Vill ni se nåt coolt?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Vill ni se nåt coolt?

    Idag har jag skördat meloner i mitt växthus, en vattenmelon och en honungsmelon. Skörden blev väl inte överväldigande men de var goda! Imorgon skall jag skörda majs, i ungefär samma omfattning, 2 kolvar..

    hälsar

    stor-bonden
    Bifogade bilder Bifogade bilder
  2. 1
    Vill ni se nåt coolt? Idag har jag skördat meloner i mitt växthus, en vattenmelon och en honungsmelon. Skörden blev väl inte överväldigande men de var goda! Imorgon skall jag skörda majs, i ungefär samma omfattning, 2 kolvar..

    hälsar

    stor-bonden
  3. mandelblomma
    #2
    Åh nu vill till o med jag ha ett växthus ( fast jag är nada och noll kunnig om odling)
    Men jag ser framför mig lite så här
    http://www.husohem.se/Tradgard/Sma-h...i-ett-vaxthus/
  4. 2
    Åh nu vill till o med jag ha ett växthus ( fast jag är nada och noll kunnig om odling)
    Men jag ser framför mig lite så här
    http://www.husohem.se/Tradgard/Sma-h...i-ett-vaxthus/
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Tja, mitt är ju inte riktigt så tjusigt då och används bara till odling. Chili, tomater, gurka, paprika, aubergine och melon då har jag odlat i år.
  6. 3
    Tja, mitt är ju inte riktigt så tjusigt då och används bara till odling. Chili, tomater, gurka, paprika, aubergine och melon då har jag odlat i år.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Helcoolt! Vi försökte oss på en vattenmelon i kruka på balkongen. Resultatet blev en melon som blev mindre än tomaterna, men den var gullig
  8. 4
    Helcoolt! Vi försökte oss på en vattenmelon i kruka på balkongen. Resultatet blev en melon som blev mindre än tomaterna, men den var gullig
  9. Medlem sedan
    Aug 2010
    #5
    Å härligt! Det är så mysigt att få gå ut och skörda lite nu och då i både växthus och trädgårdsland. Tyvärr funkar det inte så bra med meloner här, ingen av oss får till dem. Men annat gott istället då

    Snyggt!
  10. 5
    Å härligt! Det är så mysigt att få gå ut och skörda lite nu och då i både växthus och trädgårdsland. Tyvärr funkar det inte så bra med meloner här, ingen av oss får till dem. Men annat gott istället då

    Snyggt!
  11. mandelblomma
    #6
    mysigt, jag önskar att jag kunde sånt som att odla
  12. 6
    mysigt, jag önskar att jag kunde sånt som att odla
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Jag har också en försöksodling i mitt lilla växthus:

    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  14. 7
    Jag har också en försöksodling i mitt lilla växthus:

  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8
    Snyggt odlat Haqvin! Är det en liten Aspergillus-odling kanske?
  16. 8
    Snyggt odlat Haqvin! Är det en liten Aspergillus-odling kanske?
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    Har oxå lyckats få en sådan liten i vardagsrumsfönstret då jag hade sått frön från en uppäten melon från affären :-)
  18. 9
    Har oxå lyckats få en sådan liten i vardagsrumsfönstret då jag hade sått frön från en uppäten melon från affären :-)
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10
    Det går förmodligen utmärkt att odla meloner i växthus även i din del av Sverige, fast kanske inte i kallväxthus. Lite pyssel är de, man får ju pollinera med pensel tex.
  20. 10
    Det går förmodligen utmärkt att odla meloner i växthus även i din del av Sverige, fast kanske inte i kallväxthus. Lite pyssel är de, man får ju pollinera med pensel tex.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    De ser väldigt smaskiga ut du, stor-bonden!
  22. 11
    De ser väldigt smaskiga ut du, stor-bonden!
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Något ditåt. Jag har inte provsmakat frukterna än...
  24. 12
    Något ditåt. Jag har inte provsmakat frukterna än...
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13
    Oj, mina plantor blev stora även om de gav lite frukt, rankorna var säkert ett par meter!
  26. 13
    Oj, mina plantor blev stora även om de gav lite frukt, rankorna var säkert ett par meter!
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14
    Testa, du kanske blir frisk som en fisk!
  28. 14
    Testa, du kanske blir frisk som en fisk!
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15
    Det var de, små men naggande goda!
  30. 15
    Det var de, små men naggande goda!
  31. Medlem sedan
    Nov 2003
    #16
    Förra året odlade jag fram en sån, den var fin. Men liten.
  32. 16
    Förra året odlade jag fram en sån, den var fin. Men liten.
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Fast jag vill att de skall mogna på träden först.
  34. 17
    Fast jag vill att de skall mogna på träden först.
  35. Medlem sedan
    Jun 2004
    #18
    Ja både melon, squash, gurka och pumpa ger ju långa lianer/rankor och fina stora gula blommor. Hade stora fönster, och band upp rnkorna :-)
  36. 18
    Ja både melon, squash, gurka och pumpa ger ju långa lianer/rankor och fina stora gula blommor. Hade stora fönster, och band upp rnkorna :-)
  37. Medlem sedan
    Jun 2004
    #19
    Odlade även gurka i vardagsrumsfönstrena då, fick ett par små där med. Man kan faktiskt odla det mesta inomhus.
  38. 19
    Odlade även gurka i vardagsrumsfönstrena då, fick ett par små där med. Man kan faktiskt odla det mesta inomhus.
  39. Medlem sedan
    Aug 2010
    #20
    Jo, det har jag fått göra med andra växter med men just melon och även melongurka (av någon anledning) vill inte alls. Resten går finfint som tur är men skam den som ger sig!
  40. 20
    Jo, det har jag fått göra med andra växter med men just melon och även melongurka (av någon anledning) vill inte alls. Resten går finfint som tur är men skam den som ger sig!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar