Dags för vardagsmat igen!
Mat & dryck
  1. Pyssling
    #1

    Dags för vardagsmat igen!

    Kom hem igår efter två veckor på Kanarieöarna, har inte behövt ens tänka på matlagning på två hela veckor, men nu är det tillbaka i vardagen igen!

    En frysinventering och en storhandling gav följande plan för nästa vecka, mån-tors:

    - Panerad torsk med potatismos, ärtor och remouladsås
    - pasta och en gryta på lövbiff, champinjoner, grädde, soltorkade tomater etc
    - Falukorv i ugn, förmodligen pot.mos till det också
    - Soppa på potatis o köttfärs, liknande den här men inte riktigt samma:

    http://www.icakuriren.se/mat-dryck/r...a-med-potatis/

    Idag blev det enkelt, en stekt köttbit med sallad till, barnen tar potatisgratäng också. I morgon enchiladas.


    Så, vad äter ni i veckan som kommer? :-)
  2. 1
    Dags för vardagsmat igen! Kom hem igår efter två veckor på Kanarieöarna, har inte behövt ens tänka på matlagning på två hela veckor, men nu är det tillbaka i vardagen igen!

    En frysinventering och en storhandling gav följande plan för nästa vecka, mån-tors:

    - Panerad torsk med potatismos, ärtor och remouladsås
    - pasta och en gryta på lövbiff, champinjoner, grädde, soltorkade tomater etc
    - Falukorv i ugn, förmodligen pot.mos till det också
    - Soppa på potatis o köttfärs, liknande den här men inte riktigt samma:

    http://www.icakuriren.se/mat-dryck/r...a-med-potatis/

    Idag blev det enkelt, en stekt köttbit med sallad till, barnen tar potatisgratäng också. I morgon enchiladas.


    Så, vad äter ni i veckan som kommer? :-)
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2
    Detta kommer vi äta:
    Söndag; Stek m hasselbacksotatis, grönsaker och kladdkaka m grädde till efterrätt.

    Måndag; Varmrökt lax (från Gotland) och potatisgratäng.

    Tisdag; Korv och mos.

    Onsdag; Pannkakor m sylt.

    Torsdag; Någon grönsaksgratäng.

    Fredag; Taco

    Lördag; Kyckling i ugn och potatisklyftor

    Söndag; Ej bestämt ännu.
  4. 2
    Detta kommer vi äta:
    Söndag; Stek m hasselbacksotatis, grönsaker och kladdkaka m grädde till efterrätt.

    Måndag; Varmrökt lax (från Gotland) och potatisgratäng.

    Tisdag; Korv och mos.

    Onsdag; Pannkakor m sylt.

    Torsdag; Någon grönsaksgratäng.

    Fredag; Taco

    Lördag; Kyckling i ugn och potatisklyftor

    Söndag; Ej bestämt ännu.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    Idag har vi planerat för veckan.

    mån: älgfärsbiffar med svampsås, potatis grönsaker
    tis: korvgryta, med pasta och grönsaker
    ons: lax på något vis
    tors: våfflor
    fre: någon vegetarisk rätt
    lör: soppa till lunch och egen pizza till kvällen, pizzasallad
    sön: lammkotletter med potatisgratänt, grönsaker
  6. 3
    Idag har vi planerat för veckan.

    mån: älgfärsbiffar med svampsås, potatis grönsaker
    tis: korvgryta, med pasta och grönsaker
    ons: lax på något vis
    tors: våfflor
    fre: någon vegetarisk rätt
    lör: soppa till lunch och egen pizza till kvällen, pizzasallad
    sön: lammkotletter med potatisgratänt, grönsaker
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Har precis gått igenom vad vi ska ha i veckan, men eftersom vi kom hem med en hel del godsaker från Mitt Kök-mässan så blir det en anings lyxigare än normalt.

    Mån: Porkbuns på grissida med ångade brödfickor
    Tis: Sashimi med tillbehör
    Ons: Revbensspjäll, coleslaw och ugnsstekt potatis
    Tor: Renskav med kokt potatis och lingon i tunnbröd
    Fre: Lyxig ostbricka med frö- och surdegskex olika marmelader samt mullbärshonung och lite frukt till
    Lördag: Lammtagine, bulgur
    Sön: Hjortstek, rostade rotfrukter, sallad och sås på trattkantareller
  8. 4
    Har precis gått igenom vad vi ska ha i veckan, men eftersom vi kom hem med en hel del godsaker från Mitt Kök-mässan så blir det en anings lyxigare än normalt.

    Mån: Porkbuns på grissida med ångade brödfickor
    Tis: Sashimi med tillbehör
    Ons: Revbensspjäll, coleslaw och ugnsstekt potatis
    Tor: Renskav med kokt potatis och lingon i tunnbröd
    Fre: Lyxig ostbricka med frö- och surdegskex olika marmelader samt mullbärshonung och lite frukt till
    Lördag: Lammtagine, bulgur
    Sön: Hjortstek, rostade rotfrukter, sallad och sås på trattkantareller
  9. Pyssling
    #5
    Varmrökt lax är ju så gott! :-)
  10. 5
    Varmrökt lax är ju så gott! :-)
  11. Medlem sedan
    Jul 2001
    #6
    Och hos blir veckan nåt sånt här:
    Mån: Jag åt broccolisoppa, övriga familjen åt wraps med kyckling och grönsaker
    Tis: Pannkakor till familjen, troligen omelett till mig
    Ons: Chorizo (eller annan smakrik korv) och blomkålsmos
    Tor: Jag ska ut och käka tapas, övriga familjen äter stekt fisk och potatismos
    Fre: Halloumi, rostade rotfrukter, kall sås
    Lör: Spagetti och en långkokt köttfärssås (äter vi varje lördag)
    Sön: Troligen kyckling; kanske kyckling och massa grönsaker/rotfrukter som tillagas samtidigt i ugnen.
  12. 6
    Och hos blir veckan nåt sånt här:
    Mån: Jag åt broccolisoppa, övriga familjen åt wraps med kyckling och grönsaker
    Tis: Pannkakor till familjen, troligen omelett till mig
    Ons: Chorizo (eller annan smakrik korv) och blomkålsmos
    Tor: Jag ska ut och käka tapas, övriga familjen äter stekt fisk och potatismos
    Fre: Halloumi, rostade rotfrukter, kall sås
    Lör: Spagetti och en långkokt köttfärssås (äter vi varje lördag)
    Sön: Troligen kyckling; kanske kyckling och massa grönsaker/rotfrukter som tillagas samtidigt i ugnen.
  13. Pyssling
    #7
    Skönt att ha hela veckan planerad, jag är dålig på att planera helgerna, de får bli lite som de blir, oftast. Ska skärpa till mig på det, Älgfärsbiffar med svampsås låter höstigt och gott!
  14. 7
    Skönt att ha hela veckan planerad, jag är dålig på att planera helgerna, de får bli lite som de blir, oftast. Ska skärpa till mig på det, Älgfärsbiffar med svampsås låter höstigt och gott!
  15. Pyssling
    #8
    Oj, vad mycket gott! Mitt Kök-mässan är ju så rolig att gå på, hade inte tid att åka upp i år tyvärr. Men vi får biljetter till Gastronord, så dit dit ska jag försöka åka i alla fall!
  16. 8
    Oj, vad mycket gott! Mitt Kök-mässan är ju så rolig att gå på, hade inte tid att åka upp i år tyvärr. Men vi får biljetter till Gastronord, så dit dit ska jag försöka åka i alla fall!
  17. Pyssling
    #9
    Mums, halloumi! Av nån konstig anledning äter vi bara det på sommaren, det går ju lika bra att äta det resten av året med :-)
    Ska skriva upp det på nästa veckas matsedel!
  18. 9
    Mums, halloumi! Av nån konstig anledning äter vi bara det på sommaren, det går ju lika bra att äta det resten av året med :-)
    Ska skriva upp det på nästa veckas matsedel!
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10

    Det är höstens höjdpunkt! :D

    Har en kompis som är med på mässan och som ser till att jag får fribiljetter (och en bunt härliga godsaker från hennes fantastiska monter).
    I år gick jag och maken på två vinprovningar, en med champagne och en med barolo-viner. Plus då att vi smakade på en hel massa andra godsaker (inklusive viner) och hade det jättetrevligt från kl 10 till 20.
    På bilden ser du det mesta av det vi fick med hem. Lite praliner och en genomtrevlig trappklättrar-dramaten finns inte med på bild. (Vi bor på tredje våningen utan hiss!)
    De stora konservburkarna är konfiterade anklår, och kartongerna är middagslådor från Panini (panini.nu). Flädergravad lax, pork buns och taco carnitas. De smakade riktigt bra allihopa.

    2014-11-07 21.45.15.jpg
    Anna E med Viktor och Emma

    Hitta massa goda recept och matbudgettips på
    http://eklund.dyndns.org/mat/index.html -
    även med julrecept från tidigare års julsnack
    -o0===0o-
  20. 10
    Det är höstens höjdpunkt! :D Har en kompis som är med på mässan och som ser till att jag får fribiljetter (och en bunt härliga godsaker från hennes fantastiska monter).
    I år gick jag och maken på två vinprovningar, en med champagne och en med barolo-viner. Plus då att vi smakade på en hel massa andra godsaker (inklusive viner) och hade det jättetrevligt från kl 10 till 20.
    På bilden ser du det mesta av det vi fick med hem. Lite praliner och en genomtrevlig trappklättrar-dramaten finns inte med på bild. (Vi bor på tredje våningen utan hiss!)
    De stora konservburkarna är konfiterade anklår, och kartongerna är middagslådor från Panini (panini.nu). Flädergravad lax, pork buns och taco carnitas. De smakade riktigt bra allihopa.

    2014-11-07 21.45.15.jpg
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Håller med, halloumi är mums! Här hemma kallar vi den för "gnisselost".
  22. 11
    Håller med, halloumi är mums! Här hemma kallar vi den för "gnisselost".
  23. Medlem sedan
    Jul 2001
    #12
    Ja, det är verkligen urgott! Passar verkligen året runt, även om man lätt förknippar det med sommarens grillkvällar eller soliga resor till Medelhavet!
  24. 12
    Ja, det är verkligen urgott! Passar verkligen året runt, även om man lätt förknippar det med sommarens grillkvällar eller soliga resor till Medelhavet!
  25. Pyssling
    #13
    Men så mycket härliga godsaker, förstår att du är nöjd! :-)
    Hade inte hört talas om Panini men tittade på hemsidan nu och vad gott allt lät och vilken bra idé! Att kunna köpa så där "halvfärdigt" och fixa klart hemma.
    I vår lilla håla finns inget sånt där, utan bara pizzerior i långa rader, så trist! Jag skulle hemskans gärna prova de där Pork Buns, lät jättespännande ju :-)
  26. 13
    Men så mycket härliga godsaker, förstår att du är nöjd! :-)
    Hade inte hört talas om Panini men tittade på hemsidan nu och vad gott allt lät och vilken bra idé! Att kunna köpa så där "halvfärdigt" och fixa klart hemma.
    I vår lilla håla finns inget sånt där, utan bara pizzerior i långa rader, så trist! Jag skulle hemskans gärna prova de där Pork Buns, lät jättespännande ju :-)
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    De var smaskens, men OJ vilken stark sås! Det var så man flämtade när man oförberedd fick en klump sås i munnen.

    (Barnen käkade utan sås, köttet var milt kryddat.)
  28. 14
    De var smaskens, men OJ vilken stark sås! Det var så man flämtade när man oförberedd fick en klump sås i munnen.

    (Barnen käkade utan sås, köttet var milt kryddat.)
  29. Medlem sedan
    Feb 2000
    #15
    Jo, vi har gjort det i många år. Det förenklar vardagen. Ibland önskar jag bara att resten av familjen kunde vara lite mer delaktig i planerandet...
  30. 15
    Jo, vi har gjort det i många år. Det förenklar vardagen. Ibland önskar jag bara att resten av familjen kunde vara lite mer delaktig i planerandet...
  31. Pyssling
    #16
    Jag är enväldig matplanerare här hemma och det trivs jag med :-)
    Fast visst, ibland är det svårt att hitta på så att det blir tillräckligt varierat, då frågar jag övriga om tips, men de är så förtjusta i pommes frites och liknande så det blir alldeldes för mycket sånt för min smak.
    Det är sånt de får äta på helgerna!
  32. 16
    Jag är enväldig matplanerare här hemma och det trivs jag med :-)
    Fast visst, ibland är det svårt att hitta på så att det blir tillräckligt varierat, då frågar jag övriga om tips, men de är så förtjusta i pommes frites och liknande så det blir alldeldes för mycket sånt för min smak.
    Det är sånt de får äta på helgerna!
  33. Medlem sedan
    Feb 2000
    #17
    Jo jag är väl rätt enväldig jag också, men ibland tar fantasin slut och det händer att barnen ger bra tips :-)
  34. 17
    Jo jag är väl rätt enväldig jag också, men ibland tar fantasin slut och det händer att barnen ger bra tips :-)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar