Skitdag och skitbesked
Försöker bli med barn
  1. Medlem sedan
    May 2014
    #1

    Skitdag och skitbesked

    Jaha. Ännu ett bakslag i min längtan och kamp om att bli mamma. Idag var det dags för UL 2 i denna IVF resa. Eftersom jag mått dåligt några dagar av sprutorna - spänd mage och smärtor, spända bröst, illamående, trötthet - så lyfte vi det för läkaren. På UL kunde läkaren se att jag hade ca 20 äggblåsor, vilket tydligen var många. Så blev skickad på blodprov. Fick sedan veta att mina hormonvärden (?) är för höga, det tillsammans med de biverkningar jag känt och antalet äggblåsor avgjorde att vi får avbryta IVF. Känns som ett dåligt skämt. Jag ska ta en helt ny spruta ikväll och på onsdag morgon är det äggplock och befruktning i labb. De ägg som överlever x antal dagar (framkom inte hur länge de ska odlas) ska alla frysas ner. Inget embryo transfer alltså. Utan IVF avbryts och ska upptas vid ett senare skede. Vad tusan det bu betyder...Och imorgon har det gått exakt 18 månader sedan vi påbörjade resan till att bli föräldrar. Symbolik?
  2. 1
    Skitdag och skitbesked Jaha. Ännu ett bakslag i min längtan och kamp om att bli mamma. Idag var det dags för UL 2 i denna IVF resa. Eftersom jag mått dåligt några dagar av sprutorna - spänd mage och smärtor, spända bröst, illamående, trötthet - så lyfte vi det för läkaren. På UL kunde läkaren se att jag hade ca 20 äggblåsor, vilket tydligen var många. Så blev skickad på blodprov. Fick sedan veta att mina hormonvärden (?) är för höga, det tillsammans med de biverkningar jag känt och antalet äggblåsor avgjorde att vi får avbryta IVF. Känns som ett dåligt skämt. Jag ska ta en helt ny spruta ikväll och på onsdag morgon är det äggplock och befruktning i labb. De ägg som överlever x antal dagar (framkom inte hur länge de ska odlas) ska alla frysas ner. Inget embryo transfer alltså. Utan IVF avbryts och ska upptas vid ett senare skede. Vad tusan det bu betyder...Och imorgon har det gått exakt 18 månader sedan vi påbörjade resan till att bli föräldrar. Symbolik?
  3. Medlem sedan
    Sep 2014
    #2
    Vad tråkigt!! Men tänk på att det faktiskt är väldigt svårt att veta hur man reagerar när det är första gången. Läkemedlen man får är ju starka och det kan ta ett tag att reglera en bra mängd för just din kropp. Jag förstår att du/ni är jättebesviken, men se den här omgången som ett test. Nästa gång är har ni/doktorn ett hum mellan tummen och pekfingret hur hög/låg dos du behöver. Och är det inte så att om det är någon befruktning som klarat sig bra, att de har delats rätt och ser bra ut, då brukar de återinföra det i din naturliga cykel? Jag tror att det är så. Så om det går bra så borde du kunna gå direkt till en återinföring istället för att stimuleras och börja om helt från början. Har läst att några har fått gjort så iallafall. Hoppas att det går fort nu iaf och att ni faktiskt får fullfölja ert första ivf med ruvning och plus på Stickan!
  4. 2
    Vad tråkigt!! Men tänk på att det faktiskt är väldigt svårt att veta hur man reagerar när det är första gången. Läkemedlen man får är ju starka och det kan ta ett tag att reglera en bra mängd för just din kropp. Jag förstår att du/ni är jättebesviken, men se den här omgången som ett test. Nästa gång är har ni/doktorn ett hum mellan tummen och pekfingret hur hög/låg dos du behöver. Och är det inte så att om det är någon befruktning som klarat sig bra, att de har delats rätt och ser bra ut, då brukar de återinföra det i din naturliga cykel? Jag tror att det är så. Så om det går bra så borde du kunna gå direkt till en återinföring istället för att stimuleras och börja om helt från början. Har läst att några har fått gjort så iallafall. Hoppas att det går fort nu iaf och att ni faktiskt får fullfölja ert första ivf med ruvning och plus på Stickan!
  5. Medlem sedan
    Jan 2014
    #3
    Åh, vad jobbigt! Det är ju så tungt när det inte blir som man tänkt sig... Men tänk ändå att ni kan få ut några ägg som kan befruktas och frysas ner, precis som Fru C skrev ovan. Resan är ju ändå i full gång!! Vet inte om du lyssnat på ivf-podden som Humlan skrev om en gång. Där pratade de i något avsnitt om just överstimulering. Om jag minns det rätt så var det så att blir man överstimulerad så kan man få ännu värre besvär efter återföring. Tänk, de gör ju detta för din skull, och så att allt ska gå bra som det bara kan framöver. Ni är redan på väg på resan, Emmet!!
  6. 3
    Åh, vad jobbigt! Det är ju så tungt när det inte blir som man tänkt sig... Men tänk ändå att ni kan få ut några ägg som kan befruktas och frysas ner, precis som Fru C skrev ovan. Resan är ju ändå i full gång!! Vet inte om du lyssnat på ivf-podden som Humlan skrev om en gång. Där pratade de i något avsnitt om just överstimulering. Om jag minns det rätt så var det så att blir man överstimulerad så kan man få ännu värre besvär efter återföring. Tänk, de gör ju detta för din skull, och så att allt ska gå bra som det bara kan framöver. Ni är redan på väg på resan, Emmet!!
  7. Medlem sedan
    Mar 2008
    #4
    KRAAAAM!!!
  8. 4
    KRAAAAM!!!
  9. Medlem sedan
    May 2014
    #5
    Tack alla <3 Logiskt fattar man ju allt det här, men det värker i själ och hjärta. Det värsta är ovissheten - när kommer vi kunna uppta vår IVF!? Vi har ju tagit oss igenom sprutor och betalt mycket pengar för den här behandlingen, så just nu känns det mesta meningslöst. Men vi ska försöka få ut mer information imorgon efter äggplock, har förberett oss hemma med en lista med frågor. Imorn blir jag i alla fall sjukskriven hela dagen men annars har jag kunant jobba som vanligt. Därför kom det som en överaskning för oss igår att vi måste avbryta...
  10. 5
    Tack alla <3 Logiskt fattar man ju allt det här, men det värker i själ och hjärta. Det värsta är ovissheten - när kommer vi kunna uppta vår IVF!? Vi har ju tagit oss igenom sprutor och betalt mycket pengar för den här behandlingen, så just nu känns det mesta meningslöst. Men vi ska försöka få ut mer information imorgon efter äggplock, har förberett oss hemma med en lista med frågor. Imorn blir jag i alla fall sjukskriven hela dagen men annars har jag kunant jobba som vanligt. Därför kom det som en överaskning för oss igår att vi måste avbryta...
  11. Medlem sedan
    Sep 2014
    #6
    Förstår er besvikelse jättemycket. Det är verkligen hemskt. Jag brukar försöka intala mig själv att jag inte ska ha för höga förväntningar med det här för då blir det pannkaka av känslorna när det blir plattfall, men jag vill inte råda dig till att inte vara lycklig och hoppfull för det hör ju till! Hoppet är ju viktigt! Bra att ni har förberett er med frågor. Man hamnar lätt i frågekoma när man är hos doktorer eller annat. Lycka till!!
  12. 6
    Förstår er besvikelse jättemycket. Det är verkligen hemskt. Jag brukar försöka intala mig själv att jag inte ska ha för höga förväntningar med det här för då blir det pannkaka av känslorna när det blir plattfall, men jag vill inte råda dig till att inte vara lycklig och hoppfull för det hör ju till! Hoppet är ju viktigt! Bra att ni har förberett er med frågor. Man hamnar lätt i frågekoma när man är hos doktorer eller annat. Lycka till!!
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7

    Skitdag och skitbesked

    Massor med styrkekramar!!!!!
  14. 7
    Skitdag och skitbesked Massor med styrkekramar!!!!!
  15. Medlem sedan
    Jan 2014
    #8
    Lycka till imorgon med äggplock! Hoppas du får svar på alla dina frågor.
  16. 8
    Lycka till imorgon med äggplock! Hoppas du får svar på alla dina frågor.
  17. Medlem sedan
    Aug 2010
    #9
    Nej så tråkigt stor varm kram till er! Och lycka till i morgon vid äggplock och hoppas ni får bra besked då. StyrkeKram!!
  18. 9
    Nej så tråkigt stor varm kram till er! Och lycka till i morgon vid äggplock och hoppas ni får bra besked då. StyrkeKram!!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar