Lön statligt vs kommun/landsting
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Lön statligt vs kommun/landsting

    Hur ligger lönen om man jobbar statligt jämfört med om man jobbar inom kommun eller landsting?
    T.ex
    en sjuksköterska eller på äldreboende (kommun) eller sjukhusavdelning (landsting) jämfört med en ssk på ett SiS-boende (statligt)?

    eller en arbetsterapeut i samma situation som ovan?

    eller en psykolog på skola (kommun) eller på habiliteringen (landsting) eller på arbetsförmedlingen (staligt)?

    eller en socionom i samma situation som ovan?
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Lön statligt vs kommun/landsting Hur ligger lönen om man jobbar statligt jämfört med om man jobbar inom kommun eller landsting?
    T.ex
    en sjuksköterska eller på äldreboende (kommun) eller sjukhusavdelning (landsting) jämfört med en ssk på ett SiS-boende (statligt)?

    eller en arbetsterapeut i samma situation som ovan?

    eller en psykolog på skola (kommun) eller på habiliteringen (landsting) eller på arbetsförmedlingen (staligt)?

    eller en socionom i samma situation som ovan?
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2
    Det kan nog variera litet. Jag arbetade förut i en kommun med ett bra löneläge och när jag bytte till statligt fick jag ett par hundra i lönepåslag, ingen direkt skillnad alltså. Det beror också, förstås, på vilken tjänst man har haft. Mina kollegor som i många fall arbetade som biståndshandläggare (socionomer) fick ett ganska bra lönepåslag vid byte till statlig tjänst. Men det är ju inte bara lönen i faktiska kronor och ören som skiljer. Statliga avtal kan innebära att man man får arbeta deltid med barn upp till 12 (i kommun är det ofta 8 år), fler semesterdagar, bättre friskvård osv.
  4. 2
    Det kan nog variera litet. Jag arbetade förut i en kommun med ett bra löneläge och när jag bytte till statligt fick jag ett par hundra i lönepåslag, ingen direkt skillnad alltså. Det beror också, förstås, på vilken tjänst man har haft. Mina kollegor som i många fall arbetade som biståndshandläggare (socionomer) fick ett ganska bra lönepåslag vid byte till statlig tjänst. Men det är ju inte bara lönen i faktiska kronor och ören som skiljer. Statliga avtal kan innebära att man man får arbeta deltid med barn upp till 12 (i kommun är det ofta 8 år), fler semesterdagar, bättre friskvård osv.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Hustrun har...

    blivit erbjuden bättre lön i kommunen än landstinget. Landstinget är tända som fn på henne men de de får inte erbjuda mer för direktionen.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Hustrun har... blivit erbjuden bättre lön i kommunen än landstinget. Landstinget är tända som fn på henne men de de får inte erbjuda mer för direktionen.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Ja det känner jag igen, att kommunerna ger mer. De är väl tvungna för att locka till sig personal, eftersom det anses nog mer roligt och stimulerande att jobba på sjukhus.
  8. 4
    Ja det känner jag igen, att kommunerna ger mer. De är väl tvungna för att locka till sig personal, eftersom det anses nog mer roligt och stimulerande att jobba på sjukhus.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Jo klart, att andra aspekter också spelar in, allt är inte kronor och öre, helt rätt. Det är ju dock kronor och ören som betalar räkningarna, det gör inte flextid, friskvårdstid och friskvårdspeng mm. Men om man ändå får lön så att räkningar mm går ihop så är det andra väldigt intressanta aspekter
    Vet du hur semesterdagarna är när man jobbar statligt?
  10. 5
    Jo klart, att andra aspekter också spelar in, allt är inte kronor och öre, helt rätt. Det är ju dock kronor och ören som betalar räkningarna, det gör inte flextid, friskvårdstid och friskvårdspeng mm. Men om man ändå får lön så att räkningar mm går ihop så är det andra väldigt intressanta aspekter
    Vet du hur semesterdagarna är när man jobbar statligt?
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Jo sant men...

    sjukhusen har ett helsicke, de är desperata, de som ryckte efter henne saknade 17 sköterskor så de kommer nog få stänga någon avdelning. Det kommer nog att leda till att landstinget måste öppna plånboken på sikt.

    Hustrun skulle hellre vilja jobba i landstinget men det blev enbart en lönefråga till slut.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Jo sant men... sjukhusen har ett helsicke, de är desperata, de som ryckte efter henne saknade 17 sköterskor så de kommer nog få stänga någon avdelning. Det kommer nog att leda till att landstinget måste öppna plånboken på sikt.

    Hustrun skulle hellre vilja jobba i landstinget men det blev enbart en lönefråga till slut.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Ja jag tror att man sp, nyutbildad har stor nytta av att ha jobbat på sjukhus ett tag innan man hamnar inom äldreomsorgen. Där görs ju inte så mycket avancerade saker, knappt ens blodprover och sånt är ju bra att kunna riktigt ordentligt.
  14. 7
    Ja jag tror att man sp, nyutbildad har stor nytta av att ha jobbat på sjukhus ett tag innan man hamnar inom äldreomsorgen. Där görs ju inte så mycket avancerade saker, knappt ens blodprover och sånt är ju bra att kunna riktigt ordentligt.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Ja sant men...

    kommunen har ju hemsjukvård, där görs mer än inom äldreomsorgen.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Ja sant men... kommunen har ju hemsjukvård, där görs mer än inom äldreomsorgen.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    sp=som i mitt inlägg ovan, vet inte hur det kunde bli sp av det
  18. 9
    sp=som i mitt inlägg ovan, vet inte hur det kunde bli sp av det
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Ja det är sant, där kan man lära sig mycket. Jag jobbade inom hemsjukvården när jag var ung, det var jättekul
  20. 10
    Ja det är sant, där kan man lära sig mycket. Jag jobbade inom hemsjukvården när jag var ung, det var jättekul
  21. Medlem sedan
    Oct 2014
    #11
    kan bara svara för ssk och generellt så betalar kommunerna 3-6000kr mer i månaden för en ssk samt att de har bättre arbetstider mot landstingen.
  22. 11
    kan bara svara för ssk och generellt så betalar kommunerna 3-6000kr mer i månaden för en ssk samt att de har bättre arbetstider mot landstingen.
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12
    Ingen aning men här borde du kunna hitta ganska bra svar:

    http://scb.se/lonedatabasen/

  24. 12
    Ingen aning men här borde du kunna hitta ganska bra svar:

    http://scb.se/lonedatabasen/

  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Ja och som...

    mandelblomman påpekade mycket bättre arbetstider, knappt några kvällar eller helger alls.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Ja och som... mandelblomman påpekade mycket bättre arbetstider, knappt några kvällar eller helger alls.
  27. Medlem sedan
    May 2004
    #14
    det är magi i mitt alias
  28. 14
    det är magi i mitt alias
  29. Medlem sedan
    Apr 2000
    #15
    Jag kan inte precis hur det ser ut med semesterdagar i statlig tjänst, ålder spelar ju tex in. Men jag har 35 dagars semester (är över 40).
  30. 15
    Jag kan inte precis hur det ser ut med semesterdagar i statlig tjänst, ålder spelar ju tex in. Men jag har 35 dagars semester (är över 40).
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Jag jobbar i Uppsala läns landsting och jag tror jag har 31 dagar och jag är också över 40. Jobbar du statligt alltså?
  32. 16
    Jag jobbar i Uppsala läns landsting och jag tror jag har 31 dagar och jag är också över 40. Jobbar du statligt alltså?
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Jag gillade i och för sig de växlande arbetstiderna
  34. 17
    Jag gillade i och för sig de växlande arbetstiderna
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Ja det måste ju vara nåt sånt
  36. 18
    Ja det måste ju vara nåt sånt
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Ok, men du vet inte hur det är för ssk som jobbar statligt?
  38. 19
    Ok, men du vet inte hur det är för ssk som jobbar statligt?
  39. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20
    Tack ska titta
  40. 20
    Tack ska titta
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar