Musik i era barndomshem?
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    Musik i era barndomshem?

    Fortsätter musikspåret.

    Jag undrar vilka artister som spelades när ni växte upp, av era föräldrar?

    I mitt barndomshem stod mamma och min styvpappa för följande saliga blandning av musik (pappa spelade ingen musik när jag var hos honom, vad jag kommer ihåg), ett urval av det som satt spår hos mig:

    Tommy Steele
    Elvis Presley
    The platters
    Dr Hook
    Lill Lindfors
    Gösta Linderholm (ej Lasse Berghagen dock vad jag minns)
    Sarek
    Nationalteatern
    Storbandsjazz (vilket jag inte gillade så värst så jag har ingen aning om vad för storband... )
    Magnus och Brasses sånger på Varning för barn-skivan.
    Lite mer udda saker också: Sven-Gösta Jonsson (vart jag kär i när jag såg honom på singelomslaget och hörde Jokkmokkrock) samt Rock-Fnykis (Martin Lung).

    Min morfar spelade Evert taube och så finska "Säkkijärven polkka" han hade en skiva med Evert och en singel med polkan. Där lärde jag mig älska Evert. Minns "Kinesiska muren", den bara älskade jag.

    Mamma älskade att gå ut och dansa, men aldrig köpte hon ngn skiva med dansband. Förutom Platters då. Vill minnas det var ett väldans ståhej en gång när jag var barn och de kom till Kiruna och spelade på Ferrum (men kan minnas fel).
  2. 1
    Musik i era barndomshem? Fortsätter musikspåret.

    Jag undrar vilka artister som spelades när ni växte upp, av era föräldrar?

    I mitt barndomshem stod mamma och min styvpappa för följande saliga blandning av musik (pappa spelade ingen musik när jag var hos honom, vad jag kommer ihåg), ett urval av det som satt spår hos mig:

    Tommy Steele
    Elvis Presley
    The platters
    Dr Hook
    Lill Lindfors
    Gösta Linderholm (ej Lasse Berghagen dock vad jag minns)
    Sarek
    Nationalteatern
    Storbandsjazz (vilket jag inte gillade så värst så jag har ingen aning om vad för storband... )
    Magnus och Brasses sånger på Varning för barn-skivan.
    Lite mer udda saker också: Sven-Gösta Jonsson (vart jag kär i när jag såg honom på singelomslaget och hörde Jokkmokkrock) samt Rock-Fnykis (Martin Lung).

    Min morfar spelade Evert taube och så finska "Säkkijärven polkka" han hade en skiva med Evert och en singel med polkan. Där lärde jag mig älska Evert. Minns "Kinesiska muren", den bara älskade jag.

    Mamma älskade att gå ut och dansa, men aldrig köpte hon ngn skiva med dansband. Förutom Platters då. Vill minnas det var ett väldans ståhej en gång när jag var barn och de kom till Kiruna och spelade på Ferrum (men kan minnas fel).
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #2
    Mamma lyssnade gärna på visor, vissa former av jazz, manliga sångare (Elvis Presley, Harry Belafonte m.fl ) och stillsam och lättsmält, klassisk musik. För pappas del var det klassisk musik som gällde, inte minst opera.
  4. 2
    Mamma lyssnade gärna på visor, vissa former av jazz, manliga sångare (Elvis Presley, Harry Belafonte m.fl ) och stillsam och lättsmält, klassisk musik. För pappas del var det klassisk musik som gällde, inte minst opera.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Elgar, Prokofieff, Rachmanioff et al

    Det klassiska musikstycke min (styv-)far inte har är definitivt inte värt att ha heller.

    Elgar är väl hans stora favorit. Wilhelm Pettersson-Berger bland svenskar.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Elgar, Prokofieff, Rachmanioff et al Det klassiska musikstycke min (styv-)far inte har är definitivt inte värt att ha heller.

    Elgar är väl hans stora favorit. Wilhelm Pettersson-Berger bland svenskar.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Bara föräldrarna? Ingen aning förutom Olavi Virta och Tapio Rautavaara..
    En del dansband, en del svensktoppen eller listmusik (70-tals), ja och Elvis samt Paul Anka.

    Men jag hade en tio år äldre syrra, ja nästan 11 då (jag född på 70-talet, hon på 50-talet) så det var allt från Sweet, Eagles, The Who, Lill Lindfors, Animals, till Donna Summer.
  8. 4
    Bara föräldrarna? Ingen aning förutom Olavi Virta och Tapio Rautavaara..
    En del dansband, en del svensktoppen eller listmusik (70-tals), ja och Elvis samt Paul Anka.

    Men jag hade en tio år äldre syrra, ja nästan 11 då (jag född på 70-talet, hon på 50-talet) så det var allt från Sweet, Eagles, The Who, Lill Lindfors, Animals, till Donna Summer.
  9. Kerstimärta
    #5
    Lyssnade de tillsammans på varandras musik också?
  10. 5
    Lyssnade de tillsammans på varandras musik också?
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    T.ex.

    Abba
    Barbara Streisand
    Neil Diamond
    Bee Gees

    och säkert en del annat. Abba nämner jag först, inte för att det lyssnades så mycket på det, men det var den första pop-musiken jag tyckte gick att lyssna på.
  12. 6
    T.ex.

    Abba
    Barbara Streisand
    Neil Diamond
    Bee Gees

    och säkert en del annat. Abba nämner jag först, inte för att det lyssnades så mycket på det, men det var den första pop-musiken jag tyckte gick att lyssna på.
  13. Kerstimärta
    #7
    Aha, en som lyssnar på sånt!

    Din mamma då?

    Eller de kanske delade musiksmak?
  14. 7
    Aha, en som lyssnar på sånt!

    Din mamma då?

    Eller de kanske delade musiksmak?
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    De delade inte samma musiksmak, men kunde förstås inte undgå att ta del varandras musik (när den spelades).
  16. 8
    De delade inte samma musiksmak, men kunde förstås inte undgå att ta del varandras musik (när den spelades).
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Hon kom inte åt skivspelaren

    Om hon gjorde det så var det nog mer i stil med diverse smörsångare so jag inte riktigt minns namnen på.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Hon kom inte åt skivspelaren Om hon gjorde det så var det nog mer i stil med diverse smörsångare so jag inte riktigt minns namnen på.
  19. Kerstimärta
    #10
    Jamen du får såklart svara vad du vill!

    Ingen av de två finska du hänvisa till kände jag igen namnet på. Slog på google och de verkar intressanta.

    Coolt att vara på OSdeltagare och musiker. Många strängar på den lyran!

    Kuriosa är att sönerna tyckte vi skulle kolla tvserien Dr Who ( under en diskussion i helgen). Jag vidhöll länge att det var ju en musikgrupp! Tills jag kom på att de hette just "The" Who, inget "Dr".
  20. 10
    Jamen du får såklart svara vad du vill!

    Ingen av de två finska du hänvisa till kände jag igen namnet på. Slog på google och de verkar intressanta.

    Coolt att vara på OSdeltagare och musiker. Många strängar på den lyran!

    Kuriosa är att sönerna tyckte vi skulle kolla tvserien Dr Who ( under en diskussion i helgen). Jag vidhöll länge att det var ju en musikgrupp! Tills jag kom på att de hette just "The" Who, inget "Dr".
  21. Kerstimärta
    #11
    Jamen Abba! Det spelades även i mitt barndomshem.

    Hur kunde jag glömma det i min lista?

    Kul att de spelades hos dig, vill minnas du ej vuxit upp i Sverige?
  22. 11
    Jamen Abba! Det spelades även i mitt barndomshem.

    Hur kunde jag glömma det i min lista?

    Kul att de spelades hos dig, vill minnas du ej vuxit upp i Sverige?
  23. Kerstimärta
    #12
    Aha, så är det såklart! Hörlurar är ett nutida påfund!
  24. 12
    Aha, så är det såklart! Hörlurar är ett nutida påfund!
  25. Kerstimärta
    #13
    Ah, ok. Hoppas hon kunde njuta av det som då gick på skivspelaren.
  26. 13
    Ah, ok. Hoppas hon kunde njuta av det som då gick på skivspelaren.
  27. Pyssling
    #14

    Musik i era barndomshem?

    Pappas musik blir det då, min mamma är döv så hon lyssnade inte på nån musik alls.

    Hans musik var Johnny Cash, Elvis Presley, Bob Dylan, Animals, Bruce Springsteen men det jag mest av allt är uppväxt med är Ulf Lundell, det har varit pappas stora idol ända från första lp:n
  28. 14
    Musik i era barndomshem? Pappas musik blir det då, min mamma är döv så hon lyssnade inte på nån musik alls.

    Hans musik var Johnny Cash, Elvis Presley, Bob Dylan, Animals, Bruce Springsteen men det jag mest av allt är uppväxt med är Ulf Lundell, det har varit pappas stora idol ända från första lp:n
  29. Kerstimärta
    #15
    Intressant spridning över tiden? Hur gammal är din pappa tänker jag? Springsteen och Lundell är ju lite nyare väl?
  30. 15
    Intressant spridning över tiden? Hur gammal är din pappa tänker jag? Springsteen och Lundell är ju lite nyare väl?
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16
    För att vara uppvuxen med Abba måste man knappast ha bott i Sverige eller ha svenskt påbrå

    Men det stämmer, fast min mamma var svensk. Fast inte min mormor. Vi kör varannan generation i min släkt Antingen är man född i Sverige och bor utomlands, eller så är man född utomlands och flyttar till Sverige.
  32. 16
    För att vara uppvuxen med Abba måste man knappast ha bott i Sverige eller ha svenskt påbrå

    Men det stämmer, fast min mamma var svensk. Fast inte min mormor. Vi kör varannan generation i min släkt Antingen är man född i Sverige och bor utomlands, eller så är man född utomlands och flyttar till Sverige.
  33. Kerstimärta
    #17
    Haha, nej såklart man inte måste ha växt upp i Sverige för att ha haft Abba i sitt barndomshem. Fast var de verkligen _så_ stora annorstädes?
  34. 17
    Haha, nej såklart man inte måste ha växt upp i Sverige för att ha haft Abba i sitt barndomshem. Fast var de verkligen _så_ stora annorstädes?
  35. Medlem sedan
    Apr 2001
    #18
    ALLT som in mamma kunde dansa till i köket. Hela vår uppväxt är dränkt i Ingmar Nordströms hundrafemtiomiljoner kassettband saxpartyn.

    Som omväxling körde de filmmusiken till The Sting, de galna holländarna Mouth & MacNeal och allt fiolgnissel lokala stollar spelat in hemma i köket. Numer har de upp(?)graderat till italiensk smörmusik som de spelar i bilen och nynnar med på låtsasitalienska till samtliga barnbarns stora glädje.
  36. 18
    ALLT som in mamma kunde dansa till i köket. Hela vår uppväxt är dränkt i Ingmar Nordströms hundrafemtiomiljoner kassettband saxpartyn.

    Som omväxling körde de filmmusiken till The Sting, de galna holländarna Mouth & MacNeal och allt fiolgnissel lokala stollar spelat in hemma i köket. Numer har de upp(?)graderat till italiensk smörmusik som de spelar i bilen och nynnar med på låtsasitalienska till samtliga barnbarns stora glädje.
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Spelades aldrig något...

    det var bara nyheterna och vädret på radion som man lyssnade på. Annars har det alltid varit tyst i huset fram tills jag började spela musik. Dessvärre var det ju hårdrock jag lyssnade på och det var inte populärt precis.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  38. 19
    Spelades aldrig något... det var bara nyheterna och vädret på radion som man lyssnade på. Annars har det alltid varit tyst i huset fram tills jag började spela musik. Dessvärre var det ju hårdrock jag lyssnade på och det var inte populärt precis.
  39. Medlem sedan
    Jul 2003
    #20
    Eh, ja, det får man nog säga att de var. Klipper från http://en.wikipedia.org/wiki/ABBA:

    ABBA has sold over 380 million albums and singles worldwide, which makes it one of the best-selling music artists of all time, and the second best-selling music group of all time.
  40. 20
    Eh, ja, det får man nog säga att de var. Klipper från http://en.wikipedia.org/wiki/ABBA:

    ABBA has sold over 380 million albums and singles worldwide, which makes it one of the best-selling music artists of all time, and the second best-selling music group of all time.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar