Utländska apotek med nätförsäljning
Ordet är fritt
  1. Salander
    #1

    Utländska apotek med nätförsäljning

    Skulle du kunna tänka dig att beställa hem läkemedel från ett utländskt internetapotek?

    Ponera att din medicin är receptfri i det landet och mycket billigare.
    Skulle du slå till?

    Varför/varför inte?
  2. 1
    Utländska apotek med nätförsäljning Skulle du kunna tänka dig att beställa hem läkemedel från ett utländskt internetapotek?

    Ponera att din medicin är receptfri i det landet och mycket billigare.
    Skulle du slå till?

    Varför/varför inte?
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    nej troligen inte. De få receptfria lm jag köper kan jag betala vanliga priser för .
  4. 2
    nej troligen inte. De få receptfria lm jag köper kan jag betala vanliga priser för .
  5. Salander
    #3
    De är alltså inte receptfria här utan där.
  6. 3
    De är alltså inte receptfria här utan där.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Nej, aldrig. Det är möjligt att jag är för feg, men det finns risker med sådana affärer.
  8. 4
    Nej, aldrig. Det är möjligt att jag är för feg, men det finns risker med sådana affärer.
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    är det ens lagligt?
    I så fall kanske jag skulle kunna göra det, men troligen inte...men svårt att säga ändå.
    är det olagligt, så är svaret nej
  10. 5
    är det ens lagligt?
    I så fall kanske jag skulle kunna göra det, men troligen inte...men svårt att säga ändå.
    är det olagligt, så är svaret nej
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6
    Helst inte. Men mitt svar blir litet märkligt eftersom jag köper medicin som är receptbelagd i Sverige men receptfri utomlands, med skillnaden att jag gör det i utomlandslandet. Jag kan inte förklara känslan men det känns tryggare än att handla medicin på nätet. Komplett ologiskt. I mitt fall är det tillgången på läkemedlet i Sverige som strular, men jag gissar att det även är betydligt billigare där vi brukar köpa det.
  12. 6
    Helst inte. Men mitt svar blir litet märkligt eftersom jag köper medicin som är receptbelagd i Sverige men receptfri utomlands, med skillnaden att jag gör det i utomlandslandet. Jag kan inte förklara känslan men det känns tryggare än att handla medicin på nätet. Komplett ologiskt. I mitt fall är det tillgången på läkemedlet i Sverige som strular, men jag gissar att det även är betydligt billigare där vi brukar köpa det.
  13. Salander
    #7
    Jag vet inte. Försöker läsa mig till det just nu. För personligt bruk inom EES verkar det så men jag vet inte säkert
  14. 7
    Jag vet inte. Försöker läsa mig till det just nu. För personligt bruk inom EES verkar det så men jag vet inte säkert
  15. Salander
    #8
    Jag känner också spontant nej. Hur ska man veta vad man får?
  16. 8
    Jag känner också spontant nej. Hur ska man veta vad man får?
  17. Salander
    #9
    Jag förstår och känner likadant att det känns säkrare.
  18. 9
    Jag förstår och känner likadant att det känns säkrare.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Precis!
  20. 10
    Precis!
  21. Medlem sedan
    Apr 2000
    #11
    Det är lagligt. Jag har haft anledning att kolla upp det ordentligt, även om jag i slutändan valde bort internetalternativet.
  22. 11
    Det är lagligt. Jag har haft anledning att kolla upp det ordentligt, även om jag i slutändan valde bort internetalternativet.
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12
    Tänka mig skulle jag kunna göra, men jag hade kollat upp noga först och sedan beslutat mig för om jag vågar eller inte.
    Det är i alla fall inte något jag absolut inte kan tänka mig.

    Tänker du på någon speciell medicin?
  24. 12
    Tänka mig skulle jag kunna göra, men jag hade kollat upp noga först och sedan beslutat mig för om jag vågar eller inte.
    Det är i alla fall inte något jag absolut inte kan tänka mig.

    Tänker du på någon speciell medicin?
  25. Salander
    #13
    Njae tänker på flera läkemedel som är receptfria utomlands men inte här. Vi har hårda regler här.
  26. 13
    Njae tänker på flera läkemedel som är receptfria utomlands men inte här. Vi har hårda regler här.
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14
    Nej. Därför att jag vet att problemen med piratkopierade läkemedel är mycket större än i Sverige i andra länder. Jo, jag skulle kunna köpa melatonin om jag var i USA och förkylningstabletter med efedrin om jag var i England men generellt vill jag Vera vad jag stoppar i mig i läkemedelsväg.
  28. 14
    Nej. Därför att jag vet att problemen med piratkopierade läkemedel är mycket större än i Sverige i andra länder. Jo, jag skulle kunna köpa melatonin om jag var i USA och förkylningstabletter med efedrin om jag var i England men generellt vill jag Vera vad jag stoppar i mig i läkemedelsväg.
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15
    Vera är veta då. I love my iPad.
  30. 15
    Vera är veta då. I love my iPad.
  31. Salander
    #16
    Känner som du och jag undrar hur "folk" vågar.
  32. 16
    Känner som du och jag undrar hur "folk" vågar.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17

    Aldrig i helvete men...

    jag vet många som sitter och beställer och äter allehanda mediciner i parti och minut. En fick de låsa in på psyk i en månad efter att han nästan hade tuggat ihjäl sig på tabletter.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  34. 17
    Aldrig i helvete men... jag vet många som sitter och beställer och äter allehanda mediciner i parti och minut. En fick de låsa in på psyk i en månad efter att han nästan hade tuggat ihjäl sig på tabletter.
  35. Salander
    #18
    Ja man vet inte vad man får.
  36. 18
    Ja man vet inte vad man får.
  37. Medlem sedan
    Apr 2008
    #19
    Bara om det vore dyrt som inte täcktes av högkostnadsskydd.
    JAg är ju inte så inne på alternativmedicin, det vore ju där det fanns en vitts med det.
  38. 19
    Bara om det vore dyrt som inte täcktes av högkostnadsskydd.
    JAg är ju inte så inne på alternativmedicin, det vore ju där det fanns en vitts med det.
  39. Medlem sedan
    Jul 2003
    #20
    Lite svårt att svara på eftersom jag inte handlar läkemedel på det sättet. Men i teorin är det ändå inte så konstigt för mig. Tror att det redan för ett antal år sedan när min syster bodde med sin familj i Tyskland fanns flera seriösa apotek med nätförsäljning inom landet, så egentligen verkar det väl inte helt orimligt att beställa därifrån. Det kräver då på något sätt att jag upplever landets myndigheter och själva apoteksföretaget som seriösa och säkra alternativ.

    I din fråga ligger också att medicinen är receptfritt där och - underförstått receptbelagd här. Där är det så att jag inte skulle ta receptbelagd medicin på eget bevåg, men om en läkare skrivit ut medicinen åt mig eller min familjemedlem, så att jag vet att och hur jag ska ta den, så skulle jag nog (återigen i teorin i alla fall) kunna beställa den från utlandet.
  40. 20
    Lite svårt att svara på eftersom jag inte handlar läkemedel på det sättet. Men i teorin är det ändå inte så konstigt för mig. Tror att det redan för ett antal år sedan när min syster bodde med sin familj i Tyskland fanns flera seriösa apotek med nätförsäljning inom landet, så egentligen verkar det väl inte helt orimligt att beställa därifrån. Det kräver då på något sätt att jag upplever landets myndigheter och själva apoteksföretaget som seriösa och säkra alternativ.

    I din fråga ligger också att medicinen är receptfritt där och - underförstått receptbelagd här. Där är det så att jag inte skulle ta receptbelagd medicin på eget bevåg, men om en läkare skrivit ut medicinen åt mig eller min familjemedlem, så att jag vet att och hur jag ska ta den, så skulle jag nog (återigen i teorin i alla fall) kunna beställa den från utlandet.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar