Kiruna som ska flyttas - bild
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    Kiruna som ska flyttas - bild

    Här kan man se bild på omfattningen av en del de ras som redan skett nära Kiruna Centrum.

    http://www.kiruna.se/stadsomvandling/Mark--miljo/

    Det stora huset i bakre delen av bilden är LKABs huvudkontor. Personalparkeringar hitom huset. Neråt ligger Kiruna Centrum (utanför bild). Man ser att vägarna är ofarbara. Rasen delar av centrumet från LKABområdet. Ny väg till huvudkontoret och nergångarna till gruvan har byggts. Dessa beräknas byggas om inom typ fem år igen (enligt den info jag har läst).

    För besökare i Kiruna känns det väldigt dramatiskt när marken darrar och det mullrar vid nya underjordiska ras. Men de jag brukar besöka i Kiruna bryr sig inte, de är så vana.

    Jag tycker detta är verkligen magiskt. Hur människan påverkar jorden.
  2. 1
    Kiruna som ska flyttas - bild Här kan man se bild på omfattningen av en del de ras som redan skett nära Kiruna Centrum.

    http://www.kiruna.se/stadsomvandling/Mark--miljo/

    Det stora huset i bakre delen av bilden är LKABs huvudkontor. Personalparkeringar hitom huset. Neråt ligger Kiruna Centrum (utanför bild). Man ser att vägarna är ofarbara. Rasen delar av centrumet från LKABområdet. Ny väg till huvudkontoret och nergångarna till gruvan har byggts. Dessa beräknas byggas om inom typ fem år igen (enligt den info jag har läst).

    För besökare i Kiruna känns det väldigt dramatiskt när marken darrar och det mullrar vid nya underjordiska ras. Men de jag brukar besöka i Kiruna bryr sig inte, de är så vana.

    Jag tycker detta är verkligen magiskt. Hur människan påverkar jorden.
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Oj! Snacka om slukhål
  4. 2
    Oj! Snacka om slukhål
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Ja det är riktigt...

    imponerande vilken förflyttning det är.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Ja det är riktigt... imponerande vilken förflyttning det är.
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Malmkroppen ligger ju lite snett så man underminerar marken vid brytningen.

    Eftersom kiruna (och gällivare) i stort sett lever på gruvan så är ju stadsflytten ibte så märkelig egentligen
  8. 4
    Malmkroppen ligger ju lite snett så man underminerar marken vid brytningen.

    Eftersom kiruna (och gällivare) i stort sett lever på gruvan så är ju stadsflytten ibte så märkelig egentligen
  9. Kerstimärta
    #5
    Ja, det ger ordet slukhål en ny betydelse. Men, tydligen är det så att LKABs geologer (eller vad de nu har för titel) kan förutsäga vad som kommer hända med stor precision. Så, det rasar inte okontrollerat.

    Jag såg en 3D-animering kring varför det kan förutsägas och den verkade troligt. Men vafan....liksom
  10. 5
    Ja, det ger ordet slukhål en ny betydelse. Men, tydligen är det så att LKABs geologer (eller vad de nu har för titel) kan förutsäga vad som kommer hända med stor precision. Så, det rasar inte okontrollerat.

    Jag såg en 3D-animering kring varför det kan förutsägas och den verkade troligt. Men vafan....liksom
  11. Kerstimärta
    #6
    Jo, det är ju inte bara en väg eller tågstation som ska flyttas.
  12. 6
    Jo, det är ju inte bara en väg eller tågstation som ska flyttas.
  13. Kerstimärta
    #7
    Nej, ingen I Kiruna säger något emot det som måste ske. Inte någon jag hört iaf. Samma i Malmberget, man måste ju acceptera verkligheten.

    Och, ja, malmkroppen går ju rakt in under staden med en lutning uppåt. Så rasen kommer bli värre vad jag förstått (men det är populärversionen jag läst då, är inte geolog. )
  14. 7
    Nej, ingen I Kiruna säger något emot det som måste ske. Inte någon jag hört iaf. Samma i Malmberget, man måste ju acceptera verkligheten.

    Och, ja, malmkroppen går ju rakt in under staden med en lutning uppåt. Så rasen kommer bli värre vad jag förstått (men det är populärversionen jag läst då, är inte geolog. )
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8
    Vi fick en liten kort föreläsning om kiruna, men jag är bara geovetare ibte geolog
  16. 8
    Vi fick en liten kort föreläsning om kiruna, men jag är bara geovetare ibte geolog
  17. Gretah
    #9
    Vi bor ju i en gammal gruvbyggd också och ibland undrar jag hur säkert eller osäkert det är....
  18. 9
    Vi bor ju i en gammal gruvbyggd också och ibland undrar jag hur säkert eller osäkert det är....
  19. Kerstimärta
    #10
    Men visst kan man bli lite orolig sådär allmänt. Det förstår jag. Liksom var går tunnlarna?
  20. 10
    Men visst kan man bli lite orolig sådär allmänt. Det förstår jag. Liksom var går tunnlarna?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar