Hur gör man lammgryta?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Hur gör man lammgryta?

    Jag har aldrig lagat lamm förut, hör och häpna.
    Men nu har jag blivit ve´(som det heter här) några fina bitar lammbog. Gryta, tänkte jag då.

    Men hur gör man? Är det någon som har tips och recept? Vad äter man till?

    Tack på förhand!
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    Hur gör man lammgryta? Jag har aldrig lagat lamm förut, hör och häpna.
    Men nu har jag blivit ve´(som det heter här) några fina bitar lammbog. Gryta, tänkte jag då.

    Men hur gör man? Är det någon som har tips och recept? Vad äter man till?

    Tack på förhand!
  3. Pyssling
    #2
    Pluras har jag gjort några gånger, god! Jag har lite svårt för lamm om det är fett med som smakar så där....får, typ. Samtidigt vill man ju inte ha det torrt. Men Pluras gryta har lyckats mig, de gånger jag gjort den. Testa!
  4. 2
    Pluras har jag gjort några gånger, god! Jag har lite svårt för lamm om det är fett med som smakar så där....får, typ. Samtidigt vill man ju inte ha det torrt. Men Pluras gryta har lyckats mig, de gånger jag gjort den. Testa!
  5. Pyssling
    #3
  6. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Vad för slags grytor gillar du? Vi lagar alla möjliga slags grytor på lamm. Ofta en med lammkött, lök, vitlök, grönsaker efter behag, en skvätt vin och passerade tomater. En chilifrukt brukar gå med också. När man har kokat den länge så den nästan är klar lägger man i vita bönor (inte de i tomatsås, utan naturella). Äts med ris eller bröd.
    En annan variant är att buljongkoka köttet och krydda med citron, vitlök och persilja.

    Generellt tycker jag mer om klara eller tomatbaserade grytor av lamm, jag tycker att det blir lite flottigt med grädde eller andra mjölkprodukter.
  7. 4
    Vad för slags grytor gillar du? Vi lagar alla möjliga slags grytor på lamm. Ofta en med lammkött, lök, vitlök, grönsaker efter behag, en skvätt vin och passerade tomater. En chilifrukt brukar gå med också. När man har kokat den länge så den nästan är klar lägger man i vita bönor (inte de i tomatsås, utan naturella). Äts med ris eller bröd.
    En annan variant är att buljongkoka köttet och krydda med citron, vitlök och persilja.

    Generellt tycker jag mer om klara eller tomatbaserade grytor av lamm, jag tycker att det blir lite flottigt med grädde eller andra mjölkprodukter.
  8. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Jag såg receptet när jag googlade på lammgryta nyss. Jag får ta en närmare titt. Tack! Det är så bra när det är något beprövat!
  9. 5
    Jag såg receptet när jag googlade på lammgryta nyss. Jag får ta en närmare titt. Tack! Det är så bra när det är något beprövat!
  10. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Jag funderar på att köra lite fristajl som jag brukar när jag lagar mat, med smaker som jag vet funkar med lamm - lite rosmarin, vitlök, vin o s v.

    Eller så hittade jag ett indiskt recept på en gryta som heter Rogan josh. Den verkade kanongod!

    Nej, någon grädde blir det nog inte. Det känns inte som att det passar med lamm för mina smaklökar heller

    Tack för tipsen!
  11. 6
    Jag funderar på att köra lite fristajl som jag brukar när jag lagar mat, med smaker som jag vet funkar med lamm - lite rosmarin, vitlök, vin o s v.

    Eller så hittade jag ett indiskt recept på en gryta som heter Rogan josh. Den verkade kanongod!

    Nej, någon grädde blir det nog inte. Det känns inte som att det passar med lamm för mina smaklökar heller

    Tack för tipsen!
  12. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7
    Den är god på indisk restaurang iallafall, har inte lagat den hemma.
  13. 7
    Den är god på indisk restaurang iallafall, har inte lagat den hemma.
  14. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Det får bli den, nu står det med på matsedeln - på fredag serveras det Rogan josh, basmatiris, sallad, naanbröd och mango chutney i det MaryTska hemmet .
  15. 8
    Det får bli den, nu står det med på matsedeln - på fredag serveras det Rogan josh, basmatiris, sallad, naanbröd och mango chutney i det MaryTska hemmet .
  16. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9
    Kolla på _annae_ svar om grytor på mat & dryck.
  17. 9
    Kolla på _annae_ svar om grytor på mat & dryck.
  18. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Jag lagar mycket lamm, uppvuxen med morföräldrar som födde upp lamm - då blir det en del...

    Den godaste lammgryta som finns - om jag får skryta lite - är min lammtagine. Den är helt outstanding. Tar ett tag, men det är mest puttringstid. Och den är inte stark utan "bara" mustigt god.
    http://dittanodattan.blogspot.se/200...-mitt-vis.html
    (Ibland tar jag en burk hela plommontomater istället för de färska, det blir också gott.)

    Sedan har du tex CarolinaKs recept på Siciliansk lammgryta som också är fin:
    http://dittanodattan.blogspot.se/200...lammgryta.html

    Hoppas du hittar nåt du gillar!
  19. 10
    Jag lagar mycket lamm, uppvuxen med morföräldrar som födde upp lamm - då blir det en del...

    Den godaste lammgryta som finns - om jag får skryta lite - är min lammtagine. Den är helt outstanding. Tar ett tag, men det är mest puttringstid. Och den är inte stark utan "bara" mustigt god.
    http://dittanodattan.blogspot.se/200...-mitt-vis.html
    (Ibland tar jag en burk hela plommontomater istället för de färska, det blir också gott.)

    Sedan har du tex CarolinaKs recept på Siciliansk lammgryta som också är fin:
    http://dittanodattan.blogspot.se/200...lammgryta.html

    Hoppas du hittar nåt du gillar!
  20. Medlem sedan
    Aug 2011
    #11
    Ja, nu såg jag att hon svarat här också Tack!
  21. 11
    Ja, nu såg jag att hon svarat här också Tack!
  22. Medlem sedan
    Aug 2011
    #12
    Åh, dumma dig, jag som redan hade bestämt mig - och så kommer du med två till synes kanonrecept!! :P

    Jag får nog tänka lite till innan jag bestämmer mig definitivt...

    Tack snälla!!
  23. 12
    Åh, dumma dig, jag som redan hade bestämt mig - och så kommer du med två till synes kanonrecept!! :P

    Jag får nog tänka lite till innan jag bestämmer mig definitivt...

    Tack snälla!!
  24. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13
    Hehe... Du får helt sonika köpa hem lammkött till minst 2, gärna tre grytor till...

    Tips: Ibland gör jag min tagine på bringa som skurits i skivor. Då skär jag inte den i kuber utan kör med stora köttbitar istället i grytan och så får man en bit var till middagen.
  25. 13
    Hehe... Du får helt sonika köpa hem lammkött till minst 2, gärna tre grytor till...

    Tips: Ibland gör jag min tagine på bringa som skurits i skivor. Då skär jag inte den i kuber utan kör med stora köttbitar istället i grytan och så får man en bit var till middagen.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar