I diskussionen om utmattningssyndrom...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    I diskussionen om utmattningssyndrom...

    ... - och f.ö. även andra ohälsotillstånd - är det något jag inte förstår: varför har så många utomstående och ovidkommande människor synpunkter på tillståndets trovärdighet och vilka åtgärder och vilken behandling som är bäst för den drabbade? Varför kan man inte lita på att den drabbade själv, tillsammans med sina behandlare, gör den för honom/henne bästa bedömningen?
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    I diskussionen om utmattningssyndrom... ... - och f.ö. även andra ohälsotillstånd - är det något jag inte förstår: varför har så många utomstående och ovidkommande människor synpunkter på tillståndets trovärdighet och vilka åtgärder och vilken behandling som är bäst för den drabbade? Varför kan man inte lita på att den drabbade själv, tillsammans med sina behandlare, gör den för honom/henne bästa bedömningen?
  3. Salander
    #2
    Det undrar jag också. Jag har aldrig haft ryggskott i hela mitt liv. Betyder det att jag per automatik måste tycka att alla som har ont i ryggen hittar på och hellre vill vara hemma och vila sig?
    Plus att jag kanske ska berätta för alla som vill lyssna att bara de går till jobbet som vanligt, och tar en stärkande promenad om dagen så kommer det ordna sig?
    Märkligt att uttala sig så stensäkert.
  4. 2
    Det undrar jag också. Jag har aldrig haft ryggskott i hela mitt liv. Betyder det att jag per automatik måste tycka att alla som har ont i ryggen hittar på och hellre vill vara hemma och vila sig?
    Plus att jag kanske ska berätta för alla som vill lyssna att bara de går till jobbet som vanligt, och tar en stärkande promenad om dagen så kommer det ordna sig?
    Märkligt att uttala sig så stensäkert.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Det är, kort och gott, utslag av människoförakt.
  6. 3
    Det är, kort och gott, utslag av människoförakt.
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    menar du att det alltid ska gälla så att man som patient får bestämma allt?
  8. 4
    menar du att det alltid ska gälla så att man som patient får bestämma allt?
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #5
    Jag blir till slut bara ledsen när man läser vissa inlägg, en del kan man förklara bort med okunskap, andra inlägg är på gränsen till elaka och saknar både kunskap och, än värre, vilja ha kunskap.
    När jag hade min utmattningsdepression, ja, så här med facit i hand (läkaren kunde inte avgöra om jag var bipolär eller hade en utmattningsdepression, hon var även orolig att jag var suicid, dvs det var läkarens bedömning)
    Men utåt såg man en glad kvinna, som kämpade på, ingen som inte kände mig (om ens de) anade hur illa det var, inte ens jag själv.
    Det är förvisso sant att det är ett sjukdomstillstånd som byggs upp under lång tid, men när man väl möter den där betongväggen, det är allt rasar på en gång och slår med full kraft. Hur den slår, det är olika från individ till individ.
  10. 5
    Jag blir till slut bara ledsen när man läser vissa inlägg, en del kan man förklara bort med okunskap, andra inlägg är på gränsen till elaka och saknar både kunskap och, än värre, vilja ha kunskap.
    När jag hade min utmattningsdepression, ja, så här med facit i hand (läkaren kunde inte avgöra om jag var bipolär eller hade en utmattningsdepression, hon var även orolig att jag var suicid, dvs det var läkarens bedömning)
    Men utåt såg man en glad kvinna, som kämpade på, ingen som inte kände mig (om ens de) anade hur illa det var, inte ens jag själv.
    Det är förvisso sant att det är ett sjukdomstillstånd som byggs upp under lång tid, men när man väl möter den där betongväggen, det är allt rasar på en gång och slår med full kraft. Hur den slår, det är olika från individ till individ.
  11. Singelmorsan
    #6
    Jag fattar det inte heller. Folk har storhetsvansinne och tror de vet bäst? Känner förakt för svaga människor? Nej jag vet inte. Visst kan jag ibland tycka saker ser märkliga ut från mitt perspektiv, men jag har ju inte hela perspektivet och ska inte ha. Det är helt enkelt inte min sak att döma eller avgöra vad som är bäst för någon annan.
  12. 6
    Jag fattar det inte heller. Folk har storhetsvansinne och tror de vet bäst? Känner förakt för svaga människor? Nej jag vet inte. Visst kan jag ibland tycka saker ser märkliga ut från mitt perspektiv, men jag har ju inte hela perspektivet och ska inte ha. Det är helt enkelt inte min sak att döma eller avgöra vad som är bäst för någon annan.
  13. Singelmorsan
    #7
    Haqvin skrev tillsammans med sina behandlare.
  14. 7
    Haqvin skrev tillsammans med sina behandlare.
  15. Medlem sedan
    Oct 2014
    #8
    ja jag tänkte mer på den verklighet jag inte sällan möter, där patienter kräver i bland orimliga saker ( vilket inte är så ovanligt tyvärr) som att man bokar en ambulans åt sin gamla mamma med feber fast läkare redan varit där från vc för att man vill ha en andra åsikt och liknande .
  16. 8
    ja jag tänkte mer på den verklighet jag inte sällan möter, där patienter kräver i bland orimliga saker ( vilket inte är så ovanligt tyvärr) som att man bokar en ambulans åt sin gamla mamma med feber fast läkare redan varit där från vc för att man vill ha en andra åsikt och liknande .
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Nej. Hur läser du innantill, mandelblomma?
  18. 9
    Nej. Hur läser du innantill, mandelblomma?
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    läs mitt svar ovan. Det var på det spåret jag tänkte
  20. 10
    läs mitt svar ovan. Det var på det spåret jag tänkte
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    I förtvivlade tillstånd kan människor ibland uttrycka orimliga krav, men det finns en samhällsstruktur omkring, som inte omedelbart tillgodoser sådana krav, mandelblomma. (Det går alltså inte att "boka" en ambulans!)
  22. 11
    I förtvivlade tillstånd kan människor ibland uttrycka orimliga krav, men det finns en samhällsstruktur omkring, som inte omedelbart tillgodoser sådana krav, mandelblomma. (Det går alltså inte att "boka" en ambulans!)
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    likväl är det precis det som görs.
  24. 12
    likväl är det precis det som görs.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Detsamma.
  26. 13
    Detsamma.
  27. Medlem sedan
    Aug 2013
    #14
    Svar: nej!
  28. 14
    Svar: nej!
  29. Medlem sedan
    Oct 2014
    #15
  30. 15
  31. Medlem sedan
    Oct 2014
    #16
    intressant, jag möter det varje dag när jag jobbar. Vad har du baserat dina erfarenheter ifrån?
  32. 16
    intressant, jag möter det varje dag när jag jobbar. Vad har du baserat dina erfarenheter ifrån?
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    När man ringer efter ambulans görs en första bedömning av behovet. Det går inte att "boka" ambulans.
  34. 17
    När man ringer efter ambulans görs en första bedömning av behovet. Det går inte att "boka" ambulans.
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    ...och där gjordes också en prioritering, som du kan läsa om.
  36. 18
    ...och där gjordes också en prioritering, som du kan läsa om.
  37. Singelmorsan
    #19
    Men kära nån, vad har en ambulans och krävande människor med trådstarten att göra?
  38. 19
    Men kära nån, vad har en ambulans och krävande människor med trådstarten att göra?
  39. Medlem sedan
    Aug 2013
    #20
    Det undrar jag också.
  40. 20
    Det undrar jag också.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar