Aktiviteter de fyra elementen?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Aktiviteter de fyra elementen?

    Har kommit på en strålande ide till en dag som ska firas. Vi ska ha temat de fyra elementen. Om jag nu lyckas komma på något....
    Elden är klar

    Vatten är ju lätt, men jag vill helst ha nästan gratisaktiviteter, så då blir det utomhus som gäller och i vinter vet i fanken om mitt sällskap vill det. Finns någon kul vattensport eller båt av något slag?

    Jord? Ingen aning! Vad kan man göra med jord?

    Luft? Finns det något högt hus/torn man kan gå upp i och känna vinden? Eller vad hittar man på som har med luft att göra?

    Vi ska ha första aktiviteten tidig fm och sedan har vi dagen på oss och vi startar i NV Skåne och avslutar i Göteborg, så vi kan stanna på vägen och även göra avstickare på några mil inåt landet.


    Här är så många kloka huvuden här, så jag hoppas ni kommer på något. Alla idéer är bra, för det ena ger det andra!
  2. 1
    Aktiviteter de fyra elementen? Har kommit på en strålande ide till en dag som ska firas. Vi ska ha temat de fyra elementen. Om jag nu lyckas komma på något....
    Elden är klar

    Vatten är ju lätt, men jag vill helst ha nästan gratisaktiviteter, så då blir det utomhus som gäller och i vinter vet i fanken om mitt sällskap vill det. Finns någon kul vattensport eller båt av något slag?

    Jord? Ingen aning! Vad kan man göra med jord?

    Luft? Finns det något högt hus/torn man kan gå upp i och känna vinden? Eller vad hittar man på som har med luft att göra?

    Vi ska ha första aktiviteten tidig fm och sedan har vi dagen på oss och vi startar i NV Skåne och avslutar i Göteborg, så vi kan stanna på vägen och även göra avstickare på några mil inåt landet.


    Här är så många kloka huvuden här, så jag hoppas ni kommer på något. Alla idéer är bra, för det ena ger det andra!
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Vatten i form av is - är det godkänd? Skridskoåkning eller curling kanske? Inte helt gratis förstås.

    Känna vinden kan man väl göra längs hela kusten? Ett stopp vid Mölle/Kullens fyr eller något annat fint ställe längre upp vid kusten?

    Jordelementet - lunch vid något trevligt ställe med rotfrukter och annat som kommer ifrån jorden?

    Inte bra på sånt, men lite för dig eller andra att ev. spinna vidare på?
  4. 2
    Vatten i form av is - är det godkänd? Skridskoåkning eller curling kanske? Inte helt gratis förstås.

    Känna vinden kan man väl göra längs hela kusten? Ett stopp vid Mölle/Kullens fyr eller något annat fint ställe längre upp vid kusten?

    Jordelementet - lunch vid något trevligt ställe med rotfrukter och annat som kommer ifrån jorden?

    Inte bra på sånt, men lite för dig eller andra att ev. spinna vidare på?
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Kärnan?

    Det är väl ett trevligt torn att gå upp i och se sig om? Vad beträffar jord låter det som om ett besök i en grotta skulle passa bra. Det är kanske ont om sådana på sträckan Skåne - Göteborg förstås. Tykarpsgrottan känns som en omväg.

    Annars får ni kanske nöja er med att komma ner i underjorden på något annat sätt. En krypta? Inte riktigt jord förstås.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Kärnan? Det är väl ett trevligt torn att gå upp i och se sig om? Vad beträffar jord låter det som om ett besök i en grotta skulle passa bra. Det är kanske ont om sådana på sträckan Skåne - Göteborg förstås. Tykarpsgrottan känns som en omväg.

    Annars får ni kanske nöja er med att komma ner i underjorden på något annat sätt. En krypta? Inte riktigt jord förstås.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Kul ide!

    Hur gamla är deltagarna? Att ta med gummistövlar, och vandra över en uppplöjd åker, det är gratis och mycket jord. Och jobbigare än man tror. Eller plantera något,
    Grottor, tunnlar, kryptor, skattletning i en gammal potatiskällare.
  8. 4
    Kul ide!

    Hur gamla är deltagarna? Att ta med gummistövlar, och vandra över en uppplöjd åker, det är gratis och mycket jord. Och jobbigare än man tror. Eller plantera något,
    Grottor, tunnlar, kryptor, skattletning i en gammal potatiskällare.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    På temat luft: Alternativ till högt hus flyga drake.
    Jord: I gbg tror jag det finns ett slags rundturer i bastionerna kolla walknet.se/bastioner. Eller gå till Botaniska trädgården eller Palmhuset.
    Vatten: Kanske besöka en av Hallands stränder och bara promenera, kanske kolla in windsurfare/kitesurfare.
  10. 5
    På temat luft: Alternativ till högt hus flyga drake.
    Jord: I gbg tror jag det finns ett slags rundturer i bastionerna kolla walknet.se/bastioner. Eller gå till Botaniska trädgården eller Palmhuset.
    Vatten: Kanske besöka en av Hallands stränder och bara promenera, kanske kolla in windsurfare/kitesurfare.
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6
    Ni är ju jättebra på detta
    Tack, det är precis sådana tips jag vill ha. Kanske det inte blir precis det ni skriver, men jag får idéer! Super

    Deltagarna är mellan 42 och 50
  12. 6
    Ni är ju jättebra på detta
    Tack, det är precis sådana tips jag vill ha. Kanske det inte blir precis det ni skriver, men jag får idéer! Super

    Deltagarna är mellan 42 och 50
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    Ni märker väl så glad ni gör mig
  14. 7
    Ni märker väl så glad ni gör mig
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8
    Kom på att det kan liksom vara en liten tvist på elementet också.... Typ om Jordanien hade legat i Halland..... så kunde vi åkt inom där och gjort något, och då ha avverkat jord.
    Hajjar ni?
  16. 8
    Kom på att det kan liksom vara en liten tvist på elementet också.... Typ om Jordanien hade legat i Halland..... så kunde vi åkt inom där och gjort något, och då ha avverkat jord.
    Hajjar ni?
  17. Medlem sedan
    Jan 2009
    #9
    Luft - musik är egentligen vibrationer i luft - det hade varit mitt val.

    Jord - göra något i lera? Lera är ju en slags jord (nu pratar jag keramik och inte modellera).

    Vatten - en drink är ju aldrig fel. Alkoholfri om det är en dagaktivitet och med alkohol om det är en mer festbetonad aktivitet. Ska det vara något mer fysiskt tycker jag isaktiviteter lät kul. Kolla om det finns någon allmänhetens åkning på skridskobanor det är gratis (men kräver skridskor, fast det kanske kan lånas ihop).
    Ha det gott!
  18. 9
    Luft - musik är egentligen vibrationer i luft - det hade varit mitt val.

    Jord - göra något i lera? Lera är ju en slags jord (nu pratar jag keramik och inte modellera).

    Vatten - en drink är ju aldrig fel. Alkoholfri om det är en dagaktivitet och med alkohol om det är en mer festbetonad aktivitet. Ska det vara något mer fysiskt tycker jag isaktiviteter lät kul. Kolla om det finns någon allmänhetens åkning på skridskobanor det är gratis (men kräver skridskor, fast det kanske kan lånas ihop).
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Jord- kolla på någon schysst ravin
  20. 10
    Jord- kolla på någon schysst ravin
  21. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #11

    Skäralid ligger bra till i så fall

    Det är ju där de startar, mer eller mindre.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  22. 11
    Skäralid ligger bra till i så fall Det är ju där de startar, mer eller mindre.
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Ller åka till tuve och kika på det gamla skredärret
  24. 12
    Ller åka till tuve och kika på det gamla skredärret
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Syns det?

    Det är ju många år sedan. Ser man något av det fortfarande?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Syns det? Det är ju många år sedan. Ser man något av det fortfarande?
  27. Medlem sedan
    Aug 2005
    #14
    Tack till er också!
    Jag googlar och googlar för ni ger så bra förslag och jag får massor av idéer!
    Perfa
  28. 14
    Tack till er också!
    Jag googlar och googlar för ni ger så bra förslag och jag får massor av idéer!
    Perfa
  29. Medlem sedan
    Aug 2005
    #15
    Alltså till er alla som svarat efter att jag skrev det ovan.
  30. 15
    Alltså till er alla som svarat efter att jag skrev det ovan.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar