Varför halkar pojkar efter i skolan?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Varför halkar pojkar efter i skolan?

    Vad tror ni?
    Vad ska man göra åt det?
  2. 1
    Varför halkar pojkar efter i skolan? Vad tror ni?
    Vad ska man göra åt det?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Lite kort....

    det är alldeles för mycket kvinnor i skolan, in med fler karlar som kan utmana och sätta grabbarna på plats mer. Med all respekt med det blir för alldeles för tamt/fjantigt med bara kvinnliga lärare.

    Sen måset man nog hitta en annan skolform som kan stimulera grabbarna, eventuellt ta bort alla grabbar med allehanda superspeedade bokstavskombinationer för de stör så in i hoppsan och tar alldeles för mycket lärarkraft.

    En kort, spontan amatöranalys.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Lite kort.... det är alldeles för mycket kvinnor i skolan, in med fler karlar som kan utmana och sätta grabbarna på plats mer. Med all respekt med det blir för alldeles för tamt/fjantigt med bara kvinnliga lärare.

    Sen måset man nog hitta en annan skolform som kan stimulera grabbarna, eventuellt ta bort alla grabbar med allehanda superspeedade bokstavskombinationer för de stör så in i hoppsan och tar alldeles för mycket lärarkraft.

    En kort, spontan amatöranalys.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Här behövs alltså lite manliga karlar för att väga upp för de tama/fjantiga kvinnorna? Det var ju inte alls en genusnormativ analys!?! Hur blev männen så karlakarliga och varför blev kvinnorna så tama, kan man då undra?

    Lite mer seriöst:
    Hur får man in fler manliga lärare?
    Vilken skolform skulle stimulera grabbarna bättre, tror du?
    Hur skiljer sig skolformen nu från skolformen förr, när pojkarna lyckades bättre?
    Eller är det pojkarna som har förändrats? Fler bokstavskombinationer?
  6. 3
    Här behövs alltså lite manliga karlar för att väga upp för de tama/fjantiga kvinnorna? Det var ju inte alls en genusnormativ analys!?! Hur blev männen så karlakarliga och varför blev kvinnorna så tama, kan man då undra?

    Lite mer seriöst:
    Hur får man in fler manliga lärare?
    Vilken skolform skulle stimulera grabbarna bättre, tror du?
    Hur skiljer sig skolformen nu från skolformen förr, när pojkarna lyckades bättre?
    Eller är det pojkarna som har förändrats? Fler bokstavskombinationer?
  7. Kerstimärta
    #4
    Min sjuttonåring säger att det beror på hur pojkar förväntas bete sig. Eller, tillåts bete sig. Tom ursäktas att bete sig.

    Pratar i mun på läraren. Tycker ej skolan är viktig. Behöver inte sitta still. Håller ej tider. Osv. Den yngre har sagt lite åt det hållet också, men han tycker de flesta är så oavsett kön....

    Det finns flickor som är åt det hållet också anser den äldste. Men inte lika dramatiskt.

    Lärarna på mina pojkars skolor uttrycker förvåning över deras fokus på skolarbetet samt att de gör det de ska. LIksom??? Såklart man gör det man ska, i tid och på utsatt plats och med det material som angetts.

    Dock finns det de som farfasas över mina söners fokus. Gudbevars kan de tänka själva ens? Om de inte ifrågasätter något?

    Man har som förälder och anhörig till barn och ungdomar en oerhörd påverkansmöjlighet.

    Skolan är viktig. Det är ett privilegium att få gå i skola. Att man dessutom får gratis varm mat under dagen är något att vara riktigt ödmjuk inför.

    Läraren bestämmer. Lyssna på denne och gör det som sägs. Var kreativ, men inom de gränser som ges.

    Hade utvecklingssamtal igår med sonen som går gymnasiet. Han tog upp som problem att klassen pratar medans svenskaläraren pratar. Samt att många reser sig upp när de märker hon knyter ihop säcken. Han hade inte velat ta det på klassråden, för han tänkte det skulle tas emot dåligt. Läraren höll med om att det kunde bli socialt harakiri där....men jag kan känna att varför ska man inte få ryta ifrån.

    Oj, blev pratigt. Nå, en annan natt fokuserar jag som sönerna.
  8. 4
    Min sjuttonåring säger att det beror på hur pojkar förväntas bete sig. Eller, tillåts bete sig. Tom ursäktas att bete sig.

    Pratar i mun på läraren. Tycker ej skolan är viktig. Behöver inte sitta still. Håller ej tider. Osv. Den yngre har sagt lite åt det hållet också, men han tycker de flesta är så oavsett kön....

    Det finns flickor som är åt det hållet också anser den äldste. Men inte lika dramatiskt.

    Lärarna på mina pojkars skolor uttrycker förvåning över deras fokus på skolarbetet samt att de gör det de ska. LIksom??? Såklart man gör det man ska, i tid och på utsatt plats och med det material som angetts.

    Dock finns det de som farfasas över mina söners fokus. Gudbevars kan de tänka själva ens? Om de inte ifrågasätter något?

    Man har som förälder och anhörig till barn och ungdomar en oerhörd påverkansmöjlighet.

    Skolan är viktig. Det är ett privilegium att få gå i skola. Att man dessutom får gratis varm mat under dagen är något att vara riktigt ödmjuk inför.

    Läraren bestämmer. Lyssna på denne och gör det som sägs. Var kreativ, men inom de gränser som ges.

    Hade utvecklingssamtal igår med sonen som går gymnasiet. Han tog upp som problem att klassen pratar medans svenskaläraren pratar. Samt att många reser sig upp när de märker hon knyter ihop säcken. Han hade inte velat ta det på klassråden, för han tänkte det skulle tas emot dåligt. Läraren höll med om att det kunde bli socialt harakiri där....men jag kan känna att varför ska man inte få ryta ifrån.

    Oj, blev pratigt. Nå, en annan natt fokuserar jag som sönerna.
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5
    Förväntningarna i samhället är lägre på pojkar. Vet inte HUR många gånger jag hört frågor som "blir du störd av pojkarna"? när jag har utvecklingssamtal med en flicka och hennes föräldrar.

    Så länge vuxna förväntar sig att flickor ska vara lite skötsammare och vara lite duktigare i skolan, så blir det tuffare för pojkarna.
  10. 5
    Förväntningarna i samhället är lägre på pojkar. Vet inte HUR många gånger jag hört frågor som "blir du störd av pojkarna"? när jag har utvecklingssamtal med en flicka och hennes föräldrar.

    Så länge vuxna förväntar sig att flickor ska vara lite skötsammare och vara lite duktigare i skolan, så blir det tuffare för pojkarna.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Mer katederundervisning

    Katederundervisning tror jag passar killarna betydligt bättre än när man skall samverka i grupper, ta ansvar för sitt eget lärande etc, etc. Flickorna mognar litet tidigare än killarna som behöver mer styrning i skolan.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Mer katederundervisning Katederundervisning tror jag passar killarna betydligt bättre än när man skall samverka i grupper, ta ansvar för sitt eget lärande etc, etc. Flickorna mognar litet tidigare än killarna som behöver mer styrning i skolan.
  13. Misell
    #7
    Ta bort alla grabbar med bokstavskombinationer? Hur tänker du dig det? Var ska man göra av dem?
    Jag vet inte exakt hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut i skolan, men håller med dig om att en jämn fördelning är att föredra.
  14. 7
    Ta bort alla grabbar med bokstavskombinationer? Hur tänker du dig det? Var ska man göra av dem?
    Jag vet inte exakt hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut i skolan, men håller med dig om att en jämn fördelning är att föredra.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Ja en kvinnlig...

    lärare med tunn röst som står med en stor klass och en massa jobbiga grabbar, det kan inte bli annat än kaos.

    Med män blir det något hårdare tag, lite mer kärvare styre vilket jag tror de flesta grabbara behöver.

    Sen måste man göra nåt åt att barn med någon form av extra behov inte är med i klassen, det tar allledes för mycket tid och kraft i anspråk, dessutom är klasserna för stora.

    Sen måste kvinnodominansen brytas i skolans värld, det är märkligt att ingen ifrågasätter kvinnliga kultrur som råder i skolans värld, när kvinnor är i majoritet då är det bra, bra, bra, när man är det då är det fult, fult, fult enligt denna artikel, det är så man kan spy rätt ut.

    http://skolvarlden.se/artiklar/hog-a...d-forstelarare
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Ja en kvinnlig... lärare med tunn röst som står med en stor klass och en massa jobbiga grabbar, det kan inte bli annat än kaos.

    Med män blir det något hårdare tag, lite mer kärvare styre vilket jag tror de flesta grabbara behöver.

    Sen måste man göra nåt åt att barn med någon form av extra behov inte är med i klassen, det tar allledes för mycket tid och kraft i anspråk, dessutom är klasserna för stora.

    Sen måste kvinnodominansen brytas i skolans värld, det är märkligt att ingen ifrågasätter kvinnliga kultrur som råder i skolans värld, när kvinnor är i majoritet då är det bra, bra, bra, när man är det då är det fult, fult, fult enligt denna artikel, det är så man kan spy rätt ut.

    http://skolvarlden.se/artiklar/hog-a...d-forstelarare
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Ja jag vet faktiskt...

    inte för hade jag haft lösningen så hade jag inte suttit här och tjafsat.

    Dock är min bestämndaste uppfattning att dessa elever stjäl alldeles för mycket tid, kraft och energi från både läraren och sina kamrater. En klen stackars kvinan som med svag röst ska går runt i klassen funkar inte, antingen måste man in med långt fler lärare i klasserna (vilket jag kan känna) elle så måste man skapa specialklasser för dom som det kliar i hela kroppen.

    Har du missat att skolan är en kvinnlig värld? Märkligt, man har alltid koll på när det är mansdominerat men om det är kvinnodominerat så då vet man minsann inget.

    http://skolvarlden.se/artiklar/hog-a...d-forstelarare
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Ja jag vet faktiskt... inte för hade jag haft lösningen så hade jag inte suttit här och tjafsat.

    Dock är min bestämndaste uppfattning att dessa elever stjäl alldeles för mycket tid, kraft och energi från både läraren och sina kamrater. En klen stackars kvinan som med svag röst ska går runt i klassen funkar inte, antingen måste man in med långt fler lärare i klasserna (vilket jag kan känna) elle så måste man skapa specialklasser för dom som det kliar i hela kroppen.

    Har du missat att skolan är en kvinnlig värld? Märkligt, man har alltid koll på när det är mansdominerat men om det är kvinnodominerat så då vet man minsann inget.

    http://skolvarlden.se/artiklar/hog-a...d-forstelarare
  19. Misell
    #10
    Hade en sådan lärare i skolan (högstadiet). En kvinnlig med väääldigt svag röst. Min klass var inte jordens bästa i uppförande, men jag minns inget kaos mer än en gång faktiskt. Det var vid lucia och vi fick fika i klassrummet efteråt där killarna ballade ur och tjejerna satt och tjötade och hon hade inte en suck att överrösta eller hålla ordning. Det hela slutade med att hon började gråta och tillkallade rektorn. Det blev knäpptyst när han kom in i salen kan jag säga. Han var väldigt auktoritär den rektorn. Jag minns inte om det blev några konsekvenser av detta dock.
    Jag ska dock tillägga att min klass innehade rekordet i antalet OBS:are och normalt sett tror jag att vi hade halvklass ihop med en annan klass när vi hade henne. Hon var bildlärare och kallades allmänt för "pip" pga sin pipiga röst.
  20. 10
    Hade en sådan lärare i skolan (högstadiet). En kvinnlig med väääldigt svag röst. Min klass var inte jordens bästa i uppförande, men jag minns inget kaos mer än en gång faktiskt. Det var vid lucia och vi fick fika i klassrummet efteråt där killarna ballade ur och tjejerna satt och tjötade och hon hade inte en suck att överrösta eller hålla ordning. Det hela slutade med att hon började gråta och tillkallade rektorn. Det blev knäpptyst när han kom in i salen kan jag säga. Han var väldigt auktoritär den rektorn. Jag minns inte om det blev några konsekvenser av detta dock.
    Jag ska dock tillägga att min klass innehade rekordet i antalet OBS:are och normalt sett tror jag att vi hade halvklass ihop med en annan klass när vi hade henne. Hon var bildlärare och kallades allmänt för "pip" pga sin pipiga röst.
  21. Misell
    #11
    Nej, det har jag inte missat, men jag är osäker på hur den exakta fördelningen ser ut.
    Min yngste går för närvarande i en klass på runt 30 elever där det finns en hel del speciella behov. De har två mentorer (en manlig och en kvinnlig) samt ytterligare stöd av två (också det en manlig och en kvinnlig)
    De har tillgång till två klassrum och två kapprum och delar oftast upp sig i två grupper där det alltid finns två pedagoger närvarande i varje grupp. De är lite som två klasser i en.
    Jag känner mig rätt nöjd med detta upplägg måste jag säga och gillar lärarna. Sen kan jag ha lite synpunkter på själva undervisningen, men det är en annan femma.
  22. 11
    Nej, det har jag inte missat, men jag är osäker på hur den exakta fördelningen ser ut.
    Min yngste går för närvarande i en klass på runt 30 elever där det finns en hel del speciella behov. De har två mentorer (en manlig och en kvinnlig) samt ytterligare stöd av två (också det en manlig och en kvinnlig)
    De har tillgång till två klassrum och två kapprum och delar oftast upp sig i två grupper där det alltid finns två pedagoger närvarande i varje grupp. De är lite som två klasser i en.
    Jag känner mig rätt nöjd med detta upplägg måste jag säga och gillar lärarna. Sen kan jag ha lite synpunkter på själva undervisningen, men det är en annan femma.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #12
    Skriver under. Det har med mognad, många killar är helt enkelt inte mogna för den typen av undervisning som är dominerande idag
  24. 12
    Skriver under. Det har med mognad, många killar är helt enkelt inte mogna för den typen av undervisning som är dominerande idag
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Ja alltså damer kan..

    ju inte rå för sina ljusa röster så men det jag ville få fram är att de liksom försvinne i bruset mycket lättare än en mansröst.

    Fast jag vet inte hur vi ska få in männen i skolans värld, jag skulle aldrig någonsin rekommendera mina söner att jobba med barn, det ska man passa sig för.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Ja alltså damer kan.. ju inte rå för sina ljusa röster så men det jag ville få fram är att de liksom försvinne i bruset mycket lättare än en mansröst.

    Fast jag vet inte hur vi ska få in männen i skolans värld, jag skulle aldrig någonsin rekommendera mina söner att jobba med barn, det ska man passa sig för.
  27. Medlem sedan
    May 2004
    #14

    Ja det lät ju..

    väldigt seriöst och bra om det stämmer det du skriver. Kan det vara så så kan det mycket väl funka.

    Jag kan tycka synd många gånger om lärare som ska stå där ensama med allehanda märkliga situationer, det är inte en lätt sits och ser man ur arbetsmiljösynpunkt så tycker jag det är helt idiotiskt, ingen ska behöva stå ensam med sådana beslut och miljöer. Skolan är ju faktiskt en utav grundstenarna till hela vårt samhälle.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  28. 14
    Ja det lät ju.. väldigt seriöst och bra om det stämmer det du skriver. Kan det vara så så kan det mycket väl funka.

    Jag kan tycka synd många gånger om lärare som ska stå där ensama med allehanda märkliga situationer, det är inte en lätt sits och ser man ur arbetsmiljösynpunkt så tycker jag det är helt idiotiskt, ingen ska behöva stå ensam med sådana beslut och miljöer. Skolan är ju faktiskt en utav grundstenarna till hela vårt samhälle.
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15
    Det där är jättesvårt och jag har inget bra svar. Förväntar man sig att pojkar skall vara stökiga och inte sköta skolarbetet blir det också en självuppfyllande profetia.
    Jag tror inte att mera auktoritära lärare är svaret egentligen och definitivt inte att lösningen är att lyfta ur "besvärliga" elever ur de vanliga klasserna. Tillbaka till 70- och 80-talets OBS-klasser vill jag inte (fatta hur många ungar som kom i kläm även då! De tillhörde bara en annan kategori).
    Jag tror att lärarens roll måste omvärderas. Jag får känslan av att dagens lärare känner att de är väldigt kringskurna och inte kan påverka sitt eget arbete eller sin egen situation. Då är det svårt att göra ett bra jobb och vi rekryterar inte heller rätt människor till yrket. Killar som många gånger är mer omogna (åtminstone i nedre tonåren) behöver kanske "bättre" lärare.
  30. 15
    Det där är jättesvårt och jag har inget bra svar. Förväntar man sig att pojkar skall vara stökiga och inte sköta skolarbetet blir det också en självuppfyllande profetia.
    Jag tror inte att mera auktoritära lärare är svaret egentligen och definitivt inte att lösningen är att lyfta ur "besvärliga" elever ur de vanliga klasserna. Tillbaka till 70- och 80-talets OBS-klasser vill jag inte (fatta hur många ungar som kom i kläm även då! De tillhörde bara en annan kategori).
    Jag tror att lärarens roll måste omvärderas. Jag får känslan av att dagens lärare känner att de är väldigt kringskurna och inte kan påverka sitt eget arbete eller sin egen situation. Då är det svårt att göra ett bra jobb och vi rekryterar inte heller rätt människor till yrket. Killar som många gånger är mer omogna (åtminstone i nedre tonåren) behöver kanske "bättre" lärare.
  31. Misell
    #16
    Av vilken anledning skulle du inte rekommendera dem det?
  32. 16
    Av vilken anledning skulle du inte rekommendera dem det?
  33. Misell
    #17
    Ja, jag gillar upplägget. Ska tillägga att han bara går i fyran än så länge och jag vet inte hur högstadiet i samma skola fungerar och är upplagt. Men min sons klass har turen att ha många väldigt engagerade föräldrar, så jag har stora förhoppningar om att det kommer att bli bra. Jag tror att det är få föräldramöten där något barn _inte_ har varit representerat av åtminstone en förälder. Ofta ser man båda föräldrarna på mötena.
  34. 17
    Ja, jag gillar upplägget. Ska tillägga att han bara går i fyran än så länge och jag vet inte hur högstadiet i samma skola fungerar och är upplagt. Men min sons klass har turen att ha många väldigt engagerade föräldrar, så jag har stora förhoppningar om att det kommer att bli bra. Jag tror att det är få föräldramöten där något barn _inte_ har varit representerat av åtminstone en förälder. Ofta ser man båda föräldrarna på mötena.
  35. Singelmorsan
    #18
    Jag sticker ut hakan och tycker många verkar vara rätt dåligt uppfostrade, verkar inte veta vad hänsyn och respekt mot andra människor är. Många av killarna i "vår" klass kallar varandra vid fula namn, sparkar, slåss, skriker och stör. Verkar helt omedvetna om hur illa de beter sig. Föräldrarna har gett upp och verkar tro att det är så pojkar ska bete sig, de säger inte ens till utan suckar bara och ler lite generat. Om ens det. Lärarna är nästan lika mesiga. Jag vet att det finns barn med diagnoser och det är inte de jag pratar om. Och ja, jag generaliserar lika grovt som frågan är allmänt ställd, jag vet att det finns väluppfostrade pojkar också.
  36. 18
    Jag sticker ut hakan och tycker många verkar vara rätt dåligt uppfostrade, verkar inte veta vad hänsyn och respekt mot andra människor är. Många av killarna i "vår" klass kallar varandra vid fula namn, sparkar, slåss, skriker och stör. Verkar helt omedvetna om hur illa de beter sig. Föräldrarna har gett upp och verkar tro att det är så pojkar ska bete sig, de säger inte ens till utan suckar bara och ler lite generat. Om ens det. Lärarna är nästan lika mesiga. Jag vet att det finns barn med diagnoser och det är inte de jag pratar om. Och ja, jag generaliserar lika grovt som frågan är allmänt ställd, jag vet att det finns väluppfostrade pojkar också.
  37. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #19
    Mn son har ingen diagnos, har inte vairt stökig, men det var först när han fick lärarledda lektioner som det började fungera.
    Han låg hopplöst efter hela lågstadiet och mellanstadiet, mycket för att man lämnade över ansvaret till ungarna, tjejerna fixade det utmärkt och även några killar, men de flesta killarna gjorde det inte
  38. 19
    Mn son har ingen diagnos, har inte vairt stökig, men det var först när han fick lärarledda lektioner som det började fungera.
    Han låg hopplöst efter hela lågstadiet och mellanstadiet, mycket för att man lämnade över ansvaret till ungarna, tjejerna fixade det utmärkt och även några killar, men de flesta killarna gjorde det inte
  39. Singelmorsan
    #20
    Mitt svar gällde de stökiga ungarna, de där som inte vet att man ska sitta stilla, som inte förstår vad hänsyn är och sånt, dvs allmänt hyfs. Alltså inte din son. Det var EN förklaring till varför killar halkar efter, inte hela sanningen. Självklart måste lektionerna vara lärarledda och särskilt på lågstadiet.
  40. 20
    Mitt svar gällde de stökiga ungarna, de där som inte vet att man ska sitta stilla, som inte förstår vad hänsyn är och sånt, dvs allmänt hyfs. Alltså inte din son. Det var EN förklaring till varför killar halkar efter, inte hela sanningen. Självklart måste lektionerna vara lärarledda och särskilt på lågstadiet.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar