Pensionssparande, ISK och ekonomi.
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    May 2012
    #1

    Pensionssparande, ISK och ekonomi.

    Ser över mitt sparande rent generellt. Börjar närma mig 50-strecket så sparande till pensionen är högaktuellt. För väldigt många är det traditionella pensionssparandet inte bästa lösningen, har kanske aldrig varit.
    Jag har bytt sparform och var jag sparar ett flertal gånger. Har ni slagit ihop och flyttat de sparande ni haft möjlighet att göra? Har ni förlorat pengar på avgifter för det men räknat med att hämta hem den förlusten genom en bättre sparform? Har det fungerat?

    Någon som har personlig erfarenhet av ISK?
    Utgår ifrån att avdragsrätten för pensionssparande sänks, försvinner helt inom kort.

    Hur fördelar ni sparande mellan låst, begränsad tillgång till pengarna och helt tillgängligt? Diskuterade det här med kompisar där någon har ett konto till minsta detalj och någon har ett konto för sparande kort och gott. personligen föredrar jag något däremellan.

    Hur tänker ni runt er ekonomi? Går igenom allt varje månad bortsett från betala räkningarna? Kollar hur pensionssparandet utvecklas?

    Är nyfiken och tycker vi pratar ekonomi alldeles för lite. Jag var mer "på hugget" när jag hade partner och barnen var små. Nu försöker jag med kompisar men flera tycker det är tråkigt, är inte insatta eller tycker det är privat.
    Glöm ej att leva min vän
    dagen som gick kommer aldrig igen.
  2. 1
    Pensionssparande, ISK och ekonomi. Ser över mitt sparande rent generellt. Börjar närma mig 50-strecket så sparande till pensionen är högaktuellt. För väldigt många är det traditionella pensionssparandet inte bästa lösningen, har kanske aldrig varit.
    Jag har bytt sparform och var jag sparar ett flertal gånger. Har ni slagit ihop och flyttat de sparande ni haft möjlighet att göra? Har ni förlorat pengar på avgifter för det men räknat med att hämta hem den förlusten genom en bättre sparform? Har det fungerat?

    Någon som har personlig erfarenhet av ISK?
    Utgår ifrån att avdragsrätten för pensionssparande sänks, försvinner helt inom kort.

    Hur fördelar ni sparande mellan låst, begränsad tillgång till pengarna och helt tillgängligt? Diskuterade det här med kompisar där någon har ett konto till minsta detalj och någon har ett konto för sparande kort och gott. personligen föredrar jag något däremellan.

    Hur tänker ni runt er ekonomi? Går igenom allt varje månad bortsett från betala räkningarna? Kollar hur pensionssparandet utvecklas?

    Är nyfiken och tycker vi pratar ekonomi alldeles för lite. Jag var mer "på hugget" när jag hade partner och barnen var små. Nu försöker jag med kompisar men flera tycker det är tråkigt, är inte insatta eller tycker det är privat.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Har olika konton

    Just ISK fick du svar på på OäF. Annars är jag en sådan som har konton för det mesta, jag har t.ex. automatiska överföringar till konton för:
    Semester
    Huset (amorteringar och reparationsfond)
    Allmän buffert (typ tandläkare och bilreparationer)
    Sparande till barnen
    Pension

    Numera är jag över 55 så mitt pensionssparande är inte längre låst. Annars har jag genom åren sparat rätt mycket i form av amorteringar. Huset var just slutbetalt när jag skilde mig och fick lösa ut dåvarande hustrun för drygt 10 år sedan men nu har jag lånet bundet sista perioden, när det går ut 2016 kan jag slutbetala det med pengar jag har avsatt på ett placeringskonto efter att jag sålde av en del aktier.

    Så ja, jag har alltid haft ett pågående sparande men nej, jag har inte varit särskilt aktiv i typ PPM-placeringar eller liknande.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Har olika konton Just ISK fick du svar på på OäF. Annars är jag en sådan som har konton för det mesta, jag har t.ex. automatiska överföringar till konton för:
    Semester
    Huset (amorteringar och reparationsfond)
    Allmän buffert (typ tandläkare och bilreparationer)
    Sparande till barnen
    Pension

    Numera är jag över 55 så mitt pensionssparande är inte längre låst. Annars har jag genom åren sparat rätt mycket i form av amorteringar. Huset var just slutbetalt när jag skilde mig och fick lösa ut dåvarande hustrun för drygt 10 år sedan men nu har jag lånet bundet sista perioden, när det går ut 2016 kan jag slutbetala det med pengar jag har avsatt på ett placeringskonto efter att jag sålde av en del aktier.

    Så ja, jag har alltid haft ett pågående sparande men nej, jag har inte varit särskilt aktiv i typ PPM-placeringar eller liknande.
  5. Medlem sedan
    Aug 2009
    #3
    Gällande ISK är det den bästa sparformen. Till skillnad från en vanlig aktie- fondkonto schablonbeskattas kontot vilket innebär att du betalar en låg skatt av det totala värdet på din portfölj. Om du sedan vill sälja av aktier till pensionen betalar du alltså ingen vinstskatt. Här kan du läsa mer om varför ISK är bra för pensionssparande: https://financer.com/sv/isk-den-bast...sionssparande/ Lycka till
  6. 3
    Gällande ISK är det den bästa sparformen. Till skillnad från en vanlig aktie- fondkonto schablonbeskattas kontot vilket innebär att du betalar en låg skatt av det totala värdet på din portfölj. Om du sedan vill sälja av aktier till pensionen betalar du alltså ingen vinstskatt. Här kan du läsa mer om varför ISK är bra för pensionssparande: https://financer.com/sv/isk-den-bast...sionssparande/ Lycka till
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar