Ekonomi
Separation
  1. Medlem sedan
    Sep 2000
    #1

    Ekonomi

    Hej alla. Saskia här. Nu ensamstående i en hyrestvåa. Sambon kvar i huset som jag fortfarande är delägare i. Har kvar en del av mina grejer där. Vi vill båda ha huset men jag var bara tvungen att komma därifrån (honom). Kunde inte vänta tills vi enats. Barnen är mest mitt ansvar. I grunden är de hos mig. Jag hämtar alltid på em Vilket jag gjort i alla år. Det är jag som sköter lek med kompisar, middag, idrotter, klädskåpet, tvätt. Han har dem övernattande då det passar honom och hans jobb. Just nu funkar det helt ok. Jag blir visserligen ganska ofri. Sällan helt barnfri. Men det är ok.

    Min fråga till Er är hur man kan tänka ekonomiskt. Barnen kostar ju mig ganska mycket. Jag har min lön och får sedan 2000 kr i månaden av honom. En gammal överföring som är kvar. Han betalar fritids och försäkring. En del idrottsavgifter medan jag tar andra. Slumpmässigt. Kläderna betalat jag. Han tjänar riktigt riktigt bra. Jag 23000 han ca 120 000 i månaden. Jag är en stor del av hans karriär. Har alltid stöttat hemifrån och skött allt. Finns det riktlinjer för hur stort underhåll som är rimligt? Har i bakhuvudet att barnens levnadsstandard inte ska sänkas om föräldrarna separerar.

    Hoppas på kloka svar.
  2. 1
    Ekonomi Hej alla. Saskia här. Nu ensamstående i en hyrestvåa. Sambon kvar i huset som jag fortfarande är delägare i. Har kvar en del av mina grejer där. Vi vill båda ha huset men jag var bara tvungen att komma därifrån (honom). Kunde inte vänta tills vi enats. Barnen är mest mitt ansvar. I grunden är de hos mig. Jag hämtar alltid på em Vilket jag gjort i alla år. Det är jag som sköter lek med kompisar, middag, idrotter, klädskåpet, tvätt. Han har dem övernattande då det passar honom och hans jobb. Just nu funkar det helt ok. Jag blir visserligen ganska ofri. Sällan helt barnfri. Men det är ok.

    Min fråga till Er är hur man kan tänka ekonomiskt. Barnen kostar ju mig ganska mycket. Jag har min lön och får sedan 2000 kr i månaden av honom. En gammal överföring som är kvar. Han betalar fritids och försäkring. En del idrottsavgifter medan jag tar andra. Slumpmässigt. Kläderna betalat jag. Han tjänar riktigt riktigt bra. Jag 23000 han ca 120 000 i månaden. Jag är en stor del av hans karriär. Har alltid stöttat hemifrån och skött allt. Finns det riktlinjer för hur stort underhåll som är rimligt? Har i bakhuvudet att barnens levnadsstandard inte ska sänkas om föräldrarna separerar.

    Hoppas på kloka svar.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Låter rätt rimligt som det är

    Ni skall ju göra en bodelning och ur den kommer du att få del av de tillgångar ni kunde skaffa er tack vare hans höga lön. Du har inte barnen helt på heltid men jag antar att du har barnbidragen? Det låter som om du inte lagligen kan begära underhåll enligt FK:s regler (mitt intryck, kan ju vara fel) och i så fall tycker jag att du får en hel del redan i och med den överföring som sker varje månad plus att han tar en del räkningar.

    Rent definitionsmässigt sjunker barnens levnadsstandard om de skall bo hos dig i och med att du inte har råd till ett lika stort boende som ni hade tidigare och jag tror inte att du tänkte dig att han skulle stå för att du skulle ha råd med något lika stort som huset ni bodde i innan. Det kanns inte rimligt att du skulle begära att få del av hans höga lön ända tills barnen blir 18, men det hade du förhoppningsvis inte tänkt heller.

    Däremot kan ni kanske komma överens om att han står för något annat som kan vara hyfsat dyrt, som t.ex. cyklar i takt med att de behöver det eller så. Men i löpande underhåll låter det som om du får vad man kan begära redan nu.

    Jag är förstås inte jurist.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Låter rätt rimligt som det är Ni skall ju göra en bodelning och ur den kommer du att få del av de tillgångar ni kunde skaffa er tack vare hans höga lön. Du har inte barnen helt på heltid men jag antar att du har barnbidragen? Det låter som om du inte lagligen kan begära underhåll enligt FK:s regler (mitt intryck, kan ju vara fel) och i så fall tycker jag att du får en hel del redan i och med den överföring som sker varje månad plus att han tar en del räkningar.

    Rent definitionsmässigt sjunker barnens levnadsstandard om de skall bo hos dig i och med att du inte har råd till ett lika stort boende som ni hade tidigare och jag tror inte att du tänkte dig att han skulle stå för att du skulle ha råd med något lika stort som huset ni bodde i innan. Det kanns inte rimligt att du skulle begära att få del av hans höga lön ända tills barnen blir 18, men det hade du förhoppningsvis inte tänkt heller.

    Däremot kan ni kanske komma överens om att han står för något annat som kan vara hyfsat dyrt, som t.ex. cyklar i takt med att de behöver det eller så. Men i löpande underhåll låter det som om du får vad man kan begära redan nu.

    Jag är förstås inte jurist.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Det först jag skulle göra om jag var du var att se till att få bodelningen gjord ordentligt. Ta hjälp av en jurist om det inte går att komma överens på ett vettigt sätt.

    När det gäller barnens försörjning så ska den ju skötas gemensamt, men efter förmåga. Hans förmåga är större och det bör finnas möjlighet att han därmed betalar mer. För att veta det behöver du veta inkomsterna och det gör du och du behöver ha koll på barnens kostnader. Det är barnens standard man tar hänsyn till, inte föräldrarnas. Även här kan en jurist hjälpa dig ganska snabbt.

    Alltför många struntar i det här trots att det finns möjligheter. Ofta är det också så att männen sparar sina pengar eller lägger dem på kapitalvaror som har något värde kvar efter en tid medan kvinnorna köper mat och annat som förbrukas. Jag ser ingen anledning till att bara finns sig i detta. Han har skaffat barnen lika mycket som du och ska ta samma ansvar för dem även om ni är skilda.
  6. 3
    Det först jag skulle göra om jag var du var att se till att få bodelningen gjord ordentligt. Ta hjälp av en jurist om det inte går att komma överens på ett vettigt sätt.

    När det gäller barnens försörjning så ska den ju skötas gemensamt, men efter förmåga. Hans förmåga är större och det bör finnas möjlighet att han därmed betalar mer. För att veta det behöver du veta inkomsterna och det gör du och du behöver ha koll på barnens kostnader. Det är barnens standard man tar hänsyn till, inte föräldrarnas. Även här kan en jurist hjälpa dig ganska snabbt.

    Alltför många struntar i det här trots att det finns möjligheter. Ofta är det också så att männen sparar sina pengar eller lägger dem på kapitalvaror som har något värde kvar efter en tid medan kvinnorna köper mat och annat som förbrukas. Jag ser ingen anledning till att bara finns sig i detta. Han har skaffat barnen lika mycket som du och ska ta samma ansvar för dem även om ni är skilda.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar