Viktigt eller fåning?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Viktigt eller fåning?

    En skjorta har ett mönster som SS.
    http://www.dn.se/ekonomi/kladforetag...-nazi-skjorta/

    Är det någon som tror att de gjort mönstret just för att SS är lite spännande, kittlande? För att det är en grej.
    Eller har man gjort ett mönster, och faktiskt inte brytt sej om folks associationer?

    Eftersom folk uppenbart gör de associationerna, så vill jag ju inte ha skjortan. Men jag hade nog aldrig tänkt på det annars. Är det inte lite ängsligt, att tänka om det här får något att tänka på... ?
  2. 1
    Viktigt eller fåning? En skjorta har ett mönster som SS.
    http://www.dn.se/ekonomi/kladforetag...-nazi-skjorta/

    Är det någon som tror att de gjort mönstret just för att SS är lite spännande, kittlande? För att det är en grej.
    Eller har man gjort ett mönster, och faktiskt inte brytt sej om folks associationer?

    Eftersom folk uppenbart gör de associationerna, så vill jag ju inte ha skjortan. Men jag hade nog aldrig tänkt på det annars. Är det inte lite ängsligt, att tänka om det här får något att tänka på... ?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Hade jag mött dig i en sådan blus hade jag inte gjort de associationerna nej...
  4. 2
    Hade jag mött dig i en sådan blus hade jag inte gjort de associationerna nej...
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Det står ju faktiskt inte SS, utan S, så det känns lite överkänsligt, ja. Å andra sidan kunde ju klädföretaget ha undvikit att utforma mönstret på just det sättet.
  6. 3
    Det står ju faktiskt inte SS, utan S, så det känns lite överkänsligt, ja. Å andra sidan kunde ju klädföretaget ha undvikit att utforma mönstret på just det sättet.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Inte det första jag tänkte på när jag såg bilden, och då hade jag ju redan läst ditt inlägg. Men visst förstår jag att man kan göra associationen.

    Har faktiskt tänkt lite på det rent generellt hur lätt det är att helt ovetande använda sig av symboler som andra människor kan reagerar på (tänker mönster, smycken och liknande sammanhang). Alla är ju långt ifrån lika (nästan) uppenbara. Känner samtidigt att man inte kan gå och oroa sig för sånt där utan man får väl lite på att man är allmänbildad nog att undvika det värsta och i annat fall att någon snäll människa upplyser en om man skulle göra någon rejäl miss som kan missförstås av många eller i en kultur som man inte riktigt har koll på.
  8. 4
    Inte det första jag tänkte på när jag såg bilden, och då hade jag ju redan läst ditt inlägg. Men visst förstår jag att man kan göra associationen.

    Har faktiskt tänkt lite på det rent generellt hur lätt det är att helt ovetande använda sig av symboler som andra människor kan reagerar på (tänker mönster, smycken och liknande sammanhang). Alla är ju långt ifrån lika (nästan) uppenbara. Känner samtidigt att man inte kan gå och oroa sig för sånt där utan man får väl lite på att man är allmänbildad nog att undvika det värsta och i annat fall att någon snäll människa upplyser en om man skulle göra någon rejäl miss som kan missförstås av många eller i en kultur som man inte riktigt har koll på.
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Såg en folkdräkt en gång på museum, som var smyckad med hakkors. Kändes ju lite underligt, men den var tillverkad vid förra sekelskiftet, innan hakkorset blivit "ockuperat" och fortfarande var en sol-symbol.
  10. 5
    Såg en folkdräkt en gång på museum, som var smyckad med hakkors. Kändes ju lite underligt, men den var tillverkad vid förra sekelskiftet, innan hakkorset blivit "ockuperat" och fortfarande var en sol-symbol.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Ja, det är svårt att se dessa symboler på ett neutralt sätt idag - även när man vet att det var ett helt annat sammanhang.
  12. 6
    Ja, det är svårt att se dessa symboler på ett neutralt sätt idag - även när man vet att det var ett helt annat sammanhang.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Litet panikartat

    Hade det varit ett "SS" så hade jag förstått det bättre, nu är det bara en enstaka krumelur som inte riktigt har samma proportioner som SS-runan heller.

    Nej, det är överdrivet. När ser vi samma panik runt något som liknar hammaren och skäran?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Litet panikartat Hade det varit ett "SS" så hade jag förstått det bättre, nu är det bara en enstaka krumelur som inte riktigt har samma proportioner som SS-runan heller.

    Nej, det är överdrivet. När ser vi samma panik runt något som liknar hammaren och skäran?
  15. Salander
    #8
    Ja, de har ju gjort liknande tabbar förut så jag kan inte tro annat än att det är med flit. De får uppmärksamhet och reklam eller så är de bara lite dumma i huvudet.
  16. 8
    Ja, de har ju gjort liknande tabbar förut så jag kan inte tro annat än att det är med flit. De får uppmärksamhet och reklam eller så är de bara lite dumma i huvudet.
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9
    Precis så tänkte jag också.
  18. 9
    Precis så tänkte jag också.
  19. Salander
    #10
    Så här såg deras "barntröja ut"
    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...orintelsetroja
  20. 10
    Så här såg deras "barntröja ut"
    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...orintelsetroja
  21. Salander
    #11
    Förlåt det var ju Zara som hade den..
  22. 11
    Förlåt det var ju Zara som hade den..
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Gäller det samma klädföretag, så framstår det ju onekligen mer som ett mönster i agerandet. Då blir det betydligt allvarligare.
  24. 12
    Gäller det samma klädföretag, så framstår det ju onekligen mer som ett mönster i agerandet. Då blir det betydligt allvarligare.
  25. Salander
    #13
    Nej jag kom ihåg fel.
  26. 13
    Nej jag kom ihåg fel.
  27. Medlem sedan
    Aug 2013
    #14
    OK.
  28. 14
    OK.
  29. Medlem sedan
    Apr 2000
    #15
    Men ingår de inte i samma ägarkoncern? Eller har jag helt rört ihop det kanske.
  30. 15
    Men ingår de inte i samma ägarkoncern? Eller har jag helt rört ihop det kanske.
  31. Medlem sedan
    Mar 2000
    #16
    Jag tänkte faktiskt bara att det var en blixt, innan jag läste vidare. Och då är jag väl hyfsat allmänbildad och har koll på i alla fall de vanligaste nazistiska symbolerna.

    Sedan var inte blusen vidare snygg ändå...
    lyrasmamma.wordpress.com
  32. 16
    Jag tänkte faktiskt bara att det var en blixt, innan jag läste vidare. Och då är jag väl hyfsat allmänbildad och har koll på i alla fall de vanligaste nazistiska symbolerna.

    Sedan var inte blusen vidare snygg ändå...
  33. Salander
    #17
    Det vågar jag inte svara på-
  34. 17
    Det vågar jag inte svara på-
  35. Pyssling
    #18
    Jag hade nog inte tänkt på mönstret på det sättet, om jag ens hade kunnat urskilja det, det ser himlans smått ut och jag ser så himla dåligt nu för tiden.

    Ser ut som små blixtar av det jag kan se på bilden och jag hade nog inte gjort associationen till SS alls.
  36. 18
    Jag hade nog inte tänkt på mönstret på det sättet, om jag ens hade kunnat urskilja det, det ser himlans smått ut och jag ser så himla dåligt nu för tiden.

    Ser ut som små blixtar av det jag kan se på bilden och jag hade nog inte gjort associationen till SS alls.
  37. Kerstimärta
    #19
    Nog är det också viktigt.

    I den mån man skärskådar Sd så är även barntröjor och skjortmönster viktiga.
  38. 19
    Nog är det också viktigt.

    I den mån man skärskådar Sd så är även barntröjor och skjortmönster viktiga.
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20

    Folk har blivit så djälvla känsliga och

    lättkränkta idag. Tycker det är mycket i-landsgnäll. Just i detta fallet så kan jag inte se kopplingen.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  40. 20
    Folk har blivit så djälvla känsliga och lättkränkta idag. Tycker det är mycket i-landsgnäll. Just i detta fallet så kan jag inte se kopplingen.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar