Bisarr debatt i SVT Debatt
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Bisarr debatt i SVT Debatt

    Tittar just på SVT Debatt, där ett antal kvinnor klöser varandra om det positiva eller negativa med skönhetsoperationer. Det enda de tycks vara överens om är att kraven på kvinnors utseende är mycket större än kraven på mäns. Kvinnan som offer och mannen som förövare igen, trots att i princip alla män jag är bekant med anser att man ska ge fan i att skönhetsoperera sig.
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Bisarr debatt i SVT Debatt Tittar just på SVT Debatt, där ett antal kvinnor klöser varandra om det positiva eller negativa med skönhetsoperationer. Det enda de tycks vara överens om är att kraven på kvinnors utseende är mycket större än kraven på mäns. Kvinnan som offer och mannen som förövare igen, trots att i princip alla män jag är bekant med anser att man ska ge fan i att skönhetsoperera sig.
  3. Kerstimärta
    #2
    Hmmm, ser ej debatten. Men, kvinnor är värst att pådyvla andra kvinnor vilka normer man ska följa utifrån rådande strukturer.

    Kvinnor är värst på att såga andra kvinnor uti från deras kläder, frisyrer, utseende.
  4. 2
    Hmmm, ser ej debatten. Men, kvinnor är värst att pådyvla andra kvinnor vilka normer man ska följa utifrån rådande strukturer.

    Kvinnor är värst på att såga andra kvinnor uti från deras kläder, frisyrer, utseende.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Vi har ett stort problem i att kvinnokroppens ideal är en tonårings eller möjligtvis en tjugoårings. Män har inte samma krav på ungdomlighet i mansidealet.

    Grått hår är ju ok på män men inte på kvinnor om du förstår min point.

    Däremot är det samhällets fel, dvs allas vårt fel, att vi har så snäva kvinno- och mansnormer och de som kan ändra på det är vi alla tillsammans men det kanske intenär så lätt att trotsa normerna få man typ blir dödshotad som kvinna när man flashar armhålehår i tv eller om man som man målar naglarna och använder läppstift.

    Sen har vi ett gigantiskt ansvar som föräldrar, pedagoger och vuxna att inte överföra osökerhet inför våra kroppar på barnen. Tala inte om din kropp i negativa ordalag inför barnen. Stärk deras känsla i att kroppen är ett verktyg som de kan använda till fantastiska saker och som de kan njuta av med en partner (eller flera)
  6. 3
    Vi har ett stort problem i att kvinnokroppens ideal är en tonårings eller möjligtvis en tjugoårings. Män har inte samma krav på ungdomlighet i mansidealet.

    Grått hår är ju ok på män men inte på kvinnor om du förstår min point.

    Däremot är det samhällets fel, dvs allas vårt fel, att vi har så snäva kvinno- och mansnormer och de som kan ändra på det är vi alla tillsammans men det kanske intenär så lätt att trotsa normerna få man typ blir dödshotad som kvinna när man flashar armhålehår i tv eller om man som man målar naglarna och använder läppstift.

    Sen har vi ett gigantiskt ansvar som föräldrar, pedagoger och vuxna att inte överföra osökerhet inför våra kroppar på barnen. Tala inte om din kropp i negativa ordalag inför barnen. Stärk deras känsla i att kroppen är ett verktyg som de kan använda till fantastiska saker och som de kan njuta av med en partner (eller flera)
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Det finns ett problem med att modeindustrin har den typ av ideal som du beskriver. Denna industri präglas av dels kvinnorna själva och dels (och kanske mer betydelsefullt i det sammanhanget) en ganska stor andel homosexuella män, som har den unga pojkkroppen som ideal. Få heterosexuella män tilltalas av trådsmala kvinnor, och relativt få heterosexuella män är intresserade av modevärlden, över huvud taget.

    Själv vet jag ett antal gråhåriga kvinnor, som jag tycker är mycket vackra och värdiga i sitt utseende.
  8. 4
    Det finns ett problem med att modeindustrin har den typ av ideal som du beskriver. Denna industri präglas av dels kvinnorna själva och dels (och kanske mer betydelsefullt i det sammanhanget) en ganska stor andel homosexuella män, som har den unga pojkkroppen som ideal. Få heterosexuella män tilltalas av trådsmala kvinnor, och relativt få heterosexuella män är intresserade av modevärlden, över huvud taget.

    Själv vet jag ett antal gråhåriga kvinnor, som jag tycker är mycket vackra och värdiga i sitt utseende.
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Fast nu tycker jag du själv drar på lite onödiga saker. Som smal kvinna har du i ditt ovanstående inlägg dömt ut min kroppstyp som oattraktiv för huvuddelen av männen. Tycker du att du hjälper att motverka människors fixering vid sitt utseende?

    Det finns en massa män och kvinnor som tycker kroppsform är rätt ointressant såvid deras hjärna och hjärta får sitt och det är ju det man måste lyfta, att vi som personer är tillräckligt attraktiva som de personligheter vi är.
  10. 5
    Fast nu tycker jag du själv drar på lite onödiga saker. Som smal kvinna har du i ditt ovanstående inlägg dömt ut min kroppstyp som oattraktiv för huvuddelen av männen. Tycker du att du hjälper att motverka människors fixering vid sitt utseende?

    Det finns en massa män och kvinnor som tycker kroppsform är rätt ointressant såvid deras hjärna och hjärta får sitt och det är ju det man måste lyfta, att vi som personer är tillräckligt attraktiva som de personligheter vi är.
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6
    Visste du förtesten att Australien infört restriktioner som säger att du kan fällas för barnporrbrott om du producerar porr med småbystade kvinnor? På samma sätt skulle alltså en person som fotograferar sin småbystade fru naken också kunna fällas. Detta alltså oavsett åldern på kvinnan (en äldre kanske kan komma undan)

    Ja,mjag har liksom strykit alternativet porrstjärna i australien från framtida tänkbara yrken. För jag är ett barn tydligen. Givetvis känner jag mig stärkt i min roll som kvinna för det skulle väl alla göra eller !?

    Konstigt nog finns inga krav på att penisar ska vara tillräckligt stora i porr.
  12. 6
    Visste du förtesten att Australien infört restriktioner som säger att du kan fällas för barnporrbrott om du producerar porr med småbystade kvinnor? På samma sätt skulle alltså en person som fotograferar sin småbystade fru naken också kunna fällas. Detta alltså oavsett åldern på kvinnan (en äldre kanske kan komma undan)

    Ja,mjag har liksom strykit alternativet porrstjärna i australien från framtida tänkbara yrken. För jag är ett barn tydligen. Givetvis känner jag mig stärkt i min roll som kvinna för det skulle väl alla göra eller !?

    Konstigt nog finns inga krav på att penisar ska vara tillräckligt stora i porr.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Ja, det var naturligvis en generalisering för att förtydliga budskapet. I princip alla kroppstyper har sina "fans", och, som du säger, personligheten är alltid mer avgörande i längden.

    (Även du gjorde rätt häftiga generaliseringar om kroppsideal Lin-nea!)
  14. 7
    Ja, det var naturligvis en generalisering för att förtydliga budskapet. I princip alla kroppstyper har sina "fans", och, som du säger, personligheten är alltid mer avgörande i längden.

    (Även du gjorde rätt häftiga generaliseringar om kroppsideal Lin-nea!)
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Syftet är väl att bekämpa pedofiler, men idén är förstås helt barock.
  16. 8
    Syftet är väl att bekämpa pedofiler, men idén är förstås helt barock.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    Vi kan väl vara överens om att insidan är det mest attraktiva

    (Kul att du är uppe såhär sent, jag har semester imorgon )
  18. 9
    Vi kan väl vara överens om att insidan är det mest attraktiva

    (Kul att du är uppe såhär sent, jag har semester imorgon )
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Ja det är helt absurt

    Sen är det absurt att porren fått styra ideal också, det är ju därifrån silikontuttarna härstammar (iaf så jag uppfattar det)
  20. 10
    Ja det är helt absurt

    Sen är det absurt att porren fått styra ideal också, det är ju därifrån silikontuttarna härstammar (iaf så jag uppfattar det)
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Vet inte om det är därifrån silikontuttarna kommer. De är äldre än så, men de är onekligen vanliga i porrbranschen. I mina ögon direkt avtändande.
  22. 11
    Vet inte om det är därifrån silikontuttarna kommer. De är äldre än så, men de är onekligen vanliga i porrbranschen. I mina ögon direkt avtändande.
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Jag är också ledig i morgon.
  24. 12
    Jag är också ledig i morgon.
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    Jag måste dock ner till stan eftersom folk envisas med att skicka utbetalningskort till mig och jag kan bara få ut dessa på banken, dvs helt omöjligt att hinna med ett 8-17 jobb och dagishämtningar.

    Kommunen är så snälla och ger oss tillbaka 5000 eftersom vi betalade för hög barnomsorgsavgift 2012 så jag kanske bör fixa ut pengarna. Ibland blir man förvånad över kommunens niggrannhet. Sen måste jag fixa nya cykellysen så man tar sig igenom vintern.
  26. 13
    Jag måste dock ner till stan eftersom folk envisas med att skicka utbetalningskort till mig och jag kan bara få ut dessa på banken, dvs helt omöjligt att hinna med ett 8-17 jobb och dagishämtningar.

    Kommunen är så snälla och ger oss tillbaka 5000 eftersom vi betalade för hög barnomsorgsavgift 2012 så jag kanske bör fixa ut pengarna. Ibland blir man förvånad över kommunens niggrannhet. Sen måste jag fixa nya cykellysen så man tar sig igenom vintern.
  27. Medlem sedan
    Aug 2013
    #14
    Utbetalningskort är inte bra. Förutom allt besvär tar ju också bankerna numera hutlöst betalt för att betala ut pengarna.

    Går det att cykla i Uppsala på vintern?
  28. 14
    Utbetalningskort är inte bra. Förutom allt besvär tar ju också bankerna numera hutlöst betalt för att betala ut pengarna.

    Går det att cykla i Uppsala på vintern?
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15
    Det går att cykla till -27 unegfär sen tycker jag det blir så stelt för låren
  30. 15
    Det går att cykla till -27 unegfär sen tycker jag det blir så stelt för låren
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Ja, det blir ju tufft om man blir en isstod innan man kommer fram. Svårt att bromsa, om inte annat. Dubbar på däcken?
  32. 16
    Ja, det blir ju tufft om man blir en isstod innan man kommer fram. Svårt att bromsa, om inte annat. Dubbar på däcken?
  33. Medlem sedan
    Dec 2005
    #17
    Dåligt med snö här överlag. Usen vinterstad
  34. 17
    Dåligt med snö här överlag. Usen vinterstad
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    Hmmm... Lite överraskande, eftersom stan inte ligger vid havet, men det finns kanske andra klimatfaktorer som har betydelse.
  36. 18
    Hmmm... Lite överraskande, eftersom stan inte ligger vid havet, men det finns kanske andra klimatfaktorer som har betydelse.
  37. Kerstimärta
    #19
    Japp, helt så!
  38. 19
    Japp, helt så!
  39. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #20

    De har kanske rätt?

    Dvs att utseende är viktigare för en kvinna eftersom män är intresserade av det? På samma sätt skulle man i så fall kunna säga att prestationskraven är hårdare på män eftersom kvinnor är intresserade av det - en långtidsarbetslös kille har sällan framgång på äktenskapsmarknaden. Det senare ger dock inte upphov till några SVT-debatter.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  40. 20
    De har kanske rätt? Dvs att utseende är viktigare för en kvinna eftersom män är intresserade av det? På samma sätt skulle man i så fall kunna säga att prestationskraven är hårdare på män eftersom kvinnor är intresserade av det - en långtidsarbetslös kille har sällan framgång på äktenskapsmarknaden. Det senare ger dock inte upphov till några SVT-debatter.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar