Hur skulle ni resonera kring följande (högstadieelver):
- Elev A kan inte låta bli elev B; har "retat upp sig på hen". Verbalt och fysiskt, varje dag händer något. Elev B har först inte brytt sig, bara duckat och gått därifrån, men till slut rinner det över och hen går till en lärare och säger till. Elev B har varken sagt eller gjort något mot elev A. Elev A plockas in för samtal; men det fortsätter.
Elev B säger till igen, Elev A plockas in för ytterligare samtal, men det fortsätter. Elev B tycker nu att det är riktigt obehagligt att gå till skolan, Elev A försöker hela tiden komma åt Elev B; andra elever "håller koll" på Elev A, går emellan när de ser att något är på gång. Elev B vägrar gå till skolan eftersom hen inte känner sig trygg. Kan man flytta på Elev A?
1
Flytta elev... ( Hur skulle ni resonera kring följande (högstadieelver):
- Elev A kan inte låta bli elev B; har "retat upp sig på hen". Verbalt och fysiskt, varje dag händer något. Elev B har först inte brytt sig, bara duckat och gått därifrån, men till slut rinner det över och hen går till en lärare och säger till. Elev B har varken sagt eller gjort något mot elev A. Elev A plockas in för samtal; men det fortsätter.
Elev B säger till igen, Elev A plockas in för ytterligare samtal, men det fortsätter. Elev B tycker nu att det är riktigt obehagligt att gå till skolan, Elev A försöker hela tiden komma åt Elev B; andra elever "håller koll" på Elev A, går emellan när de ser att något är på gång. Elev B vägrar gå till skolan eftersom hen inte känner sig trygg. Kan man flytta på Elev A?
Jag tycker att elev A ska flyttas ja. Sen vet jag inte vilken juridisk möjlighet en skola har att göra så, men man borde ha den rätten.
Sen kan man ju som elev B göra en polisamälan. Det kanske inte blir så mycket med det, men ändå en markering.
2
Jag tycker att elev A ska flyttas ja. Sen vet jag inte vilken juridisk möjlighet en skola har att göra så, men man borde ha den rätten.
Sen kan man ju som elev B göra en polisamälan. Det kanske inte blir så mycket med det, men ändå en markering.
Jag får massa frågor nu.
Har B skött kontakten själv med skolan?
Vad menas med ge sig på?
Vilken typ av samtal har det handlat om för elev A?
Har rektor och vårdnadshavare för A och B varit med osv ?
Är något av detta polisanmält? Är soc inkopplade ?
Jag tycker man ska göra en massa saker först innan man flyttar runt barn. Elev A har ju uppenbarligen någon typ av problem.
Elev B är ju uppenbarligen otrygg som det är nu. Går inte att svara förrän man vet mer.Känner med elev B.
4
Jag får massa frågor nu.
Har B skött kontakten själv med skolan?
Vad menas med ge sig på?
Vilken typ av samtal har det handlat om för elev A?
Har rektor och vårdnadshavare för A och B varit med osv ?
Är något av detta polisanmält? Är soc inkopplade ?
Jag tycker man ska göra en massa saker först innan man flyttar runt barn. Elev A har ju uppenbarligen någon typ av problem.
Elev B är ju uppenbarligen otrygg som det är nu. Går inte att svara förrän man vet mer.Känner med elev B.
Flytta en elev mot hens vilja måste ju vara absolut sista utvägen. Innan så drastiska åtgärder vidtas måste man ha gjort ungefär allt. Hur har samtalen sett ut? Vilka har varit med? Är båda elevernas vårdnadshavare inkopplade? Har man haft gemensamma samtalt med skolledning, båda barnen plus föräldrarna? Vad gör skolan konkret? Kan man sätta in extra resurser?
Självklart skall B kunna känna sig trygg i skolan, men elev A måste ju också må dåligt och borde få rejält stöd. Har B fått stöd tex av elevhälsan? Jag hoppas det löser sig och att skolan kan garantera elev B:s trygghet.
5
Flytta en elev mot hens vilja måste ju vara absolut sista utvägen. Innan så drastiska åtgärder vidtas måste man ha gjort ungefär allt. Hur har samtalen sett ut? Vilka har varit med? Är båda elevernas vårdnadshavare inkopplade? Har man haft gemensamma samtalt med skolledning, båda barnen plus föräldrarna? Vad gör skolan konkret? Kan man sätta in extra resurser?
Självklart skall B kunna känna sig trygg i skolan, men elev A måste ju också må dåligt och borde få rejält stöd. Har B fått stöd tex av elevhälsan? Jag hoppas det löser sig och att skolan kan garantera elev B:s trygghet.
Efter många år av otrevligheter från en i klassen så började en mig närstående pojke på högstadiet i en klass utan plågoanden.
På första friluftsdagen var plågoanden på honom igen. Då slog denne pojke helt sonika till plågoanden, liksom 4 års frustration rann över. Sen besvärades han inte mer. Lärare ringde hem och sa att det var rätt agerat, men att de inte stod för det uttalandet offentligt.
Trist berättelse dock, att skolan inget kunde göra varken åt ditt problem eller det jag berättar om.
Jag förstår mycket väl att den som beter sig illa har egna demoner att slåss emot. Men, det ursäktar ändå inte att den gör så andra också drabbas. Så, jag tycker gott man kan flytta på den som beter sig illa om man inte lyckas lösa problemet på annat sätt.
6
Fy vad svårt!
Efter många år av otrevligheter från en i klassen så började en mig närstående pojke på högstadiet i en klass utan plågoanden.
På första friluftsdagen var plågoanden på honom igen. Då slog denne pojke helt sonika till plågoanden, liksom 4 års frustration rann över. Sen besvärades han inte mer. Lärare ringde hem och sa att det var rätt agerat, men att de inte stod för det uttalandet offentligt.
Trist berättelse dock, att skolan inget kunde göra varken åt ditt problem eller det jag berättar om.
Jag förstår mycket väl att den som beter sig illa har egna demoner att slåss emot. Men, det ursäktar ändå inte att den gör så andra också drabbas. Så, jag tycker gott man kan flytta på den som beter sig illa om man inte lyckas lösa problemet på annat sätt.
Oj, vad man känner med elev B.. Hemskt att behöva utsättas för liknande scenarion på skolan. Att flytta en elev känns ju drastiskt och då hoppas man u att skolan gjort alla insatser som de bara kan. Hur gamla är barnen (skillnad på en sjua och en nia tänker jag) och vad han gjorts från skolans sida?
7
Oj, vad man känner med elev B.. Hemskt att behöva utsättas för liknande scenarion på skolan. Att flytta en elev känns ju drastiskt och då hoppas man u att skolan gjort alla insatser som de bara kan. Hur gamla är barnen (skillnad på en sjua och en nia tänker jag) och vad han gjorts från skolans sida?
Kära besökare.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.
Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.