Skoltips?
Autismspektrum
  1. Anonym
    #1

    Skoltips?

    Hej! Jag har en gosse som precis börjat tvåan. Han är jätteduktig i skolan, lätt att lära, bäst i klassen på svenska och matte. Har kompisar på raster och fritid. Kom nu hem från utvecklingssamtal där läraren bekräftar att han ligger långt fram, lätt att lära, men ett bekymmer är att han inte riktigt lyssnar på instruktioner Framförallt i grupp, dvs som ges till hela klassen. Han har också svårt att bryta det han håller på med för han går så in i det. Lärarens förslag var att ev ha någon lapp som påminner att lyssna på bänken, men det vägrar han för att det har andra elever redan i klassen har svårt med koncentrationen och han tycker inte att han är som dem, vill inte sticka ut. Har ni något bra konkret tips?
  2. 1
    Skoltips? Hej! Jag har en gosse som precis börjat tvåan. Han är jätteduktig i skolan, lätt att lära, bäst i klassen på svenska och matte. Har kompisar på raster och fritid. Kom nu hem från utvecklingssamtal där läraren bekräftar att han ligger långt fram, lätt att lära, men ett bekymmer är att han inte riktigt lyssnar på instruktioner Framförallt i grupp, dvs som ges till hela klassen. Han har också svårt att bryta det han håller på med för han går så in i det. Lärarens förslag var att ev ha någon lapp som påminner att lyssna på bänken, men det vägrar han för att det har andra elever redan i klassen har svårt med koncentrationen och han tycker inte att han är som dem, vill inte sticka ut. Har ni något bra konkret tips?
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2
    Skriver läraren generella instuktioner på tavlan? Dvs hur en sak skall utföras och vad de skall göra? Om inte så är det en bra början, för då finns det en punktlista för barnet att förhålla sig till och glömmer man så kan kan man titta där. Lappar med en påminnelse om att lyssna är ju liksom helt meningslöst, de lyssnar ju inte för att de inte vill, utan för att fokus brister och då hjälper inga lappar i världen. Det man behöver påminnas om är instruktionen, inte att man skall lyssna på den. Det vet de flesta barn redan.
  4. 2
    Skriver läraren generella instuktioner på tavlan? Dvs hur en sak skall utföras och vad de skall göra? Om inte så är det en bra början, för då finns det en punktlista för barnet att förhålla sig till och glömmer man så kan kan man titta där. Lappar med en påminnelse om att lyssna är ju liksom helt meningslöst, de lyssnar ju inte för att de inte vill, utan för att fokus brister och då hjälper inga lappar i världen. Det man behöver påminnas om är instruktionen, inte att man skall lyssna på den. Det vet de flesta barn redan.
  5. Anonym
    #3
    Läraren skriver instruktioner på tavlan, men ger även muntligen. Min son vill jämt pilla med något på bänken, jag tror att han i vissa fall lyssnar bättre då, men ibland kommer han in i andra tankar och missar det som sägs. Läraren plockar ju undan sakerna på bänken annars börjar han skriva el läsa istället för att lyssna. Han har även svårt att bryta det han håller på med, det är ju både positivt och negativt, men i en skolsituation blir det ju mest något som stör. han är väldigt envis och en stark person, verkar ha lite svårt med det här att underkasta sig om ni förstår vad jag menar, att veta sin plats så att säga -även i en undervisningssituation. svårt att veta hur jag kan stötta honom.
  6. 3
    Läraren skriver instruktioner på tavlan, men ger även muntligen. Min son vill jämt pilla med något på bänken, jag tror att han i vissa fall lyssnar bättre då, men ibland kommer han in i andra tankar och missar det som sägs. Läraren plockar ju undan sakerna på bänken annars börjar han skriva el läsa istället för att lyssna. Han har även svårt att bryta det han håller på med, det är ju både positivt och negativt, men i en skolsituation blir det ju mest något som stör. han är väldigt envis och en stark person, verkar ha lite svårt med det här att underkasta sig om ni förstår vad jag menar, att veta sin plats så att säga -även i en undervisningssituation. svårt att veta hur jag kan stötta honom.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Kan han ha tex en stressboll i handen? Specialpedagogen har säkert olika varianter som ni kan prova? Kan ett timglas hjälpa till att visa utmätt tid och också tjäna förebyggande så han vet när det börjar bli dags att bryta? Men det här är sådant ni kanske gör redan?
  8. 4
    Kan han ha tex en stressboll i handen? Specialpedagogen har säkert olika varianter som ni kan prova? Kan ett timglas hjälpa till att visa utmätt tid och också tjäna förebyggande så han vet när det börjar bli dags att bryta? Men det här är sådant ni kanske gör redan?
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Jag tänkte också på stressboll, kanske det kan vara nåt?
  10. 5
    Jag tänkte också på stressboll, kanske det kan vara nåt?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar