta. Vi har blivit lovade någon extra lektion, men på något sätt hittas aldrig tiden. Väldigt märkligt. Talövningar och glosprogram finns och har körts, det är nu när det blivit litet svårare och jag inte riktigt klarar av att förklara den bakomliggande grammatiken som det kört ihop sig.
  29. Medlem sedan
    Apr 2000
    #15
    Det är ju så vi har känt, att vi inte vill ta bort det för det känns som skolan tycker det är den enklaste lösningen.Och det är det ju, ur deras synvinkel. Det känns inte som de ser barnet. De kör stenhårt på att man kan börja om i gymnasiet. Men börjar man med ett modernt språk då ger det färre meritpoäng till högskolan. Så valet kommer att förfölja barnet länge. Det var bra tips i övrigt, dessvärre gör vi allt det redan och det är nu när det är svårare och det behövs mer kunskaper för att förklara grammatiken vi går bet. Jag är inte spanskalärare...Jag tror att med ett par stödlektioner skulle barnet få en skjuts framåt och då skulle mycket lösa sig. Men skolan lyssnar inte och att lägga allt bråk på spanska känns litet knäppt för det är inte det enda problemet vi har.Men vi pressar rektorn litet till, så får vi se sedan.
  30. 15
    Det är ju så vi har känt, att vi inte vill ta bort det för det känns som skolan tycker det är den enklaste lösningen.Och det är det ju, ur deras synvinkel. Det känns inte som de ser barnet. De kör stenhårt på att man kan börja om i gymnasiet. Men börjar man med ett modernt språk då ger det färre meritpoäng till högskolan. Så valet kommer att förfölja barnet länge. Det var bra tips i övrigt, dessvärre gör vi allt det redan och det är nu när det är svårare och det behövs mer kunskaper för att förklara grammatiken vi går bet. Jag är inte spanskalärare...Jag tror att med ett par stödlektioner skulle barnet få en skjuts framåt och då skulle mycket lösa sig. Men skolan lyssnar inte och att lägga allt bråk på spanska känns litet knäppt för det är inte det enda problemet vi har.Men vi pressar rektorn litet till, så får vi se sedan.
  31. Medlem sedan
    Jul 2006
    #16
    Ja, det är kanske den enklaste lösningen för skolan och ibland kanske man kan acceptera att stå tillbaka som individ? Eller låt barnet gå kvar och köp in en studybuddy som hjälper barnet en gång varannan vecka. Annonsera efter någon gymnasieelev som är duktig på spanska som kan hjälp ditt barn för en billig peng. Hade det varit ett obligatoriskt ämne så hade jag tyckt annorlunda, men när det gäller ett frivilligt ämne så tycker jag definitivt att man ska ställa lägre krav på skolan.
  32. 16
    Ja, det är kanske den enklaste lösningen för skolan och ibland kanske man kan acceptera att stå tillbaka som individ? Eller låt barnet gå kvar och köp in en studybuddy som hjälper barnet en gång varannan vecka. Annonsera efter någon gymnasieelev som är duktig på spanska som kan hjälp ditt barn för en billig peng. Hade det varit ett obligatoriskt ämne så hade jag tyckt annorlunda, men när det gäller ett frivilligt ämne så tycker jag definitivt att man ska ställa lägre krav på skolan.
  33. Medlem sedan
    Jul 2006
    #17
    Tillägger: vad det handlar om - ifall jag förstår dig rätt mellan raderna - är att du vill att läraren ska ställa upp och ge ditt barn lektioner mellan lektionerna? Det måste ju ske inom lärarens ordinarie arbetstid och då ska alltså läraren plocka bort något annat, som gynnar alla elever? Kan det vara för att läraren har svårt att hitta den tiden som läraren inte genomfört det, trots rektorns utfästelser?
  34. 17
    Tillägger: vad det handlar om - ifall jag förstår dig rätt mellan raderna - är att du vill att läraren ska ställa upp och ge ditt barn lektioner mellan lektionerna? Det måste ju ske inom lärarens ordinarie arbetstid och då ska alltså läraren plocka bort något annat, som gynnar alla elever? Kan det vara för att läraren har svårt att hitta den tiden som läraren inte genomfört det, trots rektorns utfästelser?
  35. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    Nej, jag sa ju att ni inte är hysteriska. Men att jag en period kunnat nöja mig med godkänt när frånvaron är så hög.
    Ingen kan trolla s.a.s.

    Och har rektorn okejat, så tycker jag ni återkopplar och säger att problemet kvarstår, inget extra stöd har ordnats av läraren. Men annars, kan jag förstå om begränsade resurser läggs på dem som verkligen behöver stöd (dvs inte uppnår godkänt) men nu har ju rektorn sagt att stöd ska ges, och då ska det ju det.
  36. 18
    Nej, jag sa ju att ni inte är hysteriska. Men att jag en period kunnat nöja mig med godkänt när frånvaron är så hög.
    Ingen kan trolla s.a.s.

    Och har rektorn okejat, så tycker jag ni återkopplar och säger att problemet kvarstår, inget extra stöd har ordnats av läraren. Men annars, kan jag förstå om begränsade resurser läggs på dem som verkligen behöver stöd (dvs inte uppnår godkänt) men nu har ju rektorn sagt att stöd ska ges, och då ska det ju det.
  37. Medlem sedan
    Apr 2000
    #19
    Jag vet att du inte sade det, skolan tycker däremot det så jag kände mest bara ett starkt behov av att säga att så inte var fallet! Förlåt!

    Godkänt var på håret förra terminen men berodde mest på att många prov missats än att kunskaperna inte fanns. Tar vi bort vårt stöd skulle allt falla direkt. Frånvaron kommer att bestå, den är inte tillfällig. Jag tror inte godkänt går så länge till, men skolan verkar inte vara så mycket för att arbeta förebyggande, utan tar krisen när den kommer. Fast de talar om att de vet att den troligen kommer. Om det kan man ju förstås ha olika åsikter. Men vi provar att återkoppla ytterligare en gång innan vi ger oss tror jag.
  38. 19
    Jag vet att du inte sade det, skolan tycker däremot det så jag kände mest bara ett starkt behov av att säga att så inte var fallet! Förlåt!

    Godkänt var på håret förra terminen men berodde mest på att många prov missats än att kunskaperna inte fanns. Tar vi bort vårt stöd skulle allt falla direkt. Frånvaron kommer att bestå, den är inte tillfällig. Jag tror inte godkänt går så länge till, men skolan verkar inte vara så mycket för att arbeta förebyggande, utan tar krisen när den kommer. Fast de talar om att de vet att den troligen kommer. Om det kan man ju förstås ha olika åsikter. Men vi provar att återkoppla ytterligare en gång innan vi ger oss tror jag.
  39. Medlem sedan
    Apr 2000
    #20
    Jag talar inte om regelbundna lektioner. Läraren har uppenbarligen tid att avsätta till att träffa oss för att diskutera hur det kan bli bättre. Ur min synvinkel vore de 20-30 minuterna jag tror ett sådant möte tar mycket bättre använda om fokus istället lades på en genomgång av grammatiska grundprinciper med barnet.
  40. 20
    Jag talar inte om regelbundna lektioner. Läraren har uppenbarligen tid att avsätta till att träffa oss för att diskutera hur det kan bli bättre. Ur min synvinkel vore de 20-30 minuterna jag tror ett sådant möte tar mycket bättre använda om fokus istället lades på en genomgång av grammatiska grundprinciper med barnet.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar