Angående utbrändhet...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Angående utbrändhet...

    så drabbar det främst kvinnor. På tv4 idag var det en tant som skyllde kvinnors utbrändhet på patriarkala strukturer, att det är männens fel tolkar jag det som då.

    Tycker ni att det stämmer?
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  2. 1
    Angående utbrändhet... så drabbar det främst kvinnor. På tv4 idag var det en tant som skyllde kvinnors utbrändhet på patriarkala strukturer, att det är männens fel tolkar jag det som då.

    Tycker ni att det stämmer?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Stämde inte på mig...



    "Patriarkatet" är i Sverige en religiös företeelse, en feministisk Satan: Det är osynligt, finns överallt, mäktigt och är ansvarigt för allt ont som drabbar kvinnor.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Stämde inte på mig...

    "Patriarkatet" är i Sverige en religiös företeelse, en feministisk Satan: Det är osynligt, finns överallt, mäktigt och är ansvarigt för allt ont som drabbar kvinnor.
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    Jag tror man kan tolka det som att de strukturer vi har där kvinnor i högre grad tar större del av familje o barn ansvaret kan påverka. Där lägger vi mönster redan vid föräldrarledigheten . Vems fel det är kan ingen solklart säga utan beror såklart på många faktoret
  6. 3
    Jag tror man kan tolka det som att de strukturer vi har där kvinnor i högre grad tar större del av familje o barn ansvaret kan påverka. Där lägger vi mönster redan vid föräldrarledigheten . Vems fel det är kan ingen solklart säga utan beror såklart på många faktoret
  7. Salander
    #4
    Jag tror att utbrändhet bland annat handlar om överlastning i form av långvarig stress i kombination med maktlöshet. Om den maktlösheten består i att man är kvinna eller inte kan byta jobb eller har fastnat i en situation man inte kan komma ur , eller vad det nu kan vara,är olika.
  8. 4
    Jag tror att utbrändhet bland annat handlar om överlastning i form av långvarig stress i kombination med maktlöshet. Om den maktlösheten består i att man är kvinna eller inte kan byta jobb eller har fastnat i en situation man inte kan komma ur , eller vad det nu kan vara,är olika.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Ja det har börjat...

    användas mer och mer av kvinnor. Smidigt att skylla på kanske. Jag hade förstått om det hade varit 50-60-talets Sverige okey då men numera, njaee det känns lite slitet, var är kvinnans egna ansvar känner man då.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Ja det har börjat... användas mer och mer av kvinnor. Smidigt att skylla på kanske. Jag hade förstått om det hade varit 50-60-talets Sverige okey då men numera, njaee det känns lite slitet, var är kvinnans egna ansvar känner man då.
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Ja jo jag kan..

    känna att var är ansvaret för kvinnor att också säga nej, säga ifrån alternativt ta för sig men som du skriver så är det inte solklart utan flera faktorer som påverkar. Jag tycker det verkar rätt bekvämt att bara ropa att det är patriarkatets fel.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Ja jo jag kan.. känna att var är ansvaret för kvinnor att också säga nej, säga ifrån alternativt ta för sig men som du skriver så är det inte solklart utan flera faktorer som påverkar. Jag tycker det verkar rätt bekvämt att bara ropa att det är patriarkatets fel.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Jo sant...

    tror så med, det känns lite för enkelt att bara skylla på patriarkala strukturer även om det ibland i vissa situationer eller arbetsförhållanden är en liten del i det stora hela.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    Jo sant... tror så med, det känns lite för enkelt att bara skylla på patriarkala strukturer även om det ibland i vissa situationer eller arbetsförhållanden är en liten del i det stora hela.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Nej, självfallet inte. Stressjukdomar drabbar möjligen främst kvinnor, men i hög grad även män, och det beror på den allmänna samhällsutvecklingen, inte på onda män. Jag blir så oändligt trött på detta feministiska tunnelseende!
  16. 8
    Nej, självfallet inte. Stressjukdomar drabbar möjligen främst kvinnor, men i hög grad även män, och det beror på den allmänna samhällsutvecklingen, inte på onda män. Jag blir så oändligt trött på detta feministiska tunnelseende!
  17. Gretah
    #9
    Inte i mitt fall, men det beror kanske på att jobbet enbart var en indirekt orsak. Jag blev psykiskt utbränd pga mitt psyke. Sen gjorde inte arbetssituationen det ett dugg bättre.
    Om en kvinna jobbar på ett ställe med mer manlig kultur eller fler manliga kollegor kan det förstås bero på att en kvinna måste kämpa mer än en man för att bevisa sej kunnig. Tror dock i såfall det är vanligare bland kvinnliga chefer att bli utbrända. Det existerar fortfarande unkenhet bland många män att se ner på kvinnliga chefer och kvinnliga kollegor.
  18. 9
    Inte i mitt fall, men det beror kanske på att jobbet enbart var en indirekt orsak. Jag blev psykiskt utbränd pga mitt psyke. Sen gjorde inte arbetssituationen det ett dugg bättre.
    Om en kvinna jobbar på ett ställe med mer manlig kultur eller fler manliga kollegor kan det förstås bero på att en kvinna måste kämpa mer än en man för att bevisa sej kunnig. Tror dock i såfall det är vanligare bland kvinnliga chefer att bli utbrända. Det existerar fortfarande unkenhet bland många män att se ner på kvinnliga chefer och kvinnliga kollegor.
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    Just med bollen om föräldrarledigheten upplever jag att många kvinnor inte vill dela....
  20. 10
    Just med bollen om föräldrarledigheten upplever jag att många kvinnor inte vill dela....
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11
    Patriarkala strukturer är väl inte riktigt samma sak som männens fel?

    Jag tror inte att det är den enda anledningen (för jag tror inte det finns bara en anledning) till att kvinnor oftare blir utbrända än män men jag tror att könsidentiteten är en bidragande faktor. Generellt ställer samhället större krav på kvinnor när det gäller ansvaret för hem och familj och det gör att man som kvinna ofta investerar mer i de områdena. Jag tror att bilden av det perfekta familjelivet är starkare hos många kvinnor. När man sedan skall tävla på männens villkor i yrkeslivet blir vanmakten och stressen större.
  22. 11
    Patriarkala strukturer är väl inte riktigt samma sak som männens fel?

    Jag tror inte att det är den enda anledningen (för jag tror inte det finns bara en anledning) till att kvinnor oftare blir utbrända än män men jag tror att könsidentiteten är en bidragande faktor. Generellt ställer samhället större krav på kvinnor när det gäller ansvaret för hem och familj och det gör att man som kvinna ofta investerar mer i de områdena. Jag tror att bilden av det perfekta familjelivet är starkare hos många kvinnor. När man sedan skall tävla på männens villkor i yrkeslivet blir vanmakten och stressen större.
  23. Singelmorsan
    #12
    Kvinnor har oftare huvudansvar för hem och barn samtidigt som de också jobbar.

    Män är generellt sett bättre på att ta sig egentid och enligt en stressläkare jag träffade nyss så söker män vård tidigare och får andra fysiska diagnoser som ont i ryggen, nacken etc.

    Långvarig hög belastning, att inte kunna påverka sin situation och framför allt avsaknad av återhämtning är oftast det som får det att tippa över.

    Kvinnor måste prioritera upp sig själva, sluta vänta på att få egentid och män måste ta större ansvar för hem och barn, även vid skilsmässa.
  24. 12
    Kvinnor har oftare huvudansvar för hem och barn samtidigt som de också jobbar.

    Män är generellt sett bättre på att ta sig egentid och enligt en stressläkare jag träffade nyss så söker män vård tidigare och får andra fysiska diagnoser som ont i ryggen, nacken etc.

    Långvarig hög belastning, att inte kunna påverka sin situation och framför allt avsaknad av återhämtning är oftast det som får det att tippa över.

    Kvinnor måste prioritera upp sig själva, sluta vänta på att få egentid och män måste ta större ansvar för hem och barn, även vid skilsmässa.
  25. Salander
    #13
    Ja det är förenklat. Det är inbyggt i vår samhällsstruktur det här med stress.
  26. 13
    Ja det är förenklat. Det är inbyggt i vår samhällsstruktur det här med stress.
  27. Medlem sedan
    Jul 2006
    #14
    Kvinnor kan vara offer för samhällets patriarkala struktur, liksom män kan vara det. Det handlar inte om att lasta endera könet för detta, utan att öppna ögonen för att denna struktur kan vara skadlig för individer. Det är väl iofs sant att forna tiders män skapade dessa strukturer, och i någon mån man väl "män" då lastas för det. Men nutidens män kan ju inte lastas för dessa strukturer - i den mån nutidda män försöker motverka struktrurerna, förstås.
  28. 14
    Kvinnor kan vara offer för samhällets patriarkala struktur, liksom män kan vara det. Det handlar inte om att lasta endera könet för detta, utan att öppna ögonen för att denna struktur kan vara skadlig för individer. Det är väl iofs sant att forna tiders män skapade dessa strukturer, och i någon mån man väl "män" då lastas för det. Men nutidens män kan ju inte lastas för dessa strukturer - i den mån nutidda män försöker motverka struktrurerna, förstås.
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15
    Det beror ju på hur man vill se det.

    Jag gissar att antalet utbrända procentuellt sett är större inom vissa yrkesgrupper och att det är en överrepresentation av kvinnor i många av dessa. Och det kanske grundas på patriaökala strukturer.

    Det är även flwr kvinnor än män som har heltidsansvar för barn där den andre föräldern väljer bort ansvar och kontakt med barnet. Skulle också kunna grundas på patriarkala strukturer.

    Eller så se man det ur en helt annan synvinkel och kommer fram till att det bara är individberoende.
  30. 15
    Det beror ju på hur man vill se det.

    Jag gissar att antalet utbrända procentuellt sett är större inom vissa yrkesgrupper och att det är en överrepresentation av kvinnor i många av dessa. Och det kanske grundas på patriaökala strukturer.

    Det är även flwr kvinnor än män som har heltidsansvar för barn där den andre föräldern väljer bort ansvar och kontakt med barnet. Skulle också kunna grundas på patriarkala strukturer.

    Eller så se man det ur en helt annan synvinkel och kommer fram till att det bara är individberoende.
  31. Medlem sedan
    Dec 2001
    #16
    Jag tycker jag möter på lika många utbrända män som kvinnor varje vecka.
  32. 16
    Jag tycker jag möter på lika många utbrända män som kvinnor varje vecka.
  33. Medlem sedan
    Dec 2005
    #17
    Och som någon skrev ovan är det ibte detsamma som att män är onda, men vi behöver ifrågasätta strukturer i samhället ibland. Det gäller även att kvinnor på bekostnad av män roffar öt sig föräldraledighet och emellanåt anser sig ha ensamrätt på känslor.
  34. 17
    Och som någon skrev ovan är det ibte detsamma som att män är onda, men vi behöver ifrågasätta strukturer i samhället ibland. Det gäller även att kvinnor på bekostnad av män roffar öt sig föräldraledighet och emellanåt anser sig ha ensamrätt på känslor.
  35. Medlem sedan
    Nov 1998
    #18
    Ja, just det. Det är därför Patriarkatet inte har något telefonnummer, dit man kan ringa och skälla ut det.
  36. 18
    Ja, just det. Det är därför Patriarkatet inte har något telefonnummer, dit man kan ringa och skälla ut det.
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Ja det är lite samma..

    här med, detta bespottande hela tiden, det böjar bli så slitet men samtidigt indoktrinerar man kommande generations kvinnor med att "så är det" fast det inte riktigt är så. Lyft blicken lite liksom känner man.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  38. 19
    Ja det är lite samma.. här med, detta bespottande hela tiden, det böjar bli så slitet men samtidigt indoktrinerar man kommande generations kvinnor med att "så är det" fast det inte riktigt är så. Lyft blicken lite liksom känner man.
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20

    Trist för dig...

    hoppas du mår bättre idag?

    Det där med att en kvinna får kämpa mer är jag faktisk skeptisk till, jag vill faktiskt påstå att det är nåt kvinnor själva lägger på sina axlar och många gånger intalar sig själva. Det finns förstås män med en taskig kvinnosyn men det är inte fler än det finns kvinnor med taskig manssyn.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  40. 20
    Trist för dig... hoppas du mår bättre idag?

    Det där med att en kvinna får kämpa mer är jag faktisk skeptisk till, jag vill faktiskt påstå att det är nåt kvinnor själva lägger på sina axlar och många gånger intalar sig själva. Det finns förstås män med en taskig kvinnosyn men det är inte fler än det finns kvinnor med taskig manssyn.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar