matris vegetarisk mat
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    matris vegetarisk mat

    Hur ofta äter ni det? Jag försöker dra ner på kött men inte helt utan protester. ...har som mål att ha minst en vegetarisk dag o veckan men gärna fler. Tips om goda vegetariska rätter utan bas på bönor tar tacksamt emot! !
  2. 1
    matris vegetarisk mat Hur ofta äter ni det? Jag försöker dra ner på kött men inte helt utan protester. ...har som mål att ha minst en vegetarisk dag o veckan men gärna fler. Tips om goda vegetariska rätter utan bas på bönor tar tacksamt emot! !
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Tips....inte ris
  4. 2
    Tips....inte ris
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    Vet inte riktigt om jag förstår "matris vegetarisk mat" men antar att du vill ha tips om vegetarisk mat. Vi brukar också äta det någon gång per vecka.
    Det vi äter är:
    Raggmunkar med keso och lingonsylt
    Falafel (hemgjorda) med ris, tomatsås och grönsaker
    Pasta med ostsås
    Nötfalafel (jättegoda som finns i frysdisken)
    Spagetti puttanesca
    Svampsoppa
    Grönsakssoppa
    Pannkakor
  6. 3
    Vet inte riktigt om jag förstår "matris vegetarisk mat" men antar att du vill ha tips om vegetarisk mat. Vi brukar också äta det någon gång per vecka.
    Det vi äter är:
    Raggmunkar med keso och lingonsylt
    Falafel (hemgjorda) med ris, tomatsås och grönsaker
    Pasta med ostsås
    Nötfalafel (jättegoda som finns i frysdisken)
    Spagetti puttanesca
    Svampsoppa
    Grönsakssoppa
    Pannkakor
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Saker som funkar hos oss:
    *Pasta Norma (med tomatsås, aubergine och ricotta salata, men pecorino går i nödfall)
    *Nudelsoppa (hemgjord) med tofu
    *Stekta sobanudlar med mango och aubergine'
    *Linsragu på belugalinser
    *Pitabröd med hummus, halloumi och grönsaker
    *Hemgjord falafel med ris och labneh
    *Svampsoppa (gärna trattkantareller), varma mackor
    *Soppa (typ potatis/purjo och pannkakor
    *Spaghetti med hemgjord pesto
  8. 4
    Saker som funkar hos oss:
    *Pasta Norma (med tomatsås, aubergine och ricotta salata, men pecorino går i nödfall)
    *Nudelsoppa (hemgjord) med tofu
    *Stekta sobanudlar med mango och aubergine'
    *Linsragu på belugalinser
    *Pitabröd med hummus, halloumi och grönsaker
    *Hemgjord falafel med ris och labneh
    *Svampsoppa (gärna trattkantareller), varma mackor
    *Soppa (typ potatis/purjo och pannkakor
    *Spaghetti med hemgjord pesto
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Pasta& pesto är en klassiker som vi kör med jämna mellanrum när vi är lata. Basen är spagetti, någon slags pesto och rostade solroskärnor. Sen beror det lite på vad vi har hemma, får jag bestämma slänger man på lite rucola och hackade tomter. Och en himla massa parmesan förstås

    Vi äter soppa/pannkaka varje vecka, det är ju nästan jämt veggo. Go kväll hade ett recept på soppa som var gjord på rostad blomkål, den var en höjdare. Spenatsoppa gillar sonen, moderaten föredrar ärtsoppa (vi har testat på gröna ärtor också men den var sådär), jag äter alla soppor. Röd linssoppa med potatisbitar i är gott.

    Det dräller av massa goda veggorecept om man söker på Krishnasajter. Bönor kan vara lite trixigt, går det mer åt nu-ska-vi-alla-vara-toknyttiga-hållet blir det urtrist men man kan ju egentligen variera dem i det oändliga. Ja, det kan man ju med allt bara man vågar testa lite nya kryddor.

    Den skånska, sagolika äggakakan kan man förstås äta utan stekfläsk. Barn vill oftast ha lingonsylt till men jag, jag gillar när det är riktigt sura lingon från frysen, mumma! Ett bra recept är det från Brösarp men dra för jösse namn ner både salt och socker till hälften.
  10. 5
    Pasta& pesto är en klassiker som vi kör med jämna mellanrum när vi är lata. Basen är spagetti, någon slags pesto och rostade solroskärnor. Sen beror det lite på vad vi har hemma, får jag bestämma slänger man på lite rucola och hackade tomter. Och en himla massa parmesan förstås

    Vi äter soppa/pannkaka varje vecka, det är ju nästan jämt veggo. Go kväll hade ett recept på soppa som var gjord på rostad blomkål, den var en höjdare. Spenatsoppa gillar sonen, moderaten föredrar ärtsoppa (vi har testat på gröna ärtor också men den var sådär), jag äter alla soppor. Röd linssoppa med potatisbitar i är gott.

    Det dräller av massa goda veggorecept om man söker på Krishnasajter. Bönor kan vara lite trixigt, går det mer åt nu-ska-vi-alla-vara-toknyttiga-hållet blir det urtrist men man kan ju egentligen variera dem i det oändliga. Ja, det kan man ju med allt bara man vågar testa lite nya kryddor.

    Den skånska, sagolika äggakakan kan man förstås äta utan stekfläsk. Barn vill oftast ha lingonsylt till men jag, jag gillar när det är riktigt sura lingon från frysen, mumma! Ett bra recept är det från Brösarp men dra för jösse namn ner både salt och socker till hälften.
  11. Medlem sedan
    Oct 2014
    #6
    nötfaalafel, det är nytt för mig. Låter spännande, hur äter d den?
  12. 6
    nötfaalafel, det är nytt för mig. Låter spännande, hur äter d den?
  13. Medlem sedan
    Oct 2014
    #7
    vi ramlar alltid dit i pasta eller risotto varianter och soppor.
    Men pasta Norma har vi inte provat. tack!
  14. 7
    vi ramlar alltid dit i pasta eller risotto varianter och soppor.
    Men pasta Norma har vi inte provat. tack!
  15. Medlem sedan
    Oct 2014
    #8
    jag fixar inte bönor eller linser, så den typen av veg mat går bort...Pesto är en riktig räddare i nöden alltid
    Men äggkakan har jag aldrig ätit! tack!
  16. 8
    jag fixar inte bönor eller linser, så den typen av veg mat går bort...Pesto är en riktig räddare i nöden alltid
    Men äggkakan har jag aldrig ätit! tack!
  17. Medlem sedan
    Jan 2008
    #9
    Måste rätterna innehålla massor med protein då?

    Tänker att om det gäller bara några vegetariska rätter i veckan så är det nog inte så himla viktigt att de rätterna innehåller fullvärdigt protein i stor mängd, man får i sig så de räcker övriga måltider. Då är det ju inte lika krångligt att tänka vegetarisk mat, utan då är det ju mer att tänka bort köttet.'En hel del protein får man ju också om man dricker mjölk till och om det är något ägg i maträtten.

    Vill man dra ner på köttet kan man också servera kött, men på ett sådant sätt att det bara lite per person. T.ex. göra köttgryta men med mer grönsaker och mindre kött (så man kanske får tre köttbitar per person istället för sju), istället för att äta ugnsbakad kyckling och beräkna en filé till varje kan man göra paj med så mycket annat gott att en strimlad filé räcker till fyra osv. Kan hjälpa om man vill få ner köttkonsumtionen, men har en vegetarian-skeptiker vid bordet..

    Några vegetariska barnfavoriter här:
    Spenatsoppa med smörgås
    Tomatsoppa¨
    Morotssoppa
    Vegetarisk lasagne
    Tacos på qournfärs (kryddas ju så mycket att man knappt märker att det inte är köttfärs)
    Paj med t.ex. feta och broccoli
    Pastasås med tomat som bas och vad man gillar i, plus ost till sedan
    Pasta med svampstuvning
    Ugnsbakade rotsaker med hummus, guacamole och kanske fetaost + yoghurtröra
    Pasta med soltorkade tomater, fetaost, rödlök, de grönsaker man gillar
  18. 9
    Måste rätterna innehålla massor med protein då?

    Tänker att om det gäller bara några vegetariska rätter i veckan så är det nog inte så himla viktigt att de rätterna innehåller fullvärdigt protein i stor mängd, man får i sig så de räcker övriga måltider. Då är det ju inte lika krångligt att tänka vegetarisk mat, utan då är det ju mer att tänka bort köttet.'En hel del protein får man ju också om man dricker mjölk till och om det är något ägg i maträtten.

    Vill man dra ner på köttet kan man också servera kött, men på ett sådant sätt att det bara lite per person. T.ex. göra köttgryta men med mer grönsaker och mindre kött (så man kanske får tre köttbitar per person istället för sju), istället för att äta ugnsbakad kyckling och beräkna en filé till varje kan man göra paj med så mycket annat gott att en strimlad filé räcker till fyra osv. Kan hjälpa om man vill få ner köttkonsumtionen, men har en vegetarian-skeptiker vid bordet..

    Några vegetariska barnfavoriter här:
    Spenatsoppa med smörgås
    Tomatsoppa¨
    Morotssoppa
    Vegetarisk lasagne
    Tacos på qournfärs (kryddas ju så mycket att man knappt märker att det inte är köttfärs)
    Paj med t.ex. feta och broccoli
    Pastasås med tomat som bas och vad man gillar i, plus ost till sedan
    Pasta med svampstuvning
    Ugnsbakade rotsaker med hummus, guacamole och kanske fetaost + yoghurtröra
    Pasta med soltorkade tomater, fetaost, rödlök, de grönsaker man gillar
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    absolut inte nödvändigt. Vi gör ofta så redan nu att köttet per person i ex en gryta är mindre och vegetariska dagarna kan vara en omelett, risotto, pasta eller pitabröd med bara grönsaker eller liknande.
    Men behöver lite mer idéer!
  20. 10
    absolut inte nödvändigt. Vi gör ofta så redan nu att köttet per person i ex en gryta är mindre och vegetariska dagarna kan vara en omelett, risotto, pasta eller pitabröd med bara grönsaker eller liknande.
    Men behöver lite mer idéer!
  21. Medlem sedan
    Jan 2008
    #11
    Jag skulle ju lätt överleva (jaja, känslomässigt då - kanske inte fysiskt...) på bröd, ost, frukt och grönsaker så för mig är det väldigt lätt att äta vegetariskt. Gott bröd, god ost, lite vitlöksmarinerade grönsaker, en färsk tomat och en mango till efterrätt... mums! Tänk vad lätt det vore om alla var som jag, haha! Nu är det ju tyvärr inte så, finns en del skeptiker runt mig också, så jag ska läsa igenom tråden noga!
  22. 11
    Jag skulle ju lätt överleva (jaja, känslomässigt då - kanske inte fysiskt...) på bröd, ost, frukt och grönsaker så för mig är det väldigt lätt att äta vegetariskt. Gott bröd, god ost, lite vitlöksmarinerade grönsaker, en färsk tomat och en mango till efterrätt... mums! Tänk vad lätt det vore om alla var som jag, haha! Nu är det ju tyvärr inte så, finns en del skeptiker runt mig också, så jag ska läsa igenom tråden noga!
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12
    Vi importerar alltid just ricotta salata eftersom det är så speciellt
  24. 12
    Vi importerar alltid just ricotta salata eftersom det är så speciellt
  25. Medlem sedan
    Oct 2014
    #13
    hm kanske får ta med mig trippla ransoner hem nästa år
  26. 13
    hm kanske får ta med mig trippla ransoner hem nästa år
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar