vi har nog alla lite fordommar om olika
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    vi har nog alla lite fordommar om olika

    personer, eller vi tror saker som inte helt stämmer om olika personer här och irl ( med personer man kanske inte helt känner så bra som en mer nära vän). Som när jag "släppte bomben" för ett tag sen att jag är extremt flygrädd eller som någon verkar tro att jag är gift rikt och har en förmögenhet *I wish*
    Man berättar ju inte alla saker i alla sammanhang eller på ett forum som detta.
    Själv höll jag på att sätta kaffet i halsen en morgon på en avdelning jag besökte där jag känner flera som jobbar och en sköterska berättade att hon var riktigt starkt religiös och aktiv i en mer ( i mina ögon kanske) sektliknande gren av en kyrka.
    Eller som när någon här man känt igen i nästan 10 år, som man tror har ett perfekt liv så ska de skiljas eller så har man enorma problem med barnen o liknande.

    Känner ni igen eller?
  2. 1
    vi har nog alla lite fordommar om olika personer, eller vi tror saker som inte helt stämmer om olika personer här och irl ( med personer man kanske inte helt känner så bra som en mer nära vän). Som när jag "släppte bomben" för ett tag sen att jag är extremt flygrädd eller som någon verkar tro att jag är gift rikt och har en förmögenhet *I wish*
    Man berättar ju inte alla saker i alla sammanhang eller på ett forum som detta.
    Själv höll jag på att sätta kaffet i halsen en morgon på en avdelning jag besökte där jag känner flera som jobbar och en sköterska berättade att hon var riktigt starkt religiös och aktiv i en mer ( i mina ögon kanske) sektliknande gren av en kyrka.
    Eller som när någon här man känt igen i nästan 10 år, som man tror har ett perfekt liv så ska de skiljas eller så har man enorma problem med barnen o liknande.

    Känner ni igen eller?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Jadå (jag var själv bergsäker på att du var gift med en välbetald läkare )
    Ibland får man skakas om, ofta när det gäller fördomar, på ett positivt sätt
  4. 2
    Jadå (jag var själv bergsäker på att du var gift med en välbetald läkare )
    Ibland får man skakas om, ofta när det gäller fördomar, på ett positivt sätt
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Japp. En kollega visade sig vara Jehovas vittne. En annan har separerat från sin alkoholiserade man. Bägge sakerna fick jag reda på i somras, och vi har jobbat ihop i många år, utan att jag haft en aning.

    Men jag är inte så bra på att fråga, så jag är rätt van vid att det finns en massa saker jag inte vet. Ofta pratar vi jobb, och skämtar mer här och nu.
  6. 3
    Japp. En kollega visade sig vara Jehovas vittne. En annan har separerat från sin alkoholiserade man. Bägge sakerna fick jag reda på i somras, och vi har jobbat ihop i många år, utan att jag haft en aning.

    Men jag är inte så bra på att fråga, så jag är rätt van vid att det finns en massa saker jag inte vet. Ofta pratar vi jobb, och skämtar mer här och nu.
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    ja just ja, nej någon stenrik läkare har jag aldrig ens dejtat
    Faktum är att alla mina män ( nu är det inte så många) haft jobb med ganska ordinära löner.
  8. 4
    ja just ja, nej någon stenrik läkare har jag aldrig ens dejtat
    Faktum är att alla mina män ( nu är det inte så många) haft jobb med ganska ordinära löner.
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    ja det är sällan man kanske pratar om sånt. I fallet med den här sköterskan jag träffade så var det just en medicinsk sak hon av moraliska religiösa skäl inte kunde utföra.
  10. 5
    ja det är sällan man kanske pratar om sånt. I fallet med den här sköterskan jag träffade så var det just en medicinsk sak hon av moraliska religiösa skäl inte kunde utföra.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Sådant händer. Mest påtagligt blir det ju om det gäller en själv, där man faktiskt vet vad som är sant och inte men möts av en helt annan "sanning". Ibland är det till och med lite roligt.
  12. 6
    Sådant händer. Mest påtagligt blir det ju om det gäller en själv, där man faktiskt vet vad som är sant och inte men möts av en helt annan "sanning". Ibland är det till och med lite roligt.
  13. Gretah
    #7
    Jo absolut. Men man kan inte klandra sej själv för att man får de här "bilderna" av andra människor, för man får ju sin uppfattning utifrån det lilla man vet.
    I somras träffade jag en gammal klasskamrat och blev faktiskt att prata en lång stund. Bl a om mitt psykiska mående. Hen sa att det hade hen aldrig kunnat tro eftersom jag ser så pigg och glad ut. Det är förvisso positivt att höra, att jag faktiskt ser pigg och glad ut. Det är ju bara det att jag syns väldigt väldigt sällan av en anledning.
  14. 7
    Jo absolut. Men man kan inte klandra sej själv för att man får de här "bilderna" av andra människor, för man får ju sin uppfattning utifrån det lilla man vet.
    I somras träffade jag en gammal klasskamrat och blev faktiskt att prata en lång stund. Bl a om mitt psykiska mående. Hen sa att det hade hen aldrig kunnat tro eftersom jag ser så pigg och glad ut. Det är förvisso positivt att höra, att jag faktiskt ser pigg och glad ut. Det är ju bara det att jag syns väldigt väldigt sällan av en anledning.
  15. Medlem sedan
    Oct 2014
    #8
    ja eller hur
  16. 8
    ja eller hur
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    nej det är ju ingens fel eller ens är fel, bara sånt som är och händer.
    man väljer ju också vad man berättar och till vem.
  18. 9
    nej det är ju ingens fel eller ens är fel, bara sånt som är och händer.
    man väljer ju också vad man berättar och till vem.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Ja men det är inget konstigt....

    irl så är man ju rätt snabb att dra slutsatser men här på nätet då tar jag allt med en nypa salt för här kan man uppmåla precis vilka liv som helst och det är ytterst sällan någon kan syna om det stämmer.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Ja men det är inget konstigt.... irl så är man ju rätt snabb att dra slutsatser men här på nätet då tar jag allt med en nypa salt för här kan man uppmåla precis vilka liv som helst och det är ytterst sällan någon kan syna om det stämmer.
  21. Medlem sedan
    Mar 2000
    #11
    Ofta vet man ju bara vad andra väljer att berätta. Hur mycket och vad det är varierar väldigt. Sedan är det lätt att man själv fyller i resten, utifrån fördomar och nyfikenhet. =)

    När jag håller kurser brukar jag ibland inleda med en övning (om det är en grupp som har jobbat ihop tidigare och känner varandra i alla fall lite grann) där varje person funderar ut tre saker om sig själv som de andra inte vet + en sak som inte är sann. Sedan går man bordet runt och varje person berättar sina fyra saker. De andra får gissa vilken sak som inte är sann. Det brukar bli roliga diskussioner och en hel del skratt.

    Roligt är att de saker som folk berättar som inte är sanna ofta är sådant som nästan är det eller som skulle kunna ha varit det.

    (Viktigt att påpeka är förstås att ingen måste vara med om den inte vill och att varje person bara berättar sådant de själva väljer. Det kan vara till exempel "Jag gillar korsord" eller "Mitt tredje förnamn är Hubertus". Det behöver inte alls vara några innersta hemligheter.)
    lyrasmamma.wordpress.com
  22. 11
    Ofta vet man ju bara vad andra väljer att berätta. Hur mycket och vad det är varierar väldigt. Sedan är det lätt att man själv fyller i resten, utifrån fördomar och nyfikenhet. =)

    När jag håller kurser brukar jag ibland inleda med en övning (om det är en grupp som har jobbat ihop tidigare och känner varandra i alla fall lite grann) där varje person funderar ut tre saker om sig själv som de andra inte vet + en sak som inte är sann. Sedan går man bordet runt och varje person berättar sina fyra saker. De andra får gissa vilken sak som inte är sann. Det brukar bli roliga diskussioner och en hel del skratt.

    Roligt är att de saker som folk berättar som inte är sanna ofta är sådant som nästan är det eller som skulle kunna ha varit det.

    (Viktigt att påpeka är förstås att ingen måste vara med om den inte vill och att varje person bara berättar sådant de själva väljer. Det kan vara till exempel "Jag gillar korsord" eller "Mitt tredje förnamn är Hubertus". Det behöver inte alls vara några innersta hemligheter.)
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Visst, alla har fördomar. Och alla har tankar och idéer och bilder av personer som inte stämmer. Det måste man vara medveten om och inte utgå från att man vet allt.

    Men, man måste också från andra hållet vara medveten om att det man väljer att visa, säga och skriva givetvis skapar dessa bilder hos övriga. Det är inget konstigt utan fullständigt naturligt. Vill man inte ge en bild av sig själv som gnällig så gör man klokt i att inte gnälla i de flesta av sina inlägg, vill man inte ge en bild av sig själv som välbeställd ekonomiskt gör man klokt i att inte ständigt när man möter folk påpeka hur dyr den nya jackan är och hur mycket man lagt på en icke helt nödvändig renovering av hemmet o s v, vill man inte ge en bild av sig själv som festprisse gör man klokt i att inte ha fest- och partajbilder i varannan statusuppdatering på facebook o s v os v...

    En del "jomen du har det ju såhär och såhär, så...."-är absolut ett utslag av felanvänd fantasi, men många bilder och föreställningar om andras personlighet och livsstuation är fullt naturliga.
  24. 12
    Visst, alla har fördomar. Och alla har tankar och idéer och bilder av personer som inte stämmer. Det måste man vara medveten om och inte utgå från att man vet allt.

    Men, man måste också från andra hållet vara medveten om att det man väljer att visa, säga och skriva givetvis skapar dessa bilder hos övriga. Det är inget konstigt utan fullständigt naturligt. Vill man inte ge en bild av sig själv som gnällig så gör man klokt i att inte gnälla i de flesta av sina inlägg, vill man inte ge en bild av sig själv som välbeställd ekonomiskt gör man klokt i att inte ständigt när man möter folk påpeka hur dyr den nya jackan är och hur mycket man lagt på en icke helt nödvändig renovering av hemmet o s v, vill man inte ge en bild av sig själv som festprisse gör man klokt i att inte ha fest- och partajbilder i varannan statusuppdatering på facebook o s v os v...

    En del "jomen du har det ju såhär och såhär, så...."-är absolut ett utslag av felanvänd fantasi, men många bilder och föreställningar om andras personlighet och livsstuation är fullt naturliga.
  25. Medlem sedan
    Oct 2014
    #13
    ja o jag tänker att man kanske sovrar vad man berättar även för mer ytliga kollegor o bekanta också.
    Inte för att sockra sitt liv, utan för att man kanske inte alltid vill berätta allt för alla.
  26. 13
    ja o jag tänker att man kanske sovrar vad man berättar även för mer ytliga kollegor o bekanta också.
    Inte för att sockra sitt liv, utan för att man kanske inte alltid vill berätta allt för alla.
  27. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    vilken kul övning! Måste komma i håg till någon lämplig kurs
  28. 14
    vilken kul övning! Måste komma i håg till någon lämplig kurs
  29. Medlem sedan
    Oct 2014
    #15
    man ska nog vara medveten om att en hel del av det man tror om folk, kollegor, bekanta kanske till o med släkt inte alls stämmer helt enkelt.
  30. 15
    man ska nog vara medveten om att en hel del av det man tror om folk, kollegor, bekanta kanske till o med släkt inte alls stämmer helt enkelt.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Jo visst är det...

    så. På mitt jobb berättar man inget, fick veta häromdagen att en kollega hade fått barnbarn...för två år sen.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    Jo visst är det... så. På mitt jobb berättar man inget, fick veta häromdagen att en kollega hade fått barnbarn...för två år sen.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Ja?!
  34. 17
    Ja?!
  35. Medlem sedan
    Oct 2014
    #18
    vad undrade du?
  36. 18
    vad undrade du?
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    Vad tanken var bakom ditt svar.
  38. 19
    Vad tanken var bakom ditt svar.
  39. Medlem sedan
    Oct 2014
    #20
    att människor inte berättar allt. Som kollegan som skilde sig efter år av misshandel. Inget hon kanske valde att berätta för alla kollegor om ens någon.
    Såna saker.
  40. 20
    att människor inte berättar allt. Som kollegan som skilde sig efter år av misshandel. Inget hon kanske valde att berätta för alla kollegor om ens någon.
    Såna saker.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar