Att inte utföra sina arbetsuppgifter
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Att inte utföra sina arbetsuppgifter

    I stället för att kapa mandelsblommas tråd nedan om fördomar så snor jag ett citat därifrån och gör en egen tråd om det

    medicinsk sak hon av moraliska religiösa skäl inte kunde utföra.
    Vi har diskuterat detta tidigare, men jag frågar ändå. Är det verkligen ok att man som t.ex ssk inte utför en arbetsuppgift pga religiösa, eller ideologiska skäl?

    En Jehovas vittne som vägrar ge blod till en patient?
    En muslimsk barnskötare som vägrar servera korv till barnen när det är korv på matsedeln?
    En person från religion X (hitte-på nu bara) som inte kan sitta i samma lunchrum som personer av motsatta könet?
    En LCHF-ätare som jobbar i storkök och som vägrar koka potatis?

    Finns säkert fler exempel.

    Jag tycker nog inte att det är ok. Vad tycker ni?
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Att inte utföra sina arbetsuppgifter I stället för att kapa mandelsblommas tråd nedan om fördomar så snor jag ett citat därifrån och gör en egen tråd om det

    medicinsk sak hon av moraliska religiösa skäl inte kunde utföra.
    Vi har diskuterat detta tidigare, men jag frågar ändå. Är det verkligen ok att man som t.ex ssk inte utför en arbetsuppgift pga religiösa, eller ideologiska skäl?

    En Jehovas vittne som vägrar ge blod till en patient?
    En muslimsk barnskötare som vägrar servera korv till barnen när det är korv på matsedeln?
    En person från religion X (hitte-på nu bara) som inte kan sitta i samma lunchrum som personer av motsatta könet?
    En LCHF-ätare som jobbar i storkök och som vägrar koka potatis?

    Finns säkert fler exempel.

    Jag tycker nog inte att det är ok. Vad tycker ni?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Nej, inget av det är okej. Då ska man jobba med något annat.
  4. 2
    Nej, inget av det är okej. Då ska man jobba med något annat.
  5. Kerstimärta
    #3
    Nej, dina exempel känns fel.

    Men det finns mer gråzoner också. Som tex det där att inte skaka hand med alla på ett möte. För att man inte kan ta en kvinna i hand.
  6. 3
    Nej, dina exempel känns fel.

    Men det finns mer gråzoner också. Som tex det där att inte skaka hand med alla på ett möte. För att man inte kan ta en kvinna i hand.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Nej det är inte alls okey, man...

    får tycka och tänka vad man vill på sin fritid men i tjänst då ska man rätta sig efter reglerna på sitt arbete. Det är inte rätt för privata uttryck eller manifestationer.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Nej det är inte alls okey, man... får tycka och tänka vad man vill på sin fritid men i tjänst då ska man rätta sig efter reglerna på sitt arbete. Det är inte rätt för privata uttryck eller manifestationer.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Nej, inget av dina exempel känns ok.
  10. 5
    Nej, inget av dina exempel känns ok.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Ja hur gör man det på ett bra sätt? Ditt exempel på gråzon alltså.
  12. 6
    Ja hur gör man det på ett bra sätt? Ditt exempel på gråzon alltså.
  13. Kerstimärta
    #7
    Jag personligen tycker det är helfel.

    Men, när det hände så var det ju många som tyckte det var okej. Det var kvinnans fel att hon tog illa upp fanns det argument för i diskussionen.

    Men, som sagt, eftersom man tycker olika så är det ju mer en gråzon.
  14. 7
    Jag personligen tycker det är helfel.

    Men, när det hände så var det ju många som tyckte det var okej. Det var kvinnans fel att hon tog illa upp fanns det argument för i diskussionen.

    Men, som sagt, eftersom man tycker olika så är det ju mer en gråzon.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Om jag hade en manlig patient och jag på slutet av vårt möte räcker fram min hand för att tacka för idag (för så gör jag med de flesta patienter) och han t.ex la ihop sina händer framför bröstet och sa "jag är muslim så jag kan inte ta dig i hand utan tackar så här" så skulle jag inte ta illa upp.
    Men jag antar att den mannen i så fall inte ens skulle gå till en kvinnlig audionom eftersom jag i mitt arbete måste ta i honom. Jag måste ta honom i öronen, jag måste komma nära för att kunna se i öronen, jag måste sätta på hörlurarna när jag ska hörselmäta o.s.v.
  16. 8
    Om jag hade en manlig patient och jag på slutet av vårt möte räcker fram min hand för att tacka för idag (för så gör jag med de flesta patienter) och han t.ex la ihop sina händer framför bröstet och sa "jag är muslim så jag kan inte ta dig i hand utan tackar så här" så skulle jag inte ta illa upp.
    Men jag antar att den mannen i så fall inte ens skulle gå till en kvinnlig audionom eftersom jag i mitt arbete måste ta i honom. Jag måste ta honom i öronen, jag måste komma nära för att kunna se i öronen, jag måste sätta på hörlurarna när jag ska hörselmäta o.s.v.
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Nej, det är inte OK. Punkt!
  18. 9
    Nej, det är inte OK. Punkt!
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Om det verkligen ÄR ens arbetsuppgift så ska man absolut förväntas utföra den också om man inte kommit överens om annat med arbetsgivaren. Men ibland tror jag det kan röra sig om saker där det inte är så solklart om det tillhör ordinarie arbetsuppgifter eller ej...
  20. 10
    Om det verkligen ÄR ens arbetsuppgift så ska man absolut förväntas utföra den också om man inte kommit överens om annat med arbetsgivaren. Men ibland tror jag det kan röra sig om saker där det inte är så solklart om det tillhör ordinarie arbetsuppgifter eller ej...
  21. Gretah
    #11
    Nej! *imt*
  22. 11
    Nej! *imt*
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Jag tänker att de där överenskommelserna med arbetsgivaren kan funka så länge det rör sig om nån enstaka arbetsuppgifte eller enstaka arbetstagare, men att det i förlängningen kan leda till fler och fler undantag och att det till slut kan bli problematiskt.

    Hur tänker du ang saker som inte är solklara arbetsuppgifter, kan du ge nåt exempel? Försöker komma på nåt, men hittar inget i hjärnan
  24. 12
    Jag tänker att de där överenskommelserna med arbetsgivaren kan funka så länge det rör sig om nån enstaka arbetsuppgifte eller enstaka arbetstagare, men att det i förlängningen kan leda till fler och fler undantag och att det till slut kan bli problematiskt.

    Hur tänker du ang saker som inte är solklara arbetsuppgifter, kan du ge nåt exempel? Försöker komma på nåt, men hittar inget i hjärnan
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Kan t ex ta såna typer som jobbar på förskola, i barngrupp... och så är den som jobbar i köket sjuk och nån annan får fixa käket. Och så är dagens mat köttgryta men den som man tycker ska ta köksgrejerna är etiskt övertygad vegetarian och vill inte tillaga kött.

    Eller en sjuksköterska som har tjänstgöring och ord. arbetsuppgifter som inte har med aborter att göra och så blir h*n av nån orsak utlånad till annan avdelning och sätts på att assistera vid en sådan...

    Ja bara lite hypotetiska exempel
  26. 13
    Kan t ex ta såna typer som jobbar på förskola, i barngrupp... och så är den som jobbar i köket sjuk och nån annan får fixa käket. Och så är dagens mat köttgryta men den som man tycker ska ta köksgrejerna är etiskt övertygad vegetarian och vill inte tillaga kött.

    Eller en sjuksköterska som har tjänstgöring och ord. arbetsuppgifter som inte har med aborter att göra och så blir h*n av nån orsak utlånad till annan avdelning och sätts på att assistera vid en sådan...

    Ja bara lite hypotetiska exempel
  27. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    går mot strömmen och säger ja på det första. Just sjuksköterskor som inte vill vara med och ge blod är inget ovanligt om man är Jehovas vittne och sjuksköterska.
    Har också jobbat med starkt troende katolska narkosläkare som inte jobbat med aborter. Inga problem det heller.
  28. 14
    går mot strömmen och säger ja på det första. Just sjuksköterskor som inte vill vara med och ge blod är inget ovanligt om man är Jehovas vittne och sjuksköterska.
    Har också jobbat med starkt troende katolska narkosläkare som inte jobbat med aborter. Inga problem det heller.
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15
    De där exemplen är ju ändå sådant där det kan förväntas vara en given arbetsuppgift. Dessutom är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, så ibland kan man få lov att finna sig i att göra saker som kanske inte direkt står i arbetsbeskrivningen också. Att inte kunna sitta i en lunchmatsal med vissa människor straffar ut en själv, inte andra, tycker jag.
  30. 15
    De där exemplen är ju ändå sådant där det kan förväntas vara en given arbetsuppgift. Dessutom är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, så ibland kan man få lov att finna sig i att göra saker som kanske inte direkt står i arbetsbeskrivningen också. Att inte kunna sitta i en lunchmatsal med vissa människor straffar ut en själv, inte andra, tycker jag.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    När det gäller vården t ex så tänker jag att det vore oerhört synd om man gått miste om en massa fin kompetens för att vissa inte vill utföra eller delta vid aborter när det finns så himla många andra saker som ingår i yrkesutövningen och personen är fullt lämpad och kompetent för dem.
  32. 16
    När det gäller vården t ex så tänker jag att det vore oerhört synd om man gått miste om en massa fin kompetens för att vissa inte vill utföra eller delta vid aborter när det finns så himla många andra saker som ingår i yrkesutövningen och personen är fullt lämpad och kompetent för dem.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Ah, ja där har du helt klart såna uppgifter. Tack för hjälpen
  34. 17
    Ah, ja där har du helt klart såna uppgifter. Tack för hjälpen
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Ja vill man inte jobba med just aborter så söker man kanske tjänst på lungmottagningen i stället. Och gillar man inte patienter som har problem med slem så söker man INTE jobb på lungmottagningen
  36. 18
    Ja vill man inte jobba med just aborter så söker man kanske tjänst på lungmottagningen i stället. Och gillar man inte patienter som har problem med slem så söker man INTE jobb på lungmottagningen
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Så om ssk Anna som är Jehovas vittne råkar vara enda ssk på medicinavdelning X söndagkväll och patient Kalle visar sig behöva få blod så ska man kalla in en annan ssk som ger blodet? Och som sen tar bort droppet när det är klart? Det tycker inte jag. En annan sak är att ssk Anna inte söker jobb på just blodcentralen. Eller att hon kanske jobbar på hudmottagningen där man mest troligt inte kommer att behöva ge nån patient blod.

    Den troende katolska läkaren kanske inte söker jobb på gyn-operation.
  38. 19
    Så om ssk Anna som är Jehovas vittne råkar vara enda ssk på medicinavdelning X söndagkväll och patient Kalle visar sig behöva få blod så ska man kalla in en annan ssk som ger blodet? Och som sen tar bort droppet när det är klart? Det tycker inte jag. En annan sak är att ssk Anna inte söker jobb på just blodcentralen. Eller att hon kanske jobbar på hudmottagningen där man mest troligt inte kommer att behöva ge nån patient blod.

    Den troende katolska läkaren kanske inte söker jobb på gyn-operation.
  39. Medlem sedan
    Oct 2014
    #20
    den situationen existerar inte irl.
    Det finns flera ssk som är vittnen och de hänger inte blod.
    Den troende narkosläkaren kan självklart helt enkelt byta sin sal mot en som inte gör aborter.
  40. 20
    den situationen existerar inte irl.
    Det finns flera ssk som är vittnen och de hänger inte blod.
    Den troende narkosläkaren kan självklart helt enkelt byta sin sal mot en som inte gör aborter.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar