Min dotter mår dåligt, hjälp önskas!
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Min dotter mår dåligt, hjälp önskas!

    Hej!
    Min dotter mår dåligt sedan ca ett år tillbaks. XX antal vändor till VC ger inget konkret.. Bara gissningar..

    Det började med illamående, värk i kroppen på alla möjliga ställen. gick snabbt ner ca 10 kilo. Huvudvärk. Yrsel. Orkeslös. Går hon och handlar, så däckar hon efter det. Knasig i magen, hård och lös omvartannat. Måste på muggen nästan direkt efter mat, annars vågar hon inte gå ut.

    Hon har blivit kollad på ÖNH mottagning. Psykolog. Uteslutit Borrelia. MM.. Sista läkaren skyller på för lite fibrer, och anser henne förstoppad.. Mer fibrer och kom tillbaks sedan.. Men hon kan ju inte varit förstoppad i ett år???

    Nu var jag med henne till doktorn 3/11. Först då verkade det som han fattade att hon mått dåligt så länge.(eller ja.. inte bara hans fel. VC= många olika läkare..) Hon har dessutom tappat 1 kilo till..

    Togs massor av prover(lägger in dom senare här, om ok?)
    Lågt S-Urat, S-Kalium. Högt S-Cystatin C.
    Så hans råd blev- mer fibrer, folacin(i ett år). Och tillbaks i december för koll av värdena..

    Men kan allt hänga på magen??

    Hon är den som äter nyttigast av alla i familjen, fisk, kött, grönsaker osv..
    Hon är 23 år!!
    Men hon känner sig så ostadig att hon inte vågar gå och handla utan någon med sig.
    Hon har börjat gå på något konstigt stelt, kryckigt sätt. För att hon tycker att det "motarbetar" yrseln. Tittar man på henne, så ser hon ut som en gammal knarkare i gången:-(

    Var in i en affär med henne förra veckan. Lysrören gör henne yr och hon för någon konstig känsla i huvudet.. (och nu när jag skrev detta, kom jag på-elallergi?)
    Och hon behövde att jag gick armkrok med henne som stöd..

    Så, hjälp! Vad kan det vara???

    Borrelia, trots neg test?
    P-piller? (men hon slutade efter 1½ månad, då jag sa att jag inte tålde sådana. Vi misstänkte dom, men det kan väl inte bråka ett år efter man slutat??)

    Förstoppad(men i ett helt år?? och varför ner snabbt 10 kilo i början?)
  2. 1
    Min dotter mår dåligt, hjälp önskas! Hej!
    Min dotter mår dåligt sedan ca ett år tillbaks. XX antal vändor till VC ger inget konkret.. Bara gissningar..

    Det började med illamående, värk i kroppen på alla möjliga ställen. gick snabbt ner ca 10 kilo. Huvudvärk. Yrsel. Orkeslös. Går hon och handlar, så däckar hon efter det. Knasig i magen, hård och lös omvartannat. Måste på muggen nästan direkt efter mat, annars vågar hon inte gå ut.

    Hon har blivit kollad på ÖNH mottagning. Psykolog. Uteslutit Borrelia. MM.. Sista läkaren skyller på för lite fibrer, och anser henne förstoppad.. Mer fibrer och kom tillbaks sedan.. Men hon kan ju inte varit förstoppad i ett år???

    Nu var jag med henne till doktorn 3/11. Först då verkade det som han fattade att hon mått dåligt så länge.(eller ja.. inte bara hans fel. VC= många olika läkare..) Hon har dessutom tappat 1 kilo till..

    Togs massor av prover(lägger in dom senare här, om ok?)
    Lågt S-Urat, S-Kalium. Högt S-Cystatin C.
    Så hans råd blev- mer fibrer, folacin(i ett år). Och tillbaks i december för koll av värdena..

    Men kan allt hänga på magen??

    Hon är den som äter nyttigast av alla i familjen, fisk, kött, grönsaker osv..
    Hon är 23 år!!
    Men hon känner sig så ostadig att hon inte vågar gå och handla utan någon med sig.
    Hon har börjat gå på något konstigt stelt, kryckigt sätt. För att hon tycker att det "motarbetar" yrseln. Tittar man på henne, så ser hon ut som en gammal knarkare i gången:-(

    Var in i en affär med henne förra veckan. Lysrören gör henne yr och hon för någon konstig känsla i huvudet.. (och nu när jag skrev detta, kom jag på-elallergi?)
    Och hon behövde att jag gick armkrok med henne som stöd..

    Så, hjälp! Vad kan det vara???

    Borrelia, trots neg test?
    P-piller? (men hon slutade efter 1½ månad, då jag sa att jag inte tålde sådana. Vi misstänkte dom, men det kan väl inte bråka ett år efter man slutat??)

    Förstoppad(men i ett helt år?? och varför ner snabbt 10 kilo i början?)
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2
    Provsvaren:

    B-Hemoglobin 144 ref 117-153
    B-Erotrocyter 4,6 ref 3,9-5,2
    B-EVF 0,41 ref 0,35-0,46
    (B)Erc-MCV 90 ref 82-98
    (B)Erc-MCH 31 ref 27-33
    (B)Erc-MCHC 350 ref 317-357
    B-Leukocyter 5,4 ref 3,5-8,8
    B-Trombocyter 167 ref 165-387
    B-HbA1c(IFCC) 27 ref 27-42
    S-Pankreasamylas 0,27 ref 0,15-1,1
    S-Urat 143 ref 155-350 *
    vS/P-Glukos 4,5 ref 4,0-6,0
    S-Kobalamin B12 288 ref 150-800
    S-Folat 6,2 ref 7,0-40 *
    S-PTH 6,1 ref 1,6-7,2
    P-NT-proBNP 160 ref <155 *
    S-Kreatinin 73 ref <90
    S-Natrium 139 ref 137-145
    S-Kalium 3,4 ref 3,6-5,0 *
    S-Calcium 2,17 ref 2,15-2,50
    S-Albumin 39 ref 36-48
    Pt-eGFR,relativt 81 ref >80
    S-Cystatin C 0,90 ref <0,75 *
    S-CRP 0,4 ref <10
    B-SR (EDTA) 2 ref <20
    S-Fosfat 0,93 ref 0,80-1,50
    S-Järn 18 ref 9-34
    S-TIBC 70 ref 47-80
    S-Järnmättnad 0,26 ref 0,10-0,50
    S-Ferritin 11 ref 10-130
    P-Homocystein 9,8 ref <15
    S-Urea 3,2 ref 2,6-6,4
  4. 2
    Provsvaren:

    B-Hemoglobin 144 ref 117-153
    B-Erotrocyter 4,6 ref 3,9-5,2
    B-EVF 0,41 ref 0,35-0,46
    (B)Erc-MCV 90 ref 82-98
    (B)Erc-MCH 31 ref 27-33
    (B)Erc-MCHC 350 ref 317-357
    B-Leukocyter 5,4 ref 3,5-8,8
    B-Trombocyter 167 ref 165-387
    B-HbA1c(IFCC) 27 ref 27-42
    S-Pankreasamylas 0,27 ref 0,15-1,1
    S-Urat 143 ref 155-350 *
    vS/P-Glukos 4,5 ref 4,0-6,0
    S-Kobalamin B12 288 ref 150-800
    S-Folat 6,2 ref 7,0-40 *
    S-PTH 6,1 ref 1,6-7,2
    P-NT-proBNP 160 ref <155 *
    S-Kreatinin 73 ref <90
    S-Natrium 139 ref 137-145
    S-Kalium 3,4 ref 3,6-5,0 *
    S-Calcium 2,17 ref 2,15-2,50
    S-Albumin 39 ref 36-48
    Pt-eGFR,relativt 81 ref >80
    S-Cystatin C 0,90 ref <0,75 *
    S-CRP 0,4 ref <10
    B-SR (EDTA) 2 ref <20
    S-Fosfat 0,93 ref 0,80-1,50
    S-Järn 18 ref 9-34
    S-TIBC 70 ref 47-80
    S-Järnmättnad 0,26 ref 0,10-0,50
    S-Ferritin 11 ref 10-130
    P-Homocystein 9,8 ref <15
    S-Urea 3,2 ref 2,6-6,4
  5. Medlem sedan
    Apr 2002
    #3
    Gå till någon som ser till hela människan. Skulle föreslå bonitolog, som jag själv har god erfranehet av.
    Titta på bonitologi.se
  6. 3
    Gå till någon som ser till hela människan. Skulle föreslå bonitolog, som jag själv har god erfranehet av.
    Titta på bonitologi.se
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4
    Tack för svar, ska ringa och kolla det imorgon:-)

    Googlar runt själv. tycker att flera av de som ligger "på gränsen" eller utanför gränsvärdena har med njurar att göra?

    Finns det någon som vet något? eller vart man kan vända sig för att få vettiga svar? Känns som VC inte tar tag i detta ordentligt.. Men när dottern tom hoppas på att det ska vara diabetes eller något liknande bara för att få må bättre, då är det något som är fel:-(
  8. 4
    Tack för svar, ska ringa och kolla det imorgon:-)

    Googlar runt själv. tycker att flera av de som ligger "på gränsen" eller utanför gränsvärdena har med njurar att göra?

    Finns det någon som vet något? eller vart man kan vända sig för att få vettiga svar? Känns som VC inte tar tag i detta ordentligt.. Men när dottern tom hoppas på att det ska vara diabetes eller något liknande bara för att få må bättre, då är det något som är fel:-(
  9. Medlem sedan
    Apr 2002
    #5
    en duktig näringsterapeut vore kanske också bra. Jag förstår mig inte på värden, det enda jag tänker på är homocystein -vet att när min son hade ngt på 7 så tyckte näringsterpeuten det var högt. Tror det kan tyda på brist på B12. En del personer mår visst bra av tillskott även om värdena säger att B12 är OK.
  10. 5
    en duktig näringsterapeut vore kanske också bra. Jag förstår mig inte på värden, det enda jag tänker på är homocystein -vet att när min son hade ngt på 7 så tyckte näringsterpeuten det var högt. Tror det kan tyda på brist på B12. En del personer mår visst bra av tillskott även om värdena säger att B12 är OK.
  11. Medlem sedan
    Mar 2006
    #6
    Har man inte tagit prover på sköldkörteln? Är det inte taget hade jag krävt det!
  12. 6
    Har man inte tagit prover på sköldkörteln? Är det inte taget hade jag krävt det!
  13. Anonym
    #7
    Låter som klockren borrelia.

    Proverna som tas på VC är ofta missvisande, minst 50%. Det beror på att man letar antikroppar och bara efter 3 stränger, det finns 7 vanliga i Sverige, 300 i världen. Do the math...

    Läs mer här:
    http://borrelia-tbe.se/
  14. 7
    Låter som klockren borrelia.

    Proverna som tas på VC är ofta missvisande, minst 50%. Det beror på att man letar antikroppar och bara efter 3 stränger, det finns 7 vanliga i Sverige, 300 i världen. Do the math...

    Läs mer här:
    http://borrelia-tbe.se/
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8
    Sköldkörtel kollad. Och svaret på borrelia verkar ha gått upp i rök... Finns inte med i journal eller bland lab svaren..

    Läkaren sa nu i januari att hon visst kan ha varit sjuk i början, men att det skulle blivit en fix ide.. (Som förklaring på yrsel och konstig gång..)Så psykologkontakt. Inolaxol. 3-4 liter vatten per dag. Och promenader 3*15-20 minuter per dag....
    Men hon vågar ju inte gå ut själv oftast, för att hon är yr och mår dåligt?!

    Och trots att det sedan i september funnits "rikligt med skybala i vä fossa"..... Och påtagligt förlångsammad peristaltik(?) verkar han tro att det ska lösa sig med fibertabletter och inolaxol. Men inte kollar han upp varför det samlas där?? Inget avföringsprov är taget alls, så i princip så kan hennes tarmar/mage se ut hur som helst??

    Googlar man på S-Ferritin dessutom, så hävdar många sidor att man har absolut järnbrist under 30??

    Och hon låg på 9* oktober 2013, och 11 i november 2014.. Nu vet vi inte, för det har inte tagit något prov sedan november..

    Frågade även om magproblemen kunde vara IBS. Och får till svar att jo, han har funderat på det också.. Men det är inget vi utreder vidare, för det är ingen bra "stämpel" att få?????
  16. 8
    Sköldkörtel kollad. Och svaret på borrelia verkar ha gått upp i rök... Finns inte med i journal eller bland lab svaren..

    Läkaren sa nu i januari att hon visst kan ha varit sjuk i början, men att det skulle blivit en fix ide.. (Som förklaring på yrsel och konstig gång..)Så psykologkontakt. Inolaxol. 3-4 liter vatten per dag. Och promenader 3*15-20 minuter per dag....
    Men hon vågar ju inte gå ut själv oftast, för att hon är yr och mår dåligt?!

    Och trots att det sedan i september funnits "rikligt med skybala i vä fossa"..... Och påtagligt förlångsammad peristaltik(?) verkar han tro att det ska lösa sig med fibertabletter och inolaxol. Men inte kollar han upp varför det samlas där?? Inget avföringsprov är taget alls, så i princip så kan hennes tarmar/mage se ut hur som helst??

    Googlar man på S-Ferritin dessutom, så hävdar många sidor att man har absolut järnbrist under 30??

    Och hon låg på 9* oktober 2013, och 11 i november 2014.. Nu vet vi inte, för det har inte tagit något prov sedan november..

    Frågade även om magproblemen kunde vara IBS. Och får till svar att jo, han har funderat på det också.. Men det är inget vi utreder vidare, för det är ingen bra "stämpel" att få?????
  17. Anonym
    #9
    Då får de väl ta nytt borreliaprov! Försök få dem att ta Western Blot, det är bättre än ELISA. Och kolla länken jag la in, finns en symptomlista där. Väldigt väldigt vanligt att borreliapatienter blir hänvisade till psykiatrin, läkarna klarar inte av att hantera multipla symptom, helst inte om de flyttar runt och kommer och går. Mycket enklare att skylla på att det är fel uppe i skallen.
  18. 9
    Då får de väl ta nytt borreliaprov! Försök få dem att ta Western Blot, det är bättre än ELISA. Och kolla länken jag la in, finns en symptomlista där. Väldigt väldigt vanligt att borreliapatienter blir hänvisade till psykiatrin, läkarna klarar inte av att hantera multipla symptom, helst inte om de flyttar runt och kommer och går. Mycket enklare att skylla på att det är fel uppe i skallen.
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10
    Hon kryssade i 33 av de 77 symptomen..
  20. 10
    Hon kryssade i 33 av de 77 symptomen..
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar