På tal om budget å skatter.
Ordet är fritt
  1. Gretah
    #1

    På tal om budget å skatter.

    Nog kunde de höja skatten rejält även på godis, chips å läsk? Alltså, det skulle ju drabba mej nåt fruktansvärt, men i längden vore det bättre för folkhälsan. Kanske.
  2. 1
    På tal om budget å skatter. Nog kunde de höja skatten rejält även på godis, chips å läsk? Alltså, det skulle ju drabba mej nåt fruktansvärt, men i längden vore det bättre för folkhälsan. Kanske.
  3. Medlem sedan
    Apr 2012
    #2
    Det tycker jag också att man skulle kunna göra. Men det är nog starka lobbyistkrafter som ligger och trycker på emot.
  4. 2
    Det tycker jag också att man skulle kunna göra. Men det är nog starka lobbyistkrafter som ligger och trycker på emot.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Vad är godis?

    Jo¸ att Ahlgrens bilar och Marabou mjölkchoklad räknas dit är enkelt att se men jag kan tänka mig problem med exakt var man drar gränsen. Är glass godis? Lättglass? Exklusiv choklad med 85% kakao? Mandelbiskvier? Burkar med krossad ananas? Frukostflingor (som kan innehålla mycket socker)? Etc, etc, etc.

    Jag tycker ju att det är en nackdel i sig med differentierad moms t.ex, det skapar administrativt arbete som inte nödvändigtvis ger något. Visst, man vill uppmuntra sådant som är nyttigt och motverka det som är onyttigt men det finns en gräns för hur mycket politiken skall sytra också. Folk har ett eget ansvar.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Vad är godis? Jo¸ att Ahlgrens bilar och Marabou mjölkchoklad räknas dit är enkelt att se men jag kan tänka mig problem med exakt var man drar gränsen. Är glass godis? Lättglass? Exklusiv choklad med 85% kakao? Mandelbiskvier? Burkar med krossad ananas? Frukostflingor (som kan innehålla mycket socker)? Etc, etc, etc.

    Jag tycker ju att det är en nackdel i sig med differentierad moms t.ex, det skapar administrativt arbete som inte nödvändigtvis ger något. Visst, man vill uppmuntra sådant som är nyttigt och motverka det som är onyttigt men det finns en gräns för hur mycket politiken skall sytra också. Folk har ett eget ansvar.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #4
    Fast det blir nog svårt, för att man måste klassa detta på något sätt. Alltså, jag förstår din tanke. men är nog rätt svårt med skatt på det sättet.
    Sedan är det inte så billigt med chips, nästan 20 kronor för en påse, billigare (och godare med popcorn som man poppar själv
  8. 4
    Fast det blir nog svårt, för att man måste klassa detta på något sätt. Alltså, jag förstår din tanke. men är nog rätt svårt med skatt på det sättet.
    Sedan är det inte så billigt med chips, nästan 20 kronor för en påse, billigare (och godare med popcorn som man poppar själv
  9. Gretah
    #5
    Ja då går nog butiksägarna i taket. En stor del av derAs egen välfärd bygger ju på allt dret vi köper. Fredagsmyskonceptet måste ju vara bland det bästa som lanserats för dem
  10. 5
    Ja då går nog butiksägarna i taket. En stor del av derAs egen välfärd bygger ju på allt dret vi köper. Fredagsmyskonceptet måste ju vara bland det bästa som lanserats för dem
  11. Gretah
    #6
    En chipspåse kunde kosta en tia till minst. Egentligen. Staten är så fiffiga med skatter så de kunde nog lösa det om de ville. Fast jag pratar ju emot mej själv, sockergris som jag är
  12. 6
    En chipspåse kunde kosta en tia till minst. Egentligen. Staten är så fiffiga med skatter så de kunde nog lösa det om de ville. Fast jag pratar ju emot mej själv, sockergris som jag är
  13. Gretah
    #7
    Jo visst har vi ett eget ansvar, men det verkar funka lite si och så tyvärr. Ser jag till mej själv så skulle jag personligen bli hjälpt av om jag faktiskt inte hade råd med vissa sockriga smaskigheter.
  14. 7
    Jo visst har vi ett eget ansvar, men det verkar funka lite si och så tyvärr. Ser jag till mej själv så skulle jag personligen bli hjälpt av om jag faktiskt inte hade råd med vissa sockriga smaskigheter.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Omöjlig gränsdragningsfråga. Det vore i så fall bättre att lägga skatt på själva sockret (och dessutom alla konstgjorda och ohälsosamma sötningsmedel).
  16. 8
    Omöjlig gränsdragningsfråga. Det vore i så fall bättre att lägga skatt på själva sockret (och dessutom alla konstgjorda och ohälsosamma sötningsmedel).
  17. Medlem sedan
    Jan 2009
    #9
    Det här är en EU-fråga som inte kan regleras av svenska regeringen.

    Jag tycker dessutom verkligt illa om sötningsmedel så jag anser att en sådan skatt vore dålig för folkhälsan. Och precis som någon konstaterar ovan var ska gränsen dras? Är grädde nyttigt eller inte? Och choklad? Nötter? Juice? Det beror ju på vem du frågar och vilka produkter vi pratar om. Är det mycket med 10 % socker? Ja i frukostflingor är det mycket men inte i en chokladbit.

    Det går aldrig att ersätta sunt förnuft med lagstiftning.
    Ha det gott!
  18. 9
    Det här är en EU-fråga som inte kan regleras av svenska regeringen.

    Jag tycker dessutom verkligt illa om sötningsmedel så jag anser att en sådan skatt vore dålig för folkhälsan. Och precis som någon konstaterar ovan var ska gränsen dras? Är grädde nyttigt eller inte? Och choklad? Nötter? Juice? Det beror ju på vem du frågar och vilka produkter vi pratar om. Är det mycket med 10 % socker? Ja i frukostflingor är det mycket men inte i en chokladbit.

    Det går aldrig att ersätta sunt förnuft med lagstiftning.
  19. Medlem sedan
    Jun 2004
    #10
    neeeeej :-)
  20. 10
    neeeeej :-)
  21. Salander
    #11
    Ja tack. Sänk momsen på frukt och grönt och höj den sjukt mycket på det du räknar upp. Ekonomiska styrmedel är mycket effektiva.
  22. 11
    Ja tack. Sänk momsen på frukt och grönt och höj den sjukt mycket på det du räknar upp. Ekonomiska styrmedel är mycket effektiva.
  23. Medlem sedan
    Nov 1998
    #12
    Norge har en sukkeravgift sedan 1981, som läggs på tillverkare och importörer av socker - 7,08 kr kilot. Det gäller både sirap, rörsocker, betsocker, majssocker och vissa andra sockerarter som används som tillsatser. Skatten har dragit in allt mindre eftersom många tillverkare och importörer har använt andra sötningsmedel.
    Danmark har haft en fedtafgift med samma upplägg som sukkeravgiften i Norge, 16 kr/kilot mättat fedt. Den infördes av den borgerliga regeringen + FrP, men avskaffades av SRSF+Enhedslisten. Dom fick sänka personfradraget med 900 Dkr och höja bundskatten med 0,19 % för att kunna avskaffa fedtafgiften, som drog in 1,4 miljarder Dkr.
  24. 12
    Norge har en sukkeravgift sedan 1981, som läggs på tillverkare och importörer av socker - 7,08 kr kilot. Det gäller både sirap, rörsocker, betsocker, majssocker och vissa andra sockerarter som används som tillsatser. Skatten har dragit in allt mindre eftersom många tillverkare och importörer har använt andra sötningsmedel.
    Danmark har haft en fedtafgift med samma upplägg som sukkeravgiften i Norge, 16 kr/kilot mättat fedt. Den infördes av den borgerliga regeringen + FrP, men avskaffades av SRSF+Enhedslisten. Dom fick sänka personfradraget med 900 Dkr och höja bundskatten med 0,19 % för att kunna avskaffa fedtafgiften, som drog in 1,4 miljarder Dkr.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Så har vi också jordens största godisbutiker i Strömstad och vid Svinesund
  26. 13
    Så har vi också jordens största godisbutiker i Strömstad och vid Svinesund
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Man skulle höja skatten på en massa skit och sänka den på nyttigheter.
  28. 14
    Man skulle höja skatten på en massa skit och sänka den på nyttigheter.
  29. Kerstimärta
    #15
    Japp, höj skatten på sånt skit som rawfood. Och så meditation. Samt segelflygning.

    Det tycker jag är skit.
  30. 15
    Japp, höj skatten på sånt skit som rawfood. Och så meditation. Samt segelflygning.

    Det tycker jag är skit.
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
  32. Medlem sedan
    Nov 2003
    #17
    Haha, är du för en ökad skatt på grönsaker då Kerstimärta? Det är nog en ganska unik ståndpunkt.
  33. 17
    Haha, är du för en ökad skatt på grönsaker då Kerstimärta? Det är nog en ganska unik ståndpunkt.
  34. Kerstimärta
    #18
    Jamen, jag bara uttrycker vad jag tycker är skit.

    Man kanske kan anordna en röstning kring detta?

    Så höjer man skatten på det som folket röstar på är skit?
  35. 18
    Jamen, jag bara uttrycker vad jag tycker är skit.

    Man kanske kan anordna en röstning kring detta?

    Så höjer man skatten på det som folket röstar på är skit?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar