Att köpa presentkort
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Att köpa presentkort

    På lunchen var jag och köpte ett presentkort på Akademibokhandeln. De tycker att den som får presentkortet ska få poängen/bonusen. Samma gäller på Stadium och kanske fler ställen.

    Varför är det så? Jag tycker att det är bakvänt! Det är ju jag som betalar och är trogen min en affärskedja.

    Någon som har ett bra svar?
  2. 1
    Att köpa presentkort På lunchen var jag och köpte ett presentkort på Akademibokhandeln. De tycker att den som får presentkortet ska få poängen/bonusen. Samma gäller på Stadium och kanske fler ställen.

    Varför är det så? Jag tycker att det är bakvänt! Det är ju jag som betalar och är trogen min en affärskedja.

    Någon som har ett bra svar?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    fåt du inte välja det?

    skälet till att de vill ha poängen till den som får presenter är väl att de vill knyta en ny kund till sig, du har ju redan hittat till dem.
  4. 2
    fåt du inte välja det?

    skälet till att de vill ha poängen till den som får presenter är väl att de vill knyta en ny kund till sig, du har ju redan hittat till dem.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    Nej jag får inte välja.

    Om de vill ha nya kunder ska väl inte jag minsta "mina" poäng för det?
  6. 3
    Nej jag får inte välja.

    Om de vill ha nya kunder ska väl inte jag minsta "mina" poäng för det?
  7. Singelmorsan
    #4
    De vill värva kunder eller tänker bakvänt...

    Det är ju inte säker att den som får presentkortet vill vara medlem, det är något var och en måste få avgöra. Dessutom känns det mest logiskt att den som betalar för varan ska erhålla bonusen. De reggar ju inte bonus på mottagaren när man köper böcker, antar jag?

    Har köpt presentkort på Stadium och då gick bonusen in på mig.
  8. 4
    De vill värva kunder eller tänker bakvänt...

    Det är ju inte säker att den som får presentkortet vill vara medlem, det är något var och en måste få avgöra. Dessutom känns det mest logiskt att den som betalar för varan ska erhålla bonusen. De reggar ju inte bonus på mottagaren när man köper böcker, antar jag?

    Har köpt presentkort på Stadium och då gick bonusen in på mig.
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Jag har köpt något på Stadium med presentkort och det kändes lite bakvänt att få bonus när någon annan lagt ut pengarna.
  10. 5
    Jag har köpt något på Stadium med presentkort och det kändes lite bakvänt att få bonus när någon annan lagt ut pengarna.
  11. Medlem sedan
    Nov 1998
    #6
    Det är som blå fågeln säger, det är ett bra sätt att få nya kunder. Jag läste nånstans i någon marknadsföringsbok att det var ett av de bästa sätten. Att den som får presentkortet också ska få bonusen ska väl vara en extra stimulans till ytterligare köp. Det verkar som om de flesta som har presentkort låter bonusen medfölja presentkortsmottagaren.
    Sen är det en annan sak med presentkort, många tar inte ut presentkorten i tid. Folk glömmer dom och missar utgångsdatum. Det rör sig om kanske 20 % eller mer. Sen köper de flesta för mer än presentkortsbeloppet, eftersom man i allmänhet inte får tillbaka pengar på presentkort.
    Presentkort verkar vara en bra affär för företag, mindre bra för konsumenten.
  12. 6
    Det är som blå fågeln säger, det är ett bra sätt att få nya kunder. Jag läste nånstans i någon marknadsföringsbok att det var ett av de bästa sätten. Att den som får presentkortet också ska få bonusen ska väl vara en extra stimulans till ytterligare köp. Det verkar som om de flesta som har presentkort låter bonusen medfölja presentkortsmottagaren.
    Sen är det en annan sak med presentkort, många tar inte ut presentkorten i tid. Folk glömmer dom och missar utgångsdatum. Det rör sig om kanske 20 % eller mer. Sen köper de flesta för mer än presentkortsbeloppet, eftersom man i allmänhet inte får tillbaka pengar på presentkort.
    Presentkort verkar vara en bra affär för företag, mindre bra för konsumenten.
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7
    Det verkar vara en marknadsföringssak, men inte "rättvist"!
  14. 7
    Det verkar vara en marknadsföringssak, men inte "rättvist"!
  15. Medlem sedan
    Jul 2013
    #8
    Det beror på att om du får poäng när du köper presentkortet så kan du köpa ett presentkort och sedan lösa in det och få poäng igen. Dvs få dubbla poäng därför får man inte poäng på presentkort.
  16. 8
    Det beror på att om du får poäng när du köper presentkortet så kan du köpa ett presentkort och sedan lösa in det och få poäng igen. Dvs få dubbla poäng därför får man inte poäng på presentkort.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Ja det har jag varit med om också. Vet inte varför det är så. Kanske för att man kan delbetala med ett presentkort och då blir det svårt för affären att dra bonus på den summan som man betalar med kort/kontanter. Lättare för affären att bestämma att man inte får bonus på köp av presentkort.
  18. 9
    Ja det har jag varit med om också. Vet inte varför det är så. Kanske för att man kan delbetala med ett presentkort och då blir det svårt för affären att dra bonus på den summan som man betalar med kort/kontanter. Lättare för affären att bestämma att man inte får bonus på köp av presentkort.
  19. Medlem sedan
    Feb 2000
    #10
    Men den som löser in presentkortet borde inte få poängen alls!
  20. 10
    Men den som löser in presentkortet borde inte få poängen alls!
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11
    Ja, nåt är det, men inte som jag tycker det ska vara. Ingen har ju någonsin (i en butik) kunnat säga mer än att "det är så" och bli nästan förnärmad när jag inte tycker så.
  22. 11
    Ja, nåt är det, men inte som jag tycker det ska vara. Ingen har ju någonsin (i en butik) kunnat säga mer än att "det är så" och bli nästan förnärmad när jag inte tycker så.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Jag har aldrig ifrågasatt det så jag vet inte vilket svar jag skulle ha fått
  24. 12
    Jag har aldrig ifrågasatt det så jag vet inte vilket svar jag skulle ha fått
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13
    För att det är ett vedertaget system? Tror samtliga kedjor gör så (detta för att bonusen enbart ska gynna en person).
  26. 13
    För att det är ett vedertaget system? Tror samtliga kedjor gör så (detta för att bonusen enbart ska gynna en person).
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar