Underhåll, inte det från FK
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Underhåll, inte det från FK

    När man ska räkna ut hur mkt den ena föräldern ska betala till den andre om denne tar barnet helt , ska man då räkna med om föräldrarna har sambos och deras inkomster?
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  2. 1
    Underhåll, inte det från FK När man ska räkna ut hur mkt den ena föräldern ska betala till den andre om denne tar barnet helt , ska man då räkna med om föräldrarna har sambos och deras inkomster?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Nej, det ska man inte, det är endast föräldrarnas inkomster som räknas. Däremot så påverkas överskottet om det finns sambos, eftersom man delar på bostad.
    Däremot ska samtliga barn som man har, räknas med.
    Sedan finns det undantag, där är om sambon inte kommer upp i existenmin på egen inomst, då kan det ta hänsyn till detta. Men jag tror det gäller endast om man har gemensamma barn och självklart om man är gift, eftersom det finns en ömsesidig försörjningsplikt enligt lag
    Men saknar den biologiska föräldern möjlighet att försörja barnet, då kan den anda partnern ha en sekundär försörjningsplikt, men i dessa fall så betalar ju fk ut underhållet, så vid sådana fall så är ju inte dessa beräkningar aktuella
  4. 2
    Nej, det ska man inte, det är endast föräldrarnas inkomster som räknas. Däremot så påverkas överskottet om det finns sambos, eftersom man delar på bostad.
    Däremot ska samtliga barn som man har, räknas med.
    Sedan finns det undantag, där är om sambon inte kommer upp i existenmin på egen inomst, då kan det ta hänsyn till detta. Men jag tror det gäller endast om man har gemensamma barn och självklart om man är gift, eftersom det finns en ömsesidig försörjningsplikt enligt lag
    Men saknar den biologiska föräldern möjlighet att försörja barnet, då kan den anda partnern ha en sekundär försörjningsplikt, men i dessa fall så betalar ju fk ut underhållet, så vid sådana fall så är ju inte dessa beräkningar aktuella
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    tack för svar.
    Men räknar man in amorterngskostnader i boendekostad?
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  6. 3
    tack för svar.
    Men räknar man in amorterngskostnader i boendekostad?
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Hur menar du med överskott?
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  8. 4
    Hur menar du med överskott?
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #5
    Det tror jag inte, utan endast räntor, skatt och driftkostnader.
  10. 5
    Det tror jag inte, utan endast räntor, skatt och driftkostnader.
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #6
    Det som är över sedan man betalt boendekostnader, eventuella barns kostnader och sedan får man undanta ett belopp för sig själv (vet inte hur stort det där idag)
    Sedan får man ett överskott. Detsamma gör den andra föräldern
    Så om förälder A har 5000 i överskott och föräldern B har 3000 i överskott, så ska förälder A bidra med 5/8 av barnets försörjning och förälder B med 3/8.
    Det lättaste att räkna ut barnets kostnader är att utgå från konsumenverkets hemsida (boendkostnader räknas inte med som en kostnad för barn, inte heller VAB eller det man förlorar om man inte arbetar heltdi, inte heller semesterkostnader, kalas, presenter och sådant) och sedan räknar man bort barnbidraget.
    Det lättaste är väl att anlita en jurist som kan detta. FK´s beräkning är inte helt rätt.
  12. 6
    Det som är över sedan man betalt boendekostnader, eventuella barns kostnader och sedan får man undanta ett belopp för sig själv (vet inte hur stort det där idag)
    Sedan får man ett överskott. Detsamma gör den andra föräldern
    Så om förälder A har 5000 i överskott och föräldern B har 3000 i överskott, så ska förälder A bidra med 5/8 av barnets försörjning och förälder B med 3/8.
    Det lättaste att räkna ut barnets kostnader är att utgå från konsumenverkets hemsida (boendkostnader räknas inte med som en kostnad för barn, inte heller VAB eller det man förlorar om man inte arbetar heltdi, inte heller semesterkostnader, kalas, presenter och sådant) och sedan räknar man bort barnbidraget.
    Det lättaste är väl att anlita en jurist som kan detta. FK´s beräkning är inte helt rätt.
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7
    så bokostnader räknar man inte med?
    Då bli det eklare
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  14. 7
    så bokostnader räknar man inte med?
    Då bli det eklare
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    Jag har inget överskott alls just nu
    Jag studerar och har 7100 i csn
    plus jobbar lite extra ca. 2000/mån

    Min sambo har däremot MKT överskott ;-)
    Men hans räknas inte?
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  16. 8
    Jag har inget överskott alls just nu
    Jag studerar och har 7100 i csn
    plus jobbar lite extra ca. 2000/mån

    Min sambo har däremot MKT överskott ;-)
    Men hans räknas inte?
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    Beräknade kostnader för flickor 11–17 år. Kostnader för kläder och skor, fritid och lek, personlig hygien inklusive tandvård samt barn- och ungdomsförsäkring. 2050 kr/ månad , så då ska den andre betala 1025???
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  18. 9
    Beräknade kostnader för flickor 11–17 år. Kostnader för kläder och skor, fritid och lek, personlig hygien inklusive tandvård samt barn- och ungdomsförsäkring. 2050 kr/ månad , så då ska den andre betala 1025???
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #10
    Nej hans lön räknas inte in.
    Men såvida ditt ex inte har någon hög lön, så är det inte säkert att du kan få ett högre underhåll än det fk erbjuder, självklart beroende på ditt barns ålder också.
    Jag vet inte hur man ställer sig till att du inte har fullt CSN (för det är väl 9000 idag) och att du inte tar extralån för att du har barn. Det kan ju vara så att man även räknar med inkomster som du borde ha, men som du inte tar pga olika orsaker
  20. 10
    Nej hans lön räknas inte in.
    Men såvida ditt ex inte har någon hög lön, så är det inte säkert att du kan få ett högre underhåll än det fk erbjuder, självklart beroende på ditt barns ålder också.
    Jag vet inte hur man ställer sig till att du inte har fullt CSN (för det är väl 9000 idag) och att du inte tar extralån för att du har barn. Det kan ju vara så att man även räknar med inkomster som du borde ha, men som du inte tar pga olika orsaker
  21. Medlem sedan
    Jun 2007
    #11
    Jag får inte ta lån från csn är över 45 år (behöver inte heller)

    Barnet är 16
    Min inkomst är 7100 csn(netto) plus jobbar lite xtra ca. 2000(netto)

    Pappa tjänar ca 32.000(brutto), hyra på 7000 ensam


    Jag kollar på f-kassans snurra
    När det gäller boendekostand skriver jag hela eller halva då? eftersom vi är 2
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  22. 11
    Jag får inte ta lån från csn är över 45 år (behöver inte heller)

    Barnet är 16
    Min inkomst är 7100 csn(netto) plus jobbar lite xtra ca. 2000(netto)

    Pappa tjänar ca 32.000(brutto), hyra på 7000 ensam


    Jag kollar på f-kassans snurra
    När det gäller boendekostand skriver jag hela eller halva då? eftersom vi är 2
  23. Medlem sedan
    Jun 2004
    #12
    Du får aldrig mindre än det som fk betalar ut om det går via dem dvs 1.273:-, det ska höjas med 300:- dessutom, så det kommer att bli 1.573:-.
    Uträkningar av inkomster osv använder man bara om du kräver ett högre underhåll än så för barnet.
  24. 12
    Du får aldrig mindre än det som fk betalar ut om det går via dem dvs 1.273:-, det ska höjas med 300:- dessutom, så det kommer att bli 1.573:-.
    Uträkningar av inkomster osv använder man bara om du kräver ett högre underhåll än så för barnet.
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13
    om jag skriver exakt våra summor/inkomster så ska Pa betala 4100 t mig, det verkar lite mycket tycker jag....
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  26. 13
    om jag skriver exakt våra summor/inkomster så ska Pa betala 4100 t mig, det verkar lite mycket tycker jag....
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #14
    Om man ser till KV siffror och han skulle stå för hela hennes kostnad, så får jag det till 2830
    3880 kronor får jag till att hon skulle kosta i månaden, tar man sedan bort studiebidraget så blir det 2830 (då har jag tagit matkostander att hon skulle äta samtliga mål i hemmet)

    Men vad är problemet, vill han inte betala alls eller är ni oense, eller vill ni ha en rättvis fördelning båda två
    32000, då bör han få ut c:a 23 000 (beroende på var han bor någonstans)
  28. 14
    Om man ser till KV siffror och han skulle stå för hela hennes kostnad, så får jag det till 2830
    3880 kronor får jag till att hon skulle kosta i månaden, tar man sedan bort studiebidraget så blir det 2830 (då har jag tagit matkostander att hon skulle äta samtliga mål i hemmet)

    Men vad är problemet, vill han inte betala alls eller är ni oense, eller vill ni ha en rättvis fördelning båda två
    32000, då bör han få ut c:a 23 000 (beroende på var han bor någonstans)
  29. Medlem sedan
    Jun 2007
    #15
    2830 som han ska betala?
    Hon har sitt studiebidrag själv

    Nej, vi har inte ens talat om det
    Nyfiken bara
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  30. 15
    2830 som han ska betala?
    Hon har sitt studiebidrag själv

    Nej, vi har inte ens talat om det
    Nyfiken bara
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar