Gilla/ogilla?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Gilla/ogilla?

    En gilla-knapp efterfrågas ju emellanåt här, facebookstörda som vi är, ibland på skoj och ibland på allvar. På konkurrerande forum, samma som infört en symbol för nya medlemsskap som jag tog upp för ett tag sedan, har man infört detta. Men tagit det ett eller ett par snäpp längre. Dels kan man både gilla och ogilla... och dels gör man det anonymt.

    Vad sägs?
  2. 1
    Gilla/ogilla? En gilla-knapp efterfrågas ju emellanåt här, facebookstörda som vi är, ibland på skoj och ibland på allvar. På konkurrerande forum, samma som infört en symbol för nya medlemsskap som jag tog upp för ett tag sedan, har man infört detta. Men tagit det ett eller ett par snäpp längre. Dels kan man både gilla och ogilla... och dels gör man det anonymt.

    Vad sägs?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Saknar det på Facebook. Känns ju konstigt att gilla något , om det är något sorgligt eller hemskt som skett.

    Men du menar mera att man gillar eller ogillar själva inlägget, antar jag?

    När jag ogillar knappiden. Tycker det är roligare och ger mer om folk motiverar lite varför. Det är inte det anonyma som stör mej, utan latheten, att slippa motivera sej
  4. 2
    Saknar det på Facebook. Känns ju konstigt att gilla något , om det är något sorgligt eller hemskt som skett.

    Men du menar mera att man gillar eller ogillar själva inlägget, antar jag?

    När jag ogillar knappiden. Tycker det är roligare och ger mer om folk motiverar lite varför. Det är inte det anonyma som stör mej, utan latheten, att slippa motivera sej
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Ja det står typ "nu kan du anonymt ogilla eller gilla någons inlägg", så jag tolkar det som att det handlar om inläggets kvalitet typ...
  6. 3
    Ja det står typ "nu kan du anonymt ogilla eller gilla någons inlägg", så jag tolkar det som att det handlar om inläggets kvalitet typ...
  7. Medlem sedan
    Aug 2011
    #4
    Helt onödigt, om det ska vara anonymt. Varför, liksom?...

    Och egentligen tycker jag att en "ogilla"-knapp också sprider onödig negativitet.
    Däremot en gilla-knapp, det är ju käckt
  8. 4
    Helt onödigt, om det ska vara anonymt. Varför, liksom?...

    Och egentligen tycker jag att en "ogilla"-knapp också sprider onödig negativitet.
    Däremot en gilla-knapp, det är ju käckt
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Onödig negativitet, precis. OM jag bara "gillar" vissa inlägg betyder det ju inte att jag förkastar alla andra utan det säger egentligen ingen alls om vad jag tycker om dem. Ogillar man ett inlägg kan man förklara varför eller skita i det.
  10. 5
    Onödig negativitet, precis. OM jag bara "gillar" vissa inlägg betyder det ju inte att jag förkastar alla andra utan det säger egentligen ingen alls om vad jag tycker om dem. Ogillar man ett inlägg kan man förklara varför eller skita i det.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Gillar idén med att kunna gilla och ogilla, men inte anonymt. Tycker man nåt får man väl stå för det. I alla fall på de snack där man inte kan skriva anonymt heller.
  12. 6
    Gillar idén med att kunna gilla och ogilla, men inte anonymt. Tycker man nåt får man väl stå för det. I alla fall på de snack där man inte kan skriva anonymt heller.
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Näe, anonym ogilla skulle användas som hämndknapp.
    Dessutom, minns jag hur det var med antal lästa, minns ni? Man kunde klicka 40 ggr (samma person) så var det läst 40 ggr.
    Någon testade när en annan skribent alltid sa "åh mina inlägg blir lästa 10 000 ggr och denne misstänkte att den TS klickade själv för att hamna på mest läsa trådstartlistan varje gång).

    Ni kan ju tänka er om ogilla-tryck inte heller var per enhet utan man kan ogilla ett inlägg 600 ggr, skulle kunna användas ja som mobbingverktyg typ.

    Gilla, visst har jag ibland tänk trycka och kommit på att inget finns, men ofta saknar jag det inte. Tror att folk skulle svara mindre, ungefär som på fb 99 gilla. 2 kommentarer.
  14. 7
    Näe, anonym ogilla skulle användas som hämndknapp.
    Dessutom, minns jag hur det var med antal lästa, minns ni? Man kunde klicka 40 ggr (samma person) så var det läst 40 ggr.
    Någon testade när en annan skribent alltid sa "åh mina inlägg blir lästa 10 000 ggr och denne misstänkte att den TS klickade själv för att hamna på mest läsa trådstartlistan varje gång).

    Ni kan ju tänka er om ogilla-tryck inte heller var per enhet utan man kan ogilla ett inlägg 600 ggr, skulle kunna användas ja som mobbingverktyg typ.

    Gilla, visst har jag ibland tänk trycka och kommit på att inget finns, men ofta saknar jag det inte. Tror att folk skulle svara mindre, ungefär som på fb 99 gilla. 2 kommentarer.
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Jo det minns jag! Just det... Bekräftelse är viktigt ibland

    Ja så kan det förståss bli... att man bara gillar i stället för att svara.
  16. 8
    Jo det minns jag! Just det... Bekräftelse är viktigt ibland

    Ja så kan det förståss bli... att man bara gillar i stället för att svara.
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    hehe, ja det var inte jag som testade iaf.. Måste vara 10-12 år sen det där..

    De kunde ju testa gilla en tid, men om det skulle skrivas mindre, skulle jag som sajtägare ta bort funktionen.
    För det är ju diskussioner som gör att det här ffa lever
  18. 9
    hehe, ja det var inte jag som testade iaf.. Måste vara 10-12 år sen det där..

    De kunde ju testa gilla en tid, men om det skulle skrivas mindre, skulle jag som sajtägare ta bort funktionen.
    För det är ju diskussioner som gör att det här ffa lever
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Ser ingen vits med det. Visst vill man ibland bara ge en tummen upp för något, men oftast är det ju bättre om man på annat sätt vill markera att något är särskilt bra - och lägger lite mer omtanke bakom sitt beröm, medhåll eller vad man nu vill kalla det.
    Negativt - antingen så har man anledning att markera och ta avstånd ifrån - då gör man det med ord tycker jag, eller så låter jag bara bli helt och hållet.
    Känns extremt fjortis-aktigt med anonym-ogilla, men vad vet jag som inte ens använder FB.
  20. 10
    Ser ingen vits med det. Visst vill man ibland bara ge en tummen upp för något, men oftast är det ju bättre om man på annat sätt vill markera att något är särskilt bra - och lägger lite mer omtanke bakom sitt beröm, medhåll eller vad man nu vill kalla det.
    Negativt - antingen så har man anledning att markera och ta avstånd ifrån - då gör man det med ord tycker jag, eller så låter jag bara bli helt och hållet.
    Känns extremt fjortis-aktigt med anonym-ogilla, men vad vet jag som inte ens använder FB.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    FB har inget ogilla ö h t. Bara gilla. Och inte anonymt
  22. 11
    FB har inget ogilla ö h t. Bara gilla. Och inte anonymt
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    Ok, blev nog konstig syftning där. För så mycket koll på FB har jag att jag vet det du skriver. Menade mer att jag som inte ens är van gillandet på FB kanske inte bör uttala mig alls i frågan
  24. 12
    Ok, blev nog konstig syftning där. För så mycket koll på FB har jag att jag vet det du skriver. Menade mer att jag som inte ens är van gillandet på FB kanske inte bör uttala mig alls i frågan
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Nä det är nog jag som fattar konstigt

    Jo uttala sig kan man ju absolut göra
  26. 13
    Nä det är nog jag som fattar konstigt

    Jo uttala sig kan man ju absolut göra
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Inte anonymt, inte mer än man kan vara nu alltså, men det kunde vara kul att prova.
  28. 14
    Inte anonymt, inte mer än man kan vara nu alltså, men det kunde vara kul att prova.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar