Roliga ord?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Roliga ord?

    Satt och pratade med en kompis om språket (det svenska) och kom in på roliga ord som finns. Inte minst de som översatte Kalle Anka & Co har bidragit, kom vi fram till. Ord som "vrålåk" och "läskeblask" exempelvis.

    Har ni några roliga ord på lager? Man kan ju tycka att ord är roliga på olika sätt. Folkhumorn skapar en del ibland också.
    Man blir inte vuxen, man lär sig bara att uppföra sig.
  2. 1
    Roliga ord? Satt och pratade med en kompis om språket (det svenska) och kom in på roliga ord som finns. Inte minst de som översatte Kalle Anka & Co har bidragit, kom vi fram till. Ord som "vrålåk" och "läskeblask" exempelvis.

    Har ni några roliga ord på lager? Man kan ju tycka att ord är roliga på olika sätt. Folkhumorn skapar en del ibland också.
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    Skråla Häckvift var ju annars en person i kalletidningarna.

    Bubbelgum brukar jag säga om tuggummi och det är roligt att se hur folk reagerar mR man säger så.

    Att använda gamla ord (gärna femtiotal)tycker jag är kul, tex tjenare tjenare länsman, häradsbetäckare, just barr
  4. 2
    Skråla Häckvift var ju annars en person i kalletidningarna.

    Bubbelgum brukar jag säga om tuggummi och det är roligt att se hur folk reagerar mR man säger så.

    Att använda gamla ord (gärna femtiotal)tycker jag är kul, tex tjenare tjenare länsman, häradsbetäckare, just barr
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    "Huskors" tycker jag är ett roligt ord att använda

    Sen gillar jag ju ordet "kalmera", som typ i "kalmera dig!".. Kanske inte roligt direkt, men väldigt uttrycksfullt!

    "Fruntimmer" använder jag också flitigt.

    Och "snask" (som vi ibland använder i sammanhang som t ex när vi ska köpa hem godsaker till helgen. Då säger vi att vi ska köpa "snask och blask" - vilket kan, men inte måste betyda "godis och läsk". Det är mer ett begrepp för nåt "extra gott"..)
  6. 3
    "Huskors" tycker jag är ett roligt ord att använda

    Sen gillar jag ju ordet "kalmera", som typ i "kalmera dig!".. Kanske inte roligt direkt, men väldigt uttrycksfullt!

    "Fruntimmer" använder jag också flitigt.

    Och "snask" (som vi ibland använder i sammanhang som t ex när vi ska köpa hem godsaker till helgen. Då säger vi att vi ska köpa "snask och blask" - vilket kan, men inte måste betyda "godis och läsk". Det är mer ett begrepp för nåt "extra gott"..)
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Ja, gamla ord är roligt. Som i Emil i Lönneberga när han går runt i prostens skor och säger "yttermera", "förvisso" och sådana ord.
  8. 4
    Ja, gamla ord är roligt. Som i Emil i Lönneberga när han går runt i prostens skor och säger "yttermera", "förvisso" och sådana ord.
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Ja, och "vanvittsaffärer"! ...ett annat bra Emil-ord

    Och "stolleprov"!
  10. 5
    Ja, och "vanvittsaffärer"! ...ett annat bra Emil-ord

    Och "stolleprov"!
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Snask är bra. Därav "snaskig" va? Slang är ganska roligt.
  12. 6
    Snask är bra. Därav "snaskig" va? Slang är ganska roligt.
  13. Salander
    #7
    Roliga vet jag inte men Emfas är en favorit just nu.
    Låter så töntigt så jag kan inte låta bli att använda det.

    Sen använder vi ordet Frollo, ganska frekvent härhemma. För oss betyder det någon som inte har alla besticken i lådan.
  14. 7
    Roliga vet jag inte men Emfas är en favorit just nu.
    Låter så töntigt så jag kan inte låta bli att använda det.

    Sen använder vi ordet Frollo, ganska frekvent härhemma. För oss betyder det någon som inte har alla besticken i lådan.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Jättebra. Väntar på att de ska säga "vanvittsaffärer" i Lyxfällan och "stolleprov" i Arga snickaren.
  16. 8
    Jättebra. Väntar på att de ska säga "vanvittsaffärer" i Lyxfällan och "stolleprov" i Arga snickaren.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Frollo har jag aldrig hört, däremot ett antal synonymer.
  18. 9
    Frollo har jag aldrig hört, däremot ett antal synonymer.
  19. Salander
    #10
    Nä det är nog en väldigt lokal, kanske till och med familjär variant
  20. 10
    Nä det är nog en väldigt lokal, kanske till och med familjär variant
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11
    Jag jobbar ihop med en riktig ur-stockholmare och hon har många roliga ord och uttryck. Hon kan säga saker som "Jag tog burren till Slurren" (jag tog bussen till Slussen) helt seriös. Jag gillar också ord som tjotta (toalett) och burrigt (sjysst) och hygglo (samma betydelse) för att de är roliga att säga!
  22. 11
    Jag jobbar ihop med en riktig ur-stockholmare och hon har många roliga ord och uttryck. Hon kan säga saker som "Jag tog burren till Slurren" (jag tog bussen till Slussen) helt seriös. Jag gillar också ord som tjotta (toalett) och burrigt (sjysst) och hygglo (samma betydelse) för att de är roliga att säga!
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12
    På sommaren kan man sitta på "ballen" också. Balkongen alltså.
  24. 12
    På sommaren kan man sitta på "ballen" också. Balkongen alltså.
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    Fraser som används härhemma är "vad kilar dinkan?" och "nu är bången ute och trålar"
  26. 13
    Fraser som används härhemma är "vad kilar dinkan?" och "nu är bången ute och trålar"
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14
    Vad betyder det första? Vad är klockan?
  28. 14
    Vad betyder det första? Vad är klockan?
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15
    Jodä
  30. 15
    Jodä
  31. Medlem sedan
    Jun 2004
    #16
    Min mamma säjer ofta ålrajt (all right) precis som Dick Harrisson. Ett uttryck som används ofta av dem som studerade i lund för många decennier sedan verkar det som. Jag tycker det låter komiskt.
  32. 16
    Min mamma säjer ofta ålrajt (all right) precis som Dick Harrisson. Ett uttryck som används ofta av dem som studerade i lund för många decennier sedan verkar det som. Jag tycker det låter komiskt.
  33. Medlem sedan
    Sep 2003
    #17
    Långben brukar ju kallas "den skinntorre" av skurkarna. Tycker jag är ett roligt ord.
    Min morfar använde ord som benkläder (=byxor) och skodon.
  34. 17
    Långben brukar ju kallas "den skinntorre" av skurkarna. Tycker jag är ett roligt ord.
    Min morfar använde ord som benkläder (=byxor) och skodon.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar