Porslin?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Porslin?

    Efter prat om genus, skolor och annat "tungt" kastar jag nu in en mer vardaglig fråga om porslin :-)

    Vi måste byta ut vårt vardagsporslin, eftersom det gamla håller på att ge upp. Konstiga krackeleringar i glasyren med följden att även nydiskade tallrikar luktar skumt känns inte så kul.

    Så; har ni förslag på snyggt, prisvärt porslin av bra kvalitet? Vi gillar enkelt och utan krusiduller och vitt ska det vara (eller iaf nästan vitt), men gärna med någon enkel dekor. Swedish Grace är ju en klassiker som vi gillar. Har ni någon favorit?
  2. 1
    Porslin? Efter prat om genus, skolor och annat "tungt" kastar jag nu in en mer vardaglig fråga om porslin :-)

    Vi måste byta ut vårt vardagsporslin, eftersom det gamla håller på att ge upp. Konstiga krackeleringar i glasyren med följden att även nydiskade tallrikar luktar skumt känns inte så kul.

    Så; har ni förslag på snyggt, prisvärt porslin av bra kvalitet? Vi gillar enkelt och utan krusiduller och vitt ska det vara (eller iaf nästan vitt), men gärna med någon enkel dekor. Swedish Grace är ju en klassiker som vi gillar. Har ni någon favorit?
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Skulle just tipsa om Swedish Grace. Vi köpte den för något år sen och vi är jättenöjda. Enkla utan för mycket krusiduller och inte galet dyr.
  4. 2
    Skulle just tipsa om Swedish Grace. Vi köpte den för något år sen och vi är jättenöjda. Enkla utan för mycket krusiduller och inte galet dyr.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Ja, vi funderar ju på den :-)
    Men tänkte försöka att kolla iaf lite på andra innan vi bestämmer oss helt.
  6. 3
    Ja, vi funderar ju på den :-)
    Men tänkte försöka att kolla iaf lite på andra innan vi bestämmer oss helt.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Jag har Swedish Grace och är jättenöjd. Grunden är 12 vita mattallrikar och sedan har jag djupa tallrikar i blandade färger, småskålar i alla tillgängliga färger och även 4 mörkgrå mattallrikar.

    Jag har även Sundborn som vardagsporslin (och där har jag "nästan allt"), men det är jag urbota trött på numera
  8. 4
    Jag har Swedish Grace och är jättenöjd. Grunden är 12 vita mattallrikar och sedan har jag djupa tallrikar i blandade färger, småskålar i alla tillgängliga färger och även 4 mörkgrå mattallrikar.

    Jag har även Sundborn som vardagsporslin (och där har jag "nästan allt"), men det är jag urbota trött på numera
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    En höjdare är ju att kolla efter gammalt porslin. Vi har en sextiotalsservis till vardags men den är allt annat än vit och diskret så den funkar nog inte för dig men finservisen kanske kunde passa. Det är Lidköpingsporslin, jag kommer inte ihåg vad vi ropade in den för men den har nog 50+ delar och det handlade inte om flera tusentals kronor.
  10. 5
    En höjdare är ju att kolla efter gammalt porslin. Vi har en sextiotalsservis till vardags men den är allt annat än vit och diskret så den funkar nog inte för dig men finservisen kanske kunde passa. Det är Lidköpingsporslin, jag kommer inte ihåg vad vi ropade in den för men den har nog 50+ delar och det handlade inte om flera tusentals kronor.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Ja, det var ju en kul idé att blanda färger på några tallrikar!
  12. 6
    Ja, det var ju en kul idé att blanda färger på några tallrikar!
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Det är också en bra idé förstås. Och det kan ju verkligen bli prisvärt :-)
  14. 7
    Det är också en bra idé förstås. Och det kan ju verkligen bli prisvärt :-)
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Ja, här håller jag sannerligen med -Allis-

    Om man går på auktioner häromkring kan man få en fin gammal servis med massor av delar för några hundringar.
  16. 8
    Ja, här håller jag sannerligen med -Allis-

    Om man går på auktioner häromkring kan man få en fin gammal servis med massor av delar för några hundringar.
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Precis som alla andra (?) har jag Swedish Grace. Den fick jag när jag gifte mig 2001 och den har hållet bra. Jag har dessutom tallrikar och skålar i denna servis: http://www.rorstrand.se/index.php/pr...erier/carisma/
    De är fina men tallrikarna är jättestora - de går inte in i min mikro!
  18. 9
    Precis som alla andra (?) har jag Swedish Grace. Den fick jag när jag gifte mig 2001 och den har hållet bra. Jag har dessutom tallrikar och skålar i denna servis: http://www.rorstrand.se/index.php/pr...erier/carisma/
    De är fina men tallrikarna är jättestora - de går inte in i min mikro!
  19. Kerstimärta
    #10
    "Manoir" från villeroy & bosch är jätteenkelt och okrusidulligt.

    Annars köpte vi till husvagnen så härligt porslin i beige som känns som typ lergods allt är liksom stort, så fint. Från IKEA. Sex kuvert för typ 99 kronor. Inkl bestick.
  20. 10
    "Manoir" från villeroy & bosch är jätteenkelt och okrusidulligt.

    Annars köpte vi till husvagnen så härligt porslin i beige som känns som typ lergods allt är liksom stort, så fint. Från IKEA. Sex kuvert för typ 99 kronor. Inkl bestick.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Åh, säger Lidköpingstjejen... Är den vit med guldkant? *önskar*
  22. 11
    Åh, säger Lidköpingstjejen... Är den vit med guldkant? *önskar*
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Jajamensan, en tvättäkta trettiotalare, jag kan ta kort på den i kväll när den fungerande mobilen kommer hem igen så får du se
  24. 12
    Jajamensan, en tvättäkta trettiotalare, jag kan ta kort på den i kväll när den fungerande mobilen kommer hem igen så får du se
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar