Förrätt med gravad lax?
Ordet är fritt
  1. Pyssling
    #1

    Förrätt med gravad lax?

    Vi brukar alltid ha exakt samma meny varje nyårsafton, med hummersoppa som förrätt, men i år står jag med mängder av gravad lax som jag måste använda upp, så det får nog bli en förrätt på det.

    Nån som har ett beprövat tips på en god förrätt med gravad lax, alltså nåt ni gjort eller ätit själva, googla recept kan jag göra själv
    Kanske det enkla är det godaste, som nån liten toast eller så, men eftersom vi alltid har snittar också så känns det lite "kaka på kaka" med toast? Äta den som den är typ, med lite sallad och sås, visst, jättegott, men finns det kanske något lite roligare att göra med den?
  2. 1
    Förrätt med gravad lax? Vi brukar alltid ha exakt samma meny varje nyårsafton, med hummersoppa som förrätt, men i år står jag med mängder av gravad lax som jag måste använda upp, så det får nog bli en förrätt på det.

    Nån som har ett beprövat tips på en god förrätt med gravad lax, alltså nåt ni gjort eller ätit själva, googla recept kan jag göra själv
    Kanske det enkla är det godaste, som nån liten toast eller så, men eftersom vi alltid har snittar också så känns det lite "kaka på kaka" med toast? Äta den som den är typ, med lite sallad och sås, visst, jättegott, men finns det kanske något lite roligare att göra med den?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2
    Grönkålspaj (fylld med lättkokt grönkål, cheddarost och lite äggstanning gjord på vispgrädde och ägg, samt grovhackade valnötter) i tunna bitar var riktigt gott med gravad lax. En kaloribomb dock.
  4. 2
    Grönkålspaj (fylld med lättkokt grönkål, cheddarost och lite äggstanning gjord på vispgrädde och ägg, samt grovhackade valnötter) i tunna bitar var riktigt gott med gravad lax. En kaloribomb dock.
  5. Pyssling
    #3
    Låter fantastiskt gott, jag älskar grönkål! Kaloribomber är inget vi är rädda för heller
    Förutom den gravade laxen har jag en jättestor cheddarost över sen jul, så den pajen passar ju jättebra då
  6. 3
    Låter fantastiskt gott, jag älskar grönkål! Kaloribomber är inget vi är rädda för heller
    Förutom den gravade laxen har jag en jättestor cheddarost över sen jul, så den pajen passar ju jättebra då
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    Gravad lax på spett med limesås
    Laxtartar
    Råraka med lax och gräslöksröra
    Ceviche kanske med lite gravad lax i?
  8. 4
    Gravad lax på spett med limesås
    Laxtartar
    Råraka med lax och gräslöksröra
    Ceviche kanske med lite gravad lax i?
  9. Kerstimärta
    #5
    Laxtartar som MB skriver om ovan. Det är supergott med gravad lax! Men inte med kallrökt lax, det blir helt övertag av röksmak. Köpt fel, provat.....
  10. 5
    Laxtartar som MB skriver om ovan. Det är supergott med gravad lax! Men inte med kallrökt lax, det blir helt övertag av röksmak. Köpt fel, provat.....
  11. Pyssling
    #6
    Tack mandelblomma o Kerstimärta för svar, laxtartar låter gott, ska kolla upp recept!
  12. 6
    Tack mandelblomma o Kerstimärta för svar, laxtartar låter gott, ska kolla upp recept!
  13. Kerstimärta
    #7
    Kolla även ceviche då. Lite samma, annan smaksättning.

    Oavsett så lät inte laxen ligga mer än typ högst fem minuter i citronen. Då blir den för tillagad och får en tråkig färg. Blanda ner laxen precis när du sätter ihop rätten.
  14. 7
    Kolla även ceviche då. Lite samma, annan smaksättning.

    Oavsett så lät inte laxen ligga mer än typ högst fem minuter i citronen. Då blir den för tillagad och får en tråkig färg. Blanda ner laxen precis när du sätter ihop rätten.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar