Kycklingrecept!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2000
    #1

    Kycklingrecept!

    Tjo på er! Denna veckan är jag barnvakt åt min äldsta systers två busfrön på 11 och 8 år. Lägg där till min egen 13-åring. I morgon eller övermorgon tänkte jag laga någon form av kvällsmat med kycklingfilé. Men det står still i mitt huvud!

    Så nu behöver jag era bästa kycklingrecept-tips!

    Puss på er!! <3
    Stöd cancerfonden!
    http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-o...ollection=4675

    http://lisse1978.bloggplatsen.se

    Sjuksköterska och mamma till 2 snygg-ungar.
  2. 1
    Kycklingrecept! Tjo på er! Denna veckan är jag barnvakt åt min äldsta systers två busfrön på 11 och 8 år. Lägg där till min egen 13-åring. I morgon eller övermorgon tänkte jag laga någon form av kvällsmat med kycklingfilé. Men det står still i mitt huvud!

    Så nu behöver jag era bästa kycklingrecept-tips!

    Puss på er!! <3
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2
    De flesta barn gullar kycklingcurry verkar det som, gärna en lite beskedligare variant med en skvätt grädde eller kokosmjölk i. Det skulle jag satsa på,
  4. 2
    De flesta barn gullar kycklingcurry verkar det som, gärna en lite beskedligare variant med en skvätt grädde eller kokosmjölk i. Det skulle jag satsa på,
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Enkelt: fräs baconbitar och purjo i vitt vin, häll på grädde och puttra lite, häll över i form. Lägg på kycklingfileer och strö ost över, in i ugn. Servera med ris.

    Barnen gillar't
  6. 3
    Enkelt: fräs baconbitar och purjo i vitt vin, häll på grädde och puttra lite, häll över i form. Lägg på kycklingfileer och strö ost över, in i ugn. Servera med ris.

    Barnen gillar't
  7. Medlem sedan
    Aug 2011
    #4
    Nåt som är enkelt är att fylla filéerna med fetaost, och linda bacon runt. Och så in i ugnen. Ät gärna lite ugnsrostade rotfrukter/grönsaker till! Och en klick hemmagjord bea (eller köpt, det går också fint ).

    Eller göra egna nuggets? Panera i mjöl, ägg och pankoströbröd. Stek/fritera i rapsolja i en stekpanna eller gryta, salta och peppra. Kanske lite potatisklyftor till?

    Eller ugnsstek filéerna, och bre sedan på mjukost med ädeolstsmak, och slå in i smördeg. Pensla med ägg, strö på sesamfrön, och grädda i ugnen tills degen fått fin yta.
    Servera gärna med en ädelostsås till, och en sallad.

    Eller en thaigryta med kyckling? Hacka och fräs gul lök och vitlök i olja. Häll i wokgrönsaker (antingen att du hackar själv, eller köper färdighackat i frysdisken). Låt steka på hög värme tills grönsakerna är genomvarma. Riv ingefära och ha i, och även skalet av en lime. Pressa i även limesaften.
    Kycklingfiléerna kör du i ugnen under tiden.
    När grönsakerna är varma, häller du på ett par burkar kokosmjölk. Krydda med salt och peppar, smaka av ordentligt. När kycklingen är klar, river du isär dem med två gafflar, och lägger i grytan.
    Servera med jasminris och en sallad!
  8. 4
    Nåt som är enkelt är att fylla filéerna med fetaost, och linda bacon runt. Och så in i ugnen. Ät gärna lite ugnsrostade rotfrukter/grönsaker till! Och en klick hemmagjord bea (eller köpt, det går också fint ).

    Eller göra egna nuggets? Panera i mjöl, ägg och pankoströbröd. Stek/fritera i rapsolja i en stekpanna eller gryta, salta och peppra. Kanske lite potatisklyftor till?

    Eller ugnsstek filéerna, och bre sedan på mjukost med ädeolstsmak, och slå in i smördeg. Pensla med ägg, strö på sesamfrön, och grädda i ugnen tills degen fått fin yta.
    Servera gärna med en ädelostsås till, och en sallad.

    Eller en thaigryta med kyckling? Hacka och fräs gul lök och vitlök i olja. Häll i wokgrönsaker (antingen att du hackar själv, eller köper färdighackat i frysdisken). Låt steka på hög värme tills grönsakerna är genomvarma. Riv ingefära och ha i, och även skalet av en lime. Pressa i även limesaften.
    Kycklingfiléerna kör du i ugnen under tiden.
    När grönsakerna är varma, häller du på ett par burkar kokosmjölk. Krydda med salt och peppar, smaka av ordentligt. När kycklingen är klar, river du isär dem med två gafflar, och lägger i grytan.
    Servera med jasminris och en sallad!
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Hur gullar man kycklingcurry?
  10. 5
    Hur gullar man kycklingcurry?
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    Man talar vänligt till den döda kycklingen, är inte det uppenbart?
  12. 6
    Man talar vänligt till den döda kycklingen, är inte det uppenbart?
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Aha! Antecknar det.
  14. 7
    Aha! Antecknar det.
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    Fajitas: Strimla kycklingfilén, fräs med fajitaskrydda, Fräs i en annan stekpanna, strimlad lök, gul paprika och skivade inlagda jalapenos. Servera i tortilla bröd med t ex sallad, tomat, gurka, gräddfil, guacamole.
    Marockansk kycklinggryta: Fräs kycklingfileér, lök, hackad chili, vitlök, curry, salt, peppar. Slå på vatten, lägg i hönsbuljongtärning, potatis i bitar, en skivad tomat, lite bladpersilja, några bitar blomkål, hela champinjoner och några skivor citron. Koka ca en halvtimme, servera med ris.
  16. 8
    Fajitas: Strimla kycklingfilén, fräs med fajitaskrydda, Fräs i en annan stekpanna, strimlad lök, gul paprika och skivade inlagda jalapenos. Servera i tortilla bröd med t ex sallad, tomat, gurka, gräddfil, guacamole.
    Marockansk kycklinggryta: Fräs kycklingfileér, lök, hackad chili, vitlök, curry, salt, peppar. Slå på vatten, lägg i hönsbuljongtärning, potatis i bitar, en skivad tomat, lite bladpersilja, några bitar blomkål, hela champinjoner och några skivor citron. Koka ca en halvtimme, servera med ris.
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9
    Stek filéerna i strimlor
    Finhacka en herrans massa lök, stek med
    Ös på mango chutney, curry, sambal oelek och grädde
    Puttra på ett tag
    Strimla en röd och en gul paprika och häll i på slutet

    Otroligt enkelt och går att variera beroende på om sällskapet föredrar snäll mat eller mat med lite sting
  18. 9
    Stek filéerna i strimlor
    Finhacka en herrans massa lök, stek med
    Ös på mango chutney, curry, sambal oelek och grädde
    Puttra på ett tag
    Strimla en röd och en gul paprika och häll i på slutet

    Otroligt enkelt och går att variera beroende på om sällskapet föredrar snäll mat eller mat med lite sting
  19. Medlem sedan
    Aug 2010
    #10
    Kycklinglasagne är favoriten här hemma!

    Fräs t ex purjo, rödlök, grön sparris, paprika och körsbärstomater. Salta och peppra. Häll ur grönsakerna och fräs små kycklingbitar och krydda med något som ni gillar (vi kör gärna på Tony´s creole seasoning) och häll tillbaka grönsakerna.
    En skvätt chilisås som får goja in sig också innan du tillsätter creme fraiche, grädde och vad som nu är gott.
    Jag brukar ta mycket vätska så behövs ingen ytterligare sås mellan varven.

    Färska lasagneplattor och maten är klar på 45 minuter
  20. 10
    Kycklinglasagne är favoriten här hemma!

    Fräs t ex purjo, rödlök, grön sparris, paprika och körsbärstomater. Salta och peppra. Häll ur grönsakerna och fräs små kycklingbitar och krydda med något som ni gillar (vi kör gärna på Tony´s creole seasoning) och häll tillbaka grönsakerna.
    En skvätt chilisås som får goja in sig också innan du tillsätter creme fraiche, grädde och vad som nu är gott.
    Jag brukar ta mycket vätska så behövs ingen ytterligare sås mellan varven.

    Färska lasagneplattor och maten är klar på 45 minuter
  21. Medlem sedan
    Mar 2000
    #11
    Krydda kycklingfiléerna med salt, peppar och oregano. Bryn dem i en stekpanna. Linda parmaskinka runt och lägg dem i en ugnsfast form.

    Blanda 3 dl grädde med 1 dl kycklingfond, 2 dl balsamvinäger och 2 pressade vitlöksklyftor.

    Häll blandningen över kycklingen, in i ugnen i 225 grader ca 20 - 25 minuter (eller tills kycklingen är klar).

    Pasta är gott till.

    Det åt vi här ikväll, mycket gott och enkelt. =)
    lyrasmamma.wordpress.com
  22. 11
    Krydda kycklingfiléerna med salt, peppar och oregano. Bryn dem i en stekpanna. Linda parmaskinka runt och lägg dem i en ugnsfast form.

    Blanda 3 dl grädde med 1 dl kycklingfond, 2 dl balsamvinäger och 2 pressade vitlöksklyftor.

    Häll blandningen över kycklingen, in i ugnen i 225 grader ca 20 - 25 minuter (eller tills kycklingen är klar).

    Pasta är gott till.

    Det åt vi här ikväll, mycket gott och enkelt. =)
  23. Medlem sedan
    Aug 2011
    #12
    Eller! Grilla kycklingspett (i ugnen om det kniper), och gör en god jordnötssås till!
    Och så sallad och ris till förstås.
  24. 12
    Eller! Grilla kycklingspett (i ugnen om det kniper), och gör en god jordnötssås till!
    Och så sallad och ris till förstås.
  25. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13
    Igår kväll lagade jag gryta på kycklinglårfilé, champinjoner och dijonsenap.

    Krydda kycklingen med salt och nymalen peppar.
    Fräs kycklingen (ev delat i något mindre bitar), lägg undan. Fräs massa kvartade champinjoner och en hackad lök. Lägg tillbaka kycklingen i grytan. Häll på en skvätt vatten (till ca 600g kyckling och 1/2 kg champinjoner hade jag i 1,5 glas vatten), kycklingfond/buljong, och en skvätt grädde.
    Krydda med timjan, lite tabasco och några rediga klickar dijonsenap.
    Låt puttra i ca 10 minuter eller tills kycklingen är klar. Smaka av med salt, peppar och red med maizenaredning så den blir lagom tjock i såsen.

    Servera med ris, lätt förvällda sockerärtor och grönsallad.
  26. 13
    Igår kväll lagade jag gryta på kycklinglårfilé, champinjoner och dijonsenap.

    Krydda kycklingen med salt och nymalen peppar.
    Fräs kycklingen (ev delat i något mindre bitar), lägg undan. Fräs massa kvartade champinjoner och en hackad lök. Lägg tillbaka kycklingen i grytan. Häll på en skvätt vatten (till ca 600g kyckling och 1/2 kg champinjoner hade jag i 1,5 glas vatten), kycklingfond/buljong, och en skvätt grädde.
    Krydda med timjan, lite tabasco och några rediga klickar dijonsenap.
    Låt puttra i ca 10 minuter eller tills kycklingen är klar. Smaka av med salt, peppar och red med maizenaredning så den blir lagom tjock i såsen.

    Servera med ris, lätt förvällda sockerärtor och grönsallad.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar