Fruktansvärt. Drabbar många patienter
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1
  2. 1
    Fruktansvärt. Drabbar många patienter som väntar på operation: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19783630.ab
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2
    Vilken del är fruktansvärd, det faktum att han blivit sparkad eller planderade en privat praktik för utländska patienter?
  4. 2
    Vilken del är fruktansvärd, det faktum att han blivit sparkad eller planderade en privat praktik för utländska patienter?
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Känns ologiskt

    Skälet till att säga upp honom är alltså att den privata kliniken befaras göra att sjukhuset får svårt att behålla sin personal och lösningen på det är alltså att göra sig av med sin personal...? Något går inte ihop här.

    Det är iofs fullt möjligt att Aftonbladet inte ger hela bilden.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Känns ologiskt Skälet till att säga upp honom är alltså att den privata kliniken befaras göra att sjukhuset får svårt att behålla sin personal och lösningen på det är alltså att göra sig av med sin personal...? Något går inte ihop här.

    Det är iofs fullt möjligt att Aftonbladet inte ger hela bilden.
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Att han blivit sparkad. Han behövs så mycket.
  8. 4
    Att han blivit sparkad. Han behövs så mycket.
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Har läst om det tidigare i andra tidningar. Ja det är ologiskt.
  10. 5
    Har läst om det tidigare i andra tidningar. Ja det är ologiskt.
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6
    Det är otillåten konkurrens eller ngt sådant.
  12. 6
    Det är otillåten konkurrens eller ngt sådant.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Egentligen spelar det ingen roll för patienterna hur han lämnar kliniken, men om han använder sin anställning idag för att skapa sig något annat som konkurrerar och därmed förstör för sin nuvarande arbetsgivare så är det ju inte rimligt. Jag tror att vi som vanligt inte riktigt får inblick i alla sakförhållanden.

    Enligt uttalandet där i artikeln så kommer det inte att drabba en massa patienter. De har behövt skjuta på en operation, men säger att de inte ska behöva skjuta på fler, så jag vet inte hur just den saken skulle kunna drabba många patienter.
  14. 7
    Egentligen spelar det ingen roll för patienterna hur han lämnar kliniken, men om han använder sin anställning idag för att skapa sig något annat som konkurrerar och därmed förstör för sin nuvarande arbetsgivare så är det ju inte rimligt. Jag tror att vi som vanligt inte riktigt får inblick i alla sakförhållanden.

    Enligt uttalandet där i artikeln så kommer det inte att drabba en massa patienter. De har behövt skjuta på en operation, men säger att de inte ska behöva skjuta på fler, så jag vet inte hur just den saken skulle kunna drabba många patienter.
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    Jag tänkte på att han är en av få kirurger som utför barnhjärtkirurgi i Sverige. Men hoppas verkligen det inte påverkar väntetiden. Den informationen om att de bara behövt skjuta på en operation tror jag inte stod med i artikeln tidigare.
  16. 8
    Jag tänkte på att han är en av få kirurger som utför barnhjärtkirurgi i Sverige. Men hoppas verkligen det inte påverkar väntetiden. Den informationen om att de bara behövt skjuta på en operation tror jag inte stod med i artikeln tidigare.
  17. Medlem sedan
    Apr 2008
    #9
    Är inte det rätt vanligt, att du inte får jobba med något liknade konkurrerande på annan firma, medans du har en tjänst på en annan plats? Kanske höll han dessutom på med förberedelsefas till den nya kliniken under arbetstid ( nä, det vet jag inget om, antar bara att det är mycket att göra, och det är ju vanligt att folk tar ett och annat privtsamtal på arbetstid. )

    Det problem som är skulle ju vara att det finns för få barnhjärtkirurger ,överhuvudtaget. Men då är det ju bra att den förra kan koncentrera sej på sin nya firma, och sjukhuset kan ta in en ny, och lära upp hen.
  18. 9
    Är inte det rätt vanligt, att du inte får jobba med något liknade konkurrerande på annan firma, medans du har en tjänst på en annan plats? Kanske höll han dessutom på med förberedelsefas till den nya kliniken under arbetstid ( nä, det vet jag inget om, antar bara att det är mycket att göra, och det är ju vanligt att folk tar ett och annat privtsamtal på arbetstid. )

    Det problem som är skulle ju vara att det finns för få barnhjärtkirurger ,överhuvudtaget. Men då är det ju bra att den förra kan koncentrera sej på sin nya firma, och sjukhuset kan ta in en ny, och lära upp hen.
  19. Medlem sedan
    Jun 2004
    #10
    Jo det är sant, men just att han är en av få barnhjärtkirurger och det är så oerhört viktigt med vana sådana. Men det behövs ju fler som kan bli erfarna.
  20. 10
    Jo det är sant, men just att han är en av få barnhjärtkirurger och det är så oerhört viktigt med vana sådana. Men det behövs ju fler som kan bli erfarna.
  21. Medlem sedan
    Nov 1998
    #11
    Sune (f 1947) älskar att jävlas med byråkrater och Dybjer älskar att jävlas med läkare. En win-win-situation där.

    http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=16688
    Dybjer fick ett avgångsvederlag på 2 årslöner och fick genast jobb som divisionschef vid Region Skåne. Byråkraterna där behövde en Führer som kan domptera läkare.

    Barnhjärtkirurgen Elhadi Aburawi har varit i Dubai och fixat pengar till en privat klinik i branschen, som är tänkt att byggas på Ideon i Lund. Elhadi och Sune kan nog få igång en privat barnhjärtsklinik och sno en del folk från SUS. Sune får kanske 2 årslöner i kompensation nu? Han vill säkert jävlas med Dybjer så länge han lever. För att inte tala om lönen på den privata kliniken, som ska operera barn från hela (arab)världen.
  22. 11
    Sune (f 1947) älskar att jävlas med byråkrater och Dybjer älskar att jävlas med läkare. En win-win-situation där.

    http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=16688
    Dybjer fick ett avgångsvederlag på 2 årslöner och fick genast jobb som divisionschef vid Region Skåne. Byråkraterna där behövde en Führer som kan domptera läkare.

    Barnhjärtkirurgen Elhadi Aburawi har varit i Dubai och fixat pengar till en privat klinik i branschen, som är tänkt att byggas på Ideon i Lund. Elhadi och Sune kan nog få igång en privat barnhjärtsklinik och sno en del folk från SUS. Sune får kanske 2 årslöner i kompensation nu? Han vill säkert jävlas med Dybjer så länge han lever. För att inte tala om lönen på den privata kliniken, som ska operera barn från hela (arab)världen.
  23. Medlem sedan
    Apr 2008
    #12
    Vem är Sune ?
    Låter annars som en bra sammanfattning
  24. 12
    Vem är Sune ?
    Låter annars som en bra sammanfattning
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Sune Johansson, 67, är läkaren som avskedades.
  26. 13
    Sune Johansson, 67, är läkaren som avskedades.
  27. Medlem sedan
    Jun 2004
    #14
    oj...
  28. 14
    oj...
  29. Misell
    #15
    Jag tycker att det är fruktansvärt att man ens pratar om konkurrens i vården!
    Jag förstår inte resonemanget alls.
  30. 15
    Jag tycker att det är fruktansvärt att man ens pratar om konkurrens i vården!
    Jag förstår inte resonemanget alls.
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Tja, det är ju lite drastiskt att avskeda direkt, men självklart måste SUS stävja att läkaren sysslar med egen verksamhet på samma område som han är anställd för och som dessutom stjäl hans tid och kraft i den ordinarie tjänstgöringen.
  32. 16
    Tja, det är ju lite drastiskt att avskeda direkt, men självklart måste SUS stävja att läkaren sysslar med egen verksamhet på samma område som han är anställd för och som dessutom stjäl hans tid och kraft i den ordinarie tjänstgöringen.
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17
    Jamen se där.
  34. 17
    Jamen se där.
  35. Medlem sedan
    Jul 2006
    #18
    Det beror på att all vård inte är landstingsfinansierad. Det finns helt privat vård, där människor betalar vården med helt privata pengar. Dessa företag konkurrerar precis som andra privata företag.
  36. 18
    Det beror på att all vård inte är landstingsfinansierad. Det finns helt privat vård, där människor betalar vården med helt privata pengar. Dessa företag konkurrerar precis som andra privata företag.
  37. Misell
    #19
    Ja fast SUS är ju inget privat sjukhus så vad är dealen?
  38. 19
    Ja fast SUS är ju inget privat sjukhus så vad är dealen?
  39. Medlem sedan
    Jul 2006
    #20
    Det är guld att vara landstingsanställd läkare och samtidigt ha intressen i ett helt privat vårdföretag med samma typ av verksamhet. Då kan man ragga patienter åt sitt privata företag på betald arbetstid. Guldsits.
  40. 20
    Det är guld att vara landstingsanställd läkare och samtidigt ha intressen i ett helt privat vårdföretag med samma typ av verksamhet. Då kan man ragga patienter åt sitt privata företag på betald arbetstid. Guldsits.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar