Jag lever i en mindre ort där det mest är säsongsanställningar. Många på orten arbetar endast november till april, sedan är de arbetssökande maj till oktober eller hoppar in någon månad på annat arbete.

Detta levnadssätt är alldeles för ovisst för min del och jag vill ha mer stabilt och tryggt i mitt liv. Jag är nu 37år, har ingen utbildning mer än gymnasiet. Har mestadels arbetat som administratör, receptionist men även inom vården.
Min dröm på senare tid, som väckt mitt intresse, är juristutbildningen. Men som 37 åring kanske en 4.5 år lång utbildning inte är att föredra. Dels så är jag över 40 när jag ens ska påbörja tjänst som juristkandidat. Kanske inte så åtråvärt...

Andra alternativet är mäklare. Har haft funderingar på att utbilda mig till sjuksköterska, då det råder brist på dessa på orten, men jag vet inte riktigt om jag verkligen brinner för det. Visst finns intresse, men inte så starkt.

Vad gör man? Ska man satsa på juristutbildningen eller finns andra alternativ inom området som kräver kortare utbildning?