Gillar ni rawfood?
Vikt
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Gillar ni rawfood?

    Jag älskar rawfood, och går just nu en kurs i rawfood-matlagning. Jag har hållt på ett tag med rawfood, men mest varit inne på gröna smoothies och mellanmål/efterrätter. Nu går jag kursen för att få mer inspiration vad gäller huvudrätter. Jättekul, är det!

    Jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina två favoritrecept, om det är någon som är sugen på att testa rawfodd-efterrätter. Alla som har smakat på dessa efterrätter har bett om receptet, de går _alltid_ hem.

    (Självklart innehåller rawfood-mat kalorier, ibland innehåller en rawfood-efterrätt MINST lika många kalorier som en "vanlig" efterrätt. Den stora skillnaden för mig innebär dock att jag blir mätt mycket fortare, mår bättre i magen, och inte blir sugen på mer. Så i slutänden blir det ju ändå mindre kalorier, i alla fall för mig.)

    Rawfood-brownies, 8 st

    2 dl valnötter
    2 dl dadlar utan kärna
    1 dl raw kakao
    1 dl mandel
    en nypa havssalt

    Chokladtäcke
    1 dl kokosolja
    1 dl raw kakao
    0,5 dl agavesirap
    0,5 tsk vaniljpulver
    en nypa havssalt

    GÖR SÅ HÄR:
    Mixa valnötterna till mjöl i en matberedare. Tillsätt salt och kakao och fortsätt att mixa.
    Tillsätt några dadlar i taget, tills blandningen får en kletig och något smulig konsistens. För över smeten till en skål och rör ner hackade mandlar.
    Täck botten av en ugnsform (ca 30 x 20 cm)med bakplåtspapper och pressa ned smeten ordentligt.
    Smält kokosoljan över låg värme i en kastrull och blanda sedan ned kakao, agavesirap, salt och vaniljpulver. Blanda väl. Häll blandningen över browniesmeten.
    Ställ in i kylen över natten eller i frysen i ca 1 timme så att ingredienserna sätter sig och chokladtäcket stelnar.
    Skär upp kakan med en vass kniv.

    Fikonfudge, ca 20 bitar

    200g mjuka fikon (eller blötlagda)
    1 dl kokosmjöl
    0,5 dl Kokosolja
    två nypor havssalt/himalyasalt
    3 tsk Carobpulver
    1-2 tsk agavesirap
    2 tsk nötsmör eller tahini

    GÖR SÅ HÄR:
    Mixa ihop alla ingredienser. Platta ut den jämna smeten i en bakpappersklädd form. Ställ in i frysen i någon kvart och skär sedan upp i kuber.
  2. 1
    Gillar ni rawfood? Jag älskar rawfood, och går just nu en kurs i rawfood-matlagning. Jag har hållt på ett tag med rawfood, men mest varit inne på gröna smoothies och mellanmål/efterrätter. Nu går jag kursen för att få mer inspiration vad gäller huvudrätter. Jättekul, är det!

    Jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina två favoritrecept, om det är någon som är sugen på att testa rawfodd-efterrätter. Alla som har smakat på dessa efterrätter har bett om receptet, de går _alltid_ hem.

    (Självklart innehåller rawfood-mat kalorier, ibland innehåller en rawfood-efterrätt MINST lika många kalorier som en "vanlig" efterrätt. Den stora skillnaden för mig innebär dock att jag blir mätt mycket fortare, mår bättre i magen, och inte blir sugen på mer. Så i slutänden blir det ju ändå mindre kalorier, i alla fall för mig.)

    Rawfood-brownies, 8 st

    2 dl valnötter
    2 dl dadlar utan kärna
    1 dl raw kakao
    1 dl mandel
    en nypa havssalt

    Chokladtäcke
    1 dl kokosolja
    1 dl raw kakao
    0,5 dl agavesirap
    0,5 tsk vaniljpulver
    en nypa havssalt

    GÖR SÅ HÄR:
    Mixa valnötterna till mjöl i en matberedare. Tillsätt salt och kakao och fortsätt att mixa.
    Tillsätt några dadlar i taget, tills blandningen får en kletig och något smulig konsistens. För över smeten till en skål och rör ner hackade mandlar.
    Täck botten av en ugnsform (ca 30 x 20 cm)med bakplåtspapper och pressa ned smeten ordentligt.
    Smält kokosoljan över låg värme i en kastrull och blanda sedan ned kakao, agavesirap, salt och vaniljpulver. Blanda väl. Häll blandningen över browniesmeten.
    Ställ in i kylen över natten eller i frysen i ca 1 timme så att ingredienserna sätter sig och chokladtäcket stelnar.
    Skär upp kakan med en vass kniv.

    Fikonfudge, ca 20 bitar

    200g mjuka fikon (eller blötlagda)
    1 dl kokosmjöl
    0,5 dl Kokosolja
    två nypor havssalt/himalyasalt
    3 tsk Carobpulver
    1-2 tsk agavesirap
    2 tsk nötsmör eller tahini

    GÖR SÅ HÄR:
    Mixa ihop alla ingredienser. Platta ut den jämna smeten i en bakpappersklädd form. Ställ in i frysen i någon kvart och skär sedan upp i kuber.
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Jag gillar raw food, men kan inte säga att jag lagar mycket av den själv. Recepten nedan låter goda! Jag skulle nog vilja testa att göra någon typ av mellanmålsbars.
  4. 2
    Jag gillar raw food, men kan inte säga att jag lagar mycket av den själv. Recepten nedan låter goda! Jag skulle nog vilja testa att göra någon typ av mellanmålsbars.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Har aldrig provat. Och då jag inte gillar torkad frukt såsom russin fikon,dadlar och sånt så går dina recept bort för min del. Men jag blir lite nyfiken,,,vad är raw-kakao?
  6. 3
    Har aldrig provat. Och då jag inte gillar torkad frukt såsom russin fikon,dadlar och sånt så går dina recept bort för min del. Men jag blir lite nyfiken,,,vad är raw-kakao?
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4
    Tack snälla du för tips! Spännande - jag ska testa!!
  8. 4
    Tack snälla du för tips! Spännande - jag ska testa!!
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    Skillnaden mellan raw kakao och vanlig är att den vanliga kakaon är rostad, dvs. upphettad till mer än 42 grader. Raw kakao är alltså mer naturlig. Sedan finns det de som kör en mer hardcore-variant av rawfood och även uteslutar raw kakao. Då kan man använda sig av carab-pulver i stället.

    Min man gillar inte heller torkad frukt, men tycker att brownien nedan är det godaste han någonsin ätit.
  10. 5
    Skillnaden mellan raw kakao och vanlig är att den vanliga kakaon är rostad, dvs. upphettad till mer än 42 grader. Raw kakao är alltså mer naturlig. Sedan finns det de som kör en mer hardcore-variant av rawfood och även uteslutar raw kakao. Då kan man använda sig av carab-pulver i stället.

    Min man gillar inte heller torkad frukt, men tycker att brownien nedan är det godaste han någonsin ätit.
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Vad kul! Återkom gärna med smak-utlåtande.
  12. 6
    Vad kul! Återkom gärna med smak-utlåtande.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Tack för svaret
  14. 7
    Tack för svaret
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar