Äger vi rätten till vår död?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    Äger vi rätten till vår död?

    Jag är helt emot aktiv dödshjälp ( och till viss del passiv) och tyckte den här artikeln var så bra!

    " Fråga dig själv på riktigt och i djupet av ditt hjärta. Litar du verkligen så starkt på din egen vilja att du skulle ge dig själv som sjuk befogenhet att låta en medmänniska ta ditt liv fast din tid inte är kommen ännu?

    http://www.expressen.se/kronikorer/m...-var-egen-dod/
  2. 1
    Äger vi rätten till vår död? Jag är helt emot aktiv dödshjälp ( och till viss del passiv) och tyckte den här artikeln var så bra!

    " Fråga dig själv på riktigt och i djupet av ditt hjärta. Litar du verkligen så starkt på din egen vilja att du skulle ge dig själv som sjuk befogenhet att låta en medmänniska ta ditt liv fast din tid inte är kommen ännu?

    http://www.expressen.se/kronikorer/m...-var-egen-dod/
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    ja är vi inte psykiskt sjuka så att vi behöver skyddas från oss själva i den bemärkelsen att vi inte vet vad vi gör t exd under en psykos. Är vi vid våra sinnens fulla bruk så äger vi absolut rätten till vår död ja.
  4. 2
    ja är vi inte psykiskt sjuka så att vi behöver skyddas från oss själva i den bemärkelsen att vi inte vet vad vi gör t exd under en psykos. Är vi vid våra sinnens fulla bruk så äger vi absolut rätten till vår död ja.
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    tolkar ditt svar som att du är för aktiv dödshjälp?
  6. 3
    tolkar ditt svar som att du är för aktiv dödshjälp?
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Ja, det gör vi.
  8. 4
    Ja, det gör vi.
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    ok tack för ditt svar. Du är också för aktiv dödshjälp förstår jag.
  10. 5
    ok tack för ditt svar. Du är också för aktiv dödshjälp förstår jag.
  11. Kerstimärta
    #6
    Vem vet hur man mår när man vill dö?

    Så, nej, det går ej att avgöra att en människa är vid sina sinnens fulla bruk.

    Därmed är ju dödshjälp fel.

    Även att ta sitt eget liv i desperation.

    Men, vad ska man göra åt att människor gör så?
  12. 6
    Vem vet hur man mår när man vill dö?

    Så, nej, det går ej att avgöra att en människa är vid sina sinnens fulla bruk.

    Därmed är ju dödshjälp fel.

    Även att ta sitt eget liv i desperation.

    Men, vad ska man göra åt att människor gör så?
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Ja, under vissa förutsättningar.
  14. 7
    Ja, under vissa förutsättningar.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Ja, vad skall man göra, Kerstimärta? Kanske ge dem dödsstraff?
  16. 8
    Ja, vad skall man göra, Kerstimärta? Kanske ge dem dödsstraff?
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    Nej det vet jag inte riktigt, det tror jag inte. Men som det är idag är lagen sådan att vi inte omhändertas enligt LPT eller så om vi säger att vi vill dö som ett rationellt beslut pga t ex en obotlig sjukdom. Vi har alltså rätt att begå självmord själva för egen hand, det är inget som är förbjudet eller skäl för ngt omhändertagande enligt ngn tvångslag (om inte psykisk sjukdom etc ligger bakom) Och så måste det få vara att vi får bestämma själva. Men att det ska vara tillåtet för andra människor att hjälpa till det är mkt mera tveksamt då det skulle kunna missbrukas.
  18. 9
    Nej det vet jag inte riktigt, det tror jag inte. Men som det är idag är lagen sådan att vi inte omhändertas enligt LPT eller så om vi säger att vi vill dö som ett rationellt beslut pga t ex en obotlig sjukdom. Vi har alltså rätt att begå självmord själva för egen hand, det är inget som är förbjudet eller skäl för ngt omhändertagande enligt ngn tvångslag (om inte psykisk sjukdom etc ligger bakom) Och så måste det få vara att vi får bestämma själva. Men att det ska vara tillåtet för andra människor att hjälpa till det är mkt mera tveksamt då det skulle kunna missbrukas.
  19. Kerstimärta
    #10
    Alltså, såklart inte.
  20. 10
    Alltså, såklart inte.
  21. Medlem sedan
    Oct 2014
    #11
    svårt att få till etiskt och inte minst säkert.
    Jag är helt emot dödshjälp i alla lägen just av de skälen samt de som artikeln tar upp.
  22. 11
    svårt att få till etiskt och inte minst säkert.
    Jag är helt emot dödshjälp i alla lägen just av de skälen samt de som artikeln tar upp.
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    självklart kan man inte förbjuda självmord, men samhället ska göra allt i sin makt såklart för att förhindra det. Och absolut inte tillåta aktiv dödshjälp som ex Holland gör.
  24. 12
    självklart kan man inte förbjuda självmord, men samhället ska göra allt i sin makt såklart för att förhindra det. Och absolut inte tillåta aktiv dödshjälp som ex Holland gör.
  25. Medlem sedan
    Jan 2000
    #13
    Ja, d tycker jag! Även om min mamma gav mig liv, så äger iaf inte hon rätten att ta det. Det är MITT liv och jag bestämmer över det alldeles själv - ingen annan.

    Jag är även för aktiv dödshjälp. Har man fått en diagnos som innebär att man ska dö, då tycker jag man kan få avsluta sitt liv innan, om man har den önskan. För mig är det nämligen inget liv att ligga att plågas den sista tiden, ha svårt att andas o ha dödsångest.
  26. 13
    Ja, d tycker jag! Även om min mamma gav mig liv, så äger iaf inte hon rätten att ta det. Det är MITT liv och jag bestämmer över det alldeles själv - ingen annan.

    Jag är även för aktiv dödshjälp. Har man fått en diagnos som innebär att man ska dö, då tycker jag man kan få avsluta sitt liv innan, om man har den önskan. För mig är det nämligen inget liv att ligga att plågas den sista tiden, ha svårt att andas o ha dödsångest.
  27. Kerstimärta
    #14
    Ja, det är ju så viktigt. Att samhället fångar upp innan det gått så långt. Vilket inte sker idag....
  28. 14
    Ja, det är ju så viktigt. Att samhället fångar upp innan det gått så långt. Vilket inte sker idag....
  29. Medlem sedan
    Oct 2014
    #15
    jag är för livshjälp och god palliativ vård i stället.
  30. 15
    jag är för livshjälp och god palliativ vård i stället.
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Total säkerhet är väl svårt att åstadkomma, men det går att skapa ganska heltäckande försäkringar mot omvärldens missbruk. Att förvägra svårt lidande människor, som inte själva kan ta sig av daga, hjälp med detta betraktar jag som djupt inhumant.
  32. 16
    Total säkerhet är väl svårt att åstadkomma, men det går att skapa ganska heltäckande försäkringar mot omvärldens missbruk. Att förvägra svårt lidande människor, som inte själva kan ta sig av daga, hjälp med detta betraktar jag som djupt inhumant.
  33. Medlem sedan
    Aug 2011
    #17
    Ja, det tycker jag att vi gör.
    Och ja, jag är (i princip) för aktiv dödshjälp. Men det finns många om och men kring det, det är långt ifrån en enkel fråga och det finns många svårigheter kring det.
  34. 17
    Ja, det tycker jag att vi gör.
    Och ja, jag är (i princip) för aktiv dödshjälp. Men det finns många om och men kring det, det är långt ifrån en enkel fråga och det finns många svårigheter kring det.
  35. Medlem sedan
    Oct 2014
    #18
    ser det som inhumant att inte hjälpa dem med god omvårdnad. Inte att döda dem.
  36. 18
    ser det som inhumant att inte hjälpa dem med god omvårdnad. Inte att döda dem.
  37. Medlem sedan
    Oct 2014
    #19
    Otroligt komplex fråga som tog mig många år att bestämma mig för vad jag stod i den.
  38. 19
    Otroligt komplex fråga som tog mig många år att bestämma mig för vad jag stod i den.
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20
    I teorin är jag för aktiv dödshjälp, vi borde själva få bestämma när vi vill dö och få hjälp med detta om vi inte kan på egen hand. Men i praktiken blir det ändå emot... just p g a det citatet antagligen är tänkt att mena. Vi kan nu, i hyfsat friskt läge, säga hur vi känner att vi vill ha det sen när vi står där inför slutet. Men jag tror inte att vi kan veta, på riktigt veta, hur vi kommer att känna, tycka och vilja sen... när vi väl är där... men inte längre är kapabla att göra de känslorna och den viljan klar för omgivningen. Vi kan ångra oss, utan att kunna förmedla detta...
  40. 20
    I teorin är jag för aktiv dödshjälp, vi borde själva få bestämma när vi vill dö och få hjälp med detta om vi inte kan på egen hand. Men i praktiken blir det ändå emot... just p g a det citatet antagligen är tänkt att mena. Vi kan nu, i hyfsat friskt läge, säga hur vi känner att vi vill ha det sen när vi står där inför slutet. Men jag tror inte att vi kan veta, på riktigt veta, hur vi kommer att känna, tycka och vilja sen... när vi väl är där... men inte längre är kapabla att göra de känslorna och den viljan klar för omgivningen. Vi kan ångra oss, utan att kunna förmedla detta...
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar