Har ni nåt tips (matfråga)
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Har ni nåt tips (matfråga)

    på en god och enkel förrätt? Behöver absolut inte vara nåt fancy pancy, bara det är nåt gott som alla bara sådär "GUD så gott!!"?...

    Det kommer att vara fläskkött eller kyckling i varmrätten, om det har någon betydelse.

    Och så en god efterrätt. Inte då såna där självklarheter som typ chokladpudding eller kladdkaka eller så. Utan nåt lite annorlunda, men kalasgott?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    Har ni nåt tips (matfråga) på en god och enkel förrätt? Behöver absolut inte vara nåt fancy pancy, bara det är nåt gott som alla bara sådär "GUD så gott!!"?...

    Det kommer att vara fläskkött eller kyckling i varmrätten, om det har någon betydelse.

    Och så en god efterrätt. Inte då såna där självklarheter som typ chokladpudding eller kladdkaka eller så. Utan nåt lite annorlunda, men kalasgott?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Quesadillas!
  4. 2
    Quesadillas!
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Förrätt alltså. Inte efterrätt
  6. 3
    Förrätt alltså. Inte efterrätt
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Melon och skinka

    Kan inte bli enklare men är ändå väldigt gott.
    Efterrätt: "Heisse Liebe", gammaldags vaniljglass med en sås av hallon som man kör i mikron tills det mesta är flytande. Också superenkelt och mycket gott!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Melon och skinka Kan inte bli enklare men är ändå väldigt gott.
    Efterrätt: "Heisse Liebe", gammaldags vaniljglass med en sås av hallon som man kör i mikron tills det mesta är flytande. Också superenkelt och mycket gott!
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Hemgjord hallonglass till efterrätt (kanske för simpelt i ditt tycke men den är väldigt god)
  10. 5
    Hemgjord hallonglass till efterrätt (kanske för simpelt i ditt tycke men den är väldigt god)
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Jag har nån konstig aversion mot quesadillas. Egentligen är det ju goda grejer, men jag vet inte varför.

    Men tack
  12. 6
    Jag har nån konstig aversion mot quesadillas. Egentligen är det ju goda grejer, men jag vet inte varför.

    Men tack
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    Vaniljglass med hallonsås är ju väldans gott!

    Tack för dina tips.
  14. 7
    Vaniljglass med hallonsås är ju väldans gott!

    Tack för dina tips.
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Egen glass är ju inte så simpelt att göra.

    Men nu kom jag på - blåbärspannacottapaj. Med baileysgrädde?
  16. 8
    Egen glass är ju inte så simpelt att göra.

    Men nu kom jag på - blåbärspannacottapaj. Med baileysgrädde?
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9
    Här kommer den godaste pajen i mannaminne, testade den förra helgen och den var verkligen helt sanslös: http://www.recept.nu/maria---gotebor...paj-med-glass/

    Ta lite mindre sirap bara, annars blir det för ettersött. Jag tog lite mer än hälften och det räckte gott. Den gör sig bra dagen efter när den stannat sig lite och det är ju bra om man kan förbereda.

    I går åt vi en rätt udda förrätt som var en mix av sallad och räkcocktail, fast utan all klibbig sås. Hittade ett recept och ändrade lite så det blev babyspenat, isberg, avocado, solrosskott, röd blodgrape, gurka, räkor och himmagjorda krutonger. Sen mixar du olivolja, persilja, dill och gräslök, smakar av med salt & peppar och ringlar över. Låter helknäppt men var väldigt gott.
  18. 9
    Här kommer den godaste pajen i mannaminne, testade den förra helgen och den var verkligen helt sanslös: http://www.recept.nu/maria---gotebor...paj-med-glass/

    Ta lite mindre sirap bara, annars blir det för ettersött. Jag tog lite mer än hälften och det räckte gott. Den gör sig bra dagen efter när den stannat sig lite och det är ju bra om man kan förbereda.

    I går åt vi en rätt udda förrätt som var en mix av sallad och räkcocktail, fast utan all klibbig sås. Hittade ett recept och ändrade lite så det blev babyspenat, isberg, avocado, solrosskott, röd blodgrape, gurka, räkor och himmagjorda krutonger. Sen mixar du olivolja, persilja, dill och gräslök, smakar av med salt & peppar och ringlar över. Låter helknäppt men var väldigt gott.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Meh! Du får gå i terapi för det.
  20. 10
    Meh! Du får gå i terapi för det.
  21. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #11

    Jag gör en paj med mandelmassetäcke

    Den är också sanslöst god och en bra frukost dagen efter när gästerna inte orkade äta upp hela...
    Om intresse finns kan jag gräva fram receptet i morgon.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  22. 11
    Jag gör en paj med mandelmassetäcke Den är också sanslöst god och en bra frukost dagen efter när gästerna inte orkade äta upp hela...
    Om intresse finns kan jag gräva fram receptet i morgon.
  23. Medlem sedan
    Aug 2011
    #12
    Ja, den pajen lät inte helt otäck . Tack!

    Och den där förrätten tycker jag inte lät helknäpp alls. Kanske gör jag en variant av den?
  24. 12
    Ja, den pajen lät inte helt otäck . Tack!

    Och den där förrätten tycker jag inte lät helknäpp alls. Kanske gör jag en variant av den?
  25. Medlem sedan
    Aug 2011
    #13
    Ja. Eller så lagar jag nåt annat
  26. 13
    Ja. Eller så lagar jag nåt annat
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Ja vill du ta den enkla vägen så...
  28. 14
    Ja vill du ta den enkla vägen så...
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15
    Jag hartvå förrätter jag älskar över alla andra: löjrom, på smörstekt bröd med lite smetana, rödlök och en dillvippa. Och bruschetta på olivoljestekt bröd med tärnade tomater , mycket basilika och vitlök samt rejält med svartpeppar.. Inte så coolt men SÅ gott.
    Till efterrätt gör man Tarte Tatin. Eller så steker man helt enkelt äpplen i lite smör och råsocker och kanske lite rosépeppar och serverar med hemgjord vaniljglass.
    Nu börjar jag snart dregla, så nu slutar jag!
  30. 15
    Jag hartvå förrätter jag älskar över alla andra: löjrom, på smörstekt bröd med lite smetana, rödlök och en dillvippa. Och bruschetta på olivoljestekt bröd med tärnade tomater , mycket basilika och vitlök samt rejält med svartpeppar.. Inte så coolt men SÅ gott.
    Till efterrätt gör man Tarte Tatin. Eller så steker man helt enkelt äpplen i lite smör och råsocker och kanske lite rosépeppar och serverar med hemgjord vaniljglass.
    Nu börjar jag snart dregla, så nu slutar jag!
  31. Medlem sedan
    Dec 2005
    #16
    Låter schysst men jag har lite svårt för baileys sen en fyllegrej på sent nittiotal.

    Annars är en finare vaniljglass med en hemkokt chokladsås aldrig fel
  32. 16
    Låter schysst men jag har lite svårt för baileys sen en fyllegrej på sent nittiotal.

    Annars är en finare vaniljglass med en hemkokt chokladsås aldrig fel
  33. Medlem sedan
    Aug 2011
    #17
    Bruschetta är jag lite inne på...det ÄR ju så himla gott!
    Alternativt nån liten räkbakelse.

    Tarte Tatin har jag aldrig gjort, men TÄNKT att göra många gånger....

    Tack för dina tips!
  34. 17
    Bruschetta är jag lite inne på...det ÄR ju så himla gott!
    Alternativt nån liten räkbakelse.

    Tarte Tatin har jag aldrig gjort, men TÄNKT att göra många gånger....

    Tack för dina tips!
  35. Medlem sedan
    Dec 2005
    #18
    MaräNgöverdragen skinka verkar annars funka som alla typer av rätter
  36. 18
    MaräNgöverdragen skinka verkar annars funka som alla typer av rätter
  37. Medlem sedan
    Oct 2014
    #19
    ja gör räk eller skadjurssoppa. En mycket enkle men så himla god är den här.

    Ingredienser
    2 msk mjöl
    2 msk smör
    2 dl mjölk
    2 dl grädde
    1 tub kavli mjukost med kräftsmak
    1 gul lök
    2 morötter
    3 dl kräftstjärtar eller räkor

    Smält smöret och vispa i mjölet, späd med grädde och mjölk.
    Ha i mjukosten.
    Riv morötterna och den gula löken och ha i soppan. Småsjud sakta och rör så den inte bränner fast i botten.
    Ev kan den behöva spädas ytterligare.
    Salta och peppra.
    När soppan är färdig att servera tar du i från den från plattan och har i räkorna/kräftstjärtarna. Soppan ska nu bara hållas varm och får inte koka, då blir skaldjuren sega.
    Servera med ett gott bröd!
    Passar både till vardags och fest denna goda soppa som nyttighetsgraden kan varieras beroende på hur mycket grädde du har i.
    Ju mer grädde ju rundare smak, men de blir god på bara mjölk med kanske någon matsked grädde i också.
  38. 19
    ja gör räk eller skadjurssoppa. En mycket enkle men så himla god är den här.

    Ingredienser
    2 msk mjöl
    2 msk smör
    2 dl mjölk
    2 dl grädde
    1 tub kavli mjukost med kräftsmak
    1 gul lök
    2 morötter
    3 dl kräftstjärtar eller räkor

    Smält smöret och vispa i mjölet, späd med grädde och mjölk.
    Ha i mjukosten.
    Riv morötterna och den gula löken och ha i soppan. Småsjud sakta och rör så den inte bränner fast i botten.
    Ev kan den behöva spädas ytterligare.
    Salta och peppra.
    När soppan är färdig att servera tar du i från den från plattan och har i räkorna/kräftstjärtarna. Soppan ska nu bara hållas varm och får inte koka, då blir skaldjuren sega.
    Servera med ett gott bröd!
    Passar både till vardags och fest denna goda soppa som nyttighetsgraden kan varieras beroende på hur mycket grädde du har i.
    Ju mer grädde ju rundare smak, men de blir god på bara mjölk med kanske någon matsked grädde i också.
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20
    Jordärtskockssoppa. Till den har du antingen knaperstekt rökt sidfläsk i tärningar eller ännu enklare räkor som du vänder i lite sweet chilisås i pannan, snabbt så att det inte blir sega räkor du vet. Sedan lägger du räkorna i soppan.
  40. 20
    Jordärtskockssoppa. Till den har du antingen knaperstekt rökt sidfläsk i tärningar eller ännu enklare räkor som du vänder i lite sweet chilisås i pannan, snabbt så att det inte blir sega räkor du vet. Sedan lägger du räkorna i soppan.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar