Äggplock gjort!
Försöker bli med barn
  1. Medlem sedan
    May 2014
    #1

    Äggplock gjort!

    Så var det gjort! Äggplock alltså. Vilken konstig upplevelse. Vi visste ju redan att jag var överstimulerad och att det inte blir något embryo transfer, så vi var liksom inte lika glada och hoppfulla som vi hade tänkt oss att vi skulle vara denna dag. De fick ut 31 ägg!!! Tydligen väldigt många. Vi vet ju inte än när vi får uppta vår Ivf, utan nu är det lite en dag i taget. På fredag har jag telefontid med doktorn då vi ska stämma av hur jag mår och få info om hur många ägg som blivit befruktade. Och sedan har vi ett första återbesök inbokat nästa torsdag. Då kommer vi få info om hur många ägg som frusits ned och så ska vi göra ett ultraljud för att se om äggstockarna börjar krympa/återgå till normalläge. Det kan tydligen ta ett tag. Och eftersom kliniken stänger i jul så är preliminär återföring i januari. Usch vad det känns jobbigt. Jättelänge kvar ju!!!!
  2. 1
    Äggplock gjort! Så var det gjort! Äggplock alltså. Vilken konstig upplevelse. Vi visste ju redan att jag var överstimulerad och att det inte blir något embryo transfer, så vi var liksom inte lika glada och hoppfulla som vi hade tänkt oss att vi skulle vara denna dag. De fick ut 31 ägg!!! Tydligen väldigt många. Vi vet ju inte än när vi får uppta vår Ivf, utan nu är det lite en dag i taget. På fredag har jag telefontid med doktorn då vi ska stämma av hur jag mår och få info om hur många ägg som blivit befruktade. Och sedan har vi ett första återbesök inbokat nästa torsdag. Då kommer vi få info om hur många ägg som frusits ned och så ska vi göra ett ultraljud för att se om äggstockarna börjar krympa/återgå till normalläge. Det kan tydligen ta ett tag. Och eftersom kliniken stänger i jul så är preliminär återföring i januari. Usch vad det känns jobbigt. Jättelänge kvar ju!!!!
  3. Medlem sedan
    Aug 2010
    #2
    Hej! Håller tummar å tår för att ni får sätta tillbaka ett fint embryo! Förstår att ni är otåliga men tänk på att den själen som ska komma till er kommer när det
    är dags och rätt tid. Lite flummigt kanske men sån är jag å det är så jag försöker tänka när kag blir frustrerad över att det inte blivit plus på Stickan hittills.
    Gjorde det ont att plocka äggen?
    stor kram
    Längtan
  4. 2
    Hej! Håller tummar å tår för att ni får sätta tillbaka ett fint embryo! Förstår att ni är otåliga men tänk på att den själen som ska komma till er kommer när det
    är dags och rätt tid. Lite flummigt kanske men sån är jag å det är så jag försöker tänka när kag blir frustrerad över att det inte blivit plus på Stickan hittills.
    Gjorde det ont att plocka äggen?
    stor kram
    Längtan
  5. Medlem sedan
    Mar 2008
    #3
    Tiden är alla längtande blivande föräldrars mardröm men försök se det positiva ni är en bra bit på väg nu åtminstone <3 Kram
  6. 3
    Tiden är alla längtande blivande föräldrars mardröm men försök se det positiva ni är en bra bit på väg nu åtminstone <3 Kram
  7. Medlem sedan
    May 2014
    #4
    Så ledsen, att det ska vara så svårt att lyckas med den här resan! Det trodde vi aldrig när vi bestämde oss för att vi var redo - för 18 månader sedan! Då var jag nyss fyllda 27 och sambon nyss fyllda 31.
    Nu har vi i alla fall kommit till äggplock. Vet ännu ej när vi får återuppta IVF, beror på när min överstimulering lagt sig.
    I onsdags fick de i alla fall ut 31 ägg. Har precis pratat med doktorn att de idag fryst 3 stycken och att 6 stycken odlas vidare. Så bara 9 ägg "som lever" fortfarande! Av 31! Trodde det skulle vara många fler. Av de 6 st som odlas vidare så hoppades doktorn på 1-2 går att frysa ner.
    Nu ska jag bara vila och leva som vanligt så gott det går till vårt första återbesök på torsdag nästa vecka. Svårt att göra det när hela hjärnan skriker BEBIS, men om det är något jag lärt mig under resan är att man bli oerhört stark av en sådan här kris. Kram till er alla!
  8. 4
    Så ledsen, att det ska vara så svårt att lyckas med den här resan! Det trodde vi aldrig när vi bestämde oss för att vi var redo - för 18 månader sedan! Då var jag nyss fyllda 27 och sambon nyss fyllda 31.
    Nu har vi i alla fall kommit till äggplock. Vet ännu ej när vi får återuppta IVF, beror på när min överstimulering lagt sig.
    I onsdags fick de i alla fall ut 31 ägg. Har precis pratat med doktorn att de idag fryst 3 stycken och att 6 stycken odlas vidare. Så bara 9 ägg "som lever" fortfarande! Av 31! Trodde det skulle vara många fler. Av de 6 st som odlas vidare så hoppades doktorn på 1-2 går att frysa ner.
    Nu ska jag bara vila och leva som vanligt så gott det går till vårt första återbesök på torsdag nästa vecka. Svårt att göra det när hela hjärnan skriker BEBIS, men om det är något jag lärt mig under resan är att man bli oerhört stark av en sådan här kris. Kram till er alla!
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    Hej,
    Jag fick oxå ut massor med ägg vid våra IVF-er. 25 st varje gång. Och vår doktor förklarade att utam alla dessa 25 är det bara runt 8 som verkligen är mogna. Men det kan de inte se med microskop, utan då behövs det tittas på kromosom-nivå och det får man inte i Sverige. Så 9 st befruktade är faktiskt ett väldigt bra resultat!
  10. 5
    Hej,
    Jag fick oxå ut massor med ägg vid våra IVF-er. 25 st varje gång. Och vår doktor förklarade att utam alla dessa 25 är det bara runt 8 som verkligen är mogna. Men det kan de inte se med microskop, utan då behövs det tittas på kromosom-nivå och det får man inte i Sverige. Så 9 st befruktade är faktiskt ett väldigt bra resultat!
  11. Medlem sedan
    May 2014
    #6
    Jo, precis, förstod det så också. I fredags när jag pratade med läkaren var 3 embryon frysta på dag 2 och sen skulle de odla 6 embryon till dag 6.
    Vi ska på återbesök nu på torsdag eftersom jag blev övestimulerad, så de måste göra någon kontroll på mig. Vi ska även få info om vad som händer nu och då får vi även reda på exakt hur många embryon som kom till frysen...Man lever lite i ett vakum just nu.
    Men hur mår du??
  12. 6
    Jo, precis, förstod det så också. I fredags när jag pratade med läkaren var 3 embryon frysta på dag 2 och sen skulle de odla 6 embryon till dag 6.
    Vi ska på återbesök nu på torsdag eftersom jag blev övestimulerad, så de måste göra någon kontroll på mig. Vi ska även få info om vad som händer nu och då får vi även reda på exakt hur många embryon som kom till frysen...Man lever lite i ett vakum just nu.
    Men hur mår du??
  13. Medlem sedan
    Oct 2014
    #7
    Jag vet inte riktigt hur jag mår...Har återgått till det vanliga livet som rullar på. Det måste ju göra det med en 3,5 åring
    Men tankarna kommer och går. Ibland är det tungt, ibland har jag tankarna på helt annat håll.
    Känner oxå av vaccumet. Ska vi fortsätta? Sluta? Vet inte!
  14. 7
    Jag vet inte riktigt hur jag mår...Har återgått till det vanliga livet som rullar på. Det måste ju göra det med en 3,5 åring
    Men tankarna kommer och går. Ibland är det tungt, ibland har jag tankarna på helt annat håll.
    Känner oxå av vaccumet. Ska vi fortsätta? Sluta? Vet inte!
  15. Medlem sedan
    May 2014
    #8
    Kan bara föreställa mig hur du mår...Måste vara fruktansvärt, ni som dessutom gått igenom så många IVF. Det är ju det man fasar för, hoppas att en process ska räcka. Vi har kommit halvvägs ju, och fastän jag är skräckslagen för att ta upp IVF:en igen (vad händer om embryot inte fäster, rasar jag då?!) så vill jag inget hellre. För det är det enda jag tänker på i alla fall. Hoppas på få besked på torsdag...
    Ni har väl en liten eskimå kvar, kanske värt att testa med den sista? Men du måste förstås vara redo mentalt, om man nånsin blir det...
  16. 8
    Kan bara föreställa mig hur du mår...Måste vara fruktansvärt, ni som dessutom gått igenom så många IVF. Det är ju det man fasar för, hoppas att en process ska räcka. Vi har kommit halvvägs ju, och fastän jag är skräckslagen för att ta upp IVF:en igen (vad händer om embryot inte fäster, rasar jag då?!) så vill jag inget hellre. För det är det enda jag tänker på i alla fall. Hoppas på få besked på torsdag...
    Ni har väl en liten eskimå kvar, kanske värt att testa med den sista? Men du måste förstås vara redo mentalt, om man nånsin blir det...
  17. Medlem sedan
    Jan 2014
    #9
    Jennifer, ni behöver ju inte ta något beslut nu. Låt höst och jul gå o så kan beslutet komma senare? Man ska inte fatta beslut när man är i en svacka, har jag hört någon säga. All styrka till dig!

    Emmet, hoppas på bra besked för er imorgon! Att ni kan starta snart igen.
  18. 9
    Jennifer, ni behöver ju inte ta något beslut nu. Låt höst och jul gå o så kan beslutet komma senare? Man ska inte fatta beslut när man är i en svacka, har jag hört någon säga. All styrka till dig!

    Emmet, hoppas på bra besked för er imorgon! Att ni kan starta snart igen.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar