Hej,

Jag är gravid i vecka 7 vilket är fantastiskt roligt! Jag mår däremot ganska illa, känner mig hängig, trött & faktiskt lite deprimerad. Till saken hör att jag reser mycket i jobbet och just nu är det Sydamerika som gäller. Jag har bara varit på en Sydamerikaresa hittills (i v.6) och det kändes som tortyr! Gravidillamående i kombination med jetlag (och ev. höjdsjuka) var helt fruktansvärt för mig, både själva resan och att återhämta mig efter resan.
Meningen är att jag ska åka till Sydamerika 1-2ggr i månaden tills april och jag känner panik. Jag vill inte må så här halva min graviditet. Jag tvivlar dock på att min chef kommer se detta på samma sätt: jag är ju inte sjuk utan bara gravid.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Vad säger lagen? Har jag någon möjlighet att kräva att få slippa resa? Resorna är inskrivna i mitt kontrakt så jag antar att de kan hävda att jag inte fullföljer mitt kontrakt om jag inte reser. Jag är både orolig för min och barnets hälsa om jag tvingas åka och för att jag ska bli av med jobbet.

Hälsningar Ellinor