Hybrid eller bensin?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Hybrid eller bensin?

    Någon med litet input kring varför man skall välja vad? Vi skall byta bil och behöver bestämma oss nu. Vi har inte riktigt tagit tag i det mer än att vi bestämt märke (toyota) och modell men funderar alltså kring fördelar och nackdelar med en hybridbil. Miljöaspekten är det som känns lockande förstås. Men hur är det, funkar hybridbilar bra, någon som vet?
  2. 1
    Hybrid eller bensin? Någon med litet input kring varför man skall välja vad? Vi skall byta bil och behöver bestämma oss nu. Vi har inte riktigt tagit tag i det mer än att vi bestämt märke (toyota) och modell men funderar alltså kring fördelar och nackdelar med en hybridbil. Miljöaspekten är det som känns lockande förstås. Men hur är det, funkar hybridbilar bra, någon som vet?
  3. Gretah
    #2
    Man får mycket bensin för mellanskillnaden på vad en hybrid kostar och en vanlig bensinare.
    Det enda som egentligen rättfärdigar ett miljötänk är att inte köra bil alls. Tyvärr.
  4. 2
    Man får mycket bensin för mellanskillnaden på vad en hybrid kostar och en vanlig bensinare.
    Det enda som egentligen rättfärdigar ett miljötänk är att inte köra bil alls. Tyvärr.
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3
    Att inte köra alls är inget alterantiv, jag är helt beroende av bil. Priskskillnaden på dem vi kollat på är 17000. Med tanke på skatten och minskad bensinförbrukning känns det inte som vansinnigt mycket pengar. Men jag kanske har gjort någon slags glädjekalkyl -att bilhandlaren gjort det är jag helt på det klara med
  6. 3
    Att inte köra alls är inget alterantiv, jag är helt beroende av bil. Priskskillnaden på dem vi kollat på är 17000. Med tanke på skatten och minskad bensinförbrukning känns det inte som vansinnigt mycket pengar. Men jag kanske har gjort någon slags glädjekalkyl -att bilhandlaren gjort det är jag helt på det klara med
  7. Medlem sedan
    Nov 1998
    #4
    Om man främst ska köra i stadsområden, i vårt fall Malmö-Lund-området, så hade jag kanske valt en 100% elbil. Vi provkörde en Citroen, och den kändes som vilken bensinbil som helst, fast den var ju väldigt tyst. Vi provade en Toyota-hybrid, den växlade över till bensin vid ca 50 km/tim och vi tyckte att det märktes, fast försäljaren sa att det märks inte. Sen kollade vi en VW som växlade över vid 70 km/tim och det var ju helt klart bättre eftersom man i allmänhet kör under 70 i stadsstrafiken. VW-försäljaren passade på ett förtala Toyota, och menade på att den drog mycket mer bensin än vad de påstod pga de täta växlingarna runt 50 och att de lätt gick sönder. Men nog kan han ha rätt i att det är bättre med övergångar från el till bensin vid 70 km/tim.
  8. 4
    Om man främst ska köra i stadsområden, i vårt fall Malmö-Lund-området, så hade jag kanske valt en 100% elbil. Vi provkörde en Citroen, och den kändes som vilken bensinbil som helst, fast den var ju väldigt tyst. Vi provade en Toyota-hybrid, den växlade över till bensin vid ca 50 km/tim och vi tyckte att det märktes, fast försäljaren sa att det märks inte. Sen kollade vi en VW som växlade över vid 70 km/tim och det var ju helt klart bättre eftersom man i allmänhet kör under 70 i stadsstrafiken. VW-försäljaren passade på ett förtala Toyota, och menade på att den drog mycket mer bensin än vad de påstod pga de täta växlingarna runt 50 och att de lätt gick sönder. Men nog kan han ha rätt i att det är bättre med övergångar från el till bensin vid 70 km/tim.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Det är just det där om de lätt går sönder som oroar mig litet. Vi behöver en bil som funkar Vi har en toyota nu som verkligen bara rullar. Den är rätt trist att köra, men funktionell. Att den växlar vid 50 låter ju inte lysande, en högre gräns låter rimligare även om det å andra sidan sällan går över 50 där jag kör eftersom det allt som oftast är täta köer. Tack för din input, nu fick vi något konkret att ta fasta på!
  10. 5
    Det är just det där om de lätt går sönder som oroar mig litet. Vi behöver en bil som funkar Vi har en toyota nu som verkligen bara rullar. Den är rätt trist att köra, men funktionell. Att den växlar vid 50 låter ju inte lysande, en högre gräns låter rimligare även om det å andra sidan sällan går över 50 där jag kör eftersom det allt som oftast är täta köer. Tack för din input, nu fick vi något konkret att ta fasta på!
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Syrran har hybrid, och har haft i flera år. Stora fördelen är miljöaspekten. När hon är i Stockholm så körs den bara på gas. När de åker till fjällen så går den på bensin, men tanken är rätt liten , så den måste tankas flera gånger på vägen.

    Anars är det inte stor skillnad, av vad ajg fattat
  12. 6
    Syrran har hybrid, och har haft i flera år. Stora fördelen är miljöaspekten. När hon är i Stockholm så körs den bara på gas. När de åker till fjällen så går den på bensin, men tanken är rätt liten , så den måste tankas flera gånger på vägen.

    Anars är det inte stor skillnad, av vad ajg fattat
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7
    Tack! Tanken hör till det vi frågat om, men försöljaren hävdade att det minsann inte alls behövdes tankas så ofta. Det lät rätt optimistiskt. Nu har jag fått det verklighetsnära svar jag var ute efter. Vi kör mest i stadstrafik, men vill helst inte tanka hela tiden vid långresor.
  14. 7
    Tack! Tanken hör till det vi frågat om, men försöljaren hävdade att det minsann inte alls behövdes tankas så ofta. Det lät rätt optimistiskt. Nu har jag fått det verklighetsnära svar jag var ute efter. Vi kör mest i stadstrafik, men vill helst inte tanka hela tiden vid långresor.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar