Finns anledning att påpeka...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Finns anledning att påpeka...

    ...att Nisse Simonsson, som missionerar sin egen frälsarlära om positivt tänkande, Sverige runt, är amatör på det område han talar om. Han är varken psykolog eller psykiatriker och inte heller själverfaren (beträffande påtagligare psykisk ohälsa). Det enda i sak riktiga i hans frälsarlära är att hjärnan är plastisk och påverkbar. Hans slutsatser om vad som är orsak och verkan - "hönan och ägget" - är dock helt hans egna påhitt. Likaså uppfattningen att man kan "onanera" fram förändringar i hjärnan.

    Hans budskap är mumma för nyliberaler, men har - i hans tolkning - inget starkt stöd i forskningen. Påståendet att man kan "tänka sig" fri från psykisk ohälsa är ett riktigt grovt hån mot människor som lider av sådan ohälsa, och som har kämpat med den hela livet. Människosynen är närmast fascistoid.

    Länk:

    http://tidningenland.se/ny-hjarnfors...-du-vill-vara/
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Finns anledning att påpeka... ...att Nisse Simonsson, som missionerar sin egen frälsarlära om positivt tänkande, Sverige runt, är amatör på det område han talar om. Han är varken psykolog eller psykiatriker och inte heller själverfaren (beträffande påtagligare psykisk ohälsa). Det enda i sak riktiga i hans frälsarlära är att hjärnan är plastisk och påverkbar. Hans slutsatser om vad som är orsak och verkan - "hönan och ägget" - är dock helt hans egna påhitt. Likaså uppfattningen att man kan "onanera" fram förändringar i hjärnan.

    Hans budskap är mumma för nyliberaler, men har - i hans tolkning - inget starkt stöd i forskningen. Påståendet att man kan "tänka sig" fri från psykisk ohälsa är ett riktigt grovt hån mot människor som lider av sådan ohälsa, och som har kämpat med den hela livet. Människosynen är närmast fascistoid.

    Länk:

    http://tidningenland.se/ny-hjarnfors...-du-vill-vara/
  3. Singelmorsan
    #2
    Exakt så, var mycket konstigt i den artikeln.
  4. 2
    Exakt så, var mycket konstigt i den artikeln.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Ja, ren dynga, skulle jag vilja säga.
  6. 3
    Ja, ren dynga, skulle jag vilja säga.
  7. Medlem sedan
    Nov 1998
    #4
    Det verkar dyka sådana figurer med jämna mellanrum, fast jag kommer inte ihåg namnen de där figurerna från förr just nu. Det fanns i alla fall en som påstod att man kunde svettas bort alla möjliga sjukdomar, särskilt psykiska. Hårt grävarbete i dyngan + bastubad. Sen kommer jag ihåg en dam som ansåg att man kunde andas bort psykiska sjukdomar. Andningsövningarna var lite modifierade förlossningsandningar, krystandningar mm och kunde kanske häva en ångestattack.

    En fråga om återhämtningslitteratur. Det finns ett antal böcker om återhämtning från psykisk sjukdom, t ex har RSMH ett antal böcker om återhämtning vid psykisk sjukdom. Vilken är bäst? Hade tänkt köpa till en bekant. Eller är det Topors Äterhämtning från svåra psykiska störningar, 2001 som är "Bibeln"?
  8. 4
    Det verkar dyka sådana figurer med jämna mellanrum, fast jag kommer inte ihåg namnen de där figurerna från förr just nu. Det fanns i alla fall en som påstod att man kunde svettas bort alla möjliga sjukdomar, särskilt psykiska. Hårt grävarbete i dyngan + bastubad. Sen kommer jag ihåg en dam som ansåg att man kunde andas bort psykiska sjukdomar. Andningsövningarna var lite modifierade förlossningsandningar, krystandningar mm och kunde kanske häva en ångestattack.

    En fråga om återhämtningslitteratur. Det finns ett antal böcker om återhämtning från psykisk sjukdom, t ex har RSMH ett antal böcker om återhämtning vid psykisk sjukdom. Vilken är bäst? Hade tänkt köpa till en bekant. Eller är det Topors Äterhämtning från svåra psykiska störningar, 2001 som är "Bibeln"?
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Topors bok är definitivt bra, och han är själv en av mina favoriter bland föreläsare om psykisk ohälsa. Jag kan också rekommendera botanisering bland förlaget Dualis böcker. Finns många bra titlar där.

    http://www.dualisforlag.se/psykologi.htm
  10. 5
    Topors bok är definitivt bra, och han är själv en av mina favoriter bland föreläsare om psykisk ohälsa. Jag kan också rekommendera botanisering bland förlaget Dualis böcker. Finns många bra titlar där.

    http://www.dualisforlag.se/psykologi.htm
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Nej det är sannerligen ett illa valt sätt att relatera till psykisk ohälsa. Inga andra sjukdomar eller sjukdomstillstånd drabbas av liknande björntjänster direkt.
    Synd att amatörer får ta upp så värdefull plats från de som behöver den bättre.
  12. 6
    Nej det är sannerligen ett illa valt sätt att relatera till psykisk ohälsa. Inga andra sjukdomar eller sjukdomstillstånd drabbas av liknande björntjänster direkt.
    Synd att amatörer får ta upp så värdefull plats från de som behöver den bättre.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar