En bekant som annars har verkat helt
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    En bekant som annars har verkat helt

    normal lägger ut detta på facebook tillsammans med texten; "Och det är synd om dessa eller hur!!!! Bullshit!!!! De lever på att svenskar är blåögda godtrogna!!!"

    https://www.facebook.com/video.php?v...type=2&theater

    Ett klipp för att få folk att tro att vi blir lurade av romska tiggare, de tjänar egentligen massor på sitt tiggeri och har det bra i hemlandet.

    De som lägger ut hatlänkar har oftast massor med klipp på djur som de hyser stor omsorg för, och naturligtvis massor med länkar där de upprörs över att djur far illa. Men man vill inte sätta sig in i eller att känna empati för människor som de rumänska romerna.
  2. 1
    En bekant som annars har verkat helt normal lägger ut detta på facebook tillsammans med texten; "Och det är synd om dessa eller hur!!!! Bullshit!!!! De lever på att svenskar är blåögda godtrogna!!!"

    https://www.facebook.com/video.php?v...type=2&theater

    Ett klipp för att få folk att tro att vi blir lurade av romska tiggare, de tjänar egentligen massor på sitt tiggeri och har det bra i hemlandet.

    De som lägger ut hatlänkar har oftast massor med klipp på djur som de hyser stor omsorg för, och naturligtvis massor med länkar där de upprörs över att djur far illa. Men man vill inte sätta sig in i eller att känna empati för människor som de rumänska romerna.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Idioter finns det lite här och där.
  4. 2
    Idioter finns det lite här och där.
  5. Medlem sedan
    Jun 2004
    #3
    ja...
  6. 3
    ja...
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Bra har de det knappast

    Däremot vore det intressant att höra vad den rumänska regeringen tänker sig att göra åt problemet. Vad gör de åt diskrimineringen? Tar de tag i det, det finns ju EU-pengar att söka, eller är de nöjda med att exportera sitt problem till andra länder? Jag har inte sett någon artikel i media som tar upp den aspekten.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Bra har de det knappast Däremot vore det intressant att höra vad den rumänska regeringen tänker sig att göra åt problemet. Vad gör de åt diskrimineringen? Tar de tag i det, det finns ju EU-pengar att söka, eller är de nöjda med att exportera sitt problem till andra länder? Jag har inte sett någon artikel i media som tar upp den aspekten.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Det är en bra fråga och man kan verkligen undra varför ingen tar upp det.
  10. 5
    Det är en bra fråga och man kan verkligen undra varför ingen tar upp det.
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    Här är en artikel som förklarar rätt bra http://www.dn.se/nyheter/varlden/har...-till-romerna/
  12. 6
    Här är en artikel som förklarar rätt bra http://www.dn.se/nyheter/varlden/har...-till-romerna/
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Jag har inga svårigheter att tro på, att frågan om stöd till fattiga romer i Europa hanteras för lamt och dåligt av EU, men huvudskälet kan sökas i detta citat ur artikeln, tror jag:

    "Den politiska viljan att satsa på romer saknas."

    Det gäller alltså den politiska viljan i Rumänien. Det finns helt enkelt för mycket rasism i landet för att något genomgripande skall hända.
  14. 7
    Jag har inga svårigheter att tro på, att frågan om stöd till fattiga romer i Europa hanteras för lamt och dåligt av EU, men huvudskälet kan sökas i detta citat ur artikeln, tror jag:

    "Den politiska viljan att satsa på romer saknas."

    Det gäller alltså den politiska viljan i Rumänien. Det finns helt enkelt för mycket rasism i landet för att något genomgripande skall hända.
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    Jo men absolut, Rumäniens ansvar tas oxå upp i media. Det är ju ett stort problem att inte Rumänien gör ngt åt detta. Vet ej om det finns ekonomi till det. Det har väl varit ett fattigt land länge...tänker på barnhemmen och fattigdomen det skrevs om under Ceausescus tid. Men diskrimineringen mot romer borde ju Rumäniens styrande bekämpa med alla medel. En rumänsk politiker är väl förresten på väg till Sverige för att diskutera tiggarna läste jag ngnstans
  16. 8
    Jo men absolut, Rumäniens ansvar tas oxå upp i media. Det är ju ett stort problem att inte Rumänien gör ngt åt detta. Vet ej om det finns ekonomi till det. Det har väl varit ett fattigt land länge...tänker på barnhemmen och fattigdomen det skrevs om under Ceausescus tid. Men diskrimineringen mot romer borde ju Rumäniens styrande bekämpa med alla medel. En rumänsk politiker är väl förresten på väg till Sverige för att diskutera tiggarna läste jag ngnstans
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    Det verkar vara mycket rasism i öststaterna, de har ju en tradition av pogromer mot judar och romer också.
    En f.d kollega var nyligen i hemlandet Polen med sonen och barnbarnet som har en asiatisk mamma. När de gick ute med barnbarnet glodde alla väldigt argt, och han blev avrådd från släktingar från att gå ut ensam pga rasismen (barnbarnet) När kusinens kompisar var där så glodde de oavbrutet och kom med kommentarer och hånskratt om att den här pojken inte kunde vara från Sverige. En asiatisk familj hade varit tvungen att flytta därifrån då de blev hotade och trakasserade.
  18. 9
    Det verkar vara mycket rasism i öststaterna, de har ju en tradition av pogromer mot judar och romer också.
    En f.d kollega var nyligen i hemlandet Polen med sonen och barnbarnet som har en asiatisk mamma. När de gick ute med barnbarnet glodde alla väldigt argt, och han blev avrådd från släktingar från att gå ut ensam pga rasismen (barnbarnet) När kusinens kompisar var där så glodde de oavbrutet och kom med kommentarer och hånskratt om att den här pojken inte kunde vara från Sverige. En asiatisk familj hade varit tvungen att flytta därifrån då de blev hotade och trakasserade.
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Tack

    Jag antar att den kan sammanfattas, litet elakt, i : "Rumänien skiter i vilket".
    Det känns inte uppmuntrande.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Tack Jag antar att den kan sammanfattas, litet elakt, i : "Rumänien skiter i vilket".
    Det känns inte uppmuntrande.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Det var en bra artikel. Tack!
  22. 11
    Det var en bra artikel. Tack!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar