Om någon inte vill fira jul, tips?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Om någon inte vill fira jul, tips?

    Jag har en vän som inte vill fira jul i år. Hen drömmer om att åka iväg, kanske inte länge men åtminstone 3-5 dagar, till någonstans där julen liksom varken syns eller känns. Kanske en yogaresa, kanske till fjällen, kanske utomlands. Men alla resor hen hittar är just _julresor_ där det serveras julmat och hotellen är pyntade osv. Är det någon här som har något tips om en icke-jul-resa över jul, som passar för en person som reser ensam, gärna träffar folk men inte vill ha någon partyresa, inte vill vara borta mer än max en vecka och som vill sopa bort alla spår av jul?
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Om någon inte vill fira jul, tips? Jag har en vän som inte vill fira jul i år. Hen drömmer om att åka iväg, kanske inte länge men åtminstone 3-5 dagar, till någonstans där julen liksom varken syns eller känns. Kanske en yogaresa, kanske till fjällen, kanske utomlands. Men alla resor hen hittar är just _julresor_ där det serveras julmat och hotellen är pyntade osv. Är det någon här som har något tips om en icke-jul-resa över jul, som passar för en person som reser ensam, gärna träffar folk men inte vill ha någon partyresa, inte vill vara borta mer än max en vecka och som vill sopa bort alla spår av jul?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Alltså jag vet inte om jag är för res-ovan för att uttala mig, men kan man liksom inte välja bort julgrejerna? De brukar väl ofta anordnas av charterresebolaget, men om man söker sig utanför/bortanför det?
  4. 2
    Alltså jag vet inte om jag är för res-ovan för att uttala mig, men kan man liksom inte välja bort julgrejerna? De brukar väl ofta anordnas av charterresebolaget, men om man söker sig utanför/bortanför det?
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Jo, det kan man säkert... men hela grejen är att hen inte vill vara nära folk som firar jul. Så det måste åtminstone finnas alternativ där man inte känner sig ensam eller utanför, och där man liksom inte aktivt måste välja bort/undvika julen. Det finns en stor sorg med i det hela, så det är en lite svår situation...
  6. 3
    Jo, det kan man säkert... men hela grejen är att hen inte vill vara nära folk som firar jul. Så det måste åtminstone finnas alternativ där man inte känner sig ensam eller utanför, och där man liksom inte aktivt måste välja bort/undvika julen. Det finns en stor sorg med i det hela, så det är en lite svår situation...
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Hela resan är ju att aktivt välja bort i så fall. Egentligen... Men jag förstår att man kan vilja slippa precis allt. Jobbigt.
  8. 4
    Hela resan är ju att aktivt välja bort i så fall. Egentligen... Men jag förstår att man kan vilja slippa precis allt. Jobbigt.
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Det beror nog lite på vilken slags person din vän är. Om det hade varit jag så hade jag förmodligen inte velat haft för mycket funderartid om det samtidigt var en period som jag förknippade med något jag tyckte var väldigt jobbigt. Funderar gör man ju ändå menar jag, men just då kanske det blir überjävligt.

    Finns det något din vän verkligen uppskattar och mår bra av? I så fall skulle jag nog ha snöat in på just det och sen spelar det kanske inte så stor roll om det handlar om att rida i öken eller lapa paraplydrinkar.
  10. 5
    Det beror nog lite på vilken slags person din vän är. Om det hade varit jag så hade jag förmodligen inte velat haft för mycket funderartid om det samtidigt var en period som jag förknippade med något jag tyckte var väldigt jobbigt. Funderar gör man ju ändå menar jag, men just då kanske det blir überjävligt.

    Finns det något din vän verkligen uppskattar och mår bra av? I så fall skulle jag nog ha snöat in på just det och sen spelar det kanske inte så stor roll om det handlar om att rida i öken eller lapa paraplydrinkar.
  11. ÅJ67 m 3 kidz
    #6
    Jag vet ju inte direkt budget eller hur länge din vän kan tänka sig vara borta men jag tänker på Indien, Dubai eller Kenya.
  12. 6
    Jag vet ju inte direkt budget eller hur länge din vän kan tänka sig vara borta men jag tänker på Indien, Dubai eller Kenya.
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    Något muslimiskt land? Om vännen gillar storstäder kanske Istanbul eller Kairo?
  14. 7
    Något muslimiskt land? Om vännen gillar storstäder kanske Istanbul eller Kairo?
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #8

    Turkiet eller Israel?

    Något land som inte firar jul helt enkelt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  16. 8
    Turkiet eller Israel? Något land som inte firar jul helt enkelt.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar