Lördag eftermiddag.
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Lördag eftermiddag.

    Nu var frågan för och frågan om vad jag ska hitta på. S är på någon form av tonårsfödelsedagskalas, och F, som egentligen skulle fixa med barbie-prylar och annat smått och gott som vi ska försöka sälja på stadens stora loppmarknad nästa helg, har just gått iväg till en kompis. Så egentligen är det idealläge för att jobba. Det är bara det att jag inte riktigt har lust...
  2. 1
    Lördag eftermiddag. Nu var frågan för och frågan om vad jag ska hitta på. S är på någon form av tonårsfödelsedagskalas, och F, som egentligen skulle fixa med barbie-prylar och annat smått och gott som vi ska försöka sälja på stadens stora loppmarknad nästa helg, har just gått iväg till en kompis. Så egentligen är det idealläge för att jobba. Det är bara det att jag inte riktigt har lust...
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2
    Här har dagen varit ganska full. Började med fantastiskt àksväder kl.7 sen for sambon med en kompis till Cherbourg 350 km. Sen städade jag en bit av huset, det är sambons födelsedag och vi har bjudit 12 pers till middag. Sen àkte jag och handlade. Kom hem lunchade, städade mera och lagade all mat med lillebror. Sen var vi hos läkaren för att fà alla sportintyg. Sen hemma igen för att städa vidare, sambon ringde och bilen hade gàtt sönder nàgonstans làngtborta sà jag ringde alla gäster och flyttade middagen till i morgon kväll. Nu plötsligt har jag inget bràdskande längre att göra sà jag skall ta en kopp thé. KL 19h30 skall lillebror och kompis skjutsas till party och kl.21 skall jag àka 4 mil för att hämta sambon som förhoppningsvis anländer till fabriken med bärgningsbilen.
    Detta var lördagen.....
  4. 2
    Här har dagen varit ganska full. Började med fantastiskt àksväder kl.7 sen for sambon med en kompis till Cherbourg 350 km. Sen städade jag en bit av huset, det är sambons födelsedag och vi har bjudit 12 pers till middag. Sen àkte jag och handlade. Kom hem lunchade, städade mera och lagade all mat med lillebror. Sen var vi hos läkaren för att fà alla sportintyg. Sen hemma igen för att städa vidare, sambon ringde och bilen hade gàtt sönder nàgonstans làngtborta sà jag ringde alla gäster och flyttade middagen till i morgon kväll. Nu plötsligt har jag inget bràdskande längre att göra sà jag skall ta en kopp thé. KL 19h30 skall lillebror och kompis skjutsas till party och kl.21 skall jag àka 4 mil för att hämta sambon som förhoppningsvis anländer till fabriken med bärgningsbilen.
    Detta var lördagen.....
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3
    Hjälp vilket liv du lever !! Hoppas du får ihop din helg utan att bli helt utslagen.
    Vad lagade du och lillebror för mat ?
  6. 3
    Hjälp vilket liv du lever !! Hoppas du får ihop din helg utan att bli helt utslagen.
    Vad lagade du och lillebror för mat ?
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Sitter helt slut i soffan med ett glas vin. Var in till London där vi träffade min syster som vi fikade med. Sen promenerade vi omkring tills fötterna höll på trilla av.
  8. 4
    Sitter helt slut i soffan med ett glas vin. Var in till London där vi träffade min syster som vi fikade med. Sen promenerade vi omkring tills fötterna höll på trilla av.
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5
    Som aperitif/förrätt blir det en slags pizza som jag sàg i Femina i juni : schallottenlök, rosmarin, getost, pinjenötter och rosmarin. L sa att jag màste ocksà ringla lite honung vilket jag gjorde.
    Efter det blir det marinerade ankbröst pà grillen med en provençalskt tian (tätt packade courgettes och tomater i en gratängform med lök ovanpà, vitlök och timjan = ännu godare dagen efter)
    Efterätt= min kusins tàrta typ marägbottnar med smörkräm emellan och vispgrädde och jordgubbar (frysta) ovanpà. Jag har bara gjort bottnarna med krâmen emellan sà det gàr bra att lägga pà resten i morgon.
  10. 5
    Som aperitif/förrätt blir det en slags pizza som jag sàg i Femina i juni : schallottenlök, rosmarin, getost, pinjenötter och rosmarin. L sa att jag màste ocksà ringla lite honung vilket jag gjorde.
    Efter det blir det marinerade ankbröst pà grillen med en provençalskt tian (tätt packade courgettes och tomater i en gratängform med lök ovanpà, vitlök och timjan = ännu godare dagen efter)
    Efterätt= min kusins tàrta typ marägbottnar med smörkräm emellan och vispgrädde och jordgubbar (frysta) ovanpà. Jag har bara gjort bottnarna med krâmen emellan sà det gàr bra att lägga pà resten i morgon.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6
    Låter verkligen inte otäckt ! Kul att L har idéer om hur man kan göra .
    Din kusins tårta låter som något för mig !
    Är ingredienserna i tian råa alltså ?
  12. 6
    Låter verkligen inte otäckt ! Kul att L har idéer om hur man kan göra .
    Din kusins tårta låter som något för mig !
    Är ingredienserna i tian råa alltså ?
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7
    Låter tröttande men trevligt !
  14. 7
    Låter tröttande men trevligt !
  15. Medlem sedan
    Feb 2001
    #8
    Allt är ràtt innan de stoppas i ugnen utom löken som är ovanpà som fàr stekas lite innan.
    Tàrtan är väldigt bra. Här fàr du receptet:
    Botten: 4 äggvitor 3 dl socker 3 dl Rice Krispies
    Vispa âggvitor och socker fluffigt - vänd ner Rice Krispies.
    Bre ut pà en bakplàtspapper och grädda 70 minuter i 125°
    Fyllning: 4 äggulor + 1 dl socker + 1msk mjöl + 1dl grâdde + vaniljsocker + 100gr smör
    Vispa ihop allt utom smöret. Sjud till smeten tjocknar. Rör hela tiden. Tag av kastrullen och blanda ner smöret.

    Dela botten och bred fyllningen . Täck pà locket.
    Täck med vispgrädde och sedan med frukt. Funkar bäst med bär, hallon, vinbär, jordgubbar...
  16. 8
    Allt är ràtt innan de stoppas i ugnen utom löken som är ovanpà som fàr stekas lite innan.
    Tàrtan är väldigt bra. Här fàr du receptet:
    Botten: 4 äggvitor 3 dl socker 3 dl Rice Krispies
    Vispa âggvitor och socker fluffigt - vänd ner Rice Krispies.
    Bre ut pà en bakplàtspapper och grädda 70 minuter i 125°
    Fyllning: 4 äggulor + 1 dl socker + 1msk mjöl + 1dl grâdde + vaniljsocker + 100gr smör
    Vispa ihop allt utom smöret. Sjud till smeten tjocknar. Rör hela tiden. Tag av kastrullen och blanda ner smöret.

    Dela botten och bred fyllningen . Täck pà locket.
    Täck med vispgrädde och sedan med frukt. Funkar bäst med bär, hallon, vinbär, jordgubbar...
  17. Medlem sedan
    May 2001
    #9
    Åh, tack !
  18. 9
    Åh, tack !
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar