Presenter till vänner
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Presenter till vänner

    Har ni vänner ni önskar er dyra saker av?

    Vänner som önskar sig dyra saker av er?

    Jag har en vän som alltid önskar sig dyra saker.
    Och det lämnar liksom inget utrymme känner jag om man inte vill framstå som snål och vem vill det?
    Senaste önskningen..Tränings/simkort,chokladfontän,middag på restaurang,presentkort på en handdammsugare...

    såna saker...innan dess en Osloresa...
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  2. 1
    Presenter till vänner Har ni vänner ni önskar er dyra saker av?

    Vänner som önskar sig dyra saker av er?

    Jag har en vän som alltid önskar sig dyra saker.
    Och det lämnar liksom inget utrymme känner jag om man inte vill framstå som snål och vem vill det?
    Senaste önskningen..Tränings/simkort,chokladfontän,middag på restaurang,presentkort på en handdammsugare...

    såna saker...innan dess en Osloresa...
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    Alltså, jag har verkligen inga såna vänner.
    Det är hiskeligt vilka märkliga vänner du håller dig med!! Det är ju långt ifrån första gången som du beskriver hur dina vänner beter sig.
    Skaffa nya, säger jag!
  4. 2
    Alltså, jag har verkligen inga såna vänner.
    Det är hiskeligt vilka märkliga vänner du håller dig med!! Det är ju långt ifrån första gången som du beskriver hur dina vänner beter sig.
    Skaffa nya, säger jag!
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    I vilka sammanhang önskar vännen sig det och hur framförs önskan? För man kan ju lägga ihop med någon annan.... sen så är en önskan just en önskan, inte ett krav.

    Skulle mina vänner se mig som snål för att jag inte ger dem en resa eller ett gymkort skulle jag nog se mig om efter andra.

    Nej jag har inga vänner jag önskar mig dyra saker av och inga vänner önskar sig dyra saker av mig.
  6. 3
    I vilka sammanhang önskar vännen sig det och hur framförs önskan? För man kan ju lägga ihop med någon annan.... sen så är en önskan just en önskan, inte ett krav.

    Skulle mina vänner se mig som snål för att jag inte ger dem en resa eller ett gymkort skulle jag nog se mig om efter andra.

    Nej jag har inga vänner jag önskar mig dyra saker av och inga vänner önskar sig dyra saker av mig.
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    Gud nej. Pinsamt skulle jag tycka om någon i vår bekantskapskrets önskade sig sådant...vi kan köpa lite dyrare (men inte på nivån) vid jämna födelsedagar eller om de gifter sig typ och då går vi ofta i hop flera familjer.
  8. 4
    Gud nej. Pinsamt skulle jag tycka om någon i vår bekantskapskrets önskade sig sådant...vi kan köpa lite dyrare (men inte på nivån) vid jämna födelsedagar eller om de gifter sig typ och då går vi ofta i hop flera familjer.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Nej jag har inga såna vänner. Inga som önskar sig så dyra saker av mig och jag önskar mig inte dyra saker av mina vänner. Om det enda jag önskar mig är nåt dyrt så önskar jag mig i så fall presentkort på den affären där man kan köpa det. Men jag blir i det läget lika glad om min kompis kommer med fin choklad eller en biocheck.
  10. 5
    Nej jag har inga såna vänner. Inga som önskar sig så dyra saker av mig och jag önskar mig inte dyra saker av mina vänner. Om det enda jag önskar mig är nåt dyrt så önskar jag mig i så fall presentkort på den affären där man kan köpa det. Men jag blir i det läget lika glad om min kompis kommer med fin choklad eller en biocheck.
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    I vilket sammanhang?

    Ingen önskar sig sånt av mig.
    Det dyraste har varit 65-års present till svärmor och bröllopsgåva till en väninna (då har det varit 500-700 kr per familj).
    Det har dock inte varit ett krav utan andra utifrån som gått ihop sig om present.

    Mina vänner har inga önskelistor till mig ens vid bröllop, jo "ser gärna presentkort på Ikea" men då väljer jag ju summa själv?

    Vid vanliga födelsedagar, aldrig.

    Inte heller jag av dem.
  12. 6
    I vilket sammanhang?

    Ingen önskar sig sånt av mig.
    Det dyraste har varit 65-års present till svärmor och bröllopsgåva till en väninna (då har det varit 500-700 kr per familj).
    Det har dock inte varit ett krav utan andra utifrån som gått ihop sig om present.

    Mina vänner har inga önskelistor till mig ens vid bröllop, jo "ser gärna presentkort på Ikea" men då väljer jag ju summa själv?

    Vid vanliga födelsedagar, aldrig.

    Inte heller jag av dem.
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7
    Nej såna vänner har jag inte

    Det är mer på nivån en vinflaska för 90kr, en hemsydd mössa till deras barn eller en blomma/planta.

    Jag och en vän brukar bolla begagnade pocketböcker mellan oss på bemärkelsedagar. Blir man inbjuden på födelsedagsfest kör man vibglaska eller dyl. Köper ibte ens dyra presenter till föräldrar eller syskon.

    En del är inte riktigt kloka vad gäller presenter har jag föratått
  14. 7
    Nej såna vänner har jag inte

    Det är mer på nivån en vinflaska för 90kr, en hemsydd mössa till deras barn eller en blomma/planta.

    Jag och en vän brukar bolla begagnade pocketböcker mellan oss på bemärkelsedagar. Blir man inbjuden på födelsedagsfest kör man vibglaska eller dyl. Köper ibte ens dyra presenter till föräldrar eller syskon.

    En del är inte riktigt kloka vad gäller presenter har jag föratått
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Han/hon behöver nog tipsas om att det inte är OK att (seriöst) slänga ur sig vilka önskningar som helst. Självklart måste man inte tillmötesgå sådana önskningar.

    Det fanns en tid när jag var ordentligt fattig (efter svenska förhållanden), dvs. jag hade nätt och jämnt råd att både betala hyra och mat. Då önskade jag mig förhållandevis dyra saker av min familj, som de skulle slå sig ihop om. Det var dock överenskommet med dem att det var OK, och det fungerade som ett bistånd från deras sida. Numera ger vi i princip inte varandra några presenter alls, längre. I varje fall inte av något substantiellt värde.
  16. 8
    Han/hon behöver nog tipsas om att det inte är OK att (seriöst) slänga ur sig vilka önskningar som helst. Självklart måste man inte tillmötesgå sådana önskningar.

    Det fanns en tid när jag var ordentligt fattig (efter svenska förhållanden), dvs. jag hade nätt och jämnt råd att både betala hyra och mat. Då önskade jag mig förhållandevis dyra saker av min familj, som de skulle slå sig ihop om. Det var dock överenskommet med dem att det var OK, och det fungerade som ett bistånd från deras sida. Numera ger vi i princip inte varandra några presenter alls, längre. I varje fall inte av något substantiellt värde.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Byta ut henne är kanske

    lite väl drastiskt,,,men inte köpa så dyra saker får nog vara saken
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  18. 9
    Byta ut henne är kanske lite väl drastiskt,,,men inte köpa så dyra saker får nog vara saken
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10

    Födelsedag,per sms

    Jag känner ingen jag kan gå samman med.

    Nä visst är det önskningar men det är alltid dyra sådana
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  20. 10
    Födelsedag,per sms Jag känner ingen jag kan gå samman med.

    Nä visst är det önskningar men det är alltid dyra sådana
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    Alltså

    jag önskar mig detta,detta och detta
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  22. 11
    Alltså jag önskar mig detta,detta och detta
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    Ja jämna födelsedagar/bröllop är

    ju lite annat,då kan man ge mer.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  24. 12
    Ja jämna födelsedagar/bröllop är ju lite annat,då kan man ge mer.
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Ja det har en annan kompis

    önskat sig och då kan man själv bestämma summan också.

    Ja en biocheck är aldrig fel
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  26. 13
    Ja det har en annan kompis önskat sig och då kan man själv bestämma summan också.

    Ja en biocheck är aldrig fel
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #14

    Födelsedag

    ja vid sånt är det ju befogat att ge lite dyrare men inte annars
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  28. 14
    Födelsedag ja vid sånt är det ju befogat att ge lite dyrare men inte annars
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Jag tycker det är bara pinsamt att gå ut med önskelista på det sättet, pinsamt med önskelistor för vuxna också.
    Vid en fråga, så svarar man självklart (och då har man en "önskelista" i huvudet)
    Men skicka ut per sms till vänner och dessutom dyra presenter, det är både barnsligt och girigt.
  30. 15
    Jag tycker det är bara pinsamt att gå ut med önskelista på det sättet, pinsamt med önskelistor för vuxna också.
    Vid en fråga, så svarar man självklart (och då har man en "önskelista" i huvudet)
    Men skicka ut per sms till vänner och dessutom dyra presenter, det är både barnsligt och girigt.
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16

    Nä jag får hålla med dig

    har hört andra också som önskar sig helt sjuka saker.

    Vinflaska och hemsydd mössa
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  32. 16
    Nä jag får hålla med dig har hört andra också som önskar sig helt sjuka saker.

    Vinflaska och hemsydd mössa
  33. Medlem sedan
    Jun 2005
    #17

    Familk är ju lite annat

    känner jag också

    Och så som du hade det då och det var liksom överenskommet.Då är det ju också en annan sak
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  34. 17
    Familk är ju lite annat känner jag också

    Och så som du hade det då och det var liksom överenskommet.Då är det ju också en annan sak
  35. Medlem sedan
    Jun 2005
    #18
    FamilJ
  36. 18
    FamilJ
  37. Medlem sedan
    Jun 2005
    #19

    Jag frågade såklart

    men ändå..så dyra saker?

    Det är det jag reagerar på.

    Att det är så dyra prisklasser liksom.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  38. 19
    Jag frågade såklart men ändå..så dyra saker?

    Det är det jag reagerar på.

    Att det är så dyra prisklasser liksom.
  39. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #20

    Absolut inte

    Jag föreslår att du ger henne en enda blomma - såvida hon inte bjuder på överdådigt lyxiga födelsedagskalas?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  40. 20
    Absolut inte Jag föreslår att du ger henne en enda blomma - såvida hon inte bjuder på överdådigt lyxiga födelsedagskalas?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar