Förlåt men jag kan inte låta bli
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    Förlåt men jag kan inte låta bli

    att posta detta från DN där Magdalena Ribbing svarat sen .


    Fråga: Jag undrar hur man bär sig åt när ett bokat möte hos exempelvis en läkare blir försenat och man inte släpps in förrän personen som är där innan känner sig klar. Jag har ett ganska så fullspäckat schema och har ofta inte tid att vänta de där 10 – 15 minuterna och därmed antingen bli försenad själv eller gå miste om den tid jag betalar för.
    Detta verkar hända mig allt oftare och jag vet inte hur jag ska bete mig. Är det fel att knacka på för att markera att man faktiskt har en tid att passa? Bör man istället sitta tyst och hoppas att de snart är klara? Ibland kan man knacka vid ankomsten och märka att ingenting händer. Ska man då knacka igen? Kan man gå om man märker att man inte kommer hinna?"

    Kom att tänka på de olika debatterna här om att samhällets medborgare kräver mer och en tillgänligare vård.
    Omedelbar behovstillfredsställelse eller vad säger ni?

    http://blogg.dn.se/etikettfragan/201...akarforsening/
  2. 1
    Förlåt men jag kan inte låta bli att posta detta från DN där Magdalena Ribbing svarat sen .


    Fråga: Jag undrar hur man bär sig åt när ett bokat möte hos exempelvis en läkare blir försenat och man inte släpps in förrän personen som är där innan känner sig klar. Jag har ett ganska så fullspäckat schema och har ofta inte tid att vänta de där 10 – 15 minuterna och därmed antingen bli försenad själv eller gå miste om den tid jag betalar för.
    Detta verkar hända mig allt oftare och jag vet inte hur jag ska bete mig. Är det fel att knacka på för att markera att man faktiskt har en tid att passa? Bör man istället sitta tyst och hoppas att de snart är klara? Ibland kan man knacka vid ankomsten och märka att ingenting händer. Ska man då knacka igen? Kan man gå om man märker att man inte kommer hinna?"

    Kom att tänka på de olika debatterna här om att samhällets medborgare kräver mer och en tillgänligare vård.
    Omedelbar behovstillfredsställelse eller vad säger ni?

    http://blogg.dn.se/etikettfragan/201...akarforsening/
  3. Salander
    #2
    Bra svarat av Magdalena R
  4. 2
    Bra svarat av Magdalena R
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    Mycket bra!
  6. 3
    Mycket bra!
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Folk är fan inte kloka. Svaret var ju ganska bra iallafall.
    Galet uppblåst självbild man måste ha om man ställer en sån fråga.
  8. 4
    Folk är fan inte kloka. Svaret var ju ganska bra iallafall.
    Galet uppblåst självbild man måste ha om man ställer en sån fråga.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Ja, 10-15 minuter var inte mycket att klaga över. Då har man inte stora problem i livet. Det låter dock inte som någon "bortskämd ungdom", utan snarare som krävande man/kvinna i affärsvärlden eller något liknande.
  10. 5
    Ja, 10-15 minuter var inte mycket att klaga över. Då har man inte stora problem i livet. Det låter dock inte som någon "bortskämd ungdom", utan snarare som krävande man/kvinna i affärsvärlden eller något liknande.
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    Du hymlar inte med dina fördomar du Haqvin. Jag lovar att det var en pensionär, de är värst på att gnälla när det gäller väntetider ( och tro mig, jag har träffat många i mina dagar!).
  12. 6
    Du hymlar inte med dina fördomar du Haqvin. Jag lovar att det var en pensionär, de är värst på att gnälla när det gäller väntetider ( och tro mig, jag har träffat många i mina dagar!).
  13. Medlem sedan
    Oct 2014
    #7
    ja och jag är inte ett dugg förvånad. Har haft patienter som skrikit högt om att "jag kom före den du tar in nu" när jag tagit in andra patienter från väntrummet med pågående bröstsmärta, likbleka och kallsvettiga eller barn med amputerade kroppsdelar....
  14. 7
    ja och jag är inte ett dugg förvånad. Har haft patienter som skrikit högt om att "jag kom före den du tar in nu" när jag tagit in andra patienter från väntrummet med pågående bröstsmärta, likbleka och kallsvettiga eller barn med amputerade kroppsdelar....
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Mycket möjligt, men jag har också träffat en del av den sort jag beskrev. (Är f.ö. inte din gissning också en fördom, i så fall?)
  16. 8
    Mycket möjligt, men jag har också träffat en del av den sort jag beskrev. (Är f.ö. inte din gissning också en fördom, i så fall?)
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Det var ganska självupptaget och nog försöker man ha lite bättre marginal och lite bättre fantasi och förståelse. Samtidigt kan jag till viss del förstå om man blir irriterad om det är så här ofta.
  18. 9
    Det var ganska självupptaget och nog försöker man ha lite bättre marginal och lite bättre fantasi och förståelse. Samtidigt kan jag till viss del förstå om man blir irriterad om det är så här ofta.
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    jag kan också förstå att man blir irriterad men som du säger bör man ha lite fantasi och förståelse att det kan vara svårt att hålla tiden för läkaren. samt respekt för den andre patienten som är där kan man tycka...
  20. 10
    jag kan också förstå att man blir irriterad men som du säger bör man ha lite fantasi och förståelse att det kan vara svårt att hålla tiden för läkaren. samt respekt för den andre patienten som är där kan man tycka...
  21. Medlem sedan
    Apr 2000
    #11
    Ibland undrar jag om folk är sanna? Självklart kan man bli både irriterad och frustrerad om man råkar ut för det med stor regelbundenhet, men att gå från irritation till att faktiskt överväg att knacka på dörren, dit borde det väl vara rätt långt ändå?

    Sedan tycker jag personligen inte att det är en stor sak om man någon gång får vänta, då utgår jag från att det strulat någonstans och det är ju inte konstigt om det händer emellanåt.
  22. 11
    Ibland undrar jag om folk är sanna? Självklart kan man bli både irriterad och frustrerad om man råkar ut för det med stor regelbundenhet, men att gå från irritation till att faktiskt överväg att knacka på dörren, dit borde det väl vara rätt långt ändå?

    Sedan tycker jag personligen inte att det är en stor sak om man någon gång får vänta, då utgår jag från att det strulat någonstans och det är ju inte konstigt om det händer emellanåt.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Exakt, jag blir också förbannad...

    när tandläkaren eller läkaren är 15-20 minuter försenad och jag får vänta. Om jag kommer 15-20 minuter försent brinner min tid inne men jag får betala ändå + att jag förlorar arbetsinkomst eftersom jag har stämplat ut från jobbet. Man skulle definitivt behöva sätta lite mer krav på vården att sköta detta bättre.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Exakt, jag blir också förbannad... när tandläkaren eller läkaren är 15-20 minuter försenad och jag får vänta. Om jag kommer 15-20 minuter försent brinner min tid inne men jag får betala ändå + att jag förlorar arbetsinkomst eftersom jag har stämplat ut från jobbet. Man skulle definitivt behöva sätta lite mer krav på vården att sköta detta bättre.
  25. Medlem sedan
    Aug 2005
    #13
    Jag har blivit bortglömd två ggr hos läkaren, och efter det har jag bestämt mig för att efter ca en kvart, försäkra mig om att det bara rör sig om en försening. Absolut inte knacka på läkarens dörr, men haffa någon som ser haffbar ut och fråga.

    Jag har suttit snällt och glott i en timme för att jag har så stor förståelse för allt som kan hända, och så visar det sig att det inte är försening utan något slarv. Det är lite irriterande och då ångrar man sig att man inte är otåligare.
    Fördelen har varit att det blivit ett gratis besök

    Tålamod och förståelse får man vara beredd på att ha hos tex läkare. Lite trist att vara så stressad så man inte hinner vänta en kvart.
  26. 13
    Jag har blivit bortglömd två ggr hos läkaren, och efter det har jag bestämt mig för att efter ca en kvart, försäkra mig om att det bara rör sig om en försening. Absolut inte knacka på läkarens dörr, men haffa någon som ser haffbar ut och fråga.

    Jag har suttit snällt och glott i en timme för att jag har så stor förståelse för allt som kan hända, och så visar det sig att det inte är försening utan något slarv. Det är lite irriterande och då ångrar man sig att man inte är otåligare.
    Fördelen har varit att det blivit ett gratis besök

    Tålamod och förståelse får man vara beredd på att ha hos tex läkare. Lite trist att vara så stressad så man inte hinner vänta en kvart.
  27. Medlem sedan
    Aug 2010
    #14
    Det låter lite som jag är, att vänta snällt och sen inse att man väntat förgäves.
    Ändå lär jag mig inte utan väntar fortfarande med stort tålamod
    Oavsett om det handlar om vård eller t ex om färdtjänst inom jobbet, jag lyckas jämt falla mellan stolarna!
    (Sist ringde jag efter låååång tid och fick veta att de bokat vår återresa 10 dagar senare, då var jag glad att jag ringde till slut.)
  28. 14
    Det låter lite som jag är, att vänta snällt och sen inse att man väntat förgäves.
    Ändå lär jag mig inte utan väntar fortfarande med stort tålamod
    Oavsett om det handlar om vård eller t ex om färdtjänst inom jobbet, jag lyckas jämt falla mellan stolarna!
    (Sist ringde jag efter låååång tid och fick veta att de bokat vår återresa 10 dagar senare, då var jag glad att jag ringde till slut.)
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15
    De borde kanske ha något system där man inte behöver betala om man fått vänta en viss tid?
  30. 15
    De borde kanske ha något system där man inte behöver betala om man fått vänta en viss tid?
  31. Medlem sedan
    Aug 2005
    #16
    Färdtjänst kan vara ett helsike! Hos två av mina brukare har det aldrig varit problem. Båda två skulle kunna vänta länge, eftersom de är som de är. Men det har aldrig strulat.

    Hos den tredje brukaren har det varit rent katastrofalt dåligt, och hon är den som varken fysiskt eller psykiskt klarar att vänta. Fy, vad galen jag varit! Det är inte kul att vänta en timme med en person som är i upplösningstillstånd

    Nä, jag väntar inte längre utan frågar, snällt och vänligt förstås, vad som händer.
  32. 16
    Färdtjänst kan vara ett helsike! Hos två av mina brukare har det aldrig varit problem. Båda två skulle kunna vänta länge, eftersom de är som de är. Men det har aldrig strulat.

    Hos den tredje brukaren har det varit rent katastrofalt dåligt, och hon är den som varken fysiskt eller psykiskt klarar att vänta. Fy, vad galen jag varit! Det är inte kul att vänta en timme med en person som är i upplösningstillstånd

    Nä, jag väntar inte längre utan frågar, snällt och vänligt förstås, vad som händer.
  33. Medlem sedan
    Nov 2003
    #17
    Det är klart att det är en fördom. Men tio år på öppenvårdsapotek har gett mig gedigna erfarenheter av just pensionärer och deras rättvisetänk då det gäller köande, hehe
  34. 17
    Det är klart att det är en fördom. Men tio år på öppenvårdsapotek har gett mig gedigna erfarenheter av just pensionärer och deras rättvisetänk då det gäller köande, hehe
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    ...och 25 år med kontakter med "folk i farten" har kanske skapat mina fördomar?
  36. 18
    ...och 25 år med kontakter med "folk i farten" har kanske skapat mina fördomar?
  37. Medlem sedan
    Oct 2014
    #19
    Ha ha jag minns att vi hade inte bara en pensionär som trängde sig i kön förbi barn när det var sax att vaccinera mot svininfluensan. ..
  38. 19
    Ha ha jag minns att vi hade inte bara en pensionär som trängde sig i kön förbi barn när det var sax att vaccinera mot svininfluensan. ..
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20

    Ja eller det skulle räcka med...

    att de kanske ibland ringde upp sina patienter om de ser att schemat har spårat ur eller komma ut och säga att vi är förenade och erbjuda att man får en ny tid om man inte vill vänta eller som du skrev helt enkelt bjuda på avgiften. Det behövs egentligen inte så mycket men kan betyda så mycket för för den som är på tur.

    Jag tycker det är helt jäkla respektlöst att bara låta folk sitta och vänta och tycka att "det får man liksom räkna med". Är man det minsta serviceminded så gör man nåt av alternativen ovan åtminstone.

    Skulle vi hantera våra kunder på mitt jobb så, ja då skulle vi snart vara utan jobb allihopa.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  40. 20
    Ja eller det skulle räcka med... att de kanske ibland ringde upp sina patienter om de ser att schemat har spårat ur eller komma ut och säga att vi är förenade och erbjuda att man får en ny tid om man inte vill vänta eller som du skrev helt enkelt bjuda på avgiften. Det behövs egentligen inte så mycket men kan betyda så mycket för för den som är på tur.

    Jag tycker det är helt jäkla respektlöst att bara låta folk sitta och vänta och tycka att "det får man liksom räkna med". Är man det minsta serviceminded så gör man nåt av alternativen ovan åtminstone.

    Skulle vi hantera våra kunder på mitt jobb så, ja då skulle vi snart vara utan jobb allihopa.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar